BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sharan op 14 June 2009, 20:05:27

Titel: Minitrix R1/R2
Bericht door: Sharan op 14 June 2009, 20:05:27
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort deze hobby opgepakt en ben, na het bouwen van een tafel, bezig het baanplan te bepalen. De vraag die ik nu heb: Zijn Minitrix R1 en R2 bochten te gebruiken met lange wagonnen? Ze worden overigens niet in het zicht geplaats.

Groeten Sharan
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: DE2225 op 14 June 2009, 20:26:33
Hoi Sharan, welkom in de hobby.

Voor het meeste materieel zou je R1/R2 kunnen gebruiken, maar ik gebruik het nooit meer de laatste 15 jaar.
De kleinste radius die ik gebruik, ook in tunnels en dergelijke, is R3. Maar liever nog een stukje groter.

Er zijn modellen die niet lekker door de R1/R2 bochten lopen. Het probleem is dat de fabrikanten maar sporadisch aangeven dat dit een probleem is. Je komt er dan pas achter dat iedere keer dezelfde trein of wagen op hetzelfde punt uit de rails loopt, terwijl de andere treinen daar wel door rijden.

Groetjes,

Rik
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Robert_N-Nm op 14 June 2009, 20:53:25
Hoi Sharan,

R1/R2 zijn industriespoor radiussen. Ze zijn eigenlijk alleen geschikt voor kleine dieselloks en stoomloks met een enkele goederenwagen. De grotere (stoom)loks hebben er problemen mee. Ik heb wel eens geprobeerd m'n BR 45 (5-loopassige stoomlok)en Ae 8/14 (Zwitserse dubbellok op 14 assen) door R1 te persen en ze liepen constant uit de rails. R3/R4 van minitrix zijn wel goed bruikbaar, ik heb er nooit last van gehad met deze loks.

Robert

p.s. In het onzichtbare deel, en dan met name in de bochten het liefst flexrails gebruiken en goed neerleggen. Radii minimaal gelijk aan ca. R3 van minitrix.
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Sharan op 14 June 2009, 20:57:43
Dat is toch wel opmerkelijk, Minitrix verkoopt (of deed dat) startsets met een dubbele ovaal met R1 en R2 met lange wagons. Tevens geven ze nooit aan in de catalogus dan de loc of wagon niet te gebruiken is in deze radia (?). Robert, kun je aangeven waarom ik het beste flexrail in de bochten kan gebruiken?

Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Robert_N-Nm op 14 June 2009, 21:27:18
Hoi,

Een flexrail is qua lengte (bijvoorbeeld) gelijk aan 10 stukken rechte rails alleen dan zonder de bevestigingen er tussenin (zgn railschoentjes). Hierdoor mis je een aantal punten waarop het spoor gemakkelijk doorknikt en mis je een zeer klein hobbeltje van de overgang tussen de railstukken. Dus minder kans op ontsporen. Daarnaast kan je elke willekeurige radius nemen (vanaf ca R3 van minitrix) en kan je dus wat flexibeler plannen.

Nadeel van flexrail is soms wat lastiger te verwerken want ook voor flexrails geldt goed verleggen is een absolute noodzaak. Daar heb je wat extra materiaal voor nodig om de bogen te kunnen fixeren (ik kan ze alleen ff niet zo een, twee vinden op het net)

Qua fabrikanten: Die politiek van kleine radius en niet in de catalogus melden, ik begrijp er ook weinig van. Laten we het er op houden dat ze liefst veel verkopen en soms bewust wat weglaten om geen klanten mis te lopen ;).

Robert
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: jeepney op 14 June 2009, 22:37:58
dezelfde negatieve ervaringen heb ik met fleischmann picolo bochten r1 en r2 en dan met name de bochtwissel voor de overgang van r1 naar r2

op zich zal het volgens de fabrieksopgave allemaal net kunnen met die krappe bochten maar de praktijk wijst uit dat het toch veel ontsporingen geeft

die krappe bochten, die er trouwens ook erg onnatuurlijk uitzien, zeker als er een lang rijtuig doorheen gaat, kunnen natuurlijk uit het zicht gebruikt worden maar dan krijg je ontsprongen op plekken waar je juist veelal erg slecht bij kan

r1 en r2 gebuiken op stijgende trajecten zou ik helemaal niet doen met vooral de langere locs, die moeten dan en hoogte winnen en ook nog eens zich door een te krappe bocht wringen

jammerlijke is natuurlijk dat r3 en r4 een twee maal zo'n grote diameter hebben en dus uiteindelijk 4x zo veel ruimte innemen in vergelijking met r 1 en r2 terwijl je er ook nog eens geen bochtwissels voor hebt (althans bij fleischmann)
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 15 June 2009, 08:50:51
Volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Ik had op mijn vroegere modelspoorbaantjes altijd alleen R1 en R2 van Fleischmann, en heb eigenlijk nooit ontsporingen gehad. Treinstellen, locs en rijtuigen van Fleischmann geven eigenlijk nooit problemen. Minitrix ook zelden. Alleen bij langere stoomlocs kan het soms wat stroef gaan. De TEE van Roco kan volgens het boekje alleen door R2 (van Roco, maar dat is vergelijkbaar met Minitrix en Fleischmann) en groter. Het is wel zo dat het geen fraai gezicht is, om lange rijtuigen in R1 of R2 te zien rijden.

De meegebogen wissels willen trouwens wel af en toe problemen geven. Met getrokken treinen van het wel mee, maar met geduwde treinen (stuurstand voorop) willen we er wel eens uit lopen. Ook in stijgende trajecten zou ik inderdaad geen R1 of R2 gebruiken. De locs hebben vaak al meer trekkracht nodig om door zo'n krappe boog te komen, en als ze dan ook nog moeten stijgen wil het weleens te veel worden.
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Bruce!!! op 15 June 2009, 09:59:17
Heb veel problemen met de r1 r2 bochten gehad

Maar toen ik het laats helemaal heb aangepast rijden lange loc en goederen moeiteloos erover heen.
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: jeepney op 15 June 2009, 10:36:42
Heb veel problemen met de r1 r2 bochten gehad

Maar toen ik het laats helemaal heb aangepast rijden lange loc en goederen moeiteloos erover heen.

bruce, wat bedoel je met aanpassen.............heb jij r1/r2 aangepast of gewoon vervangen door r3/r4/flex
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 15 June 2009, 11:43:41
Of heb je je R1 en R2 nu netjes vlak en echt volgens R1 en R2 gelegd?

Ik heb vroeger ook weleens een modelspoorbaantje gehad waarbij het alleen uit kwam door de bogen iets ruimer/krapper te leggen dan de echte R1 en R2 (dus met een kleine knik tussen twee opeenvolgende rails) en met een knip waar een helling begint. Toen had ik ook wel problemen daarmee. Als het netjes ligt, zou dit gewoon moeten werken. Voor een echte modelspoorbaan zou ik echter niet zo snel meer voor R1/R2 kiezen, maar je hoeft ook niet naar minimaal Fleischmann R3 ofzo. Voor mijn nieuw aan te leggen modelspoorbaan, op een L van 3 bij 4 meter (en 80 cm diep) wil ik in tunnels minimaal een boogstraal van 305 mm gebruiken, daarbuiten minimaal 457 mm. Er komt één uitzondering, waar ik in een tunnel maar 55 cm heb voor een cirkel (door een raam wat in de weg zit), dus dat wordt een redelijk krappe boog.
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Bruce!!! op 15 June 2009, 15:56:04
bruce, wat bedoel je met aanpassen.............heb jij r1/r2 aangepast of gewoon vervangen door r3/r4/flex

Ik heb er pas stukjes tussen gedaan.

Weet niet of dat bij iedereen lukt ,
maar heb zelf vrij weinig ruimte waardoor dat mischien beter uitkomt dan bij een ander....
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: jeepney op 15 June 2009, 16:10:59
bruce, met passtukje bedoel je rechte stukjes ?
Titel: Re:Minitrix R1/R2
Bericht door: Bruce!!! op 15 June 2009, 16:14:39
bruce, met passtukje bedoel je rechte stukjes ?

kan kunnen weten niet precies hoe ze heten......