BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: sneek op 13 June 2009, 20:10:28
-
de geelbander in de reizigerstrein?! ::)
Een PmG op z'n Nederlands? Jazeker, in Nederland kwam dat ook voor in die tijd toen geluk nog heel gewoon was.
Wat was het geval? Sinds 1955 werden in het Noorden getrokken treinen in het spitsvervoer ingezet als aanvulling op de Blauwe engelen. Tractie werd geleverd door de serie 2400.
Naast lichter gemaakte stalen coupérijtuigen uit de subserie B 6471-6480 werd een Stalen D IV ingezet aangevuld met een stoomverwarmingswagen in de winterdienst. Zomers als de kachels toch niet aan hoefden kwamen ook Plan E en tot getrokken rijtuigen omgebouwde Blokkendozen tot inzet in deze treinen. Tussen 1957-1960 werden enkele van deze 'klompentreinen' tussen Harlingen en Leeuwarden, maar ook tussen Winschoten en Groningen, tevens gebruikt voor het vervoer van 'stortwagens'.
Stortwagens zijn geelbanders die niet in een bloktrein lopen, maar waarvan er één of twee in de buurtgoederentrein meereden. Zij verzorgden het stukgoederenvervoer van de lokale laad- en losplaatsen naar het Van Gend & Loos-groepshoofdstation.
Met de doorgaande ochtendtrein Groningen-Harlingen moest dan in Leeuwarden worden gerangeerd. Zo werden tijdens de winterdienst 1957/'58 vier stalen coupérijtuigen afgekoppeld en weggezet in Leeuwarden. Door een locomotor werd vervolgens de stortwagen voor Harlingen achterop bijgeplaatst.
Bij vertrek uit Leeuwarden was de samenstelling dan:
Loc 2400 - stoomverwarmingswagen - B - A - D - GW, dus zes verschillende voertuigen. De A was er eentje uit de serie 7200, de D een Stalen D serie 7300.
Hier zo'n trein in de zomer, augustus 1959, te Franeker op de terugweg naar Leeuwarden. De zomersamenstelling van deze trein 3279 bestaat uit:
Loc 2408 - D 7600 - Blokkendoos (een al als getrokken rijtuig omgebouwde ex- ABec 8501-8511)- 3x B6400 en achterop stortwagen GW 1645.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_5.jpg)
Met Roco- en Artitecmaterieel en binnenkort de LSM Stalen D is al een mooie start te maken met deze leuke samenstelling in model. Nu de stalen coupérijtuigen nog...!
Hier nog zo'n combi te Leeuwarden op de plaats van het huidige Stephenson-viaduct:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_3.jpg)
Achter de 2430 lopen hier de stoomverwarmingswagen NS 158955, de rijtuigen B6434, A7206 en D7611. Achterop, jawel daar is 'ie weer, groepswagen GW 559.
Zo zie je maar weer dat de geelbanders van Artitec (en straks van LSModels) ook niet misstaan in een Nederlandse reizigerstrein op de diesellijntjes!! (y)
groet,
Wim
-
Aanvullend op bovenstaande:
Achter je bruine 2400 kan dus naast de genoemde rijtuigen ook best een A-rijtuig Plan E worden gehangen, zo in de zomer eind jaren vijftig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_4.jpg)
Wim
-
oow vet. ik wist niet dat dat hier in groningen zo gereden heeft.
mooi man! heb je nog meer van dit soort dingen in het noorden van het land (evt. met foto's).
kan je in dit draadje kwijt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19920.msg297856.html#msg297856
trouwens is dat station harlingen? ( of winschoten?)
groet bas
-
Nope, deze trein staat te Harlingen, maar de types stationsgebouw van Harlingen en Winschoten (Staatsaanleg lijn A) zijn identiek.
Op de foto is de trein aangekomen uit Leeuwarden. De loc is al omgelopen, waarna er geduwd naar het havenperron werd gereden. Op het oude havenstation (eigenlijk de veelading en tot 1961 in dienst)was geen omloopmogelijkheid namelijk.
Hier staat zo'n boottrein klaar voor de terugreis aan dat havenperron:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_4.jpg)
-
toch harlingen..
welke kleur hadden die stalen D's blauw of groen ?
zijn er trouwens nog meer combinaties met plan E mogelijk op de noordelijke lijnen ?
bas
-
de stalen D's en ook de B 6400 zaten toen net in de overgangsfase. Zowel groen als blauw (op de foto's herkenbaar aan de zandgele bies) kwamen nog voor.
Een andere combi met Plan E heb ik al eens laten zien, een bonte trein uit 1970, waarin de dieselrijtuigen nog niet waren aangepast en de verwarmingswagens nog niet afgeleverd. Toen reden de 2200'en aan kop in een mix met Blokkendoos en Plan K-rijtuigen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14083.msg215674.html#msg215674
succes,
Wim
-
Wim,
Het zijn weer mooie foto's ... een NS 2400 met stoomverwarmingswagen had ik nog niet gezien.
Groet,
Jeroen
-
Nou Sneek dat zijn weer peppie combies zo op den veoege ochtend. ;D Dag ken niet meer stuk. Nog meer van die plaatjes toevallig ???
Greetz,
Noppie
-
Kijk, dit vind ik nou leuk en onverwacht..... (y)
Kwamen dit soort samenstellingen in andere delen van het land ook voor of was dit alleen maar te zien in het Noorden??
-
helaas mpol, suks fien je allien maar in 't Noordn :P voor wat betreft de combi met een GW dan.
Getrokken reizigerstreinen achter een 2200 of 2400 in de jaren vijftig/ zestig reden echter ook op de lijnen:
- Groningen-Leeuwarden
- Winschoten-Groningen
- Groningen-Roodeschool
- Hardenberg-Enschede
- Nijmegen-Geldermalsen
- Tilburg-Bata-Eindhoven
- Alkmaar-Hoorn
- Alkmaar-Den Helder
- Zwolle-Almelo
(op laatstgenoemde lijn een militaire verlofgangerstrein)
Daarnaast stelde NS regelmatig een DE-loc voor reizigerstreinen op de grensbaanvakken:
- Groningen-Leer
- Hengelo-Bentheim
- Nijmegen-Kranenburg
- Venlo-Kaldenkirchen
- Roermond-Dalheim
-
@ sneek die bonte treinen met plan E uit ( uit dat link draadje) reden toch niet op groningen-leer ofwel ?
wel een leuk draadje trouwens ;)
en die stoomverwarmingrijtuigen zijn die ook ergens te koop in H0 ?
-
>> Nog meer van die plaatjes toevallig ???
Greetz,
Noppie
Dit is ook wel een leuke samenstelling, hoewel de fotokwaliteit na bijna 50 jaar niet meer optimaal is.
Al weer een getrokken trein bij vertrek uit Harlingen, nu in 1960.
In 1959 werden de Blokkendoos-treinstellen buiten dienst gesteld als electrisch materieel. De nog aanwezige rijtuigen werden al sinds 1956 verbouwd tot getrokken rijtuig, waarbij ze Berlijnsblauw met zandgele bies kleurden, of tot dienstmaterieel en Posttrekkers. De verbouw van de rijtuigen werd deels door NS en deels door Jansen in Bergen op Zoom uitgevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_29.jpg)
Op de foto is de 2222 (voor de dienst op de grensbaanvakken al voorzien van derde pit) te zien voor een trein bestaande uit Blokkendozen en B6400-coupérijtuigen.
Direct achter de loc loopt, nog in standgroen) een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030, al ontdaan van stroomafnemers en electrische installatie. Als tweede rijtuig is een ex-ABec uit de serie 8501-8511 te zien, al blauw geschilderd en van verre herkenbaar aan het middenbalkon. Van de daarop volgende 3 B6400'en is de eerste ook al blauw geschilderd, terwijl de achterste twee nog in groene kleur meerijden.
Met recht een bonte stoet achter de roodbruine diesel...
Jammer trouwens dat er van alle bewaarde Blokkendozen geen exemplaar van de ABec's heeft overleefd.
groet,
Wim
-
@ sneek die bonte treinen met plan E uit ( uit dat link draadje) reden toch niet op groningen-leer ofwel ?
wel een leuk draadje trouwens ;)
en die stoomverwarmingrijtuigen zijn die ook ergens te koop in H0 ?
die bonte trein uit de link reed Leeuwarden-Groningen ten tijde van invoering Spoorslag 70.
Een betaalbaar model van de stoomverwarmingswagen (want Philotrain had 'm destijds wel als model) moeten we nog steeds ontberen...
-
ik zag m' laats in de Rail-magazine staan, van ls models dacht ik(vooraankondiging)
-
ik zag m' laats in de Rail-magazine staan, van ls models dacht ik(vooraankondiging)
Ben je niet in de war met de stoomverwarmingswagen van Heris?
Dat is een ander type: gehuurd van de DB.
Grtz,
Ton
-
oow, sorry dan was ik in de war :'(
-
Dit is ook wel een leuke samenstelling, hoewel de fotokwaliteit na bijna 50 jaar niet meer optimaal is.
een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030, al ontdaan van stroomafnemers en electrische installatie.
Vind dit steeds interessanter worden, helaas heb ik als geboren Noorderling (1968) al dit fraais moeten 'missen' :P
Mag ik uit bovenstaande opmaken dat de mBD verder nog niet was verbouwd en nog niet voorzien van 'doorgang'/vouwbalg??
Grt,
Marcel
-
Een betaalbaar model van de stoomverwarmingswagen (want Philotrain had 'm destijds wel als model) moeten we nog steeds ontberen...
In schaal N ben ik al een eindje op weg ... zou toch ook door iemand in H0 opgepakt kunnen worden?
(http://fab.spoors.nl/wp-content/uploads/2009/06/svw0015.jpg)
Groet,
Jeroen
-
(y) dat ziet er fraai uit Jeroen!
-
@Marcel,
De mBD was juist wel verbouwd dus zonder tractie-installatie als BD tussenrijtuig. Deze waren een soort van over.
Erik.
-
Ah....okay, wel 'raar' dan eigenlijk dat ze niet direct blauw werden geschilderd.
-
Dit is ook wel een leuke samenstelling, hoewel de fotokwaliteit na bijna 50 jaar niet meer optimaal is.
Al weer een getrokken trein bij vertrek uit Harlingen, nu in 1960.
In 1959 werden de Blokkendoos-treinstellen buiten dienst gesteld als electrisch materieel. De nog aanwezige rijtuigen werden al sinds 1956 verbouwd tot getrokken rijtuig, waarbij ze Berlijnsblauw met zandgele bies kleurden, of tot dienstmaterieel en Posttrekkers. De verbouw van de rijtuigen werd deels door NS en deels door Jansen in Bergen op Zoom uitgevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_29.jpg)
Op de foto is de 2222 (voor de dienst op de grensbaanvakken al voorzien van derde pit) te zien voor een trein bestaande uit Blokkendozen en B6400-coupérijtuigen.
Direct achter de loc loopt, nog in standgroen) een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030, al ontdaan van stroomafnemers en electrische installatie. Als tweede rijtuig is een ex-ABec uit de serie 8501-8511 te zien, al blauw geschilderd en van verre herkenbaar aan het middenbalkon. Van de daarop volgende 3 B6400'en is de eerste ook al blauw geschilderd, terwijl de achterste twee nog in groene kleur meerijden.
Met recht een bonte stoet achter de roodbruine diesel...
Jammer trouwens dat er van alle bewaarde Blokkendozen geen exemplaar van de ABec's heeft overleefd.
groet,
Wim
Vind dit steeds interessanter worden, helaas heb ik als geboren Noorderling (1968) al dit fraais moeten 'missen' :P
Mag ik uit bovenstaande opmaken dat de mBD verder nog niet was verbouwd en nog niet voorzien van 'doorgang'/vouwbalg??
Grt,
Marcel
@Marcel,
De mBD was juist wel verbouwd dus zonder tractie-installatie als BD tussenrijtuig. Deze waren een soort van over.
Erik.
Even dit draadje uit het stof halen, omdat deze samenstelling me toch wel boeit, met name de (m)BD.
in 2009 werd er gesteld dat het rijtuig al omgebouwd zou zijn, maar met alleen verwijdering van de electrische installatie was deze verbouwing niet afgerond. Zou dus betekenen dat ze nog met "gesloten"kop rond gereden hebben.
Als dit zo is, zijn er hier dan mensen die daar foto's van hebben die dat zouden kunnen aantonen?
grt,
Marcel
-
Ik heb geen foto, maar de conclusie lijkt me juist dat het rijtuig in een soort tussenfase zit. Wel de elektrische installatie verwijdert, maar nog geen aanpassingen aan zij- en kopwanden. Daarbij er vanuit gaande dat hij later nog verbouwd is. Voor het zelfde was hij óver zoals Erik zegt en volgde sloop.
Grtz, Wim
-
Hoi Wim,
De getoonde foto met de BDz, is zoals deze rijtuigen in dienst zijn gesteld.
In 1958 werden 8 BDz (rijtuig tweede klasse met bagage Zonder wc) verbouwd uit mBD motorwagens.
Hierbij werden bij 5 stuks de dichte kop geruild met een mC, waarbij een motordienstwagen zoals de Jaap uit ontstond. Bij drie andere werd een vouwbalgkopwand van een dienstwagen afgenomen.
Bij de verbouwing werd de gehele elektrische installatie voor het zelf rijden verwijderd, en de bagageruimte kreeg een zijgang.
Aangezien de foto uit 1960 is, en de ombouw uit 1958/1959 is, zijn de rijtuigen in dienst zoals omgebouwd.
de hele ombouw is ook niet echt nuttig geweest, de meeste rijtuigen werden al in 1966 omgebouwd tot dienstwagens.
Ook is de verbouwing nogal zuinig gedaan, de beschildering van de motorwagens werd alleen maar bij de verbouwde delen bijgewerkt. daarom rijdt in de foto ook een BDz in het treinstellen grasgroen. Dit kun je zien aan de rode bies, de olijfgroene blokkendozen hadden zwarte biezen. (ik twijfel hier zelf nog even aan, de kwaliteit van de foto is niet helemaal optimaal. het kan ook zijn dat de BDz toch olijfgroen is)
Voor meer informatie; van stoom tot stroom, blz 150/151. hier staat het hele verhaal.
Groeten Arjen
-
(y) Dank voor je uitgebreide en duidelijke uitleg Arjen! Zal het Blokkendozenboek van 'NJvWJ' weer eens opzoeken.
-
Ook mijn dank, weer een heel stuk wijzer.
Zag even een 'makkelijke' ombouw project, maar dat gaat hem dus niet worden....
grt,
Marcel
-
Misschien niet helemaal; Arjen, als er 8 BDz's werden gemaakt waarvan 5 een 'vouwbalgkop' kregen, betekent dat toch dat er 3 hun 'dichte' kop behielden?
Ik meen dat de SGB daarvan nog ééntje heeft, zij het dat ik niet weet of het één van de door Arjen aangehaalde 8 is of een later gestript motorrijtuig.
-
Die andere drie noemt Arjen ook:
Bij drie andere werd een vouwbalgkopwand van een dienstwagen afgenomen.
Eelco
-
En juist uit een van die laatste 3, de BD 5902 is de museummotorwagen terug gebouwd.
Deze BD heeft als instructiewagen jarenlang een wit jasje gehad.
BD 5906 was in 1961 nog groen met zwarte biezen.
Groet
Jeff
-
@Gert,
Deze zgn houtwagen is uiteindelijk gesloopt. (Ik weet niet waar dat is gebeurd)
Gr, Erik.
-
Ik wil toch nog een keer weer terugkomen op het BD verhaal, want lees in een artikel van O. Dijkstra in RM 305 dat de mBD wel degelijk onverbouwd als BD zijn gebruikt.
Hij schrijft:
"In het noorden van het land werd toen in dat BD-manco voorzien door nog niet verbouwde Blokkendozen van het type mCD (mBD) 9100 in te zetten. En dat was te zien aan het ontbreken van de stroomafnemers op die ex-motorrijtuigen die later deels BD 5900 zou worden."
Dit gaat om de periode voor 1958.