BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mathijs op 12 June 2009, 19:40:18

Titel: Perron in schaal N
Bericht door: Mathijs op 12 June 2009, 19:40:18
Hallo,

Ik wil later een station gaan bouwen in spoor N. Ik heb al zo mijn maten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_1_160_station.jpg)
Even snel gemaakt in paint :P.
Zijn deze maten goed of moet er nog wat aangepast worden?

Mathijs

ps. wat is een goed programma waarin je kan ontwerpen (geen google sketchup, kan ik niet mee werken :P)?
Titel: Re:Perron in schaal N
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 June 2009, 21:29:24
Standaardhoogte van perrons bedraagt 70 cm + BS (BS = bovenkant spoorstaaf) = 0,4 cm in spoor N!
Lengte wordt bepaald door lengte treinen, hoofdlijnen 300 m.
Breedte afhankelijk van situatie; zijperrons zoveel mogelijk 6 m, tussenperrons 8 - 12 m.
Voor secundaire lijnen bedraagt lengte 120 - 170 m en breedte 3 m.

Bron: De Nederlandse modelspoorweg, Gerard Tombroek, Schuyt & Co, 1991
Titel: Re:Perron in schaal N
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 12 June 2009, 21:33:43
Mathijs,

Heb je al wel eens een tutorial van Google Sketchup geprobeerd? Ik kon er eerst ook helemaal niet mee werken, maar na een paar van die oefeningen krijg je er handigheid in en dan is het echt wel zo'n handig programma. Ik kan nu in een paar minuutjes dit soort dingen uittekenen.

Groeten, Marcel
Titel: Re:Perron in schaal N
Bericht door: Mathijs op 13 June 2009, 08:04:02
Standaardhoogte van perrons bedraagt 70 cm + BS (BS = bovenkant spoorstaaf) = 0,4 cm in spoor N!
Dit wat ik nu heb klopt dus (1cm). Want BS en dan nog 0,4 erbij. de rail is bij mij 0,5. dus gaan we afronden op 1.

Mathijs,

Heb je al wel eens een tutorial van Google Sketchup geprobeerd? Ik kon er eerst ook helemaal niet mee werken, maar na een paar van die oefeningen krijg je er handigheid in en dan is het echt wel zo'n handig programma. Ik kan nu in een paar minuutjes dit soort dingen uittekenen.

Groeten, Marcel
Nee, ik ga hem eens proberen. Maar alsnog bedankt!

Mathijs