BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: GW op 12 June 2009, 18:06:49

Titel: Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 12 June 2009, 18:06:49
Dag allemaal,

Nou daar komt'ie dan, mijn eerste AnyRail ontwerp voor de baan waar ik uiteindelijk aan wil gaan bouwen. Zolas jullie zullen zien is het ontwerp nog niet af, ik wil namelijk suggesties vragen. Eerst het plaatje maar:

(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090612_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090612_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp.jpg)

Dan wat uitleg.

Wassedam
Centraal ligt Station Wassedam. Het heeft acht sporen, 1a, 1b, 2a, 2b, etc. Wassedam is in Rood aangegeven.

Beijdorp
In het zuiden ligt Station Beijdorp. Het heeft drie sporen. Beijdorp is een kopstation en in Donkergroen aangegeven.

Klimspiraal West
In het westen ligt een klimspiraal naar -100 mm, die is dubbelspoors uitgevoerd en leidt naar een schaduwstation. Na het schaduwstation ligt een keerlus.

Klimspiraal Oost
In het oosten ligt ook een klimspiraal naar -100 mm, ook die is dubbelspoors uitgevoerd en leidt nog nergens naar toe.

De vraag voor vandaag
Eigenlijk wil ik nog een mooi paradevak, bijvoorbeeld in het Noorden. Maar hoe kom ik daar, en hoe kom ik weer terug?



Laten jullie me svp maar weten wat je van dit eerste ontwerp vind, en doe me wat suggesties aan de hand?

Groet,

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Bart Otte op 12 June 2009, 18:12:29
Ziet er al goed uit,  ;D
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: rik j. op 12 June 2009, 19:19:52
voor het eerste plan ziet het er zeker goed uit,
maar dat paradevak is lastig
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 12 June 2009, 19:21:22
Wat je zou kunnen doen is nog wat kopspoortjes maken bij je station en dan het spoor naar Beijdorp een enkelsporig lijntje maken zodat treinstellen tussen je grote station en het kleine station kunnen pendelen. Van je dubbelsporige hoofdtraject is het mooi om een hondebot vorm te maken.

mvg,

Matthijs
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 12 June 2009, 20:41:27
@Bart: bedankt !

@Rik: ja, ik ben er nog niet uit of het kan, en zo ja hoe...

@Matthijs: at your service... Enkelspoor gemaakt; kopspoortjes toegevoegd; oostelijke klimspiraal voorzien van hondebot lus rondom het mangat. Bedankt voor je suggesties!

(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090612_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_2.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090612_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_2.jpg)



Laten jullie me svp maar weer weten wat je er van vind...

Vooral in opties voor een paradevak in het noorden zijn zeer welkom.

Groet,

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Daan! op 12 June 2009, 20:48:52
ik denk dat je je kopstation moet weghalen op die plek en onder wasserdam vooraan de baan een paradebaan moet maken. het schaduwstation zou ik wat langer (ik weet niet hoe lang het nu is, maten zijn nl. niet te lezen). Dan is het een kwestie van de boel aan elkaar knopen.
Hondebotten zijn niet echt mijn favoriet en hoe jij ze gebruikt zal je elektronisch wat aanpassingen moeten doen.

suc7 (y)
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 12 June 2009, 21:27:54
@Daan! : De spoorlengte in het schaduwstation is 1,70 mtr. Dat lijkt me toch lang genoeg? In Wassedam is de spoorlengte ongeveer 1,40 mtr, en in Beijdorp 0,85 mtr. Met een paradevak aan de voorkant kom ik nauwelijks meer bij mijn hoofdstation. De geprojecteerde tafel is nu (noord/zuid) al 1,50 mtr breed. Ja, ik kan er achterlangs lopen, hij komt 50 à 60 cm vrij van de wand te staan.
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Machinist Johan op 12 June 2009, 21:41:58
kan je niet eventueel je station naar achteren verplaatsen en beijdorp laten vervallen zodat er ruimte onstaat voor een paradevak aan de voorkant??
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: W. Thomas op 12 June 2009, 21:58:09
1,7 mtr lijkt mij erg kort. weet natuurlijk niet wat je voor een stammen hebt rijden.
het schaduwstation van mijn baan 2,5 mtr en sommige treinen passen daar maar net op.

Ik zou het station (rode gedeelte) ook wat hoger leggen en verder naar boven.
want 10 cm wordt erg krap als er in het schaduw station iets ontspoord, en als je het naar boven legt kun vooraan vanuit de linket klimspiraal noch een stuk zicht baar op nivo -10 en dan weer een tunnel in rijden en daar het hondenbot.

trouwens, je hebt wel een aardig grote ruimte.

groeten, wesley
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Basilicum op 12 June 2009, 22:23:19
Het ontwerp is interessant. Als ik het raster schat op 50 x 50 centimeter, dan heb je een aardige ruimte tot je beschikking. Ook ik zou de stationssporen langer maken, ook in het schaduwstation. Stel je voor, dat je in de toekomst met zes Plan-E-rijtuigen gaat rijden. Dat is een trein van ongeveer 1.75 meter inclusief lokomotief. Je hebt er de ruimte voor, dus waarom niet benutten?

Ik ben het met Wesley eens, dat 10 centimeter hoogte voor het schaduwstation te weinig is. Liever 25 centimeter, dan kun je er goed bij. Niet alleen bij ontsporingen en onderhoud, maar ook om goed bij de bedrading van de bovenliggende baan te kunnen in de toekomst bij eventuele storingen of uitbreidingen.

Succes met ontwerpen. :)

Groet,
Basilicum
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 12 June 2009, 22:26:49
kan je niet eventueel je station naar achteren verplaatsen en beijdorp laten vervallen zodat er ruimte onstaat voor een paradevak aan de voorkant??

Heheh... Zie mijn  website voor de afkomst van de namen. Beijdorp gaat zeker niet vervallen... Maar ik zal eens even kijken..

1,7 mtr lijkt mij erg kort. weet natuurlijk niet wat je voor een stammen hebt rijden.
het schaduwstation van mijn baan 2,5 mtr en sommige treinen passen daar maar net op.

Ik zal het schaduwstation eens aan een stuk maken in plaats van gesplitst. Ik heb het idee dat ik de sporen dan langer kan krijgen.

Ik zou het station (rode gedeelte) ook wat hoger leggen en verder naar boven.
want 10 cm wordt erg krap als er in het schaduw station iets ontspoord, en als je het naar boven legt kun vooraan vanuit de linket klimspiraal noch een stuk zicht baar op nivo -10 en dan weer een tunnel in rijden en daar het hondenbot.

Okay, nu is het wel zo dat ik om de tafel heen kan lopen straks. Evengoed, is 10 cm te weinig? En zo ja, hoeveel kun je dalen in een R4 volle cirkel?

trouwens, je hebt wel een aardig grote ruimte.

groeten, wesley

Tsja, we hebben een aardig pand kunnen kopen met een winkelruimte van twee verdiepingen. De bovenste ruimte daarvan gerbuik ik, mijn besteedbare vloeroppervlakte is ongeveer 9 x 4 mtr.

@Basilicum: Kun je 25cm dalen in twee lussen?

Volgende tekening waarschijnlijk morgen.

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Aspelix op 12 June 2009, 22:42:08
Mijn suggestie:
Verleg de oostelijke kruiswissel nog iets oostelijker en verleng het spoor langs het emplacement.
Leg vervolgens een verbindings wissel(straatje) naar de westelijke spiraal en gebruik dat spoor als parade spoor evt. in beide richtingen.
De stationssporen gebruik je verder zoals gepland.

Ook in werkelijkheid zie je treinen door het station doorrijden, bijvoorbeeld spoor 2 in Dordrecht naar Rotterdam en in tegengestelde richting naar Breda, helemaal buiten het reizigers deel. Vanaf de traverse zeer goed te aanschouwen.

Ook in Rotterdam CS bestaat zo'n situatie, dat treinen tussen andere, reizigers sporen doorrijden richting tunnel. En ook hier: Vanaf de traverse op CS en de die naar het Hofpleinstation kun je dat van bovenaf op je gemak bekijken. De traverse naar het Hofpleinstation gaat over de tunnelmond, dus ook dat kun je dan goed bekijken.  (Y)

Misschien heb je ook iets aan de situatie bij station Den Haag HS, met name aan de achterzijde van het oude KPN-gebouw.

Kortom: zaterdagje treinen en ogen de kostgeven. Camera mee om foto's van de spoorsituaties te maken en en kijken op www.sporenplan.nl

De eerste plannen zien er al goed uit (y)

Succes en veel pelzier ermee,
Ruurd
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Basilicum op 12 June 2009, 22:59:32

@Basilicum: Kun je 25cm dalen in twee lussen?


Welke rails ga je gebruiken?

  Stel dat R4 een boogstraal heeft van 500mm.

  In een cirkel gelegd geeft dit een lengte van 
  2 x pie x straal = 2 x 3.14 x 500 = 3.14 meter.

  Bij een maximaal steigingspercentage van 3% bereik je met deze cirkel een hoogteverschil van
  3.14 x 0.03 = 94 mm

  Maximaal 2 lussen:
  2 x 94 = 188 mm.

  Antwoord: Nee, je kunt hiermee niet 25 cm dalen.

Bijkomend probleem: Als je de hoogte van het hout en de rails van deze 94mm aftrekt, houd je waarschijnlijk niet genoeg ruimte in de hoogte over om de treinen veilig te laten rijden. Nu kun je het steigingsprcentage verhogen of de boogstraal vergroten om dit op te lossen.

Frank Forsten heeft over "railspiraalberekingen" het een en ander op zijn site gezet. Dit is de link (http://www.forsten-online.de/navi/03-de.htm). Voor mij was het een goede hulp.


De eerste plannen zien er al goed uit (y)

Succes en veel plezier ermee,
Ruurd


Ik sluit me hierbij aan. :)

Groet,
Basilicum
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: jakop op 13 June 2009, 09:58:42
Hoi Gerard,

Wat ik zeker zou doen is de beide klimspiralen in het schaduwstationniveau (screbble) aan elkaar verbinden zodat treinen rond kunnen rijden.
Ze kunnen natuurlijk ook nog gewoon stoppen in het schaduwstation en weer vertrekken in de richting waaruit ze kwamen.
Ik zou het schaduwstation dan van rechtsonder naar links boven laten lopen en mogelijk met langere sporen zodat er misschien 2 treinen achter elkaar kunnen staan.
Misschien kan je dan rechtsboven nog een keerlus maken zodat een getrokken trein ook weer in de richting waaruit hij kwam kan vertrekken.

Zomaar wat ideeën...ik hoop dat je er wat aan hebt

groet,

Jakop
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 13 June 2009, 14:58:41
@Basilicum:
Radius is nu 60 en 67, drie wikkelingen gepland, plm. 30cm ruimte! Dank voor de link naar de site van Forsten, geweldige tips...

@Jakop:
De klimspiraalschaduwstationniveauverbinding (past die op het bord?) en een keerlus komen er later zeker bij.

Aan de hand van de tips heb ik de elementen wat opnieuw gerangschikt en volgens mij aardig wat speelruimte gewonnen -EN- een paradevak met viaduct (over de lijn Wassedam - Beijdorp) gerealiseerd.

Nieuw plaatje:

(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090613_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_3.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090613_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_3.jpg)

Uitleg:
Lichtblauw: schaduwstation
Rood: Wassedam
Donkergroen: Beijdorp
Bruin: Werkplaats / rangeersporen
Geel: Paradevak !

In het zuioosten dacht ik aardig wat ruimte. Miscchien later nog een haven met overslag.

Laat maar weer weten...

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: jakop op 13 June 2009, 15:26:19
De klimspiraalschaduwstationniveauverbinding (past die op het bord?)

Zonder een screbblebordvergrotingsset niet  ;D

Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 13 June 2009, 17:30:09
Per ongeluk hetzelfde plaatje vervangen, daardoor zit in mijn vorige post nu het nieuwe plaatje ook... Nou ja...

In elk geval twee schaduwstations ontworpen, een voor elke richting. Door de schaduwstations opnieuw en wat efficienter te ontwerpen kon ik er met gemak twee kwijt. Vloeiende bogen zijn onder de oppervlakte immers wat minder belangrijk...

Het kruisspoor tussen de spiralen is inmiddels ook ingetekend.

De ruimte in Zuid-Oost bestaat nog steeds...

(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090613_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_3.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090613_HO_Ontwerp_Wassedam_Beijdorp_3.jpg)

Uitleg:
Lichtblauw: schaduwstation
Rood: Wassedam
Donkergroen: Beijdorp
Bruin: Werkplaats / rangeersporen
Geel: Paradevak !

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Aspelix op 14 June 2009, 01:52:43
Even in twee niveaus denken...

en dan ziet het er goed uit (y)

Het opsplitsen van het schaduwstation en 2 éénrichting stations is een goede optie.

Wanneer begin je met bouwen? ;D

Groet, Ruurd
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: Basilicum op 14 June 2009, 11:57:22
Het laatste ontwerp ziet er goed uit.
Laat de bouw beginnen! :D
Succes.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: jakop op 14 June 2009, 12:05:31
 (y) Gerard!!

Nog 1 opmerking. Van de rechter klimspiraal heb je nu de keuze om:
1. "te keren" via het onderste schaduwstation
2. "een rondje te rijden" via het bovenste schaduwstation.

Via de linker alleen maar de optie om te keren via het bovenste schaduwstation.
Een verbinding van de linker spiraal met het onderste schaduwstation geeft je hier ook beide mogelijkheden.
Misschien een beetje krap nu, maar een beetje schuiven met het onderste schaduwstation geeft waarschijnlijk genoeg ruimte.

In de ruimte van Zuid-Oost zou je als je wil rangeren iets industrie-achtigs kunnen maken.
Of...station Bijedorp wat meer naar het oosten plaatsen zodat de enkelsporige lijn er naartoe wat langer (lees realistischer) wordt.


Het zijn maar kreten....die jouw weer  op nieuwe ideeën kunnen brengen.....

ennu...als je gaat bouwen....FOTO'S!!!!!  ;D

Groet, Jakop
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 14 June 2009, 12:22:36
Bedankt allemaal voor de tips. ik zal vanmiddag de plaatjes splitsen in een -250 niveau (beide schaduwstations bevinden zich daar, en een niveau 0 tot +15, daar bevindt zich het zichtbare gedeelte.

Over Jakop's suggestie moet ik nog even puzzlen, maar die zal ik als het kan ook meenemen.

Het bouwen zal (jammer genoeg) nog even op zich laten wachten. De ruimte is nu nog niet ge-isoleerd, dus eerst moet het dak nog van steenwol etc. worden voorzien.

Foto's komen er dan zeker!

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 14 June 2009, 12:54:35
...
Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop

Lijkt me leuk... Maar ik ben bang dat dat wel een heleboel baanvakken gaat worden. Uitgeest is niet naast de deur. Volgens routenet is het 190,5 km van kern naar kern. Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn? LOL

Maar... een virtuele verbinding kan natuurlijk wel. Als je een eigen website hebt voor je baan, laat me die maar in een PM weten, dan link ik je vanaf die van mij.

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: GW op 14 June 2009, 14:50:06

TADAAAA... !!

Een voorlopig resultaat van het eerste ontwerp voor Wassedam - Beijdorp (vs. 4).

Het bovenste niveau
(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090614_HO_ontwerp_Wassedam_Beijdorp_4_Bovenste_Niveau.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090614_HO_ontwerp_Wassedam_Beijdorp_4_Bovenste_Niveau.jpg)

Enige uitleg

ROOD
In rood getekend vinden we station Wassedam, met vier dubbele sporen. Lange treinen hebben langs deze perrons  minsten 3 mtr tot hun beschikking. In de schaduwstations kan (niet op alle sporen, maar toch) met 2,5 mtr worden geparkeerd... De a en b sporen zijn apart vanuit alle richtingen bereikbaar.

BRUIN
Aan de Noordoost kant van Wassedam vinden we de werkplaats, een klein rangeerterrein waar op termijn misschien een loc loods en een dieseldepot komen te staan.

DONKERGROEN
In het donkergroen zien we het boemellijntje naar Beijdorp. Dit is een klein dorpsstationnetje met twee sporen en een omloopspoor. Wie weet komt hier ook een klein werkplaatsje...

GEEL
In geel aangegeven vinden we het paradevak. Nu nog enkelbaans. Wie weet een mogelijkheid voor toekomstige "paradebaanvakspoorverdubbeling". Het paradebaanvak stijgt en daalt een centimer of tien en kruist met een viaduct het lijntje Wassedam - Beijdorp.

Toekomst
Zoals gezegd eerder in dit draadje, in het Zuidoosten is nog een boel ruimte. Ik denk dat daar in de toekomst een haven of andere industriele bezigheden gaan ontstaan.


Het onderste niveau
(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090614_HO_ontwerp_Wassedam_Beijdorp_4_Onderste_Niveau.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090614_HO_ontwerp_Wassedam_Beijdorp_4_Onderste_Niveau.jpg)

Enige uitleg

Twee schaduwstations, een voor iedere zijde van Wassedam. Tussen de klimspiralen vinden we op schaduwstationniveau verbindingen. Helemaal links sluit de buitenspiraal van Klimspiraal West aan op schaduwstation Zuid, en van rechtsonder vinden we een overgangsbaanvak van de klimspiraalbinnenbocht naar schaduwstation Noord. Hiermee zijn de buitenste sporen van de schaduwstations ook doorgangssporen geworden.

Conclusie en vervolg
Ik ben tevreden over dit baanplan. Zoals gezegd zal de realisatie jammer genoeg nog wel even op zich laten wachten. Eerst moet de ruimte nog worden geisoleerd. Zodra dat is gebeurd worden er nog kozijnen en ramen vervangen, maar dat kan ook wel parallel aan de opbouw van het frame.


Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag. Ik ga sparen voor de benodigde rails, wissels, etc, etc.

Gerard
Titel: Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
Bericht door: jakop op 15 June 2009, 17:32:57
Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Ik bedoelde het eigenlijk dat ik wel op één van m'n IC's de koersborden Wassedam kan plaatsen.
Naar het zuiden Groterdam en naar het noorden Wassedam  ;D

Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn?

Ja hoor, dat zijn er 211667 stuks (Märklin 2205) en dan hebben we het probleem van 3-rail ~ 2 -rail nog  ;D   Maar niet doen dus.....

Een eigen website heb ik niet, maar hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16400.0.html) is de bouw van mijn baan te volgen.


Groet,

Jakop
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 20 June 2009, 15:21:16
Start van de bouw

Nogmaals bedankt voor het meedenken en dit draadje gaat verder als BOUWPROJECT (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.0.html).

Groet,

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 17 July 2009, 10:32:33
In plaats van een gedeelte van de ruimte ben ik nu in de gelegenheid om de volledige ruimte (9 bij 6 meter) te gebruiken voor de modelbaan. Ex een kleine ruimte voor de ingang en een zolderluik). Ook wil ik om de baan heen kunnen lopen (al was het maar om de ramen open te kunnen zetten...).  Zie hieronder voor het nieuwe grondvlak:

(http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090717_wassedam_beijdorp_grondvlak.jpg) (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/gfx/20090717_wassedam_beijdorp_grondvlak.jpg)

Suggesties zijn welkom.

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 29 July 2009, 16:48:09
Een nieuwe versie van mijn baanplan:

Omdat er nu meer ruimte is (het grijze grondvlak is 9 x 6 meter) heb ik gekozen voor een baanplan zonder schaduwstations.

Rechtboven vinden we Wassedam centraal, een kopstation.

Daaronder een werkplaats terrein (rechts) en een havengebied.

Linksboven een uitgebreid rangeerterrein met opstelsporen voor het materieel.

En onderin als laatste: Beijdorp, ook een kopstation.

Suggesties zijn weer welkom.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_10.jpg)



Groet,

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 29 July 2009, 17:09:47
Hoi Gerard,

Ruimte is top! Maar dit baanplan biedt eigenlijk alleen ruimte aan trek-duw combinaties.

En ik weet niet wat je precies wilt neerzetten, maar het station lijkt meer op een rangeerterrein ipv een station.

Er moet wel wat creatievers te ontwerpen zijn :) Je kunt bijvoorbeeld ook in een U bouwen als basis met wat pootjes extra voor een havendeel.

----------------------------
|
|         /-------
------/--------
|
|
----------------------------

Zoiets en dan op de lange poten een daling naar beneden of twee kopstations ( of 1 kopstation en 1 daling ? )

Gr. Remco.
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 29 July 2009, 17:31:27
Remco,

Wat zou het doel zijn van een daling op de lange poten?

@Bart(PM):
- Heb je een suggestie voor het spannender maken voor het station (ik ben met je eens dat deze dat niet is)
- Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

De reden dat ik (nog) niet heb gekozen voor rondrijden is dat ik dan naar mijn idee te krappe bochten moet maken.

Wel: suggesties weer welkom.

Grz,

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 29 July 2009, 17:36:20
Je hoeft voor het grote deel geen daling te maken op de lange poten. Sterker als je het goed doet is op de lange poten vrijwel alles vlak. Als jij een kopstation maakt hoef je niet te dalen en na een doorgaand station kan een railspiraal komen naar het schaduwstation.

Dan kun je ruim 20 meter zichtbaar pendelen tussen kopstation en schaduwstation.

Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

En misschien als beginner zou ik wat beperkter beginnen, om eens wat te oefenen en technieken leren beheersen ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: jakop op 29 July 2009, 17:51:49
Omdat er nu meer ruimte is (het grijze grondvlak is 9 x 6 meter) heb ik gekozen voor een baanplan zonder schaduwstations.

Zou ik nooit doen!! Als je dan niet naar een 2e niveau toe wil, maak dan een schaduwstation langs een van de randen van je baan achter een afscheidingswandje wat aan de zichtzijde een beschilderde achtergrond kan geven.
Als je geen schaduwstations hebt, is het enige treinverkeer wat je hebt: een pendeltrein tussen beide stations!!
Gezien de afstand is een stoptrein genoeg. Een intercity tussen deze plaatsen klinkt al onrealistisch...
Als treinen zowel links als rechts verdwijnen in schaduwstation(s) en (veel) later weer eens te voorschijn komen, kunnen die virtueel wel 100-en km. weg zijn geweest. Als alle sporen zichtbaar zijn niet.....

Ik denk dat je je niet moet laten verleiden tot grote stations met veel perrons (omdat je nu veel ruimte hebt) want dat is maar relatief. Bijvoorbeeld; Uitgeest heeft nog geen 13000 inwoners, een station met 3 perronsporen die meer dan 600 m' lang zijn!!! Dat is 6,9 m' in H0...of 6m' als je 1:100 rijdt. We (wij modelspoorders) moeten ons al beperken omdat realistische stations (qua lengte dan) niet op onze zolders te bouwen zijn, daarom zou ik, met jouw ruimte, hooguit naar 4 à 5 perronsporen gaan. 2 langs de hoofdbaan met mogelijk een inhaalspoor in het midden en nog 2 kopsporen à la Haarlem.

Misschien moet je hier (http://www.sporenplan.nl/) eens inspiratie opdoen voor een sporenplan voor je station(s).

Groet,

Jakop
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 30 July 2009, 18:50:57
Dag,

Bedankt weer voor alle suggesties. Ik ben om. Terug naar twee niveaus. Met name het argument van intercity's en afwisseling heeft me doen besluiten toch voor een schwduw station te kiezen. Omdat ik de lengte heb, zal ik geen klimspiralen aanleggen, maar min of meer rechte hellingen. Bijvoorbeeld vanaf halverwege de krul aan de rechterbovenkant moet het spul gaan dalen. Ook linksonder dalen de sporen.

Ik heb mijn best gedaan op een beter rangeerterrein.

Die lichtblauwe vlek is een mogelijke toekomstige uitbreiding.

Heeft iemand suggesties om vanuit AnyRail plaatjes met hogere resolutie te maken? Het is jammer dat nu niet alles te lezen is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_11_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_11_2.jpg)

Een ontwerp voor de schaduwstations volgt.

Tips uiteraard weer welkom.

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 30 July 2009, 18:55:56
Gerard,

In Anyrail kun je opslaan als JPG, dan krijg je een high res JPG van je baanplan :)

En ik zou bijvoorbeeld als ik jou was op de onderste poot een kopstation maken en dan met een ruime dubbelsporige lijn naar boven en rechts door een kleiner station heen en aan het eind een railspiraal in. Dan heb je wat rangeerwerk met getrokken treinen in je kopstation en je trek-duw treinen kunnen lekker op en neer pendelen (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: santerdam op 30 July 2009, 19:03:05
Voor de leesbaarheid kun je ook de tekst vergroten. Rechtermuisklik op de tekst, keuze menu.

Sander
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 30 July 2009, 19:04:43
Hoi Remco,

Hoe bedoel je, een kopstation onderin, waarin de treinen vanaf links (zuid van het rangeerterein) in komen rijden? (dus in plaats van de geplande helling aan de linkerzijde?) Dan kan ik volgens mij weer niet rondrijden (dit ivm intercity's).

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 30 July 2009, 19:10:15
Hoi Gerard,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_1.jpg)

Even HEEL simpel, zoiets :)

Intercity's hoeven niet door te rijden, dat doen ze op bijv. Den Haag ook niet :)

Ze kunnen ook terugrijden ( o.a. Koploper, Virm ) of lok laten omlopen.

Als je echt een rondje wil rijden zul je het anders moeten aanpakken. Maar het voordeel van een kopstation is dat je minder ruimte
verliest aan de andere kant van je station als je doorrijdt en dus het kopstation iets groter kan maken.

En dan op het lange rechte stuk nog een klein doorgaand station waar IC's wel door rijden en stoptreinen stoppen.

Gr. Remco.
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 30 July 2009, 19:13:06
Remco, ik snap wat je bedoelt.

Aan het bezwaar van weinig afwisseling lijkt dit niet direct te voldoen. Ik zal nog eens even verder broeden.

Ik heb overigens het plaatje in mijn laatste post vervangen door een met wat meer resolutie en grotere tekst.

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 30 July 2009, 19:18:45
Hoe bedoel je weinig afwisseling ?

Om je een idee voor een kopstation te geven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation2.jpg)

Hier kun je 2 getrokken IC's kwijt en 3 trekduw combinaties. Dit is 6 meter breed. Waarbij je nog een dubbele aftakking richting een opstelterrein hebt.

Dus stop en IC materieel kan hier komen.

Gr. Remco.
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 31 July 2009, 09:51:19
Hoe bedoel je weinig afwisseling ?

Remco, ik ga kijken wat ik met je suggestie kan doen.

Wat ik bedoelde met "weinig afwisseling" is wat Jakop bedoelde met zijn opmerkingen over schaduwstations. Mijn volgende poging zal er op gericht zijn aan deze beide ideeën recht te doen.

Gelukkig heb ik voldoende tijd voor het op mijn gemkje ontwerpen van een goed baanplan. In de loop van augustus / september vind de opknapbeurt van ons huis plaats waar ik nu nog even op moet wachten.

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 31 July 2009, 17:08:19
Okay, een nieuwe versie waarin denk ik de voordelen van beide opmerkingen zijn opgenomen.

Het zichtbare gedeelte (tot -10cm) - de aquaduct-truuk !! :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_zichtbaar.jpg)


een schaduwstation (op -25 cm):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_schaduw.jpg)


En alles bij elkaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_geheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wassedam_Beijdorp_12_geheel.jpg)


Er kan nu rondgereden worden (via het schaduwstation), er kan worden gependeld en in de toekomst wellicht ook gerangeerd.

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: jakop op 31 July 2009, 17:43:47
hmm...ja, die bocht uit het station leidt de treinen weer langs het station...ik heb maar het gevoel dat er veel meer in zit (in die mooie grote ruimte die je hebt)

Is er een reden (ramen of zo) dat je niet langs de wanden bouwt?
Ik heb nl. vanmiddag wat zitten schetsen met een tafel langs de muur, maar ben er nog niet uit.....als dat zover is plaats ik hier wel een schets of zo

groet,

Jakop
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 01 August 2009, 08:27:18
Dag Jakop,

Ik ken het gevoel, dat blijft mij ook bezighouden. Ik kan inderdaad niet langs de muren. We moeten bij alle ramen blijven kunnen.

Wellicht dat die bocht verborgen kan worden (in bebouwing of bos of zo...),

Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 05 September 2009, 15:29:25

Zie hier het nieuwe ontwerp voor mijn schaduwstation. Ik heb besloten op dit niveau met de bouw te beginnen en het ontwerp van de zichtbare baan later af te maken. Zie ook het draadje over de bouw (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.msg326436/topicseen.html#new).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20090905_Wassedam_Beijdorp_14_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20090905_Wassedam_Beijdorp_14_schaduw.jpg)


Gerard
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 08 October 2009, 16:59:27
Mijn nieuwe ontwerp heb ik inmiddels wat uitgebreid. Hieronder een impressie. Zie ook het draadje over de bouw (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.0.html).

Het ontwerp bevat een doorgangsstation en een kopstation, een klimspiraal en een schaduwstation.

Suggesties uiteraard weer welkom.

Het schaduwstation

Hieronder zie je een nieuw ontwerp van het schaduwstation niveau. Je ziet een schaduwstation bovenin, het heeft 9 opstelsporen en een doorgaand spoor. De te bouwen klimspiraal is in donkerblauw getekend, rechtsboven. Deze spiraal overbrugt 25 centimeter hoogteverschil. Om de klimspiraal heen loopt een extra spoor, zodat er ook al gereden kan worden als de bovenbaan nog niet klaar is.

Ook zie je onderin de hoofdbaan uit de westkant van het hoofdstation komen, die duikt de diepte in, maakt een grote bocht en gaat naar het schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_schaduw.jpg)


Het zichtbare (bovenste) niveau)

Hieronder zie je het ontwerp het zichtbare niveau van mijn modelbaan. Je kunt op het plaatje klikken voor meer details.

Bovenaan, in het rood, vind je het hoofdstation, Wassedam. Dit ontwerp is gebaseerd op station Meppel uit het grootbedrijf. Aan de linkerkant van Wassedam gaat de hoofdlijn (blauw dubbelspoor) een tunnelbak in naar het schaduw niveau. Vlak buiten het station aan de linkerkant splitst ook een enkelspoor lijntje af naar Beijdorp, een kopstation op het onderste gedeelte van de tekening. Dit enkelspoors lijntje klimt, om linksonder met een viaduct de hoofdlijn te kruisen en dan weer te dalen richting Beijdorp. Onderin zie je (los) het ontwerp voor de werkplaats (bruin), die moet nog een plekje krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_zichtbaar.jpg)


De hele baan in een plaatje

Voor de volledigheid het hele plaatje. Zonder de hoogte gegevens Uit het ontwerp programma (AnyRail) kun je hier geen chocola van maken ben ik bang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_geheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091007_Wassedam_Beijdorp_15_geheel.jpg)
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: Mark Verheulen op 10 October 2009, 11:24:25
ik vind persoonlijk de eerste 2 onwerpen de mooiste

en ik heb daar nog een suggestie voor
namelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie_baanplan_wassedam.jpg)-

oordeel zelf 

mark
Titel: Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 10 October 2009, 12:07:29
Dag Mark,

Dankjewel. Voor je compliement en je meedenken.

Ik ben opnieuw begonnen omdat ik ten opzichte van het eerste ontwerp nu de hele ruimte ( 9x6 mtr) kan gebruiken in plaats van de halve. Vandaar dat het ontwerp nu een U-vorm heeft gekregen. In elk geval het schaduwstation en de klimspiraal  liggen al vast, want die spullen heb ik al binnen.

Het gebruik van het station Meppel als voorbeeld voor Wassedam heeft me ook wel geholpen om over te stappen naar dit laatste ontwerp. Er ligt een klein rangeer emplacement ten noorden van het hoofdstation (in het ontwerp noord) waar veel werktreinen schijnen te komen (hoorde ik van een machinist). Dat geeft veel kans voor variatie in de treinenloop.

De eerste versie, die jij hier herhaalt, heeft eigenlijk alleen maar een hoofdstation voor reizigerstreinen. Ook leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, met perrons A en B, en overloopwissels ertussen... Ook dat geeft wel weer mogelijkheden, toch kies ik nu voor nog net even wat meer variatie.

In het Zuiden (Beijdorp) denk ik nog aan een industrieel achtig rangeerterrein, langs een havenkade, of een container overslag of zoiets.

Gerard