BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Chris op 10 June 2009, 14:01:28
-
Zover ik weet zijn er 3 actieve loks (de grote jongens)bij de stichting.
Een BR 01, een BR 23 en een BR 65.
Met welke rijtuigen rijden deze loks vandaag de dag ?
(per lok)
Wat leuk is, en ik totaal niet wist, is dat Fleischmann de 65018 exact, dus ook met nummer in zijn collectie heeft. En nu heb ik een pracht van een excuus om stoom te rijden zo af en toe.
-
Alleen staat er bij de SSN geen DB meer op, maar een andere tekst. Peuleschil voor één van je ombouwkennissen.
De SSN beschikt zelf over een stam K1 rijtuigen en daar heeft Olaerts (http://www.treinshopolaerts.be/catalog/product_info.php?products_id=586&osCsid=1e9e22a78f9b380278b7791190bb54f4) nog een voorraadje bouwdozen van. Van het type in elkaar klikken. Ik weet niet of ze daar nog de juiste groene rijtuigen van de SSN hebben, maar anders kan één van je ombouwkennissen wel met de verfspuit aan de gang. ;D
Is een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7058.0.html) over zien ik.
-
De SSN rijdt inderdaad met K1 rijtuigen en een Mitropa restauratierijtuig (heeft SaMo/Tillig in het programma (gehad)).
Waarom maak je niet de VSM na joh, veel meer keuze aan locs en rijtuigen ;D . Van een complete blauwe trein, via Blokkendozen naar Oostenrijkers (de zgn. Spantenwagen). Ook rijden rijtuigen uit deze treinen gecombineerd zodat meerdere combi's mogelijk zijn, je kunt het zo gek nog niet verzinnen. Zelfs een combinatie van stoomloc-10 Ks'jes (railpro kleuren) en 6 blokkendozen is mogelijk in één trein. Was een keer een overbrengingsrit van Zwolle naar Apeldoorn. En zo is ook een combinatie met 2200'en en 2400'en mogelijk.
Ernst-Jan
-
Omdat de SSN veel stoerder is natuurlijk. ;D
En omdat die BR65 een uniek exemplaar is in plaats van tig locs van hetzelfde. :P
-
Alle huidige SSN treinen zijn inderdaad samengesteld uit K1 rijtuigen + de Mitropa.
Op de site van de Stoomstichting (http://www.stoomstichting.nl/HTML/collectie/rijtuigen_NL.html) staat alle info.
Is er op Railz geen SSN trein ? Die hoort daar echt thuis toch ?
-
Zover ik weet zijn er 3 actieve loks (de grote jongens)bij de stichting.
Een BR 01, een BR 23 en een BR 65.
Hoi Chris,
Kleine aanvulling; het betreft een BR 01.10; da's de drie-cilinder uitvoering (met vijf-assige tender, kolenstook inmiddels). De loc is wezenlijk anders dan een 'gewone' 01, maar de 01.10 is gewoon in de handel! Nummer is trouwens 01 1075.
Qua 23 dan; de Roco versie is afwijkend van het SSN model; het aangekondigde Märklin/Trix model komt beter overeen (ik zal je de verschillen besparen, maar het zijn er echt een heleboel...). De SSN heeft de 23 023.
De 65 018 is zoals al gememoreerd gewoon in de handel van Fleischmann.
De SSN heeft nog wel meer stomers, maar dan moet je ff op hun site kijken; de rest van de grote locs staat niet bedrijfsvaardig buiten dienst. Daarnaast hebben ze ook de 8811 (die wordt thans gerestaureerd) en een vuurloze loc. Ooit hadden ze ook twee stoomkranen, de ene is verkocht, de andere gesloopt (grrr).
Peter
-
Waarom maak je niet de VSM na joh, veel meer keuze aan locs en rijtuigen ;D . Van een complete blauwe trein, via Blokkendozen naar Oostenrijkers (de zgn. Spantenwagen). Ook rijden rijtuigen uit deze treinen gecombineerd zodat meerdere combi's mogelijk zijn, je kunt het zo gek nog niet verzinnen.
Precies stoomlok + blokkendoosrijtuigen en de NS2530 ook leuke combi ;D
mvg,
Matthijs
-
Die rijden zo langzaam ;D
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/lycos/xmis028.jpg)
De Stoomstichting in Deventer
(http://home.tiscali.nl/~amibo/rail/cornssn10.jpg)
De staalexpres in Beverwijk
(http://home.tiscali.nl/~amibo/rail/rheingold6.jpg)
De VSM met 2 extra rijtuigen van de Rheingold.
-
Qua 23 dan; de Roco versie is afwijkend van het SSN model; het aangekondigde Märklin/Trix model komt beter overeen (ik zal je de verschillen besparen, maar het zijn er echt een heleboel...). De SSN heeft de 23 023.
Is niet helemaal waar. Roco heeft 2 verschillende versies uitgebracht. De oorspronkelijke (die ik heb) moet vrij fors worden verbouwd tot 23.023 (zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.0.html)), maar later hebben ze er een met de oude voorverwarmer en rookkast gemaakt, die alleen bij het machinistenhuis hoeft te worden verbouwd. De Marklin/Trix komt nog beter overeen, dat klopt. Makkelijker zijn de 23.071 en 23.076 van de VSM, die veel meer lijken op de oorspronkelijke Roco versie (23.105). Maar ja, als SSN donateur wil je toch de SSN vloot. Ik mis alleen nog de 50.1255 ;) en de vuurloze lok.
mvg,
Ivo
-
Is niet helemaal waar. Roco heeft 2 verschillende versies uitgebracht. De oorspronkelijke (die ik heb) moet vrij fors worden verbouwd tot 23.023 (zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.0.html)), maar later hebben ze er een met de oude voorverwarmer en rookkast gemaakt, die alleen bij het machinistenhuis hoeft te worden verbouwd.
Je hebt gelijk, de 23 035 is iets beter dan de 23 105 (ik heb de eerste nota bene zelf...), maar zoals je al zei, die is ook niet helemaal gelijk :D . Maar niet alleen het machinistenhuis is anders hoor, ook de tender. De 23 023 heeft geen instaptreden in de waterbak; de kolenbak heeft verstevigingsribben. Ach ja, jeugdsentiment... zo rond '80 heb ik er nog wel eens mee gerangeerd (met de echte 23 023 dan)... ;)
Peter
-
Zover ik weet zijn er 3 actieve loks (de grote jongens)bij de stichting.
Een BR 01, een BR 23 en een BR 65.
De 23er is overigens momenteel in revisie. Een leuke website om het werk bij de SSN te volgen: www.de-stoomfluit.nl
mvg, Tinus
-
Je hebt gelijk, de 23 035 is iets beter dan de 23 105 (ik heb de eerste nota bene zelf...), maar zoals je al zei, die is ook niet helemaal gelijk :D . Maar niet alleen het machinistenhuis is anders hoor, ook de tender. De 23 023 heeft geen instaptreden in de waterbak; de kolenbak heeft verstevigingsribben. Ach ja, jeugdsentiment... zo rond '80 heb ik er nog wel eens mee gerangeerd (met de echte 23 023 dan)... ;)
Peter
Vandaar deze ombouwset van geetst messing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1300273.jpg)
Nieuwe tenderopbouw met verstevigingsribben en een machinistenhuis met de juiste dakventilatie. Alleen de deuren van dit machinistenhuis komen weer niet overeen met de 23.023. Deze heeft al de schuifdeuren, die de Roco ook heeft.
mvg,
Ivo
-
Zie hier;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_1075_IMG_0822_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_1075_IMG_0822_1.jpg)
Deze van origine Roco is voorzien van een andere schoorsteen, naam en nummer. Zo zijn ook de verdeelkastjes voor de elec van een gele kleur voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8738_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8738_3_1.jpg)
Dit is de tweede serie die Fleischmann van de 65 heeft uitgebracht.
SK
-
Zie hier;
[
je mag ze wel eens afstoffen ;D ;D ;D
P.
-
Jaha, zo vies zijn de locs van de SSN niet. ;D
-
Jaha, zo vies zijn de locs van de SSN niet. ;D
Precies! Gewoon een bokkepot met gasolie en poetsen maar! ;D
-
Laten verstoffen is wel een natuurlijke manier van weathering......... ;D
De oliegestookte 41 komt dit jaar in een nieuwe uitvoering van Roco. Als ze nu slim zijn, doen ze er verschillende eigendoms- en nummerplaten bij, natuurlijk inclusief 042 105-7 (41 105) van de SSN. Die lok heb ik trouwens nog gefotografeerd bij de centrale van de PZEM te Vlissingen, waar ze als stoomleverancier heeft dienstgedaan. Zal eens gaan zoeken.
-
Hierbij nog twee treinsamenstellingen van de SSN. Je kunt duidelijk alle kanten op: DB Ozeanblau-Beige en de Orient Express.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img141_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img141_1.jpg)
-
Leuk Topic!
De SSN heeft medio jaren 1980 ook met een stam Silberlingen gereden die voor een bepaalde peroide waren gehuurd van de DB. De plan D liep overigens mee in deze combinatie.
(http://home.hetnet.nl/~jan.groenendaal/Images/65018dortinstoom1985.jpg)
1985 de 65 018 met de silberlingen
(http://home.hetnet.nl/~jan.groenendaal/Images/41105in1989a.jpg)
1989 Tussen Simpelveld en Eys, SSN 41 105 met de huur silberlngen
Op dit moment zijn de 01 1075 en de 65 018 bedrijfsvaardig; de 23 023 bevnd zich in revisie, en de 41 ( de mooiste die ze hebben! ) wach op betere tijden.....
edit: silberlingen hebben dienst gedaan van 1984 tot 1989.
De EX collectie SSN ( inmiddels afgevoerd )
http://www.nmld.nl/index.php?page=article&id=40 (http://www.nmld.nl/index.php?page=article&id=40)
De Huidige collecte SSN
http://www.nmld.nl/index.php?page=collection&id=17&lan=nl (http://www.nmld.nl/index.php?page=collection&id=17&lan=nl)