BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Niels B op 09 June 2009, 22:08:38
-
Hallo,
Eindeloos, dat leek me wel een mooie naam. Waarom? Omdat ik zo ontzettend weinig creatief ben met het maken van een baanplan en dat ik bijgaand plaatje wel duizend keer getekend heb...
Daarom, beste medehobbygenoten, graag jullie op en aanmerkingen op mijn schets. Een beetje toelichting is wellicht handig!
Mijn bakken over de lengterichting zijn 80 cm diep. Op de koppen zijn ze breder, maar ik wil, vanwege het schuine dak er ca 80/90 cm van gebruiken, de rest wordt gebruikt door het schaduwstation. Door de 80/90 cm te respecteren, kan ik een rechte achterwand plaatsen van 30/40 cm hoog. De lichte achtergrond geeft de opzet van de tafels weer.
Het bovenste deel wordt nu gedomineerd door een station met een middenperron. Ik heb daarbij sterk Deventer in gedachte. Het spoor ligt iets hoger dan het voorplein. Achter het station had ik een eenrichtingsweg in gedachte met een huizenrij. Ik heb daarbij Arnhem Velperpoort in gedachte. Het station biedt plaats aan loc met max 7 getrokken rijtuigen.
Aan de linkerzijde heb ik enkele opstelsporen in gedachte die de buffer moeten vormen voor de kleine werkplaats aan de andere zijde. Ook is hier een klein dieseldepot aanwezig. Bij de werkplaats heb ik een draaischijf in gedachte met een loods voor 8 sporen. Ik rij overigens niet met stoom, maar dit ik zie het als een overblijfsel uit die tijd a la Tilburg. Achter de loods liggen nog enkele schrootsporen.
Aan de onderzijde is een klein dieseltraject gepland met een spoor naar de haven nabij het station.
Qua tijdperk wil ik op het dieseltraject eind jaren zestig/begin zeventig uitbeelden. Aan de andere zijde is het wat recenter, jaren 80/90. Da's mooi van de hobby he, maakt lekker niet uit, ;)
Onder het bovenste deel ligt een schaduwstation waar twee keer vier opstelsporen liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_2.jpg)
Als ik naar het plaatje kijk, dan denk ik, wordt dit wat? Is het niet saai en wil ik niet te veel?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Oh ja, ik rij digitaal (niet dat dat nu wat uitmaakt, maar goed...)
Groet,
Niels
-
Wil je je baan met de computer gaan besturen? Zo ja, dan zou ik me eerst in die materie verdiepen en een proefopstelling maken.
-
Dat is wel de bedoeling. Ik heb me de laatste tijd met ovaaltjes, bezetmelders en koloper bezig gehouden. Ik denk dat me dat (uiteindelijk) wel gaat lukken!
groet,
Niels
-
Niels,
Je tekenvaardigheid is niet het probleem op dit moment denk ik.
Ik zou je wel willen advieseren om maatvoering aan te brengen in de tekening zelf. Dat is vele malen duidelijker dan een lap tekst met enkele maten.
Wat ik ook mis is de schaal, dus gok ik even op H0 ;)
Als laatste redelijk algemene opmerking wil ik je aanraden ook eens meer te denken buiten het alom bekende railprogramma van de bekende fabriekanten. Denk in flexrail.
Ik heb namelijk nog niet veel kaarsrechte stations gezien die gevolgd worden door haakse bochten aan bijde zijde. Als je meer voeiende lijnen gebruikt word het plan ook al snel minder saai. en dat zonder dat je meer spoor aan hoeft te leggen!
Verder heeft een natuurlijk verloop van je sporenplan nog veel meer voordelen zoals het makkelijker aanleggen van sporen bij perrons (als het niet helemaal kaarsrecht is valt het minder op b.v.) Door vloeiendere bogen aan te leggen i.p.v. bochten kunnen je treinen er beter doorheen. En ziet het er een stuk beter uit als je trein over een mooie boog rijdt. i.p.v. zich door een haakse bocht perst.
Kortom er valt nog een hoop progressie te boeken maar je tekenvaardigheden lijken er al te zijn en dat is toch het begin!
Veel succes! En stel gerust nog vele vragen!
m.v.g.
Mark
-
Ik zou in dit verband iets over banenbouw in het algemeen willen zeggen.
De meeste ontwerpen gaan uit van een beschikbaar grondoppervlak. Meestal is dit een rechthoekige plaat die dan ergens in een hoek van een kamer is opgesteld. Lekker overzichtelijk en het heeft de vertrouwde aanblik van de spoorbaan uit je jeugd.
Ik zou willen pleiten voor een heel andere aanpak: neem de hele kamer (zolder) als uitgangspunt, beschouw de hele kamer als het landschap waar de baan doorheen moet. Maak desnoods gaten in muren (wees niet bang, behalve bij beton) om de trein doorheen te leiden. Dat betekent bijvoorbeeld dat de baan op veel plaatsen heel smal kan zijn; waar keerlussen moeten komen is ie natuurlijk breed.
Als voorbeeld, ik geef toe extreem: dit is een plattegrond van mijn huis met in het rood een lange pendelbaan. Blauw is gaten in de muur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_1.jpg)
Geen keerlussen. Daar is geen plaats voor.
Misschien brengt dit op ideeen.
-
Ik zal het mijn vrouw voorleggen ;D
Alle gekheid op een stokje: bedankt voor de aanvullingen. Ik ga al vast wat aanpassen en plaats wellicht vanavond al iets nieuws.Zal tevens wat maten erbij zetten.
Oh ja, ik rij HO!
groet,
Niels
-
Ik zal het mijn vrouw voorleggen ;D
In d'r hart vindt ze het prachtig. Ze moet zich gewoon niks van de buren aantrekken. ;)
-
Hey Mark,
Heb jij ook een draadje over je eigen baan / dit plan dat je hier voorlegt.
Ik vind dat een intresante benadering waarover ik nog graag eens van gedachte zou willen wisselen!
m.v.g.
Mark
-
Mark bluft niet. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16628.msg252305.html#msg252305)
-
Heb jij ook een draadje over je eigen baan / dit plan dat je hier voorlegt.
Ik vind dat een intresante benadering waarover ik nog graag eens van gedachte zou willen wisselen!
Misschien is het thema een aparte draad waard: "Banenbouw, de mogelijkheden". Hier is het off-topic.
Op http://www.youtube.com/watch?v=Ukg5OYpMrmY&hl=nl een oud filmpje van mijn baan.
-
Ik ging er ook zeker niet vanuit dat Mark zou bluffen of iets dergelijks.
Ik vind het alleen wel intresant om eens met mensen in contact te komen die andere concepten omarmen als het alom bekende baantje in de hobbykamer.
m.v.g.
Mark
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de tips. Alhoewel ik respect heb voor Mark (of eigenlijk: de vrouw van Mark (y)) kies ik toch voor de "klassieke weg". Man, ik ben blij dat ik eindelijk ruimte heb...
Anyway, ik heb jullie tips ter harte genomen en een nieuwe schets gemaakt. Mark, is dit wat jij bedoeld, begint wel meer te leven zo!
Ook heb ik de afmetingen erbij gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp2.jpg)
De flexrail heb ik reeds ontdekt (en heb ik ook zeker nodig...)
Wederom reacties gewenst! Ik kom er wel....
Groet,
Niels
-
Hoi Niels,
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik vraag me af of al die rails wel op je tafel past. En daarmee bedoel ik het blauwe gedeelte.
Ik denk dat je eerst eens in AnyRail of een vergelijkbaar programma je baanplan in moet voeren, om te zien hoeveel ruimte je nodig hebt. :)
mvg,
Fred.
-
{knip}
Wederom reacties gewenst! Ik kom er wel....
Niels
Dag Niels,
Ik sluit me aan bij Fred. Maak gebruik van (bijvoorbeeld) AnyRail. Slechts €39 euri en een geweldige hulp.
Verder inhoudelijk: zou het niet logisch zijn om bij je haven (ik neem aan dat dat blauwe vlak een haven is / wordt) een paar extra sporen aan te leggen?
Succes,
Gerard
-
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Ja, jullie hebben gelijk, ik moet het echt eens goed gaan intekenen om later teleurstellingen te voorkomen... Ik loop er al lang tegen aan te hikken, maar moet het toch maar eens gaan doen.
Het is inderdaad een kleine haven, ik wilde het niet te groot maken, maar een klein losspoortje met een binnenschip. Maar wellicht is een extra opstelspoor niet verkeerd.
Ik ga maar eens kijken hoe ik aan Anyrail kom...
Groeten,
Niels
-
je zou ook, als het maar voor ff is, de gratis DEMO versie kunne downloade. ;)
-
je zou ook, als het maar voor ff is, de gratis DEMO versie kunne downloade. ;)
Voor die luttele 39 euri is het een programma dat je niet hoeft te laten liggen. In dde trial versie kun je maar 50 railstukken gebruiken, en je hebt er echt (veel) meer nodig. Met de demo versie is dat een heel gepruts met grafische bestandjes.
Ik ga maar eens kijken hoe ik aan Anyrail kom...
Niels
Nou, je gaat gewoon naar hun website (http://www.anyrail.com/) en je download de laatste versie... ;-) Dan ook even betalen (via Ideal kan ook) en je krijgt een licentie toegestuurd. Binnen een kwartier geregeld.
Gerard
-
Nou, je gaat gewoon naar hun website (http://www.anyrail.com/) en je download de laatste versie... ;-) Dan ook even betalen (via Ideal kan ook) en je krijgt een licentie toegestuurd. Binnen een kwartier geregeld.
Gerard
Dat klinkt niet al te moeilijk. Moet mij zelfs lukken ;D
Is dit pakket wat eenvoudiger te bedienen dan Wintrack?
Groet,
Niels
-
Dag Niels,
Ik heb geen ervaring met Wintrack, dus ik kan ze niet vergelijken. Zie voor mijn resultaten (binnen een dag of drie) het draadje in het forum Baanplannen "HO - Ontwerp Wassedam - Beijdorp".
Iemand anders die deze twee met elkaar kan vergelijken of bestaat er al een draad die dat doet??
Groet,
Gerard
-
heeej,
toevallig dat ik de DEMO van anyrail eens heb gehad. (Nu heb ik Wintrack.)
Het kan zijn dat ik al telang met Wintrack werk, maar naar mijn idee vind ik Wintrck veel fijner. Ik heb de DEMO van anyrail wel na 2 dagen eraf gegooid, dus ik weet niet precies wat je allemaal zo kunt met dat programma. Dus het zou goed kunnen dat ik noglang niet alle functies van anyrail ken, of heb gebruikt. Maar voor dat wat ik weet, werk ik persoonlijk liever met Wintrack.
tip: ( je zou ook van beide de beperkte gratis versie kunnen downloade, en dan zelf beslissen welke je beter vind) en dan die wat je beter vind defenitief kopen. Zo zou ik het doen ;)
-
Hoi Niels,
Hier een stukje van je baanplaan in AnyRail.
Ik heb geprobeerd het op dezelfde schaal te krijgen als je tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niels.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niels.gif)
(klik voor vergroting)
Zoals het hier staat heb je voor dit gedeelte 7 bij 3 meter oppervlak nodig.
Ik denk dat je de perronsporen korter moet gaan maken.
mvg,
Fred.
-
sh*t :-\
Bedankt voor de moeite! Ik ga weer terug in mijn hok en maak weer iets nieuws.....
Wordt vervolgd!
groet,
Niels
-
Enkelspoor? Je beperkt wel enorm de rijmogelijkheden.
Je hebt de ruimte voor dubbel spoor. Veeeeeel leuker.
groetjes
Wil