BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Delftinhetklein op 07 June 2009, 19:00:47
-
Hoewel er al eerder een topic gestart is met de bouw van dit model maar er misschien verschillende bouw volgorde en manieren kunnen zijn begin ik maar mijn eigen verslag.
Hier is begin
Helaas kwam bij mij de etsplaat wat gebogen op de deurmat :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1.jpg)
Maar niet getreurd, knutselen maakt mij happy. :D
Van binnenuit met een .4 boortje de gaatjes in de tender geboord voor de handrail en sluitseinijzers. In het etswerk zijn deze al gedeeltelijk voor geetst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1klein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1_2.jpg)
Ook de treeplanken vastgesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1klein_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_1_5.jpg)
Om de vouwlijn te verstevigen en dicht te solderen gebruik ik een stukje messing draad.
Met flink wat vloeimiddel in de hoek vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_2_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_24_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_24_2.jpg)
Nu nog even wachten op de bouwhandleiding...
Grt Erwin
-
Hey Erwin,
Heb jij de exploded view tekeningen dan ook niet?
-
Ja hoor Lennert ondertussen heb ik die ontvangen.
Dus kan ik verder met de bodemplaat van de lok.
Er moeten twee drie hoekjes worden omgezet. Er is al een etslijn maar die moet even doorgehaald worden met een vijltje om de driehoekjes mooier haaks te kunnen zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009059_groot_1.jpg)
Nu de driehoekjes haak zetten en even een beetje vertinnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009060_groot_1.jpg)
Dan het stookhuis. De hoeken moeten rond worden. Op de achterkant twee lijnen gekrast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009061_groot_1.jpg)
En dan om een dikke spijker rond gebogen. Zachtjes met een kleine hamer de dikkere gedeeltes ombuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009065_groot_1.jpg)
En zo wordt het dan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009066.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06062009066_groot_1.jpg)
Vervolgens het machinistenhuis op de bodemplaat gesoldeerd. Eerst hier en daar een puntje tot als recht staat en dan pas door solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009068_groot.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009070_groot.jpg)
Achteraf is het beter eerst de stookvloer en de moer voor de bevestiging van assen er in te maken en dan alles er om heen. Nu wordt het een hoop gepriegel.
Zeker nu het stookhuis ook al zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009072.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009072_groot.jpg)
Om de wielkasten mooi rond te krijgen buig ik deze voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009076.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009076_groot.jpg)
Het wordt al bijna echt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009079_groot.jpg)
Ben alleen nog niet tevreden over het soldeer werk. Het moet toch met minder soldeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009083_groot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07062009083_groot.jpg)
Grt Erwin
-
Update
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10062009085_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10062009085.jpg)
De boel eens flink schoon gemaakt. En wat klein dingen gesoldeerd. Nu is het wachten op de gegoten onderdelen en de ketel, maar zojuist contact gehad met Palo-modeltreinen en de onderdelen komen er aan. Overigens alle sceptici ten spijt het model past goed in elkaar en het contact met Paul is direct en snel.
Grt Erwin
-
Update
De ketel.
Ik heb aardig wat geworsteld om het rookhuis en de ketel goed op mekaar te krijgen.
Verschillende keren de boel gesoldeerd en weer losgemaakt. Het wou gewoon niet lukken.
Nu zit het toch. Hoe gedaan?
Eerst het rookhuis net zolang gerold tot het strak om het messing van de ketel paste en precies de vorm van de voorkant van het rookhuis volgde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13062009088_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13062009088_groot.jpg)
Toen de binnenkant van het rookhuis en de deksel vertint. Alles weer lichtjes glad geschuurd zodat er het minimale tin achter bleef. Toen het rookhuis half om de ketel geschoven. De voorkant er opgelegd en met wat vloeimiddel aan de binnenkant en de soldeerbout aan de buitenkant de deksel vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009090_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009090_groot.jpg)
Daarna de binnenkant nagelopen met soldeer en de boel weer glad geschuurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009091_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009091_groot.jpg)
Vervolgens het rookhuis aan de binnenkant met de ketel vast gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009093_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14062009093_groot.jpg)
Grt Erwin
-
Dit ziet er zeker niet verkeerd uit.
-
Dank Richard,
Ik ben voor mijn gevoel nog niet halverwege.
Maar we komen er wel als de nieuwe wereldburger die in aantocht is niet te snel komt want dan zal er even geen tijd meer zijn vrees ik... ;)
Grt Erwin
-
Het is handig om jou bezig te zien dan heb ik tips voor mijn bouw :D alleen moet ik de mijne licht aapassen aan linkse stand.
-
Hoi Lennert,
Was vandaag wat aan het bladeren en kwam verschillende plaatjes tegen van de linkse stand in het boek "De nederlandse stoomlocomtieven".
Hoe ver ben jij ondertussen? En ga je het machinistenhuis nog inrichten?
Grt Erwin
-
Hoi Erwin,
De stand is nog zoals in mijn draadje niet veel verder gegaan. De linkse stand stelt voor het exterieur niet heel erg veel voor. Qua interieur ben ik zeker van plan een inrichting te maken.
mvg,
Lennert
-
Misschien zijn de updates niet vaak toch wordt er iets gebouwd.
Omdat ik de motor in de tender wil inbouwen is mijn bouw iets anders.
Waarom in de tender? Dan blijft er onder de ketel een mooie doorkijk.
Ook kwam ik enthousiaste berichten tegen in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13710.0.html) draadje waarbij in de tender de aandrijving was gemaakt.
In Dallas US kwam ik voor slechts een paar $ deze lok tegen. Overigens als je ooit daar komt Discunt model trains (http://local.yahoo.com/info-18763520-discount-model-trains-addison) is zeker de moeite waard voor een bezoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3groot.jpg)
Het wielstel komt aardig overeen en straks met mijn freesmachine, die nog in aanbouw is, is dit zeker goed te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3groot_1.jpg)
Tevens zijn het gedeelde assen met een tandwiel in het midden wat een stroomafname van alle 6 de wielen mogelijk maakt.
De grote wielen van de lok wil ik graag geveerd maken. Dit ivm de stroomafname.
Hier toe heb ik hornblocks van Gibson gebruiken.
Hier is het begin te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3groot_2.jpg)
Over het eerste resultaat ben ik nog geenszins tevreden en ik zit zelfs te denken twee wielen toch star op te hangen en alleen het middelste te veren.
Hoewel alles nog los zit kon ik het toch niet laten om wat proef te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3groot_3.jpg)
Ja en ook de meester krijgt straks een echte werkplek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_3groot_4.jpg)
Vraag overigens aan de zelfbouwers: Vwb het spuiten. Is het handig alle leidingen al te monteren voor het spuiten? Of doen jullie dit na het spuiten.
Deze vraag doe ik omdat ik graag de leidingen van schoon messing wil maken.
Grt Erwin
-
Erwin,
Na het spuiten monteren. De handrailhouders doe je wel en daar schuif je later leidingen doorheen. De leidingen naar de luchtpomp, de Knorr pomp en de voorwarmer bereid je wel voor door gaatjes in de pompen op te boren en de leidingen al helemaal op maat te knippen en buigen. Als je het voor het spuiten doet dan wordt het afplakken van de ketelbanden en de rookkast een ramp. Bovendien is het bij mij vaak zo dat ketel en chassis nog steeds te scheiden zijn en dan is het altijd handiger het allemaal nog uit elkaar te kunnen halen.
Al mijn loks zijn dus zo gemaakt. De enige NS stoomlok die ik ooit heb gekocht is de 1700 van Philotrain. Tot mijn niet geringe verbazing waren de leidingen daarvan koper geschilderd.
mvg,
Ivo
P.S., Erwin nog een aanvulling: pas op met de Hornblocks. Als je het zo doet dan moet je de vering heel slap maken anders werkt het niet. Maar ik begrijp dat je de aandrijving in de tender wilt bouwen. Dan is er nog een betere oplossing. Zet de achterste as vast (je had daarvoor geen hornblock hoeven gebruiken) en laat de voorste 2 assen rusten op een compensatiearm die je scharnierend tussen de 2 assen in het chassis ophangt. Zuiver lopen gegarandeerd en altijd alle 6 wielen op de rails.
-
er zijn vele manieren mogelijk
philotrain soldeerd alles en verft dan de leidingen messing
ik monteer alles voor het spuiten (Dan heb je ook de oogjes voor de handrail e.d al zitten)
daarna demonteer ik de lok weer compleet ,ook de leidingen leidingen
spuit de lok en lijm ze dan vast
doe ik ook met apendages ed
Bij DJH modeloko kits spuit ik ook eerst frame plaat onderstel,zwart
daarna ketel met machinistenhuis zwart ,dan ketelranden en biezen afplakken,dan groen spuiten
dan pas afmontage lok
tuurlijk zijn er hier die het anders doen ,maar dit vind ik prettig
en idd echt messing leidingen
groet jan
-
goed
ik had het antwoord van ivo dus nog niet gelezen ,toch leuk dat er zoveel overeenkomsten zijn
zo ook dat mijn enige kant en klare stoomlok van philo de 1700 is
maar idd anders is het afplakken een drama
voor wat betrefd de hornbloks ik zou ze ook pas vast solderen als de beide frameplaten tegen elkaar zitten
anders zit er geheid een as scheef
Ik draai altijd lange pennen net zo dik als de as maar dan met aan beide zijden een tapse punt er aan
bij het monteren van de hornbloks de koppelstangen over de tapse assen schuiven dan weet je zeker dat de wielafstand perfect is
gr jan
-
Ivo en Jan,
Bedankt voor jullie adviezen. De leidingen zal ik dus pas maken maar monteren na het spuiten.
Voor de as ophanging ga ik nog wat verder experimenteren.
Vele mogelijkheden heb ik bv op deze site (http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section4) gevonden.
Als het weer iets verder is laat ik het hier zeker zien.
Grt Erwin
-
Nog een vraag.
Weet iemand hoe de werkvloer van de meester er uit ziet? Ik kan hiervan niet echt foto's vinden en ik wil ze zelf wel gaan maken van de NS3737 in het Spoorwegmuseum maar dit wil ik combineren met OntraXS. Ik bedoel is de vloer van traanplaat en met opstapjes etc.
Grt Erwin
-
Erwin,
Volgens mij heeft de 3700 een houten vloer. De DJH kit heeft dat volgens mij goed. Verder heeft Philotrain het ketelfront als messing gietstuk. Foto's zijn er zeker van in het 3700 boek van Uquilair.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Raad wie al een hele hoop onderdelen van Philotrain in zijn bezit heeft? ;)
Het boek is nog niet in mijn bezit maar daar ga ik eens achter aan.
Grt Erwin
-
zeker doen! je wordt er gegarandeerd een stuk wijzer van.
Voor wat betreft locspuitwerk, ik spuit een ns-loc meestal groen (tamiya xf 58) en dan doe ik het zwart ouderwets met de kwast, scheelt veel afplakgeneuzel. Achteraf zet ik de loc dan in de lak met de airbrush, dat trekt het zwart ook glad, zodat het kwastwerk niet meer opvalt. De blanke leidingen zijn trouwens niet van messing maar van rood koper. Je kunt voor de leidingen dus gestript oud PTT-draad gebruiken ofzo.
-
Floris,
Ondertussen zijn de volgende boeken besteld.
-Stoomlocomotieven serie SS 865-799 (NS 3700)
-NS Loc 3737. De laatste Jumbo
Bedankt voor jou tips. Heb helaas geen oud PTT-draad maar misschien ga ik messing uitgloeien, dan wordt het ook rood koper.
Ivo,
Bedoel je niet de rookkastdeur? Want het getoonde ketelfront is inderdaad van Philotrain.
Ga ook voor de bolle deur van Philotrain.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4.jpg)
Grt Erwin
-
Bedankt voor jou tips. Heb helaas geen oud PTT-draad maar misschien ga ik messing uitgloeien, dan wordt het ook rood koper.
Ehhh messing wordt echt geen roodkoper...
Messing is een legering van zink en koper, roodkoper is vrijwel puur koper.
Messing wordt alleen wat zachter en beter buigbaar als je het uitgloeit.
-
Ok dan zit ik fout.
Dacht dat als je messing vaak genoeg verwarmd het zink verdampt.
Grt Erwin
-
Messing draad rood-gloeiend stoken , en tijdens het afkoelen vloeimiddel
erover kwasten.
Hierna heb je een mooie koperkleurige draad over.
Tinus.
-
Ivo,
Bedoel je niet de rookkastdeur? Want het getoonde ketelfront is inderdaad van Philotrain.
Ga ook voor de bolle deur van Philotrain.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4.jpg)
Grt Erwin
Nee, ik bedoel inderdaad het ketelfront als messing gietstuk, dus het begin van de ketel en de vuurkist in de cabine. Dit gietstuk ken ik ook voor de rookkastdeur. Levert Palo dan niet een dergelijk gietstuk?
mvg,
Ivo
-
Tinus,
Bedankt voor de tip. Ik ga het eens uitproberen op een rest stukje.
Ivo,
Helaas levert Palo niet de hier getoonde gietstukken. Deze zijn van Philotrain, welke ik gebruik om het model te pimpen ;)
De rookkastdeur van de kit is geetst. Ik heb nog gedacht om deze uit te kloppen tot een bollere deur maar ik denk dat ik dan details ga verliezen.
Hier het verschil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4_1klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4_1.jpg)
Bij de kit komen wel diverse andere gegoten onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4_2klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_4_2.jpg)
Grt Erwin
-
Hoe is het met de vorderingen van deze 3700 ?
gr Jos
-
hoe is het hier nu mee?