BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ZwolsBas op 07 November 2006, 21:17:07
-
ff een vraagje,
Hoeveel loks kunnen er op een IB met 70 VA ? ( 20070 art nr )
En hoeveel loks kunnen er op 50 VA ? ( Roco Multimaus )
Die piko Startset heb ik ooit gelezen 2 a 3 Loks op 15 VA
Hoor van iemand dat er op 70 VA 3 Loks is leek me raar tegenover de Piko..
Graag jullie mening / feit
-
Een IB levert 3 amp stroom, wat neerkomt op zon 5 treinen.
Met een 52VA trafo zou je dat moeten kunnen halen.
Echter mogen dit geen treinen zijn die compleet verlicht zijn en dergelijke want dan wordt het algauw minder.
mvg,
Sander
-
Een digitale travo is wel een heel bijzonder mens ;D.
Echter ik ben ook wel benieuwd hoeveel zo'n trafo aan locomotieven aan kan.
-
Ik ben idd ook wel benieuwd, naar hoeveel locs er kunnen op de volgende transformator:
IB 70VA art. nr. 20070
-
En op de
10725 50 VA travo ( Multimaus )
-
Lees de specificaties van de je aanstuurunit door.
Reken ongeveer 500 a 600 mA per trein Kom je op 5 a 6 treinen voor de IB ,daar die maar 3 Amp aximaal kan leveren.
Met ene 50VA zal dat dus eerder 5 dan 6 zijn, bij een 70VA zullen dat er 6 zijn.
Mee vermogen dan 3A komt er niet uit de IB, hoeveel meer je er ook in wil stoppen.
mvg,
Sander
-
Sander of andere,
Wat zal ik naast mijn Intellibox dan nodig hebben als ik rond de 20 treinen op de baan heb staan.
Dus hoe groot moet die trafo zijn..
En waarvan er rond de 5 a 8 heb rijden?
greetz Jumboy
-
Jumboy
Je kan Ulhenbrock boosters plaatsen. Zien er een beetje hetzelfde uit als de ib alleen geen knoppen en display.
http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/1/I138586B-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.I138586B (http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/1/I138586B-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.I138586B)
Erwin
-
John,
er rijden nooit 20 treinen tegelijk op de baan.
Dus als die er allemaal opstaan? nou en....
De meeste stroom wordt verbruikt door de motoren van al deze treinen, wanneer ze draaien wel te verstaan.
A;ls jij denkt dat op jou plan 12 treinen tegelijk rijden dan heb je aan de IB + 1 booster net genoeg of net niet, ik weet niet hoe groot jou baan is en hoeveel treinen er tegelijk zullen lopen.
Op mijn baan, welke verdeeld is in 3 secties met 3 ringleidingen, komen in elke sectie 3 a 4 treinen te rijden.
Ik ben dus 3 boosters nodig, omdat ik de IB niet wil belasten met de aansturing van treinen.
mvg,
Sander
-
Beste Erwin,
bedankt voor je reactie.
ik weet idd van die boosters.
momenteel heb ik deze:
Transformator 20 070 - 70 VA
http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/1/I1370EC4-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I1370EC4 (http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/1/I1370EC4-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I1370EC4)
maar voor een baan in een L-vorm van 5 bij 1.22 en 3 bij 1.22 ...
Ik zie net dat je van de boosters: Power 3 en 6 hebt.. maar 6 is voor grootspoor.. dus moet ik 3 hebben...?
En hoeveel treinen kunnen er dan op zo'n Power 3? En moet ik die Transformator 70VA ook nog ernaast gebruiken ?
Ik hoor het graag
Mvg Jumboy
-
John,
wat jij anageeft is een trafo, geen booster.
Met de trafo voed je je booster Je bent dus beide nodig.
Goed voorbeeld is jou trafo + IB/TC....zonder een van deze 2 werkt je baan niet.
Voor de trafo+booster geld bijna hetzelfde: zonder deze 2 werkt een deel van je baan niet.
Met een power3 kan je maximaal 5 a 6 locs aansturen.
mvg,
Sander
-
Hey Sander,
Ja ik snap dat het verschil tussen booster en trafo ;)...
Dus ik heb naast mijn IB en transformator 70VA.. nog nodig:
2x Booster Power 3 ?
Gr John
-
Gaan op jou baan 18 treinen tegelijk rijden???
Dan heb je naast je IB nog 2x power3 booster nodig. 140 euro per booster op dit moment.
Voor elke booster die je aanschaft geldt dat daar een trafo bij moet.
mvg,
Sander
-
Er zullen 5 a 6 treinen tegelijk rijden, en daarnaast zal op het station, op het rangeerterrein en in schaduwstation nog een 10-tal treinen staan.. die steeds afwisselen...
Wat zou jij dan doen 1 of 2 boosters?
Ik heb idd gezien die boosters 140 euro.
Thnx ;)
Greetz John
-
2 boosters
En dan de IB NIET gebruiken voor aansturing van je locs.
Het feit dat die treinen stilstaan en hooguit de verlichting van brand is dit haast niet relevant voor je stroomverbruik.
mvg,
Sander
-
Heb jij die 3 stroomkringen gescheiden van elkaar gelaten? geisoleerd zeg maar?
Als je trein bv van de ene baan naar de andere gaat via de wissels ontstaat er dan geen kortsluiting? ofzo
of heb je 3 platen en voor elke plaat een baan erop met een eigen IB / Booster / travo?
John,
er rijden nooit 20 treinen tegelijk op de baan.
Dus als die er allemaal opstaan? nou en....
De meeste stroom wordt verbruikt door de motoren van al deze treinen, wanneer ze draaien wel te verstaan.
A;ls jij denkt dat op jou plan 12 treinen tegelijk rijden dan heb je aan de IB + 1 booster net genoeg of net niet, ik weet niet hoe groot jou baan is en hoeveel treinen er tegelijk zullen lopen.
Op mijn baan, welke verdeeld is in 3 secties met 3 ringleidingen, komen in elke sectie 3 a 4 treinen te rijden.
Ik ben dus 3 boosters nodig, omdat ik de IB niet wil belasten met de aansturing van treinen.
mvg,
Sander
-
Mijn baan is opgedeeld in 3 gedeelten.
Een centraal station waar het meeste treinverkeer is, en 2 grote keerlussen met daarin schaduwstations.
Elk station (dan wel schaduwstation) heeft straks zijn eigen trafo + booster.
De IB zorgt er dan alleen nog voor dat de commando's op de rails komen. De rest wordt gedaan door de boosters.
mvg,
Sander
-
Hallo,
theoretisch:
de lIntellibox levert maximaal 3 A rij- en schakelstroom. Dat is bij ongeveer 17 volt. Alleen daarmee kom je al op een gebruik van 51 VA. De Intellibox gebruikt zelf ook stroom en moet ook nog stroom leveren aan de s88-bus. Als je dat stelt op ongeveer 500 mA en dat is bij hoofdzakeliijk 5 volt, is het gebruik daarvoor 2,5 VA. Opgeteld zal de intellibox dus ruim 50 VA nodig hebben om zijn volle vermogen te kunnen leveren. Ik heb dan nog geen rekening gehouden met verliezen in de Intellibox.
Dat betekent dat de Intellibox bij gebruik van een 50 VA trafo iets tekort komt om zijn volle vermogen te kunnen leveren. De trafo-intellibox combinatie kan dan niet veel meer dan 4 of 5 treinen aansturen. Safer is om een 70 VA trafo te gebruiken.
Bij een groter verbruik van de baan (meer locomotieven en wissels e.d.) zul je zoals al gezegd boosters met trafo's er bij moeten zetten. Als dat toch nodig is kun je om verschillende redenen, die hier al eens genoemd zijn, beter de rails aansturen met uitsluitend boosters en de Intellibox alleen de stuurtaken laten verrichten
m.vr.gr. Cees
-
Rij jij zelf met de hand of laat je dat door de PC doen?
-
Ik rijd met Koploper, een dele van mijn baan kan ik wel met de hand bedienen.
mvg,
Sander
-
ok, Nice
Ik had daar bewust niet voor gekozen heb voor de Multimause gekozen
Heb zon 10 a 15 treinen dat vindt ik teweinig voor een IB en ik ben zowat nooit met mn baan bezig vindt dat zonde als ik dan 350 eur uit ga geven voor een IB hoewel dat wel erg mooi kan zijn dat je de treinen vanzelf ziet rijden etc
Wordt dat niet saai na een tijdje ? van teweinig actie dat je zelf niet eens hoeft op te letten?
of zie ik dat verkeerd
-
Dat zie je verkeerd.
Ik heb rond de 50 locs/teinstellen, zo komt elke keer in een andere volgorde wel weer een andere veeal verschillende trein voorbij. Zo kan ik genieten van materieel aankopen van de alatste 6 jaar.
Heb namelijk al 6 jaar niet meer echt gereden op een grote baan.
Nu moet ik zeggen dat ik nog druk met Koploper bezig ben en ik nog een en ander in de praktijk moet gaan brengen.
Morgen zal de eerste trein pc gestuurd over mijn volledie baan gaan rijden als alles mee zit.
mvg,
Sander
-
Aha ja dat snap ik,
Nog even een andere vraag
Ik gebruik zelf 2x Multimause van Roco dus 2 muizen op 1 booster
Is het mogelijk dat ik die andere booster ook aansluit en 1 muis op die en en muis op de andere en dan allebij de booster uitgangen naar mn rails voed + en - op de juiste plek zodat ik 100VA op mn rails heb staan
of werkt dit niet samen?
ik ga dit iedergeval niet uitproberen voordat het de rook in gaat wil eerst weten of dit kan anders doe ik het niet
-
Technische vraag waar ik zo even geen antwoord op weet.
Hier mag iemand anders even op antwoorden.
mvg,
Sander
-
Ik gebruik zelf 2x Multimause van Roco dus 2 muizen op 1 booster
Is het mogelijk dat ik die andere booster ook aansluit en 1 muis op die en en muis op de andere en dan allebij de booster uitgangen naar mn rails voed + en - op de juiste plek zodat ik 100VA op mn rails heb staan
of werkt dit niet samen?
Het werkt in ieder geval niet zoals je zegt.
Op de eerste plaats heb je de ene Maus op de Master uitgang en de andere Maus op de Slave uitgang van 1 door jou zo genoemde booster.
De vraag is dus, of je de "booster" waar je de Master op hebt zitten kunt doorkoppelen aan de tweede "booster". Zoek dat op in de documentatie.
Als dat kan, zal er ook bijstaan dat daarmee de tweede "booster" als zuivere booster gebruikt wordt, en er dus GEEN Maus op aangesloten mag/kan worden. Tenzij anders vermeld.
Ook wanneer geen Maus op de tweede "booster"aangesloten mag/kan worden, zie ik niet waar het probleem zit. Je sluit hem gewoon aan op de slave uitgang van de "hoofdbooster" , net als nu, en alles functioneert zoals nodig.
En als je nog meer Mausers (sorry) wil aansluiten: daar heeft Roco een verdeelblokje voor, aan te sluiten op de SLAVE uitgang, simpeler kan het niet.
Simpel: lees de handleiding.
Maarten.
-
Hallo Digital Train,
Je kunt of mag geen twee boosters aansluiten op dezelfde baan.
Als je de baan bv in 2 gedeeltes hebt gemaakt dan gebruik je de booster 10761 of 10764 en daaraan koppel je een versterker 10762 of 10765.
De booster heeft ook geen ingang om te verbinden met de uitgang van de andere booster.
Technisch is dit ook niet mogelijk, staat ook in de hanleiding vam de lokmuis.
Indien nodig wil ik deze wel naar je toe mailen
Groetjes Piet
-
hallo digi mensen
ik bezit een trafo van fleissmann 70 va die ik gekoppelt heb aan de ib
maar je kan het ook anders doen
zoals het al gezegd is boosters voor rijden en de ib voor wissels schakelen en dergelijke
het werkt bij mij grandioos
nooit kortsluiting gehad
groet maarten
-
Maarten,
wil je punten en komma's in je bericht gerbuiken? Dat komt de leesbaarheid ten goede.
mvg,
Sander
-
Vraag aan Cees en Sander:
Waarom de IB+trafo niet gebruiken voor rijden?
Mijn IB stuurt inderdaad bezetmelders en wissel/sein stuurmodules aan, maar dan blijft toch voldoende "power" over voor rijden?
PS de wissels en seinen worden gevoed door een aparte trafo.
Peter
-
Peter,
Er blijft zeker genoeg power over voor het besturen van de treinen.
Echter is de IB in verhouding met een booster een veel duurder aparaat.
De IB zelf krijg je vrij simpel kapot. Dit kan al door ene goede sluiting veroorzaakt door een kapotte trein, naar ik ooit eens ergens gelezen te hebben.
Om nu te voorkomen dat de IB kapot gaat laat ik mijn treinen rijden op de boosters. Mocht hier nu wat mee overkomen dan gooi ik in mijn geval, 60 euro aan booster weg. Das aanzienelijk minder dan de IB.
Ok de IB gaat nooit helemaal defect, klopt,...maar al emt al ben ik het ding wel 2,5 a 3 mand kwijt in het ergste geval voor reparatie, zo is mijn ervaring.
De booster gooi ik ook niet volledig weg, ik probeer eerst of ik deze zelf kan repareren. En ben dus hoguit wat tijd en wat geld voor een paar componenten kwijt.
mvg,
Sander
-
Ik kan heel negatieve dingen zeggen over de intellibox en overweeg ook heel serieus om op iets anders over te stappen, maar als er iets is dat bij mij in ieder geval feilloos werkt, is het de kortsluitbeveiliging van de IB.
Dus eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed dat hier min of meer wordt afgeraden om de IB te gebruiken waarvoor hij is bedoeld, namelijk ermee te rijden.
Ik vind het een beetje zonde van het geld om een extra booster te kopen alleen omdat de IB misschien wel eens kapot zou kunnen gaan van een kortsluiting.
Maar die keus moet ieder natuurlijk voor zich maken.
Huub
-
zijn er mensen die ook de oplossing met de ib hebben geprobeerd?
en dan bedoel ik de ferriet kernen
kijk eens op http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=278 (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=278) en dan de oplossing van E103
dan zouden de resets opgelost moeten zijn
-
Is uitvoerig besproken op BNLR.
Er kwam uit naar voren dat ook met ferriet kernen het probleem niet verholpen was.
mvg,
Sander
-
owke, dat had ik even gemist
-
Vraag aan Cees en Sander:
Waarom de IB+trafo niet gebruiken voor rijden?
Mijn IB stuurt inderdaad bezetmelders en wissel/sein stuurmodules aan, maar dan blijft toch voldoende "power" over voor rijden?
PS de wissels en seinen worden gevoed door een aparte trafo.
Peter
Hallo Peter,
Rijdt zelf met ib en 2 power3. De 2 power3 gebruik ik voor de spanning op de baan. Ib voor spanning wisseldecoders.
Dit omdat:
Ik gebruik de wisseldecoders van uhlenbrock. Deze hebben geen aparte aansluiting voor een aparte trafo. De wisseldecoders gebruiken dus de digitaalspanning van de ib of power3 zelf.
Als ik dus rijd en schakel via een ib, heb ik kans dat ik te veel gebruik van een ib.
Door het te splitsen over meerdere heb ik dit dus verdeeld.
Rijden 2 power3 en schakelen wisseldecoders de Ib.
De wisseldecoders van uhlenbrock zijn mijn eigen keuze. Met dit "nadeel" als gevolg.
Groeten
Dion