BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Nielske1990 op 06 June 2009, 18:16:14

Titel: Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Nielske1990 op 06 June 2009, 18:16:14
Ik zit een beetje met een dilemma. :P
Binnenkort heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om mijn huidige (nog kleine) baan naar een betere plek in huis te verplaatsen. Nou werd ik laatst op het idee gebracht om over te stappen van mijn huidige 3-railsysteem naar 2-rail. Ik wil graag Nederlands gaan/blijven rijden, waarbij 2-rail veel meer mogelijkheden biedt. Omdat ik niet zo thuis ben in het 2-railsysteem, wil ik graag de voor- en nadelen van een mogelijke overstap horen... ;)

Verder weet ik dat een mogelijke overstap financieel niet gunstig zal zijn, maar daar staat weer tegenover dat de modellen goedkoper zijn. Maar wat moet ik financieel gezien verwachten als ik, laat ik zeggen, alles op mijn baan wil vervangen door hetzelfde maar dan in gelijkstroom?

Huidige materieel;
- NS 1702, Märklin 3326
- DB 146 107, Märklin 29470
- RD 189 023, Piko 57254
- 2x NS ICR 2, Märklin 4165*
- NS ICR 1, Märklin 4164*
*zullen aannemelijk niet kunnen rijden op 2-railsysteem of wel?

Verder allemaal wagons van Roco en Piko, dus die kunnen ook rijden op 2-rail. :)

Dan nog het huidige baanplan. Uiteraard met aansluitrail, Märklin Mobile Station en Transformer 16 VA. Verder 4 van de 5 wissels met aandrijving 74490 en 1x schakelbord 72710.
(http://img3.imageshack.us/img3/3350/railplan02.jpg)

Verder alvast bedankt voor alle informatie en een eventuele financiële inschatting!
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: David Hoogvorst op 06 June 2009, 18:36:59
Tja, lastige vraag!

Maar ik kan je vertellen dat ik ook ben overgestapt, zonder een moment spijt.

Voordelen voor mij persoonlijk waren:
- Veel mooier railmateriaal te krijgen, ruimere wissels e.d.
- Veel betere detaillering tussen de rails mogelijk, zoals graspollen op verlaten stukken, mooie open smeerput zonder puko's, e.d.
- Treinen rijden met veel minder geluid. Het is zelfs stil te noemen (RocoLine rails).
- Oneindig veel meer keus in materieel.

Nadelen:
- Digitaal rijden op sommige punten duurder door de duurdere bezetmelders.
- Keerluselektronica nodig: voor mijn (wat complexere baan) kwam dat al gauw neer op 200 euro. Dat hangt natuurlijk wel van je baanplan af.
- Je moet de baan (ondanks wat er allemaal wordt beweerd) veel beter schoon houden.

In mijn geval kwam het allemaal door een verhuizing. De baan moest toch worden afgebroken, en alle (Marklin K) rails was niet opnieuw te gebruiken wegens het gelijmde ballastbed.

Ga er maar van uit dat je voor je bestaande spullen niet zo heel veel terugkrijgt. En ombouw (nieuwe wieltjes + koppelingen) van een Marklin wagon komt al gauw neer op 6 tot 10 euro.

Uiteindelijk heb ik de hele boel ingeleverd bij een winkel, waar ze ofwel een bedrag contant gaven, ofwel het dubbele bedrag in tegoedbonnen bij diezelfde winkel. Dat maakte de eerste stap dragelijk ;)

Succes met je keuze!

David.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Wim Ros op 06 June 2009, 19:23:51
Nee, is geen lastige vraag, maar ombouwen van 3-rail naar 2-rail is een grote operatie. De wielen moet namelijk vervangen worden door wielen die aan één zijde geisoleerd zijn. Bij stoomloks een lastige opgave, welke zonder het juiste gereedschap niet is te doen.

De Piko is waarschijnlijk een ander verhaal want dat is origineel een 2-rail lok. Daar zal de terugbouw eenvoudig zijn.

De wagons, daar moeten de 2-rail wielen onder gezet worden. Geen al te moeilijke klus, en bij iedere goede modelspoorwinkel kun je dit regelen. Uiteraard tegen een kleine vergoeding.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: René op 06 June 2009, 22:55:39
Een groot deel van het antwoord geef je zelf al.
De vervanging van materieel en rails brengt kosten met zich mee. M* materieel kun je verkopen ook al levert het niet de nieuwprijs op. Rails zal waarschijnlijk niet al te veel opleveren (is ook erg afhankelijk van de staat waarin het verkeert).

Bij tweerail heb je echt meer keuze in modellen en tussen verschillende merken. Daarnaast mag je, je afvragen in hoeverre M* onder de huidige omstandigheden (hoe staat het eigenlijk met dat faillissement?) nog met nieuwe NL modellen komt.

De andere voor en tegens zijn al genoemd waarbij voor het getoonde ontwerp de keerlusschakeling niet aan de orde is.

Ik heb nooit spijt gehad van de overstap, in tegendeel.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: KNed op 07 June 2009, 00:00:04
Och, ik rij 3rail en vooral Nederlands en heb niets te klagen hoor. Roco brengt al het NL spul in 2 én 3rail uit, de meeste andere merken ook....
En als je een beetje handig ben bouw je een model wat alleen in 2rail te krijgen is om naar 3rail.

Dus het argument dat in 2rail meer NL te krijgen is gaat niet op vind ik. Kijk maar naar al het NL spul van Roco, Mehano, Piko, MäTrix van de laatste jaren, alles in 2 én 3rail...

Als je het toch doet: van je ICR's moet je de assen omwisselen, niet een hele grote operatie.
De locs kan je verkopen.

Maar ik zou de moeite niet nemen.

Koen
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Rob Bogers op 16 June 2009, 09:02:10
David zei dat bezetmelders voor tweerail-systemen duurder zijn. Tja als je alles kant en klaar koopt van Viessmann (5233) met maar 8 aansluitingen, dan wel maar er zijn voldoende aanbieders van goedkopere bezetmelderprinten voor o.a. zelfbouw maar ook gebouwd zijn ze vele malen voordeliger dan kant en klaar en dan met zelfs het dubbela aantal bezetmeldmaansluitingen. Alleen als je keerlussen bouwt, tja dan moet je voor elke keerlus een decoder hebben maar ook die zijn in zelfbou pakketjes te koop en dus voordeliger dan de standaard kant en klare modellen.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: IC 2000 op 16 June 2009, 10:10:27
alles bij elkaar maakt het geen **** uit welk systeem je hebt, 3-rail is mijns inziens iets paktischer, maar dat verschilt per persoon.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Huup op 16 June 2009, 11:30:07
Ook ik ben overgestapt naar twee-rail. En ook ik heb geen haartje spijt. Hoewel... mijn collectie drie-rail is wat groter dan de jouwe, en dat die niet meer rijdt, steekt zo af en toe wel.
Desalniettemin zal ik niet terug gaan naar drie-rail. Schrijvers hierboven gaven al aan: mooier railmateriaal (lager profiel), mooiere en echt slanke wissels, geen puntkontakten in de 'Grube', geen geluid van de sleper, geen ombouw van materieel, in geval van dezelfde lok voor 2- of 3-rail is de 2-rail goedkoper, in geval van digitaal eigen decoderkeus mogelijk, etc.
Wat je moet verwachten tav je materieel: Je hebt 3 loks. Aan je naam te zien, vermoed ik dat je een jaar of 18/19 bent. En ook al zou je ouder zijn: gewoon verkopen en opnieuw aanschaffen voor tweerail. Dan beslis je tenminste op tijd, en niet zoals ik, pas op het moment dat je collectie  2-rail de 3-rail ontgroeit... ;)
Naast het railmateriaal zal dat de grootste ingreep zijn. Wat het mobile station betreft: geen idee of je dat voor tweerail kunt gebruiken. Ik vermoed eigenlijk van wel, maar of dat niet beter ook vervangen kan worden door bv een multimuis of intellibox.... Daar hebben we hier experts voor :)

Succes met de keuze!

Gr/H
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Daan! op 16 June 2009, 12:01:57
alles bij elkaar maakt het geen **** uit welk systeem je hebt, 3-rail is mijns inziens iets paktischer, maar dat verschilt per persoon.

praktischer omdat je iedere vorm van je baan kunt leggen bedoel je?
vandaar dat 3-railers bijna altijd zoveel rails op hun plank hebben liggen...

mobile station kan je niet meer gebruiken. Hij lust geen DCC

valt wel op dat er meer mensen overstappen van 3-rail naar 2-rail dan andersom...
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: MMMark op 16 June 2009, 12:13:11
Gewoon lekker helemaal opnieuw beginnen.
Hou wat je nog kunt gebruiken. Verkoop de rest. Of geef het weg.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Nielske1990 op 13 July 2009, 10:29:09
Iedereen alsnog heel erg bedankt voor de antwoorden. Valt me wel op dat er een aantal mensen zijn die elkaar tegenspreken. Wat ik zelf als grootste voordelen ervaar;

Voordelen:
- Meer Nederlands materieel (als ik in winkels kijk zie ik dat het zo is).
- Goedkopere locomotieven.
- Iets goedkoper railmaterieel (vooral flexrail)
Nadelen:
- Beter schoonhouden (hoe zit het met de stroomoverbrenging indien er iets op de rails ligt?)
- Veel geld en moeite (hoewel de kosten uiteindelijk wel grotendeels terug te verdienen zijn door goedkoper materieel)

Verder las ik hierboven iets over de rails, dat met 2 rail niet ieder baanplan gelegd kan worden. Hoe zit het dan met flexrail, dat is toch naar wens te "verbuigen" en is dan toch juist flexibeler dan een normaal 3 rail spoortje? Of kleven er grote nadelen aan flexrail, want ze zijn erg goedkoop? Tevens wordt er gesproken over duurdere bezetmelders, maar dat is denk ik toch pas aan de orde indien de baan echt groot wordt, toch?

Verder; Is het mogelijk om een Roco Multimaus aan te sluiten op bijvoorbeeld Piko A-rail (uit bijvoorbeeld een startset)? Ik neem aan van wel, maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met de aansluitrail (is die dan Roco GeoLine en steekt die alleen wat af tegenover de ballastloze rails?)

Ik heb verder een beetje zitten worstelen met de financiële kant van het verhaal. Iemand raadde mij aan om voor de hele zooi rails de nieuwprijs x 0,6 te doen als opbrengst, aangezien het allemaal minder dan een jaar oud is en er allemaal nog goed uitziet. Is dat reëel?
Als ik verder reken, en ik ga er vanuit dat ik door losse verkoop er toch een redelijke tweedehands prijs voor kan krijgen (het spul is immers in uitstekende staat) kom ik met wat handigheidjes (zoals flexrail enz.) op een punt dat ik bijna geen verlies lijdt aan een mogelijke overstap. Of tel ik dan waarschijnlijk te makkelijk en is dat überhaupt niet mogelijk?

Wederom bij voorbaat dank!
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Wim Ros op 13 July 2009, 10:55:26
Iedereen alsnog heel erg bedankt voor de antwoorden. Valt me wel op dat er een aantal mensen zijn die elkaar tegenspreken. Wat ik zelf als grootste voordelen ervaar;

 

Wat mij opvalt is dat jij verkeerde conclussies trekt, en het dus nog niet helemaal begrijpt.

Zo kun je bijvoorbeeld in 2-rails ook gewoon ieder sporenplan leggen wat jij je kunt bedenken. Mits het aan de voorschriften voldoet qua geometrie.
Verder zijn er geen noemenswaardige voor of nadelen. Ook het poetsen is een fabeltje, ook bij 3-rails moet het schoongehouden worden. Zelfde onderhoud dus.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: henk op 13 July 2009, 11:01:39
Het voor mij doorslaggevende en misschien wel enige nog wat hout snijdende argument staat er niet bij. Bij drierail zit je vrijwel vast aan de Märklinrails en die is niet erg natuurgetrouw en dan bedoel ik niet in de eerste plaats de puko's. In tweerail kun je kiezen uit een groot aantal assortimenten. Sommigen nog grover dan de Märklin rails, maar ook zoiets als Rocoline of Tillig met serieus slanke wisselhoeken waarmee fraaie en overtuigende wisselstraten zijn te leggen. Dat bestaat niet in drierail.

Het maakt een centrale niet uit wat voor rails er wordt gebruikt. Je kunt de maus desnoods op drierail aansluiten als je dat zou willen. Of er wat gaat rijden is afhankelijk van de decoders in de locs en niet van de rails. Als je de maus op Piko rails wil aansluiten moet je de aansluitrail van Roco niet gebruiken. Losknippen en de draadjes aan de Piko rails solderen of desnoods een Piko aansluitrail voor digitaal gebruiken.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: David Hoogvorst op 13 July 2009, 11:09:18
Als er iets op de rails ligt dat geleidt, betekent dat uiteraard kortsluiting. De centrale zal dan afslaan.

Aansluitrails zijn eigenlijk nooit nodig. Mooier (en stukken goedkoper) is het om gewoon een draadje aan de rails te solderen. Als je een gaatje in je bodemplaat boort, kan het draadje meteen naar onder, en zie je er niks van.

Als je voor 2-rail kiest, is het belangrijk te kijken welke railhoogte je kiest. Code 83 (2.1mm) is naar mijn mening het mooist. Dit is bijvoorbeeld RocoLine, Tillig Elite, en Peco Streamline (Code 83).
Kies je voor Code 100 (2.5mm), dan wordt het Piko A, Peco Streamline (Code 100), Fleischmann Profi.
Je hebt ook nog lagere rail (Code 75), maar dat kan met sommige wielen problemen veroorzaken. Sommige treinen gaan dan ratelen over de bielsjes.

Je kunt zulke rails gewoon mengen. Als ze dezelfde hoogte hebben is dat al helemaal geen probleem. Met flexrail kun je natuurlijk alles leggen zoals je zelf wilt. Als je een keerlus hebt, moet je hier natuurlijk wel speciale maatregelen treffen. Als je digitaal rijdt, ben je ongeveer 50 euro per keerlus kwijt aan elektronica, maar je kunt er dan, net zoals je met Marklin gewend bent, gewoon zonder verdere bijzonderheden doorheen rijden.

Digitale systemen werken gewoon op elke railsoort. Het rode draadje aan de ene rail, en het bruine draadje aan de andere.
Zoals eerder door iemand gezegd is zelfbouw (of semi-zelfbouw) van digitale bouwstenen veel goedkoper dan kant en klare Viessmann spullen. Kijk maar eens hier (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/) of hier (http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm). Met de eerste heb ik persoonlijk goede ervaringen.

Voor wat betreft het poetsen: mijn ervaring is dat het toch wel iets vuiler mag worden bij Marklin. Anderzijds wordt het bij Marklin ook snel vuiler door het vele gebruik van antislipbandjes bij Marklin loks. Met moderne lokdecoders heb je echter niet veel last van vuile rails.

Wat je voor je huidige rails en loks krijgt durf ik niet te zeggen. Als je in de buurt van Arnhem woont zou je eens in Doornenburg bij Wentink occassions de zaak kunnen laten taxeren. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar voorheen gaven ze geld of tegoedbonnen voor Wentink in Arnhem voor nieuwe spullen. In dit laatste geval uiteraard voor een hogere waarde.

David.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: paul joosten op 13 July 2009, 11:56:23
Citaat
Wat je voor je huidige rails en loks krijgt durf ik niet te zeggen. Als je in de buurt van Arnhem woont zou je eens in Doornenburg bij Wentink occassions de zaak kunnen laten taxeren. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar voorheen gaven ze geld of tegoedbonnen voor Wentink in Arnhem voor nieuwe spullen. In dit laatste geval uiteraard voor een hogere waarde.
Volgens mij geven ze geen tegoed bonnen meer voor de Wentink op de Steenstraat.
Aalleen nog maar voor Wentink Occasions of contant in dat geval valt het bedrag niet veel lager uit.

Kun je overigens niet een stukje 3 rail in je baanplan mee nemen als appart gedeelte kun je alles houwden en kijken of 2 rail je bevalt?

Groet,
Paul succes (y)
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Joost. op 13 July 2009, 12:03:47
maar daar staat weer tegenover dat de modellen goedkoper zijn.

Daar vergis je je in. De meeste DC modellen worden geleverd zonder decoder. Zowat alle AC modellen worden geleverd met deocoder. De kosten van een decoder moet je er dus nog bij optellen. Kom je dan niet op hetzelfde bedrag?

Gr Joost
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: David Hoogvorst op 13 July 2009, 12:11:24
Een goede DCC decoder kost ongeveer 30 euro.

Hangt er verder een beetje vanaf wat je koopt. Een Bachmann lok heb je al voor 4 tientjes (http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewProd&productId=529). Ik wil niet zeggen dat heel fraai is, maar toch.

David.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Peter Korsten op 13 July 2009, 12:33:09
Verder alvast bedankt voor alle informatie en een eventuele financiële inschatting!

Je materieel en rails zijn te vervangen voor ettelijke honderden euro's, vooropgesteld dat je de drierail-versies verkoopt. Let dan wel dat je de ICRs kunt vevangen door die van LS Models, die veel gedetailleerder zijn en ook de juiste lengte hebben. (Je kunt overigens ook de assen vervangen van de ICRs.)

Maar daarmee kom ik op een ander punt. Veel genoemd in de voorgaande reacties is dat Märklin-rails erg kleine boogstralen heeft en niet erg natuurgetrouw is. Dat klopt helemaal. Maar... je hebt momenteel een redelijk kleine baan. Hoeveel plaats heb je eigenlijk? Het is leuk om mooie LS Models ICR-rijtuigen van 303 mm lengte te hebben, maar op een baan van één bij twee meter komen ze bepaald niet goed tot hun recht.

Als het dan puur om het financiële aspect gaat, moet je nog eens goed nadenken. Als je een veel grotere baan kunt maken, dus dat je daar de ruimte voor hebt, dan klopt het wel. Maar als je baan niet veel groter kan worden dan ze nu is, zul je weinig opschieten met een overstap.

- Peter
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Nielske1990 op 29 July 2009, 23:44:21
Jaja, ben ondertussen nog steeds aan het twijfelen... :-[ Na mijn komende vakantie zal de knoop toch echt een keer doorgehakt worden (ja u hoort het goed ;D). Ondertussen nog wel de nodige informatie opgedaan bij andere hobbyisten en in winkels.

Nou vertelde me vandaag iemand dat het ombouwen van 2 rail materieel naar 3 rail niet eens zo heel duur en ingewikkeld hoeft te zijn. Ik had echter in een winkel vernomen dat dit toch een aardig prijskaartje kan hebben, dus wie heeft er nu gelijk?

Verder ben ik vooral een beetje bang dat als ik in 2-rail ga rijden te maken krijg met een overdosis aan technisch werk (en aangezien ik dat niet bepaald ben). Weet alleen dat het inbouwen van decoders vrij snel en eenvoudig gedaan kan worden, maar hoe zit het met bijvoorbeeld het elektrisch maken van wissels of aanbrengen van verlichting in rijtuigen en of locomotieven. Wie kan mijn overtuigen dat de technische kant van 2 rail best meevalt?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ps. ik hoop dat dit de laatste keer was dat ik de vraagbaak nodig heb om een weloverwogen keuze te kunnen maken. :)

Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Remco. op 29 July 2009, 23:46:12
Zowel wissels electrificeren als verlichting in rijtuigen en locomotieven zal niet moeilijker of makkelijker zijn bij 2 of 3 rail. Ik zou echt niet weten wat daar het verschil in moet zijn. Bijv. bij Roco Geoline, is het een paar schroefjes en twee blokjes plaatsen ( Decoder + aandrijving ) en klaar. 5 minuten werk hooguit.

Gr. Remco.
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Peter Korsten op 30 July 2009, 21:12:03
Inderdaad is het aanbrengen van binnenverlichting en het elektrificeren van wissels precies even moeilijk (of makkelijk) met tweerail en drierail. Dus daar hoef je je beslissing niet van af te laten hangen.

- Peter
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Joost. op 05 August 2009, 21:25:58
Wat het ombouwen betreft hebben beide partijen gelijk.

Ombouwen van 2-rail naar 3-rail kan in principe mits er plaats is voor een sleper.
Motorola formaat werkt op geijkstroom dus aan de motor hoeft niks vervangen te worden in de meeste gevallen.
Het is kwestie van decoder inbouwen en sleper aansluiten. Soms zul je daarvoor een nieuw draaistel moeten kopen of de sleper onder een permanente wagon hangen.

Gr Joost
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Ronaldk op 05 August 2009, 21:40:59
Het is een moeilijke keuze... 3rail of 2rail... Over het algemeen zijn de 3rail modellen van andere fabrikanten dan de 2rail modellen. In een van de eerdere berichten is al genoemd hoeveel ruimte heb je? en wat wil je op den duur? Alles is te realiseren in alle railsoorten en vormen. het grote voordeel van 3rail is dat je geen kortsluiting bij keerlussen hebt, daar hoef je je geen zorgen om te maken... Als dat het grootste probleem is zijn er wel genoeg oplossingen voor...

Succes met je beslissing
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Menno op 05 August 2009, 22:24:19
Ombouwen van 2-rail naar 3-rail kan in principe mits er plaats is voor een sleper.

Het kan aan mij liggen... maar er staat toch "van 3 rail naar 2 rail?'  ;)

Dan lijkt het me dat je de bewerkingen juist omkeert... wisselstroom-assen eruit en gelijkstroomassen erin, maar dat is hierboven allemaal al gezegd
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Peter Korsten op 05 August 2009, 22:44:37
Nou nee, de  vraag was of hij moest overstappen van 3-rail naar 2-rail vanwege de grotere keuze die je hebt met 2-rail. Maar als hij bij 3-rail blijft, dan is het relevant hoe moeilijk/makkelijk het is om een 2-rail model om te bouwen naar 3-rail.

- Peter
Titel: Re:Van 3 rail naar 2 rail?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 August 2009, 23:42:22
Motorola formaat werkt op geijkstroom .....
Beetje cryptische mededeling.
Wat de spanningsvorm betreft is er eigenlijk geen verschil tussen de diverse systemen. Zowel bij DCC als bij Motorola staat er op de baan een blokvormige wisselspanning. In de decoder wordt die gelijkgericht, zodat de motor altijd op gelijkspanning loopt, dus ongeacht het systeem.