BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NOHAB7 op 05 June 2009, 16:01:15
-
De Gemeente Smallingerland (hoofdplaats:Drachten, Friesland) is op zoek naar een Loc van de serie 2400/2500 als statisch object. Vorig jaar maart is al een spoorwegovergang in het oude Philips-spoortje deels in ere hersteld door vier "spoorse lichtmasten te plaatsen" (zie
http://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/Niederlande~Bahntechnische+Anlagen+und+Kunstbauten~Bahn%FCbergange.html)
Het idee is om weer een stukje spoor aan te leggen en daarop een 2400/2500 met 2 oude goederenwagons te plaatsen. Wij zijn dus niet op zoek naar een rijvaardig exemplaar, maar naar een exemplaar wat er van buiten nog goed uitziet en als statisch opject weer in de oude staat kan worden hersteld.
Wie kan mij verder helpen?
Ik weet dat er in Frankrijk en mogelijk nog Duitsland exemplaren rijden of terzijde staan. Wat is de aanschafprijs van een sloopexemplaar?
Alvast bedankt!
Date Jan de Vries
Gemeente Smallingerland
-
Ik zou even contact opnemen met Chris Rompelberg (hier Lok6494). Hij heeft een 2400 deze kant opgehaald vanuit Frankrijk. Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14782.0.html
Eelco
-
Hoi Eelco,
Bedankt voor de link.
Ik had deze topic van Chris al doorgelezen, maar de meest recente stand van zaken is me niet duidelijk. Hoeveel loks zijn er nog beschikbaar, wat kosten ze? Dat soort zaken.
groet,
Date Jan
-
De 2412 heeft naar verluidt enkele tienduizenden euro's gekost (exclusief transport). Als je pakweg een jaar (of twee) eerder was geweest dan had je met de VSM samen kunnen werken.
Er is nog een handvol locs in Frankrijk beschikbaar en één in Italië. De overige exemplaren zijn in Nederland (2412, 2459, 2498 en 2530) of gesloopt. Ik zou het geld stoppen in een andere loc, bijvoorbeeld een 600...
-
Bedankt voor je reactie.
We hebben ook zitten denken aan een 200/300, 450 of 500/600. Inderdaad een goedkopere en waarschijnlijk ook meer eenvoudige optie.
Volgens mij heeft echter de 2400/2500 het vaakst naar Drachten gereden. Verder zijn we op zoek naar een sloopexemplaar, niet eentje die motorisch helemaal in orde is. Dus dan moet het wat eenvoudiger zijn en ook goedkoper.
groet,
Date Jan
-
U rekent buiten de Franse spoorwegen (de eigenaar van de loc). Het transport heeft de VSM meer dan een jaar gekost (en een hoop geld), en voor de prijs maakt het niet tot nauwelijks uit of de loc rijdt of niet.
Schrootprijs zal sowieso richting de 10.000 euro gaan, reken op minimaal 5000 euro voor het transport, en dan heb je heel veel geluk al met al. Maar reken maar op minimaal het dubbele, gezien de ervaringen met de SNCF.
Als je concreet iets wil moet je inderdaad Chris even PB'en, die heeft wel contacten met VFLI en SNCF.
-
Date Jan,
Laat Jan Rozema, Fred Veenstra of Nieske Ketelaar even contact opnemen met de buurman van Jan Rozema. Trek de buurman ivan Jan n het complot en dan moet het altijd lukken De buurman heeft de nodige connecties bij de NS en andere railvervoerders.
Greetz,
Willem
-
Ik denk nou niet echt dat NS je hier nog echt meekan helpen, transport van allerlei besteden ze tegenwoordig ook zelf al regelmatig uit...
-
Vervoer is geen enkel probleem ;) Er zijn goede contacten met Van der Wiel en Bolt. Deze zijn gespecialiseerd in o.a. bijzonder transport. Focus zal o.a. liggen op verkrijgen railmaterieel. In principe dien je daarbij niet alle eieren in één mandje te leggen, maar meerdere wegen te bewandelen die tot succes leiden.
Grtz,
Willem
-
Leuk idee, maar zoveel belastinggeld uitgeven aan zo'n project zal niet elke burger van Gemeente Smallingerland echt waarderen.
Denk ook dat de gemeente net wat te laat is, heel veel "oud roest" serie 600, 2200, en 2400 is net opgeruimd.....
Is de 419 of het TEE stel niets ??
Pewiam
-
Reden die naar Drachten met goederentreinen?
-
Reden die naar Drachten met goederentreinen?
De TEE gegarandeerd niet...
Zou waarschijnlijk het Fr^yslan Bobbe gevoel wel sterk verhoogd hebben. ;D
Ik vind het een leuk idee wat men in smallingerland wil doen. (y)
Groet, Ruurd
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties!
Mochten we onze plannen iets bijstellen en geen 2400/2500 kunnen kopen, wat zijn dan de mogelijkheden voor een:
- 200/300?
- 45"?
- 600?
Weet iemand een plek/organisatie die dergelijke loks beschikbaar heeft?
Dit zijn namelijk ook locs die naar Drachten hebben gereden.
Het vervoer zien wij niet als een probleem, de contacten zijn er.
De focus komt inderdaad op het verkrijgen van het materieel te liggen. Dat kan inderdaad moeilijk worden, al helemaal als ik de verhalen rondom de 2412 lees die nu gelukkig (puik werk!!) in Beekbergen staat.
Date Jan
-
Een 2/300 staat her en der in Nederland nog wel, deze zijn van verschillende maatschappijen.
Een 450 zal niet lukken, de enige die nog over is is van de MBS en ik denk niet dat zij die kwijt willen.
Een 600 kan wel, daar zijn er nog enkele van, bij diverse museumorganisaties maar ook nog in actieve dienst. Mogelijk dat je een plukloc van RRF kan overnemen.
-
Leuk idee, maar zoveel belastinggeld uitgeven aan zo'n project zal niet elke burger van Gemeente Smallingerland echt waarderen.
Denk ook dat de gemeente net wat te laat is, heel veel "oud roest" serie 600, 2200, en 2400 is net opgeruimd.....
Is de 419 of het TEE stel niets ??
Pewiam
Hallozeg... volgens mij heeft de stichting TEE het doel om die TEE rijdend te krijgen, dan ga je toch niet vragen of je dat dnig op een sokkel kan zetten... :o
En die 419 lijkt me ook erg representatief, met zo´n mooie schadekop... ;D
-
Waarom geen ACTS 1200? :D Of moet het per sé een diesel zijn?
-
Hoihoi ,
Al eens op www.locomotor.nl gekeken ?.
En dan linkjes naar locaties ?.
Ik zie er al 1 die bruikbaar is voor je doel , en die staat in Loon op Zand , de 283, en aan de lok zelf te zien duurt niet lang meer , dat ze hem van zijn sokkel afhalen incl de Gs die er achter hangt.
Groeten Alexander
-
Vervoer behoeft geen probleem te zijn. Als Drachten voor de truck zorgt dan rijd ik deze wel ;D ;D ;D Ik woon daar toch in de buurt en zal eens gaan kijken bij Philips, kan ik gelijk een big mac nuttigen bij de Mcrace ;D ;D ;D
Groenten Rob
-
Bedankt allemaal!
450 valt dus af (ik had naast de MBS ook al niet een ander exemplaar van deze kleine serie gevonden).
200/300 of 600 moet nog wel lukken. De link naar locomotor is heel handig!
We gaan nog voor de 2400/2500, maar de kleine rangeerlocs 200/300 en 600 zijn hele goede alternatieven!
Vraag is daarbij nog steeds waar nog enkele 2400/2500'en zijn te vinden in Frankrijk en in welke staat deze machiens zijn.
Date Jan
-
ik zou gaan voor een 2400 uit Frankrijk of een Bakkie serie 600. Een 450 is niet meer te krijgen en voor het grote publiek lijkt dat type op een 600.
Een Sik was vrij uniek op deze lijn, en bovendien hebben we die al in Sneek als statisch monument ;)
Ter inspiratie van mijn collega's in Smallingerland:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_4.jpg)
Loc 2409 bij Drachtstercompagnie met 6 gesloten wagens voor Philips Drachten, 24-08-1977.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_2.jpg)
Bakkie 615met convooi Onnen-Drachten op het emplacement in Drachten nabij de Philipsfabriek, 25-07-1973
en uit de oude doos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_3.jpg)
Onder het toeziend oog van politie en Philips-personeel komt tramloc 459 met een goederenconvooi als eerste over de omgelegde lijn De Folgeren-Philips, aan bij de fabriek in Drachten. Drachten, 03 januari 1957.
groeten,
Wim
-
In Italië bevindt zich bij Cariboni nog steeds de ex-NS 2500.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2500_09_2004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2500_ex_ferrovie_olandesi.jpg)
Geen idee of die nog rijvaardig is (heb jij niet nodig), maar optisch in redelijk goede staat.
Misschien zijn de italiaanse eigenaren minder lastig dan de SNCF en VFLI?
Vraag is echter of ze willen verkopen...
-
In Italië bevindt zich bij Cariboni de ex-NS 2500 zich nog steeds.
Dit zijn foto's uit resp. 2003 en 2004. Vraag wordt of deze überhaubt nog bestaat?
Nee, voor een kans op een 24/2500 wordt het heel snel contact zoeken met de VFLI, want wat ik begrepen heb uit het 2412-draadje zijn ze al onderweg naar de sloper.
Meer kansrijk lijkt mij een zoektocht hier in NL naar een Sik.
-
@Sneek, bedankt voor die prachtige historische foto's. Altijd van onschatbare waarde die oude foto's, prachtig!! Ik ben al blij dat ik nog foto's heb van het lijntje vlak voor de afbraak (1987).
@Tedo, bedankt voor de foto'suit Italië.
We gaan maar snel op locomotievenjacht. Zal proberen te achterhalen bij de VSM wie de contactpersoon in Frankrijk is. Italië is moeilijk in te schatten (laatste berichten die ik gelezen heb, is dat de locs nog rijden). Hetzelfde geldt voor de twee locs die in Duitsland (Dollingen) nog rijden.
Het zou prachtig zijn als we de 2400/2500 weer op de karakteristieke plek (waar nu ook al de öude spoorwegbeveiliging" is aangebracht kunnen neerzetten op een stukje rails.
Date Jan
Drachten
-
Meer kansrijk lijkt mij een zoektocht hier in NL naar een Sik.
Is alleen weinig origineel; daarvan zijn er al zoveel. Als een 2400 niet meer lukt, is misschien is een statische 2200 een beter alternatief?
De vraag is dan alleen; wie van de huidige bezitters (4 VSM, 3 SMMR, 2 SHD, 2 SM) wil hun slechtste loc verkopen?
Ik zou toch een balletje opgooien richting de ex-2500 in Italië, misschien rijdt die niet meer, maar gesloopt is 'ie volgens mij ook nog niet.
Het zou destemeer leuk zijn omdat de overige bewaarde loc's allemaal 2400'en zijn (en geen 2500'en), uitgezonderd de 2530 maar dat is een
buitenbeentje.
-
Hetzelfde geldt voor de twee locs die in Duitsland (Dollingen) nog rijden.
Sind wanneer rijden daar ex NS 2400 ?
-
Misschien bedoel je de twee turkooise 2400'en? Maar die zitten ook in het huidige Frankrijk volgens mij
NB, een 2400 over de weg is niet zo heel eenvoudig, vanwege de combinatie hoogte en gewicht (60 ton) heb je een grote speciale dieplader nodig en daar zijn er niet zo heel veel van
-
Misschien bedoel je de twee turkooise 2400'en?
Dat waren deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2400_8211.jpg)
Let op de cabine van de voorste (2411)
Die zijn inmiddels niet meer turkoois, en ook niet geheel origineel meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lafarge_1.jpg)
Dit is, uit m'n hoofd, de ex-2423, ehm.. 2425 (bedankt Chris).
Heel misschien zijn deze (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BB_62400.JPG) er ook nog.
-
Bijna goed Tedo.
ex NS 2425.
Groetjes Chris Rompelberg
-
De 2500 in Italie bestaat nog maar is in een zeer slechte toestand.
Ben in navolging van Frankrijk ook met deze machine bezig geweest voor iemand.
maar tel dan maar een behoorlijk bedrag neer voor transport.
Per spoor zal niet lukken gezien de toestand.
En voor de echte liefhebber en enthousiasteling.
In Saoudi Arabie rijden er ook nog 3.
In Frankrijk rijden helemaal geen ex NS 2400 meer.
Alle staan terzijde in afwachting van hun lot.
en gezien de tijd die ik nodig gehad heb met transport en afwikkeling van intern transport kun je minimaal tellen op 3 jaar.
En het gros van mijn contact personen werkt er niet meer vanwege reorganisatie of de resesie.
Ik kan met nadruk zeggen dat de 2412 op het nippertje weggehaald is uit Frankrijk.
Groetjes Chris rompelberg
(y)
-
Willen ze die 2500 wel verkopen dan, Chris?
En die in Saoudi-Arabië betreffen zeker ex-Volker loc's? Weet je toevallig ook de ex-NS nummers?
Ik was in de veronderstelling dat deze naar Griekenland verhuisd waren, en daar allemaal gesloopt...
-
dat zou ik na moeten kijken.
Die Italianen zijn helaas nog moeilijker dan de Fransen.
Ik heb contact gehad met het hoofdkantoor van Carboni en degene die over het rijdend materieel gaat moet mij na 3 x bellen nog steeds terug bellen.
Ik ga ook niet effe naar Italie reizen.
Frankrijk was voor mij maar 3 uur rijden. Naar Italie doe daar maar 10 uur bij.
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel de gemeente Smalingerland over heeft voor een lok.
Gezien alle politieke rellen over belastinggeld dat op rekeningen is gestort van buitenlandse beleggingsfondsen en huizen van burgemeesters zijn aangekocht vraag ik me toch af of de burgers het hiermee eens zullen zijn...................................... (y)
Maar ja ik zit niet in de politiek. ;D
Het is misschien redabeler om de lijn tot Groningen weer in bedrijf te stellen en een museumlijntje ernaast te exploiteren. Krijg je misschien ook nog subsidie en hulp van bijvoorbeeld Arriva.
Het is maar een suggestie ::)
groetjes Chris
-
dat zou ik na moeten kijken.
Heel graag! Weet je toevallig wel het NS nummer van de loc die bij Volker al is plat gereden?
-
Dag Tedo.
Hier even de loknummers
2523 vernummerd in 276-04
2497 vernummerd in 276-05
2519 vernummerd in 276-06 gesloopt in 1983
2427 vernummerd in 276-07 gesloopt in 1983
2445 vernummerd in 276-08
2499 vernummerd in 276-09
Dit is de aanwezigheid in 2007.
Er was sprake van dat de 2400 nog een revisie zouden krijgen. ???
groetjes Chris 8)
-
Weet je toevallig wel het NS nummer van de loc die bij Volker al is plat gereden?
Dat was de ex NS 2485...
Groetjes Davy
-
Grappig dat er toch nog steeds ex Volker locs aanwezig zijn daar. Ik dacht dat ze toen doorverkocht waren aan het Griekse Achirodon en later allemaal gesloopt.
Zo'n loc terughalen ljikt me mission imposible.....
-
Bedankt voor de nummerinfo, Chris en Davy! ;)
De andere (zeer kleine) kans op een museale 2500 is dus de 2523.
Zijn er ook foto's van die dingen (ik zag er ooit een in blauw/oranje)?
-
Jammer idd dat r geen 2500-en bewaard zijn, idem voor de 2300-en..... Weliswaar is het alleen maar het nummertje, maar oke.... Je hebt een nr-tik of niet 8)
Die 12 gerenoveerde exemplaren, waar de 2412 er een van was, bestaan toch nog? De rest zou gesloopt zijn inmiddels. En die twee LaFarge locs zijn r nog dan. Bij die 12 stuks zit een van mijn persoonlijke favorieten, de 2502 ;D
-
Bedankt voor alle informatie!
@Tedo, ik heb ook aan de serie 2200/2300 gedacht, maar deze heeft volgens mij niet naar Drachten gereden. Tegen de tijd dat de 2400/2500 werd verdreven door de serie 2200/2300 in het Noorden, was de lijn naar Drachten al gesloten.
@ Chris, bedankt voor alle nummerinfo. Saudi Arabië lijkt me geen optie, maar wie weet, vinden we iemand met een goedkope bootverbinding. Even heel wat anders. Je schreef dat bijna alle contacten die je in Frankrijk had, niet meer werkzaam zijn bij SNCF en aanverwante bedrijven. Zijn er nog mensen van toen die nog wel bereikbaar zijn? Zou ik gebruik mogen maken van jouw contactennetwerk?
Overigens wat Smallingerland betreft hebben wij gelukkig niet te maken met vage bankrekeningen in het buitenland of burgemeesters met dubbele lasten. Onze burgemeester woont gewoon in Drachten en we hebben een Nederlandse bankrekening :D
met vriendelijke groet,
Date Jan
Drachten.
-
Ik heb contact gehad met het hoofdkantoor van Carboni en degene die over het rijdend materieel gaat moet mij na 3 x bellen nog steeds terug bellen.
Volgens mijn bronnen is de 2500 overigens al lang niet meer van Carboni.
In 1998 zou de lok doorverkocht zijn aan ene Impreza Bonciani.
Dat is een bedrijf dat doet aan spoorwegonderhoud her en der in Italië.
Groetjes Davy
-
Die 12 gerenoveerde exemplaren, waar de 2412 er een van was, bestaan toch nog? De rest zou gesloopt zijn inmiddels. En die twee LaFarge locs zijn r nog dan. Bij die 12 stuks zit een van mijn persoonlijke favorieten, de 2502
Gerenoveerd is overigens een groot woord voor de 12 Fertis loks. Het was meer een beperkte revisie en een schilderbeurt...
Van de 12 Fertis loks is de 662412 dus nu weer thuis, maar komt een andere (nummer me even ontschoten, ligt thuis) niet meer voor op de materieeloverzichten van VFLI (stand jaarwisseling 2008-9) zelf.
Of en wat met die lok gebeurd is, geen idee!
De twee Lafarge loks zijn wel gerenoveerd en zullen nog wel meerdere jaren in commerciële dienst ingezet blijven.
Alle andere 662400-en (alle geel-grijze en de twee bruine) zijn inderdaad in Morsbach gesloopt. De 662405 was de laatste...
Groetjes Davy
-
Als ik alles goed lees zijn er dus nog 12 loc's in Frankrijk, 2 bij Lafarge en 10 bij VFLI.
Dan zijn er nog de 4 ex-Volker 2400'en en de 2500 in Italië.
Lijkt me toch de moeite waard wat te proberen, al zullen de kosten wel tegenvallen.
-
Als ik alles goed lees zijn er dus nog 12 loc's in Frankrijk, 2 bij Lafarge en 10 bij VFLI.
Het is moeilijk om daadwerkelijk actuele informatie te krijgen uit Frankrijk.
Hoeveel en welke loks daadwerkelijk nog bij VFLI zijn en waar is daarom lastig bevestigd te krijgen.
Feit: VFLI concentreert zich op andere loktypen. Zij willen af van de 662400-en en de eigen Alsthom BB-en.
Alle 662400-en zijn buitendienst gesteld per eind december 2007. Daarna hebben er ook niet meer in commerciële dienst gereden voor VFLI.
Voor een statisch object is een niet rijvaardig exemplaar wellicht het gemakkelijkst te verwerven:
Bijvoorbeeld de 662403, 14, 18 en 30 die zich in Petite Roselle bevonden en mede geplukt zijn ten behoeve van de 662412.
Verder schijnt de 662432 (bevindt zich in Vaires bij Parijs) ook technisch dood te zijn.
Groetjes Davy
-
We proberen meerdere opties open te houden:
- 2400/2500: daarvoor hebben we contactgegevens in Frankrijk nodig om snel en goed contact te leggen. Vervoer is niet het probleem, maar de beschikbaarheid van een (niet rijvaardig) exemplaar van deze serie kan hier de beperking zijn;
- 200/300: hiervan zijn nog verschillende beschikbaar, moet altijd lukken. Punt is hier echter inderdaad zoals eerder opgemerkt de originaliteit. Er zijn al zoveel sikjes als statisch opject gebruikt;
- 600: Waar en hoe kom ik aan exemplaren van deze serie. Zijn er nog exemplaren bij de NS of VSM beschikbaar?
Date Jan
Drachten
-
Rotterdam Rail Feeding had verleden jaar nog een plukloc van de serie 600 staan. De kortste klap is om contact op te nemen met RRF.
Daarnaast lijkt het mij ook handig om het hoofd eens te buigen over een aantal goederenwagens. Je kunt hierbij denken aan gesloten goederenwagens van het type Gs, Gbs of schuifwandwagens van het type Hbis. Voor zover ik weet heeft bijvoorbeeld Railion nog een aantal wagens van het type Hbis SNAV in zijn wagenpark.
Grtz,
Willem
-
Drachten krijgt toch weer een station in de nabije toekomst? Waarom dan een statisch exemplaar? Koop liever een rijvaardige van VSM.
-
Bijvoorbeeld de 662403, 14, 18 en 30 die zich in Petite Roselle bevonden en mede geplukt zijn ten behoeve van de 662412.
Verder schijnt de 662432 (bevindt zich in Vaires bij Parijs) ook technisch dood te zijn.
Toen ik vorig jaar juli in Petite Roselle was, waren ze daar driftig aan het slopen. Er werd een Franse diesel gesloopt en daarachter stond een carkas van een VFLI-BB-loc (zo'n 2400 look-a-like), die waarschijnlijk als volgende aan de beurt was. Ik had het idee dat de VFLI-2400'en ook wel gesloopt zouden gaan worden, maar begrijp dat ze daar wel vaker aan het slopen geweest zijn en steeds de VFLI-2400'en hebben laten staan. Ben wel benieuwd of iemand de VFLI-2400'en (2403, 2414, 2418 en 2430) nog heeft gezien nadat ik er geweest ben?
Misschien zijn er ook nog wel van die BB-2400'en (zeg maar de franse versie van onze 2400'en) aanwezig. Deze lijken erg op de onze, dus ook wel geschikt als statisch object! (in juli 2008 stonden in Petite Roselle nog de BB01, 11, 15 en een loc zonder nummer en een carkas).
Groet, Edwin
-
Ik had het idee dat de VFLI-2400'en ook wel gesloopt zouden gaan worden, maar begrijp dat ze daar wel vaker aan het slopen geweest zijn en steeds de VFLI-2400'en hebben laten staan.
Dat heeft mede te maken met het eigendom van de Fertis 662400-en. VFLI is namelijk niet de eigenaar van deze loks, deels wel gebruiker en beheerder. Maar dat geeft VFLI nog niet het recht om de 662400-en te slopen, daar gaan anderen over. Dat in tegenstelling tot de eigen serie Alsthom BB-en.
Zie ook het drama rond de prijsstijging bij de 662412....had VFLI de prijs maar mogen bepalen!
Groetjes Davy
-
Van de 12 Fertis loks is de 662412 dus nu weer thuis, maar komt een andere (nummer me even ontschoten, ligt thuis) niet meer voor op de materieeloverzichten van VFLI (stand jaarwisseling 2008-9) zelf. Of en wat met die lok gebeurd is, geen idee!
De 662502 komt niet meer voor op een fleet-list (stand jaarwisseling, loknummers + locatie) van VFLI zoals gepubliceerd in Today's Railways Europe, februari 2009.
Van de eigen Alsthom BB-en staan op die lijst nog de BB 01, 03, 06, 11, 13 en 16T.
Mocht Smallingerland er echt een 2400 willen als statisch object, dan lijken mij de 662403, 14, 18, 30 en 32 zeker in aanmerking komen. Nu Petite Roselle is gesloten is het qua contactpersonen echter wat onhandig. Maar: ik neem aan dat er van de 662412 een koopcontract is getekend. Vind de persoon bij de SNCF die zijn handtekening daarop gezet heeft en vraag of je zo'n van binnen al aardig geplukt exemplaar mag overnemen....
-
De 662502 is dus die bewuste loc die 'verdwenen' is, tenminste niet meer op n lijst materieelvoorkomt.... Aannemelijk dat deze dan gesloopt is?
-
Kan, maar het kan net zo goed een (tik)fout zijn op de lijst.
Of de lok is verkocht aan een derde? In dat geval helaas bij mij dan onbekend aan wie...
Zoals eerder aangehaald: het is moeilijk om echt actuele informatie te verkrijgen.
-
wil je het historisch perfect doen, dan zou van de genoemde nummers alleen de (ex-)2403 in aanmerking kunnen komen, die reed tenslotte in de Noordelijke omlopen (locomloop BZ vanaf Onnen), waar hoofdzakelijk de 2401-2410 en 2450-2467 waren aan te treffen.
Een 2200 had voor Groningen-Drachten een te hoge asdruk en last van de krappe bogen op de lijn, daarom niet toegelaten.
grtz,
Wim
-
Geweldig initiatief (y)
Ik heb als 8 jarig jochie nog zowat staan janken toen ze het spoor weghaalden destijds.
Denk dat dit ook perfect past in de plannen die de laatste jaren worden uitgevoerd in Drachten w.b. de drachtervaart. Historisch besef lijkt terug tekomen in Drachten. Helaas voor Vreewijk te laat ;)
-
@sneek: ook andere nummers kunnen. Zie mijn foto's van de 2413 op de lijn naar Drachten (draadje 19toen)
-
Ik heb als 8 jarig jochie nog zowat staan janken toen ze het spoor weghaalden destijds
En ik toen de lijn Nieuwersluis - Uithoorn opgebroken werd :-[
-
Drachten krijgt toch weer een station in de nabije toekomst? Waarom dan een statisch exemplaar? Koop liever een rijvaardige van VSM.
En jij denkt echt dat de VSM daarin trapt... ;D?
Ze hebben net grof geld geinvesteerd om er 1 deze kant op te krijgen, en dan zullen ze hem weer verkopen, yeah right... ;D
-
Gisteren eens geInformeerd of de raadsfracties van de Gemeente Smallingerland op de hoogte zijn van dit plan. Tevens een lid van het college van B&W gesproken over het plan. Tot mijn grote verbazing ??? waren ze niet op de hoogte van dit plan.
Ik vraag mij nu af of er hier sprake is van een ideevorming, dat nog voorgelegd dient te worden aan de beslissingnemers binnen de Gemeente Smallingerland.
Ik vraag mij ook af welk mandaat de intiatiefnemer heeft gekregen om namens de Gemeente Smallingerland te mogen opereren. Het mandaat wordt immers afgegeven door de Gemeenteraad, tenzij binnen bestaande beleidskaders wordt geacteerd.
Kun je ons eens uitleggen hoe dit precies in elkaar steekt.
Grtz,
Willem
-
Hallo Willem,
Je reactie is meer dan logisch.
Niet iedereen weet van dit initiatief. De raad is nog niet op de hoogte en een deel van het college ook niet.
Ik ben gevraagd (en ik ben ook de initiatiefnemer) om de kosten in beeld te brengen.
Daarom ben ik ook een topic gestart op dit forum om proberen te achterhalen welke locomotieven beschikbaar zijn en wat de kosten zijn. Dit om een goede inschatting te kunnen maken of het plan haalbaar is.
Het is niet ongebruikelijk om eerst (ambtelijk) onderzoek te doen of iets haalbaar is en dan een beslissing door de raad/college te nemen. Iets kan bijvoorbeeld haalbaar zijn, maar de kosten te hoog in verhouding tot andere uitgaven.
De Raad of college kan niet over iets beslissen waar nog geen kosten voor zijn geraamd.
Vandaar dit vooronderzoek. Ik heb het vorige week vrijdag ook als idee geuit, niet van "de gemeente heeft beslist dat" of "de gemeente gaat een trein naar Drachten halen".
Kortom, we zijn wel serieus aan het kijken, maar de uiteindelijke beslissing moet nog worden genomen.
Ik hoop dat hiermee je vraag heb beantwoord.
met vriendelijke groet,
Date Jan
-
Ik ben erg benieuwd of hier wat uit gaat komen, en zo ja; wat.
-
Date Jan. Het verhaal is duidelijk. ;)
Ik zal proberen inzichtelijk te maken wat de goederenwagens kosten. Ik heb al een uitvraag uitgezet bij mijn contacten binnen Railion.
Grtz,
Willem
-
Hallo Willem,
Bedankt voor je acties.
Ik heb inmiddels contacten uitstaan bij de VSM (200, 600 ,2400) en de RRF (600). Een tijdje terug ook al de STAR en de MBS benaderd, maar zij gaven aan geen locs te kunnen missen.
Ik hoop dat ik binnenkort wat contactinformatie voor wat betreft de Franse 2400'en kan ontvangen via de VSM. Zou het proces behoorlijk versnellen (c.q. verduidelijken).
Date Jan
-
Ik vind het een mooi en leuk initiatief, Jan.
Ik vind, dat je dan moet pakken wat je pakken kunt en wat technisch en ƒinancieel haalbaar is en eventuele exacte historische correctheid v.w.b. loc- en wagennummers wat naar de achtergrond moet schuiven.
Eventuele exacte historische correctheid v.w.b. loc- en wagennummers is in dezen mieren........rij, dat met een bordje met text bij het monument dan maar moet worden rechtgezet of toegelicht.
Het overgrote deel van de kijkers heeft geen benul van wat er reed (ja, een dieselloc ???) en al helemaal niet van welke nummers "dat spul" had. En zal het ook niet uitmaken.
Maar op die manier kun je de echte liefhebbers zoals hierboven tóch tegemoet komen met de informatieverstrekking.
In je ƒinanciële onderbouwing kun je al wel rekening houden met de plaatsing van zo'n informatiebord.
Zoals al is opgemorken: Het gaat om belastinggeld en als een uitgave goedkoper kan door voor 99,5% historisch correct te zijn i.p.v. 100%, dan moet dat maar.
Groet en veel succes met het initiatief.
Ruurd
-
Beste Jan ,
Jaren lang als ambtenaar gewerkt, weet ik hoe het gaat: toch zijn de opmerkingen " of het belastinggeld niet beter gebruikt kan worden" --zeker in deze tijd--niet te verontachtzamen. Zeker een Raad, die nu ongetwijfeld " opeens" heel daadkrachtig en kostenbewust zich wil profileren, zou wel eens een forse dwarsligger kunnen zijn, om het spoorjargon te hanteren. Dat je dit forum gebruikt om te kijken hoe je je plannen zou kunnen realiseren lijkt me slim: waar anders ( afgezien van andere fora, waar je nog meer info zou kunnen halen dan hier) tref je mensen die die trucjes al eerder hebben uitgehaald!
Persoonlijk zie ik nog ( eind 70'er jaren) een 2400 met wagens langs Rottevalle rijden ri. Groningen: Verbijsterd was ik dat die lijn werd afgebroken, maar daar was Drachten/Groningen niet alleen in: Met veel elan zijn de laatste restanten van een compleet dekkend (stoomtram)-netwerk in dit land in de zestiger/zeventiger jaren opgebroken: om dan nu, met een toenemende verkeerscongestie in grote(re) steden te mekkeren over vrije busbanen, nieuwe trambanen, etc...
Veel van die banen bestaan nog. Niet met rails, maar met onkruid...Het zou volgens mij een goed idee zijn, daar weer eens naar te kijken, niet alleen voor museum-banen, maar juist voor het interlokale verkeer. De ( kleinere) Gemeenten betalen zich nu al suf om onrendabele buslijnen, die in de spits ook vastlopen, in de vaart te houden: ik zou het wel weten, op het platteland: liever met 30 km/pu naar de stad, dan een uur in de file..
Ten slotte: Mocht je er in slagen, een 2400 te scoren: zorg ervoor, dat die minimaal goed geconcerveerd wordt: wie weet wat volgende generaties er mee willen/kunnen... denk aan Bello in Bergen...
groet, JanD
-
Ik weet niet wat ik ervan moet denken m.b.t. het benaderen van de museumclubs: denk je nou echt dat ze ook maar één haar op hun hoofd hebben die er aan denkt om de met veel moeite verworven locs weer af te staan? En de enige die evt. wel iets zou kunnen missen staat erom bekend helemaal niets kwijt te willen, nog geen bout of moer...
Inderdaad, niet geschoten is altijd mis, maar ik neem aan dat je de kans op succes ook zelf wel had ingeschat.
Verder ben ik inderdaad benieuwd of de terzijde gestelde VFLI-2400'en nou al gesloopt zijn of niet; daar was destijds wel sprake van namelijk. Transport van een geplukte 2400 scheelt ook in gewicht trouwens.
Overigens, de kans dat Railion goederenwagens kwijt wil is bijna 0. Alles gaat normaliter naar de sloop.
-
Bedankt voor jullie positieve reacties.
Helaas nog niks gehoord van de verschillende verenigingen en bedrijven. Verder nog geen contactpersonen in Frankrijk kunnen achterhalen. Hopelijk horen we morgen wat.
Het is inderdaad jammer dat al die mooie oude lijntjes zijn opgebroken. Zelf heb ik de trein naar Drachten nog zien rijden. Door de straten van Leek en langs de Folgeraloane en door Drachten. Echt jammer dat het in 1985 gedaan was. Leeuwarden-Stiens is ook zo'n mooi lijntje. Daar heb ik gelukkig nog heel wat foto's van, Drachten-Groningen helaas alleen vlak voor de afbraak in 1987 (had toen net mijn eerste fototoestel). In ieder geval heeft één van die foto's ter inspiratie gediend voor het terugbrengen van "vier spoorse lichtmasten" bij Nijtap. Hopelijk volgt er meer!
Date Jan
-
Tim,
Niet geschoten is altijd mis. :o
Verder is jouw verhaal een groot pak speculaas, waar niemand iets mee kan.
En als aangeboden bemiddelingspogingen niet aangenomen worden, kan het haast alleen maar misdlukken.
Wacht dat nou eens af, voordat je weer een aantal veronderstellingen hier neerpleurt.
Groet, Ruurd
-
Van Railion Benelux heb ik al de naam gekregen van een contactpersoon in Duitsland. Via Duitsland kunnen we op zoek naar terzijde gestelde Gs 120/127 goederenwagens en via Railion Denemarken naar een Gbs 150 goederenwagen. Daarnaast waren er nog goederenwagens die verdwenen zijn naar het dienstwagenpark van de NS. Daar heb ik al een lijntje naar toe uitgezet.
Wat dat betreft kun je pas de hoop opgeven als het op niets uitpakt.
Grtz,
Willem
-
(y) (y)
Ruurd
-
Heel erg bedankt, Willem! Dat klinkt goed! (y)
Ik hoop dat mijn zoektocht naar een locomotief vandaag wat oplevert.
Date Jan
-
Rotterdam Rail Feeding had verleden jaar nog een plukloc van de serie 600 staan. De kortste klap is om contact op te nemen met RRF.
Daarnaast lijkt het mij ook handig om het hoofd eens te buigen over een aantal goederenwagens. Je kunt hierbij denken aan gesloten goederenwagens van het type Gs, Gbs of schuifwandwagens van het type Hbis. Voor zover ik weet heeft bijvoorbeeld Railion nog een aantal wagens van het type Hbis SNAV in zijn wagenpark.
Grtz,
Willem
Ik heb net contact gehad met RRF in Rotterdam.
Zij gaan serieus bekijken wat ze voor ons kunnen betekenen. De 600 die ze nog beschikbaar hebben, rijdt "helaas" nog, dus die wordt het helaas niet. Een plukloc hadden we tot statisch object kunnen "ombouwen". Ik hoop zo snel mogelijk meer van hen te horen.
Date Jan
-
Even een gedachtekronkel (en misschien zit ik er helemaal naast).....er zijn toch ook nog "Franse 2400-en"? Oftewel, moet het perse een ex-NS loc zijn of neem je een ex-SNCF loc en schilder je die in NS kleuren?
Zie je niks van (of er moet uiterlijk grote verschillen zijn) en alleen een kleine groep spoorweg"freaks" zullen daar over vallen......
Dit maakt het vinden van een "2400" wellicht wat makkelijker. Blijf je nog wel steeds met transport enzo. zitten......
Etienne
-
De 600 die ze nog beschikbaar hebben, rijdt "helaas" nog, dus die wordt het helaas niet.
Als ie nog rijdt, dan is ie toch niet beschikbaar ??? Op Feijenoord heeft RRF nog een 2e "RRF 5" staan; dit is een plukloc die voor ooit voor de Railtechbeurs in de kleuren van RRF is geschilderd en van nummer 5 is voorzien. Misschien willen ze die wel verkopen.
Groet, Edwin
-
De spreekwoordelijke trein is in beweging gezet. Er wordt intern gekeken of er nog terzijde gesteld materieel uit het dienstwagenpark beschikbaar is. Dit geldt ook voor de eventuele aanwezigheid van een terzijde gestelde Hippel die nog niet is afgevoerd t.b.v. sloop.
Grtz,
Willem
-
Als ie nog rijdt, dan is ie toch niet beschikbaar ??? Op Feijenoord heeft RRF nog een 2e "RRF 5" staan; dit is een plukloc die voor ooit voor de Railtechbeurs in de kleuren van RRF is geschilderd en van nummer 5 is voorzien. Misschien willen ze die wel verkopen.
Groet, Edwin
Edwin,
Van die tweede loc wist ik niet. Dat is interessant! De eerste rijvaardige loc wordt het dus niet, "is te goed voor ons project" en wordt nog gebruikt door RRF.
groet,
Date Jan
-
Even een gedachtekronkel (en misschien zit ik er helemaal naast).....er zijn toch ook nog "Franse 2400-en"? Oftewel, moet het perse een ex-NS loc zijn of neem je een ex-SNCF loc en schilder je die in NS kleuren?
Zie je niks van (of er moet uiterlijk grote verschillen zijn) en alleen een kleine groep spoorweg"freaks" zullen daar over vallen......
Dit maakt het vinden van een "2400" wellicht wat makkelijker. Blijf je nog wel steeds met transport enzo. zitten......
Etienne
Etienne,
Wat het verkrijgen van een 2400/2500 betreft: de enige kans om er eentje te bemachtigen is Frankrijk. Er schijnen ook nog locs in Italië en Saudi Arabië. De status en ook de vervoerskosten van die loks lijken niet gunstig. Dus al het ons lukt om een lok van de serie 2400/2500 te bemachtigen, dan wordt het een Franse versie die wordt overgespoten in de NS-kleuren: waarschijnlijk de originele grijsblauw-gele kleur, maar bruin is natuurlijk ook nog een optie.
groet,
Date Jan
-
De spreekwoordelijke trein is in beweging gezet. Er wordt intern gekeken of er nog terzijde gesteld materieel uit het dienstwagenpark beschikbaar is. Dit geldt ook voor de eventuele aanwezigheid van een terzijde gestelde Hippel die nog niet is afgevoerd t.b.v. sloop.
Grtz,
Willem
Hartstikke mooi Willem!! Ik wacht in spanning af!
groeten,
Date Jan
-
Nog een gedachtkronkel......neem contact op met het spoorwegmuseum. Niet dat zij hun 2400 aan je zullen overdoen, maar zij kunnen wellicht wel bemiddelen bij het aanschaffen van een loc. in het buitenland. Soms helpt het als je gebruik kunt maken van (de naam van) een museumspoor gerelateerde organisatie. Dat zijn de VSM, MBS, STAR, etc. natuurlijk ook, maar die zijn waarschijnlijk minder bekend in Frankrijk.
Etienne
p.s. Succes. Leuk initiatief en mooi dat er niet op voorhand voor de "makkelijke weg" (= zoveelste locomotor) wordt gekozen
-
Dus al het ons lukt om een lok van de serie 2400/2500 te bemachtigen, dan wordt het een Franse versie die wordt overgespoten in de NS-kleuren:
OK, dan is het goed ;) Ik dacht even dat er alleen naar ex-NS loc's werd gekeken en dat beperkt de zoektocht nogal, wetende dat er ook nog ex-SNCF loc's zijn (geweest?).
Etienne
-
Nog een gedachtkronkel......neem contact op met het spoorwegmuseum. Niet dat zij hun 2400 aan je zullen overdoen, maar zij kunnen wellicht wel bemiddelen bij het aanschaffen van een loc. in het buitenland. Soms helpt het als je gebruik kunt maken van (de naam van) een museumspoor gerelateerde organisatie. Dat zijn de VSM, MBS, STAR, etc. natuurlijk ook, maar die zijn waarschijnlijk minder bekend in Frankrijk.
Etienne
p.s. Succes. Leuk initiatief en mooi dat er niet op voorhand voor de "makkelijke weg" (= zoveelste locomotor) wordt gekozen
Hoi Etienne,
Ik kan het eens proberen om contact op te nemen met het spoorwegmuseum. Bedankt voor de tip. (y)Zij hebben natuurlijk ook vaker met het bijltje gehakt.
We gaan nog voor de 2400/2500 of de 600!! De Sik is echt het noodplan/plan B ;)
Date Jan
-
Hallo!
Door alle gezoek in Saudi Arabië, Frankrijk en Italië helemaal vergeten te melden dat er ook nog drie in België zijn!
zie deze link
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/300670/kategorie/suchen/suchbegriff/Michael+Rakow.html
Bij het bedrijf R&T in Raeren zijn dus ook drie loks van de serie 2400/2500 actief!! In ieder geval de 662456 zoals op de foto van 29 mei 2009 is te zien. Ik probeer sindsdien gegevens te achterhalen van het bedrijf R&T, maar dat is me nog niet gelukt. Kan iemand me verder helpen? Misschien zit er wel een pluklok tussen de drie loks. Dat zou helemaal prachtig zijn!
Ik heb ook al een mail naar Michael Rakow, de gelukkige fotograaf, verstuurd. Misschien dat hij me aan meer gegevens over R&T in Raeren kan helpen. Hij wist in ieder geval niet de nummers van de andere twee locs.
groet,
Date Jan
Drachten (Smallingerland)
-
Bij het bedrijf R&T in Raeren zijn dus ook drie loks van de serie 2400/2500 actief!! In ieder geval de 662456 zoals op de foto van 29 mei 2009 is te zien.
De 662456 draagt het kleurenschema van de VFLI en moet dus recent door R&T van de VFLI/SNCF/Fertis overgenomen zijn?
Aanvulling:
Op een andere foto van dezelfde fotograaf is de 662424 te zien:
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/298900/kategorie/Niederlande~Dieselloks~BR+2400.html
Ze zouden per vrachtwagen aangevoerd zijn en 2 op eigen kracht 2 in een loods gestald en 1 buiten. Het zou gaan om het terrein van de vm. Vennbahn.
Aanvulling 2 (leuk dat Google'n)
R&T staat voor Rail & Traction en het zou gaan om het voormalige CFD Locorem dat een dochter/zusterbedrijf van... VFLI was (bron: HOV Railnieuws juni 2005).
Dit is hun website: http://www.railsettraction.com/
-
Ik heb een de Railhobby van februari 2008 een klein artikeltje gevonden over deze firma.
Kort samengevat:
Zijn nu de eigenaar van twee ex serie 80's van de nmbs.
Het is een firma die ballast produceert voor hogesnelheidslijnen in binnen en buitenland. Zou dat de link zijn met de VFLI?
Hoe dan ook, d'r staat niets over de serie 2400, dus die zullen na deze datum zijn overgedragen.
Ik hoop dat het wat gaat worden dit inititatief
Groeten
-
De 662456 draagt het kleurenschema van de VFLI en moet dus recent door R&T van de VFLI/SNCF/Fertis overgenomen zijn?
Aanvulling:
Op een andere foto van dezelfde fotograaf is de 662424 te zien:
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/298900/kategorie/Niederlande~Dieselloks~BR+2400.html
Ze zouden per vrachtwagen aangevoerd zijn en 2 op eigen kracht 2 in een loods gestald en 1 buiten. Het zou gaan om het terrein van de vm. Vennbahn.
Aanvulling 2 (leuk dat Google'n)
R&T staat voor Rail & Traction en het zou gaan om het voormalige CFD Locorem dat een dochter/zusterbedrijf van... VFLI was (bron: HOV Railnieuws juni 2005).
Dit is hun website: http://www.railsettraction.com/
Hoi Simon,
Hartstikke bedankt!
Ik zal proberen met hen contact te leggen.
Zou prachtig zijn zeg! Een 2400 uit België!
Niet te ver weg, scheelt ook in de transportkosten.
Als het bij hen niet lukt, kan ik wellicht aan de contacten in Frankrijk komen waar zij de locs hebben gekocht.
groet,
Date Jan
-
Zoals ik de fotobijschriften en reacties op Bahnbilder lees, zijn de 3 locs in april of mei jl. overgenomen. Dus ga ik er vanuit dat R&T ze zelf gaat gebruiken.
Mijn Frans is niet zo goed, maar in het filmpje op hun site is te zien dat ze druk bezig zijn rangeerlocs op te knappen... in een blauwe kleurstelling.
Dus misschien dat deze 2400'en eerder blauw worden dan de 2412? Maar dat is verder off-topic.
Maar misschien kan R&T inderdaad jou wel helpen aan de juiste/actuele contacten met VFLI. Maar let op: R&T zit in Wallonië, dus poets jou Frans maar wel op ;)
-
Zoals ik de fotobijschriften en reacties op Bahnbilder lees, zijn de 3 locs in april of mei jl. overgenomen. Dus ga ik er vanuit dat R&T ze zelf gaat gebruiken.
Mijn Frans is niet zo goed, maar in het filmpje op hun site is te zien dat ze druk bezig zijn rangeerlocs op te knappen... in een blauwe kleurstelling.
Dus misschien dat deze 2400'en eerder blauw worden dan de 2412? Maar dat is verder off-topic.
Maar misschien kan R&T inderdaad jou wel helpen aan de juiste/actuele contacten met VFLI. Maar let op: R&T zit in Wallonië, dus poets jou Frans maar wel op ;)
Hoi Simon,
Ik heb net een mail in het Engels getikt richting de R&T in Wallonië. Mijn Engels en Duits zijn beter dan mijn Frans, anders gezegd: mijn Frans is dus echt niet goed. Als ik geen reactie krijg, kan die mail altijd nog worden vertaald door iemand die wel Frans kan. Ik ga ook nog bellen, maar eerst een mailtje met het idee werkt altijd wel goed. Maar goed, in Wallonië is de kans groter dan er nog iemand Nederlands spreekt dan Frankrijk. Het is tenslotte België. Ik ben benieuwd. Het is in ieder geval weer een extra opening en die kunnen we gebruiken in onze zoektocht!
groet,
Date Jan
Drachten (Smallingerland)
-
Zou prachtig zijn zeg! Een 2400 uit België!
Niet te ver weg, scheelt ook in de transportkosten.
In mei zijn de 662413, 662424 en 662454 naar Raeren in België gekomen.
Alle drie zijn rijvaardig, maar niet te koop:
Deze loks krijgen bij Rails et Traction onderhoud en gaan een carrière move maken:
Ze zijn verkocht (of worden geschonken) aan een spoorwegmaatschappij in Afrika.
In totaal gaan er zes naar Afrika, de andere drie schijnen ex HBL Alsthom BB-en te zijn.
Zoals bij zoveel van dit soort zaken: dit is de planning. Wel eerst zien dat ze op transport gaan naar Afrika.
De afgelopen jaren is van meer materieel gezegd, dat het naar een ander land zou gaan, zie bijvoorbeeld de NMBS reeksen 22 en 25. Polen, Italië etc...allemaal genoemd maar het werd toch de sloper in Courcelles voor de reeks 25.
Wel grappig dat zo'n 20 jaar nadat NS de 2400-en afdankte een andere maatschappij er nog heel erg ingeïnteresseerd is.
Overigens zijn ze daarna vrijwel nutteloos voor museum inzet in Nederland:
ze schijnen omgespoord te gaan worden naar 1000 mm smalspoor.
Hoe ik dit weet: was er bij toen ze op 23 mei 2009 op eigen kracht de 662454 van de vrachtwagen reden en heb dus gesproken met mensen van R&T. De 662454 had toen al ruim een jaar niet meer gereden. De 662424 was reeds in Raeren en de 662413 volgde enkele dagen later per dieplader uit Frankrijk.
Foto's daarvan en van de NS 662400-en tussen de Belgische mechanische seinen (op ons vriendelijk verzoek werd uitgebreid met de loks geposeerd)
komen tzt in het bij De Alk te verschijnen boek over de NS series 2200 & 2400, zoals wordt geschreven door Sicco Dierdorp en ondergetekende.
Overigens betwijfel ik of ze je bij R&T verder kunnen helpen (zou wel leuk zijn): zij geven de loks alleen onderhoud en voeren wat kleine aanpassingen uit.
Zoals eerder aangegeven: ik mag aannemen dat op het verkoopcontract van de 662412 een handtekening staat van iemand bij SNCF: vind die persoon en je maakt veel kans. Alleen kan ik je niet helpen aan dat verkoopcontract.
Groetjes Davy
-
Ik had inmiddels ook al gehoord dat de loks in België (Raeren) worden doorverkocht en alle rijvaardig zijn.
Toch maar weer even verder zoeken. De R&T is in ieder geval wel een link richting de goede personen in Frankrijk. Helaas heb ik nog steeds niets gehoord van de VSM. Zij hebben ook contacten in Frankrijk (door de aankoop van de 2412).
Date Jan
Drachten (Smallingerland)
-
Misschien moet je je oproep ook op het spoormusea forum (http://forum.nmld.nl/ (http://forum.nmld.nl/)) zetten. Daar zitten aardig wat aktieve leden van de spoormusea. Daar zitten ook een aantal VSM-ers. Wellicht zet dat wat meer zoden aan de dijk. Succes.
Etienne
-
Even op mijn eigen suggestie antwoorden :o
Ik heb je oproep op bovengenoemd forum gezet (onder het kopje dieselloks)
Etienne
-
Via de link op het forum van NMLD ben ik hier gekomen. Ik heb met bewondering dit hele topic gelezen.
Ik ben mee geweest om de 2412 te laden in Carling. Daar was de 2412 geplaatst i.v.m. benodigd straatspoor voor het laden.
Ik heb dan ook niets gezien van de andere locs uit de 2400serie. Van het transport naar Afrika had ik wel gehoord.
-
Even op mijn eigen suggestie antwoorden :o
Ik heb je oproep op bovengenoemd forum gezet (onder het kopje dieselloks)
Etienne
Dag Etienne,
Bedankt voor het plaatsen van een topic op het nmld-forum!
Groet,
Date Jan
-
Via de link op het forum van NMLD ben ik hier gekomen. Ik heb met bewondering dit hele topic gelezen.
Ik ben mee geweest om de 2412 te laden in Carling. Daar was de 2412 geplaatst i.v.m. benodigd straatspoor voor het laden.
Ik heb dan ook niets gezien van de andere locs uit de 2400serie. Van het transport naar Afrika had ik wel gehoord.
Hoi Eelco,
Ik heb mijn contactgegevens al aan je doorgestuurd.
Het zou mooi zijn als we de contactgegevens voor de 2400'en in Frankrijk kunnen achterhalen!
groet,
Date Jan
-
Overzicht Hippels bij particuliere bedrijven in Nederland:
Cronifer te Moerdijk ex NS 633 en 691
Voest Alpine te Crailo ex NS 647
Dit was de status begin 2008. Probeer Cronifer als eerste.
Grtz,
Willem
-
heb je 20.000 euro over?
dan kun je een BAKJE van de RRF overnemen ;D
MVG Fridzie
-
En waar baseer je die 20.000 op ?
Of bedenk je dat ter plekke..
-
Verder staat de 673 in de HTMU, ben even kwijt van wie die nu is (Eurailscout?), en schade-/plukloc 686 in Tilburg.
Eén van de 7 RRF-locs lijkt me wel het meest kansrijk.
-
Met NedTrain lopen al rechtstreekse contacten. Volgende week verwacht ik hiervan een terugkoppeling. In Duitsland en Denemarken heb ik via Railion Duitsland een lijn uitgezet naar de voormalige Gs 127 en Gbs 150. De goederenwagens zijn in het verleden aan deze landen verkocht.
Grtz,
Willem
-
Verder staat de 673 in de HTMU, ben even kwijt van wie die nu is (Eurailscout?), en schade-/plukloc 686 in Tilburg.
Eén van de 7 RRF-locs lijkt me wel het meest kansrijk.
Op de 673 staat nog doodleuk Nedtrain Consulting, wat inmiddels een Lloyd´s onderdeel is, terwijl die lok het meest gebruikt word door de inmiddels Prorail ongevallendienst die dan weer oa NSM mat naar buiten schuift ;D
Eurailscout heeft er iig niks mee te maken, dat is een deurtje verder ;)
-
Dag Luitjes.
Ben net terug uit Raeren. 8)
En jawel de 2424 is gespot. En ziet er nog goed uit.
Aan de andere kant van de loods stond nog iets moois..... ::)
Namelijk 2 1800 van de NMBS :o
zij het een beetje verwaarloosd en geplukt maar ze stonden er toch.
De andere 2 2400en zullen wel in de loods hebben gestaan. ???
Groetjes Chris (y)
-
Chris ....FOTO´S ;) ;)
-
Bij deze
http://img141.imageshack.us/img141/9122/img1183s.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/2973/img1182w.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/762/img1186o.jpg
http://img188.imageshack.us/img188/1166/img1185w.jpg
http://img44.imageshack.us/img44/8921/img1178e.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/2544/img1179j.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/9645/img1181f.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/8531/img1187x.jpg
Zoals ik dus al vermelde zijn de 2413 en de 2454{ niet de 2456 } niet gezien.
Staan dus in de aanwezige loods.
Groetjes Chris
-
Mooie foto's van niet meer zo mooie locs ;D
Groeten, Ruurd
-
heb je 20.000 euro over?
dan kun je een BAKJE van de RRF overnemen ;D
MVG Fridzie
Hoi Fridzie,
Komt die € 20.000 uit de lucht vallen of is dat serieus bedoeld?
groet,
Date Jan
-
Dag Luitjes.
Ben net terug uit Raeren. 8)
En jawel de 2424 is gespot. En ziet er nog goed uit.
Aan de andere kant van de loods stond nog iets moois..... ::)
Namelijk 2 1800 van de NMBS :o
zij het een beetje verwaarloosd en geplukt maar ze stonden er toch.
De andere 2 2400en zullen wel in de loods hebben gestaan. ???
Groetjes Chris (y)
Hoi Chris,
Leuk dat je in Raeren bent geweest!
Mooie en interessante foto's!
groet,
Date Jan
-
Dat is naar verluidt wat RRF er voor wil hebben.
Naja, nog altijd de helft van wat een 2400 plusminus moet kosten ;)
-
Helaas kan ik op dit moment nog niet veel nieuws melden.
Wel veel lijntjes uitgezet, maar er hangt nog niet veel aan.
Wel zijn een aantal mensen serieus aan het rondkijken.
Hopelijk hoor ik binnenkort wat van de VSM, mijn contactgegevens zijn inmiddels wel naar de juiste persoon doorgestuurd.
Van RRF heb ik nog niets gehoord (via mail en telefoon contact gehad) en van R&T in Raeren (waarschijnlijk zijn de 2400'en niet verkoopbaar) heb ik ook nog niets gehoord (contact gehad via mail, telefonisch niet gelukt).
groeten,
Date Jan
Drachten (Smallingerland)
-
Hier even de loknummers
2523 vernummerd in 276-04
2497 vernummerd in 276-05
2519 vernummerd in 276-06 gesloopt in 1983
2427 vernummerd in 276-07 gesloopt in 1983
2445 vernummerd in 276-08
2499 vernummerd in 276-09
Ik vond deze foto op m'n Mac (geen idee waar 'ie vandaan komt, kan best ooit eens op benelux gepost zijn geweest, dan moet iemand het maar zeggen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/exNS_2497.jpg)
-
Inderdaad dit is de ex 2497 en nog steeds in Griekse handen bij een van de grootste internationale projectontwikkelaars.
Wat bij ons Strukton is, is Archirodon dat in Griekenland en daarbuiten.
Zie link:
http://www.archirodon.net/content/home.php (http://www.archirodon.net/content/home.php)
;D
-
Zie link:
Zie "Projects", dan "Railroads" en dan even scrollen en je hebt de bron van de foto gevonden, waar deze ook al heel lang en goed "opslaanbaar" staat ;)
-
en wat staat er in het draadje van de mP naar de sloop?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0653.jpg) :'(
Lokje wordt door Fuchs naar sloop geduwd.....
plaatje uit Bouwforum.
[of mis ik nu iets ???]
Erich
-
en wat staat er in het draadje van de mP naar de sloop?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0653.jpg) :'(
Lokje wordt door Fuchs naar sloop geduwd.....
plaatje uit Bouwforum.
[of mis ik nu iets ???]
Erich
Hey Deetrein!
Waar is deze foto genomen, om welke loc gaat het en wanneer wordt deze gesloopt? Heb je contactgegevens?
groet,
Date Jan
Drachten (Smallingerland)
-
Dat is de 654, ooit van stoomclub Hoogovens, daarna nog van Railion t.b.v. rangeerwerk op Bvhc en volgens mij twee jaar geleden al gesloopt. Oude foto dus?
-
in het andere grootspoor draadje over de afvoer van de motorposten vandaag stond een verwijzing/ link naar het bouwforum.
Op dit bouwforum stond deze foto op pagina 2 van die link.
Berichtje was van 16 juni.
Erich
-
Dat is de 654, ooit van stoomclub Hoogovens, daarna nog van Railion t.b.v. rangeerwerk op Bvhc en volgens mij twee jaar geleden al gesloopt. Oude foto dus?
Inderdaad de 654, de opname is bij Hoeben gemaakt en de loc was daar op 15-5-2007 vanaf Corus gearriveerd. Pas in week 14 van 2008 is de loc in Hasselt gesloopt. Slechts de RN 686 rest nog en staat in Rb Tb maar is inmiddels aan Hoeben verkocht en zal in het 4e kw.2009 worden afgevoerd. Overigens is Hoeben gehouden aan sloop dus verkoop aan derden is contractueel verboden.
-
Ok, sorry voor de opwinding :-\
Heb ik het inderdaad niet goed gezien :-[
Erich
-
In Rotterdam staat/stond er nog een bij het scheepvaartmuseum (600)
-
In Rotterdam staat/stond er nog een bij het scheepvaartmuseum (600)
De 512, maar daar staat nu (ook) een sik.
-
En de 512 staat al weer geruime tijd bij zijn eigenaar in de achtertuin, namelijk het NSM.
mvg,
Robin
-
Inderdaad de 654, de opname is bij Hoeben gemaakt en de loc was daar op 15-5-2007 vanaf Corus gearriveerd. Pas in week 14 van 2008 is de loc in Hasselt gesloopt. Slechts de RN 686 rest nog en staat in Rb Tb maar is inmiddels aan Hoeben verkocht en zal in het 4e kw.2009 worden afgevoerd. Overigens is Hoeben gehouden aan sloop dus verkoop aan derden is contractueel verboden.
Ai, dan zou aankoop voor ons doel dus uitgesloten zijn. Jammer!
groet,
Date Jan
-
En de 512 staat al weer geruime tijd bij zijn eigenaar in de achtertuin, namelijk het NSM.
mvg,
Robin
(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-600-202428.jpg)
hierbij een plaatje van mij uit de tijd dat ie nog in de haven stond (16-4-1994).
groet,
Date Jan
-
Heren moderators, verwijder onderstaande bericht maar. Iets te snel op het forum gegooid. Sorry gr Arno
Hallo,
Ter info. Er staan enkele ex- NS 2400-en bij de firma Rails et Traction in het Belgische Raeren. Het zijn exemplaren die in Frankrijk zijn gebruikt. Raeren is niet ver over de grens. Kijk op de site www.wallorail.be in de actualiteiten van de maand juni. Daar staan een aantal plaatjes.
gr,
Arno
-
Ter info. Er staan enkele ex- NS 2400-en bij de firma Rails et Traction in het Belgische Raeren.
Dat was al bekend.....zie een paar pagina's terug.
Etienne
-
Al ruim 2 maanden stilte, zou dat een gunstig of slecht voorteken zijn...
-
Al ruim 2 maanden stilte, zou dat een gunstig of slecht voorteken zijn...
Nee, heeft vast te maken met de zomervakantie. En wat is het nadeel van vakantie? Juist, al die bergen mails doorworstelen. En misschien zit daar voor hem wel een mail uit het zuiden tussen verstopt 8)
-
Inventarisatie heeft plaatsgevonden. Eind september/begin oktober start een werkgroep om het idee verder in te vullen.
Grtz,
Willem
-
De 2500 in Italie is er nog steeds, zag ik op het spoormusea forum.
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=56688#56688 (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=56688#56688)
Wel even scrollen.
Etienne
-
De 2500 in Italie is er nog steeds, zag ik op het spoormusea forum.
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=56688#56688 (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=56688#56688)
Wel even scrollen.
Etienne
Waar zou deze dan staan in Italy?
-
Waar zou deze dan staan in Italy?
In Milaan. Wordt volgens mij niet meer gebruikt van wat ik zo zag. Ziet er nog goed uit, alleen een klein beetje roest, maar niks ernstigs. Alleen uiterlijk bekeken he, verder technisch weet ik het niet.
Ernst-Jan
-
Weet iemand waarom dat ding destijds aan de kant is gezet? Locoverschot?
Want hij is in goede staat verkocht met de 2426, die daarna direct gesloopt is.
-
Weet iemand waarom dat ding destijds aan de kant is gezet? Locoverschot?
Want hij is in goede staat verkocht met de 2426, die daarna direct gesloopt is.
Inderdaad locoverschot want bij ingang van de winterdienst 1988/1989 waren de 2400'en uit Groningen en Friesland verdwenen. Daarmee daalde het aantal 2400'en dat vast in een omloop was ingedeeld van 41 (einde zomerdienst) tot 33 (begin winterdienst). De 2426 werd op papier op 7-6-1988 aan Layritz verkocht maar pas in februari 1990, bij gebrek aan klanten, gesloopt. Toen ik bij Layritz in 1989 op bezoek was bleek 1 bufferplaat ingedrukt te zijn, blijkbaar was er daar schade ontstaan.
-
Dank voor het antwoord!
Nu we hier toch weer zijn; zit er nog wat schot in het terughalen van een 2400, starter van deze draad?
-
Hoi Tedo,
We hebben in de tussentijd niet stilgezeten.
Er is inmiddels een werkgroep "Trein/Tram in Drachten" opgericht.
We hebben mogelijk een optie op een diesellok, helaas geen 2400/2500. Alle sporen liepen dood, om maar eens vakjargon erin te gooien ;D
We hopen nog wat oude goederenwagons bij elkaar te krijgen en dan hebben we wellicht binnenkort een loc + wagons om een monument in te richten ergens in Drachten.
We zoeken ook nog naar een oud NTM-trammetje.
groeten,
Date Jan
-
We zoeken ook nog naar een oud NTM-trammetje.
De SHM heeft wel wat NTM spul. Doe eens een bod en wie weet... ;D ;D
Eelco
-
SHM is al benaderd. Wij zijn in afwachting van een reactie.
Grtz,
Willem
-
Jammer dat een 2400 niet is gelukt.
Maar misschien dus wel een sik of hippel; mooi werk!
Succes ermee! ;)
-
Die Sik uit Hollandscheveld zeker.
Wagentje nodig? Ik weet nog wel wat leuks te staan.
-
Slechts de RN 686 rest nog en staat in Rb Tb maar is inmiddels aan Hoeben verkocht en zal in het 4e kw.2009 worden afgevoerd. Overigens is Hoeben gehouden aan sloop dus verkoop aan derden is contractueel verboden.
Zoals ik al in juni al meldde, de 686 is op 19-11 bij Hoeben gearriveerd en in week 48 gesloopt. zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4131196606/
-
morgen wordt er dan toch echt een Bakkie geplaatst in Dtn. De werkgroep 'Spoorverleden Drachten' heeft succes (y)
De loc zal eerst cosmetisch worden opgeknapt en daarna een plekje krijgen op het Philips-terrein zo meldt Omrop Fryslân op Bevrijdingsdag
http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_69266.aspx
-
En welke 600 is dit dan?
Nu Rails & Traction failliet is, zou een van hun drie 2400'en wellicht ook tot de mogelijkheden behoren (?)...
-
Volgens planning zal vanmorgen om 8.00 uur gestart worden met het opbouwen van de kraan om de Hippel op de dieplader t.b.v. transport richting Drachten te plaatsten. Het opbouwen van de kraan zal plaats vinden op het terrein van NedTrain aan de 2e Rosenstraat te Rotterdam. De locomotief betreft een Hippel van Rail Feeding.
Wij schatten in dat de locomotief omstreeks 10.00 uur Rotterdam zal verlaten. De route is A20, A12, A27, A6 en A7. Verwachte aankomsttijd 13.00 uur. Het spreekt voor zich dat dit een globale planning is, waarvan afgeweken kan worden in positieve en negatieve zin.
Terzijner tijd zal de locomotief in combinatie met een gesloten goederenwagen geplaatst worden op het straatspoor dat Drachten nog rijk is aan de Lange West. Eerst wordt de locomotief gestald op de gemeentewerf van de Gemeente Smallingerland. Het idee is om de goederenwagen te voorzien van authentieke opschriften. Zoals mogelijk bekend zijn een aantal goederenwagens voorzien geweest van Philps opschriften. Dit stukje geschiedenis willen wij ook laten herleven.
Grtz,
Willem
-
Hé, dat is heel leuk nieuws. Dat wordt volgens mij de eerste 600 die als monument openbaar wordt neergezet.
Ik ben benieuwd.
Transport van Feijenoord, wordt hiermee de "pluk-600" bedoeld? Dat zou de 662 zijn?
En worden de vorderingen (transport, cosmetische restauratie) hier bijgehouden (flinke ;) )
-
De locomotief betreft de RRF 5. Deze locomotief ging bij de NS door het leven onder het nummer 683. Het motorblok is inmiddels uitgetakeld.
Er is voldoende media belangstelling van zowel de Randstedelijke plaatselijke pers als de media uit Friesland. Mogelijk om 12.30 uur live in de uitzending op Omrop Fryslan.
De huidige planning is dat het convooi omstreeks een uur of 1 vertrekt uit Rotterdam. Aankomst in Drachten tussen 16.00 uur en 17.00 uur.
Grtz,
Willem
-
Schitterend zo'n taal:
Fertraging ferfier lokomotyf
06-05-2010 | 13:51
It ferfier fan in âld lokomotyf fan Rotterdam nei Drachten hat tongersdei fertraging oprûn. Doe't de lokomotyf op in djiplader set wurde soe, die bliken dat dy it gewicht net oan koe. Dêrop moast in oare djiplader komme.
Earder wie ek al fertraging ûntstien omdat de motor en oare saken noch út de lokomotyf helle wurde moasten. Doel is dat de lokomotyf no oan de ein fan tongersdeitemiddei yn Drachten oankomt, dat is in heale dei letter as pland.
Yn Drachten komt de lokomotyf te stean op in âld stikje spoar dat noch op it Philipsterrein leit.
http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_69287.aspx
-
Bjusterbaarlyk tog. (y)
Maar dat fan die fertraging hy ik al tocht
Harm
-
Dat fan de motor wie bekent. Der wie tyd foar utlutsen. De swirte fan de motor hat us feryfele.
Groetenis,
Willem
-
Jongens, er bestaat ook vast MSN in het Fries....
Het wachten is nu natuurlijk op de dag dat de loc in het groen teruggeschilderd wordt met nummerplaten van de 683 ;D Zonder gekheid, het originele NS-nummer was natuurlijk 621.
-
Schitterend zo'n taal:
it is ek in mooie taal
ook al kan ik het niet goed schrijven
en ik kan nederlands en Frysk praten
leuk dat er nu een bakkie komt ;)
MVG
-
ook al kan ik het niet goed schrijven
en ik kan nederlands en Frysk praten
off topic: volgens mij is dat een bekend fenomeen in Fryslan: er zijn meer mensen die de taal spreken dan mensen die 'm ook kunnen schrijven. Ik heb (als noord Hollander) stage gelopen bij de Leeuwarder Courant en het is me zowaar gelukt een stuk in het Fries te schrijven waarvan de eindredactie zei: dat is helemaal niet slecht!
on topic
Leuk inderdaad, een bakkie daar. Is dat nog een beetje verantwoord? (niet dat dat mijn veel uitmaakt... ;) )
-
Ik ben trouwens even verward wat betreft de locatie. Dus nieuwsgierig.
Uit het begin van dit topic begreep ik dat het de bedoeling was een loc/trein te plaatsen bij een "overweg" in Drachten-Nijtap.
Nu wordt gesproken over een nog bestaand spoor op het terrein van een Philips-fabriek.
Als ik wat probeer te Google'n en te kijken op Google Maps zijn dit totaal verschillende locaties.
Ik vond o.a. deze link:
http://www.spoorplaatjes.nl/gron-drachten/groningendrachten23.htm
Maar als ik die locatie opzoek op GoogleMaps kan ik niet 1-2-3 een stuk spoor ontdekken.
Heeft er iemand de exacte locatie en een foto van het stuk spoor?
-
De Hippel komt binnenkort bij Philips te staan op een stukje straatspoor achter het hek langs De Lange West, schuin tegenover McDonalds. Voorlopig is ie in Drachten gestald op een ontoegankelijke plaats waar geen spoor ligt. Rond 17:30 kwam het transport in Drachten aan en rond 19:00 stond de hippel op klossen op de grond.
'Rangeren' naar z'n voorlopige plekkie in Drachten...
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1422_748x425.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1422_748x425.jpg)
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1428_748x550.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1428_748x550.jpg)
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1430_748x525.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1430_748x525.jpg)
Hijzen maar...
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1439_500x600.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1439_500x600.jpg)
Schwebebahn?
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1443_748x500.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1443_748x500.jpg)
Hou 'm stevig vast, Date Jan!
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1453_748x550.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1453_748x550.jpg)
Trossen los...
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1455_748x450.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1455_748x450.jpg)
(http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1435_748x425.jpg)
Klik hier voor een wat grotere foto (http://www.jellejan.de/noordwolde/image/2010-05-06_dsc_1435_748x425.jpg)
(Edith heeft om 23:14 nog twee foto's van de hippel toegevoegd)
Met vriendelijke groet, Jelle Jan
-
Hele mooi foto's, Jelle Jan!
Wat een belevenis zeg! De hele dag actief geweest met deze actie en nu even aan het bijkomen. Nog geen tijd gehad om de foto's van de camera te halen. Die komen nog (o.a. van de werkzaamheden in Rotterdam en wat foto's onderweg). Hij staat nu mooi in Drachten en we gaan de komende tijd de locomotief in de originele groene kleuren verven. Met een goederenwagentje erbij hopen we de korte goederentrein dan in het verlengde van het stukje spoor op het Philipsterrein te plaatsen. Volgens planning zal dat ergens in het najaar worden. We houden jullie als werkgroep op de hoogte.
Er was ook veel belangstelling van de pers (Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad, Actief, Wâldnet, Fryslân, Omrop Fryslân), dus het krijgt zo in de omtrek van Drachten ook wat aandacht en da's altijd mooi. We kunnen altijd wat geldschieters gebruiken voor het vervolg!
Groeten,
Date Jan
namens de werkgroep "Spoorverleden Drachten"
-
Leuk inderdaad, een bakkie daar. Is dat nog een beetje verantwoord? (niet dat dat mijn veel uitmaakt... ;) )
en of het historisch verantwoord is! zie https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_2.jpg in het begin van deze draad.
Tige by tige minsken
Wim
-
Is het de echte RRF 5 of de "nep" RRF 5 die plukloc is geweest? (ex-662)
-
De Hippel komt binnenkort bij Philips te staan op een stukje straatspoor achter het hek langs De Lange West, schuin tegenover McDonalds.
Hier dus ergens? Ik had begrepen dat ie op een stuk spoor kwam dat er nog lag, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lange_West.jpg)
Bron: GoogleMaps (Streetview)
Tegen de vandalen goed dat ie achter een hek komt, minder voor de fotografen...
-
Is het de echte RRF 5 of de "nep" RRF 5 die plukloc is geweest? (ex-662)
Zoals door de RodeDuivel gemeld de "echte"; de ex-NS 683 (oorspr 621) dus.
Een plukloc wordt nooit overgeschilderd.
-
De 662 heeft in de RRF kleuren als loc 5 op een techniek beurs in Utrecht gestaan, enkele jaren terug.
-
Ik denk zelf hier: klik (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=drachten&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.377768,9.832764&ie=UTF8&hq=&hnear=Drachten,+Smallingerland,+Friesland&ll=53.108489,6.084025&spn=0,0.002401&t=h&z=19&layer=c&cbll=53.108466,6.083763&panoid=JMO9hWmeqeNfwCTtXre8DA&cbp=12,203.24,,1,6.71).
-
De 662 heeft in de RRF kleuren als loc 5 op een techniek beurs in Utrecht gestaan, enkele jaren terug.
Deze loc heeft gele trapjes en is dus de plukker 662 en niet de bedrijfsvaardige 683 die grijze trapjes heeft. 662 was trouwens al motorloos.
-
Gezien de gele trapjes op de huif is dit de ex-NS 662 en niet de ex-NS 621! Al eerder gemeld was dat een aantal jaar geleden RRF een aantal locjes heeft gekocht. Ten tijden van de Railtechbeurs in Utrecht zou daar 'n RRF 600 ook deel uitmaken van de grote stand van RRF & Spoorflex. Hiervoor werd de aangeschafte plukloc snel in een RRF jasje geschilderd. Het schilderwerk vond de werkplaats Tilburg niet echt toppie dus werd de net uit revisie zijnde RRF5,ex NS-683 ex NS-621, voor dit doel echt mooi in de lak gezet door de jongens van het ROM! Zelfs de cabine was onder handen genomen. De vloer was ook mooi weer opgeschuurd. Zo netjes als deze RRF5 was had ik nog nooit een 600 meer gezien!
Het uiterlijk verschil tussen beide RRF5-en kan je vinden aan de trappetjes op de voorkant van de huif. Van de echte zijn deze, zoals ook bij de RRF1-4, grijs en bij de nep RRF5 zijn deze geel. Het is dus de ex-NS 662 die naar Drachten is gegaan. Veel geluk met jullie aanwinst!
-
en hier zijn nog meer foto's
http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/6737/Trein_terug_in_Drachten.html
MVG
-
Mooi innitiatief om de trein terug te brengen naar Drachten in de vorm van een "monument"... Nu maar hopen dat deze niet ten prooi valt aan vandalen met graffiti spuitbussen. Dat zou doodzonde zijn.
-
Een nog opvallender detail is de vorm van de bufferbalk aan de voorzijde van de lok.
De 601 t/m 621 hadden een smalle bufferbalk, vanaf nr. 622 was de bufferbalk breder. Conclusie: Deze RRF 5 is de 662.
Mvg.
-
het is idd de 662,hopelijk hebben ze nog geen nummerplaten 621 besteld... ;D
-
De 601 t/m 621 hadden een smalle bufferbalk, vanaf nr. 622 was de bufferbalk breder
Dan waren de 603 en 608 een uitzondering blijkbaar ::)
-
het is idd de 662,hopelijk hebben ze nog geen nummerplaten 621 besteld... ;D
Och, dat zal de toevallige passant niet echt opvallen. Al zet je de platen van de NS3737 erop... ;D
Eelco
-
Dat zal uitzien. ;D ;D ;D
Jos.
-
Vandaag of morgen zal ik foto's van het takelen en het verwijderen van de motor in Rotterdam plaatsen.
Bedankt voor jullie leuke reacties en ook de mooie foto van de 600 in Drachten. Erg mooie en historische foto!
Groeten,
Date Jan
-
Hebben ze de loc nu gewoon op straatstenen gezet ?
Overigens...Sik in Sneek en Hippel in Drachten, wat komt er nu in Leeuwarden ?
Harm
-
in dit draadje kun je de loc nog in actie zien
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27507.msg423238.html#new
Harm
-
Hebben ze de loc nu gewoon op straatstenen gezet ?
Overigens...Sik in Sneek en Hippel in Drachten, wat komt er nu in Leeuwarden ?
Harm
een 1200?
-
Nou Tjitte, als DAT zou kunnen... (y) een 1100 mag ook wel hoor
Harm
-
Een 1600.
Jos.
-
Nog nummer voorkeur Jos ?? ;D ;D
-
Heel geestig. ;D ;D
Jos.
-
Hebben ze de loc nu gewoon op straatstenen gezet ?
Overigens...Sik in Sneek en Hippel in Drachten, wat komt er nu in Leeuwarden ?
Harm
haal de 2424 maar uit de failliete boedel in Raeren (B) ;D
-
Wim, jij hebt ervaring in dit soort zaken
Help je me mee ?
Harm
-
De failliete boedel in Raeren (B) biedt wel weer mogelijkheden voor een 2400. Tenslotte staan de rijvaardige 662413 en 662454 droog in de loods terwijl de 662424 buiten staat, de 3 karren zijn bepaald niet slecht te noemen. Probleem is om de curator te vinden.
-
Gewoon even verder mijmerend, waar zou je dan een 2400 neer zetten in Leeuwarden
Rijvaardig hoeft een loc niet te zijn, dus stel dat je het voor elkaar zou krijgen om zo'n loc te krijgen, de motor en zo zouden dan naar een stichting of vereniging kunnen gaan die zelf nog een 2400 hebben.
Harm
-
Gewoon even verder mijmerend, waar zou je dan een 2400 neer zetten in Leeuwarden
voor het station?? ;)
met een hek er om heen...
anders krijgt ie denk ik een ander kleurtje :-\
MVG
-
Qua angst voor grafitti: in Utrecht staat al een tijdje een locomotor als monument bij het voormalige Werkspoorterrein. Ik fiets er dagelijks langs en in de afgelopen twee jaar heb ik er nog geen spatje grafitti op gezien. Ik denk dus dat het allemaal best mee gaat vallen. Tenzij ze in het noorden grotere fans van grafitti zijn... ;D
Eelco
-
in dit draadje kun je de loc nog in actie zien
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27507.msg423238.html#new
Harm
Dat is niet de lok die nu in het noorden staat, er zijn nl twee RRF 5 loccen.
1 die gewoon in bedrijf is en een pluklok die vanwege een beurs hetzelfde nummer gehad heeft, en die staat nu in het noorden, maar is nooit in bedrijf geweest bij RFF...
-
Leuk initiatief voor Drachten!!
Zou de lok in Leeuwarden op net na een wissel zetten met de lange huifkant naar Stiens maar dan moet dat stukje weer terug geplaatst worden.
Dit zou een mooi eerbetoon aan het Dokkumerlokaaltje zijn.
Mocht het niet kunnen heb ik nog wel ergens een plaatsje op onze 100m2 tuin!! ;) ;D
Greetz:Menno
-
De failliete boedel in Raeren (B) biedt wel weer mogelijkheden voor een 2400. Tenslotte staan de rijvaardige 662413 en 662454 droog in de loods terwijl de 662424 buiten staat, de 3 karren zijn bepaald niet slecht te noemen. Probleem is om de curator te vinden.
Dan de 2454 maar naar Lw, dat was het een echte Noorderling die in de vaste omloop vanuit Onnen ook naar Friesland reed ;) Dat waren toch primair de 2401-2410 en 2450-2467.
Maar Harm, ik begin niet nog eens aan zo'n project, laat het graag aan de Leeuwarders over ;)
Misschien zou hij op het stukje spoor voor het gerestaureerde stationnetje van Marrum=Westernijkerk aan de NFLS-lijn nog mooier staan dan in Leeuwarden.
-
en daar ben ik vandaag nog langs geweest...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4526.jpg)
MVG
-
Hierbij de beloofde foto's van het takelen en transport van de loc van Rotterdam Nedtrain naar Drachten. We zijn als werkgroep erg blij met dit gave exemplaar en hopen dat de loc in het najaar de definitieve plek mag krijgen!
Werkzaamheden in Rotterdam (dakdelen verwijderen, motor demonteren, takelen, dakdelen aanbrengen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_056_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_060_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_071_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_089_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_095_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_113_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_117_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_120_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_123_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_127_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_143_1.jpg)
Start van transport van Rotterdam naar Drachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_149_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_157_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_161_1.jpg)
Aankomst op de eindbestemming in Drachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_165_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_193_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_196_1.jpg)
De voorlopige plek. Na de opknapbeurt wordt de loc geplaatst bij de Philips in Drachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_Drachten_met_de_Hippel_209_1.jpg)
Groeten,
Date Jan
-
Staat die lok nou binnen of buiten hek?
Greetz:Menno
-
Binnen en vanaf de weg niet te zien, ben er gisteren nog geweest
Harm
-
Dat is jammer..
Ik wou vrijdag even kijken.
Aan welke straat staat de loc?
Gr. Niels
-
Ja da's een kwalijke zaak,niet toegankelijk voor de hobbyïsten!!
Dat terrein kom je niet zomaar op!!!!
Voor de medewerkers veelal uitzendkrachten (naast een handje vol vast personeel) hoef je t niet te doen lijkt me.
Nostalgie beleef je ook echt als het gedeeld kan worden met meerderen aldus mijn collega wonend in Drachten & ik zelf.
De beste man had aardig wat herinneringen aan dat lijntje maar vond het niet zo handig dat het zo was opgelost.
Mooier was het geweest als de lok was geplaatst aan een van de zijden van het pand met een wagon er achter.
Net als het Maritiem museum te Rotterdam zei hij dan komt het tot zijn recht.
Greetz:Menno
-
Als jullie deze draad goed lezen staat de loc nu tijdelijk op de gemeentewerf om eerst opgeknapt te worden en wordt daarna op een voor iedereen zichtbare plek bij de Philips-fabriek gezet.
Dus nog een paar maanden geduld.
-
Ja da's een kwalijke zaak,niet toegankelijk voor de hobbyïsten!!
Vreselijk, het einde van de wereld! De hobbyisten kunnen er niet bij.... Sjongejonge.
Eelco
-
Tsja dit is echt iets om aan te kaarten tijdens een Gemeenteraadvergadering van Smallingerland! Schande, 3 werf schande!!!! De locomotief is niet te zien en is exclusief voor een select gezelschap te bewonderen ???!!!!!!
Jammer dat er niet goed gelezen wordt door een aantal lezers van het forum. De locomotief zal tezijnertijd vanaf de Lange West te bewonderen zijn in combinatie met een goederenwagen. Echter de locomotief zal eerst cosmetisch opgeknapt worden in tijdperk3 uitvoering.
De werkgroep Spoorverleden Drachten kan daartoe ;) nog wel een aantal vrijwilligers gebruiken die de werkgroep kunnen helpen in het realiseren van de doelstelling. Menno wat dat betreft ligt er voor jou hier een kans.
Grtz,
Willem
-
@ Rode Duivel: niet om Drachten maar dan gaat mijn hart toch wat meer richting station Marum met een lok & wagen ervoor!!
Verder draag ik alle spoorse activiteiten in Friesland een warm hart toe!!
Mis alleen de opendagen zoals we in het verleden hadden.
De laatste was meende ik in 1997 waar als ik me goed herinner een 6400,1200,1600 & de koploper met Aegon reclame aanwezig waren.
Tijd voor wat te organiseren i.s.m de Stoom stichting en overigen & niet te vergeten ACTS & Voith?!
Greetz:Menno
-
Ik kan me in september 1997 wel een Railhopper en een 1300 herinneren, en dacht een DD-AR, maar zeker weten geen AEGON Koploper.
-
Die zal in de normale dienst toen toch zo ongeveer dagelijks wel in Leeuwarden zijn gekomen?
-
Ja maar dat duurde maar tot 1995 ofzo
-
Ja maar dat duurde maar tot 1995 ofzo
Want toen werden ze zeker ontstickerd? Ja, dan is het wel zeker dat hij er in 1997 niet geweest is :)
-
Nee die Aegon trein was een feest eerder!!
Heb nog eens hard na gedacht en dat was niet in 1997 ;D
Maar dat maakt verder niks.
Ik lees nu net een mailtje dat er achter die lok waarschijnlijk een wagon bij komt!!
Ze denken aan een Groentewagen in de oorspronkelijke Philips uitvoering.
Nice zeg!!
Greetz:Menno
_____________________________________________________________________________________________________________________
(Let op Artitec & LSM!! Weer een groente wagen uitvoering om nog uit te brengen!!)
-
Ik lees nu net een mailtje dat er achter die lok waarschijnlijk een wagon bij komt!!
Dat stond toch al een paar keer in dit topic?
Ze denken aan een Groentewagen in de oorspronkelijke Philips uitvoering.
(Let op Artitec & LSM!! Weer een groente wagen uitvoering om nog uit te brengen!!)
Handelde Philips in groenten? ;D
-
Ze handelden in lichtgevende groenten ;)
-
Oh, vandaar light producten.
nieuwe slogan, Sence and Vestability
De ambilight heeft tegenwoordig de volgende kleuren
Sla groen
Paprika geel
Tomaat rood
Worteltjes oranje
Harm
-
Ze moeten die abilight dr om heen plaatsen.....kleurt leuk met de omgeving mee ;D
Greetz:Menno
-
de wagens hadden alleen maar een Philips-opschrift hoor... en het waren toch Gs'en?
-
De failliete boedel in Raeren (B) biedt wel weer mogelijkheden voor een 2400. Tenslotte staan de rijvaardige 662413 en 662454 droog in de loods terwijl de 662424 buiten staat, de 3 karren zijn bepaald niet slecht te noemen. Probleem is om de curator te vinden.
Nadat de firma Rails & Traction SPRL op 11 februari failliet werd verklaard
is de firma Rail & Traction International op 22 april weer als nieuw bedrijf
onder nieuwe eigenaar begonnen. Ze doen overigens werk voor Speno, werk
genoeg dus en weer hoop voor de drie (6)2400-en.
-
Lekker weer gebulder van een 24/2500!! (y) ;D
Greetz:Menno
-
Van de 6 oude 2400 zouden er 5 verkocht zijn. Er zou er nog 1 beschikbaar zijn.
Status van de loc en welk nummer onbekend.
Info is +/- 3 weken oud. (Info werknemers ter plekke.)
-
Welke 5/6 zijn dat dan? In Raeren staan er bij mijn weten maar drie.
Er zijn echter nog meer VFLI-2400'en, of doel je daar op?
Daarnaast is er de hier al eerder aangehaalde 2500 in Italië nog.
-
Praten we nou eigenlijk over schenkingen of opkopen?
Greetz:Menno
-
Er stonden er 3 en er waren er nog 3 onderweg.(Gepland, dus nog niet op transport)
En we praten over verkoop. En de prijzen waren normaal, dus niet laag vanwege een museumclub. Men denkt commerieel.
-
Welke drie waren er nog gepland dan, Mark? ???
-
Indertijd 3 locs ex HBL
-
Dankje. Sicco.
-
Aha, geen ex-2400'en dus. Maar daar zijn er nog wel een aantal van (naast de plukloc's in Petite Roselle)?
-
Wat voor bedragen praten we over?
Greetz:Menno
-
Reken op tienduizenden euro's, want kan oplopen tot tonnen. ;)
-
Tienduizenden, zeg maar een halve ton. Commerciële prijs he...
Gereviseerd worden ze nog veel duurder. Kijk maar naar de V100'en in Stendal!
-
Ik heb nog wel een Ton staan!! Heb ik dr 2!! ;D
Greetz:Menno
_________________________________________________________________
De regen ton wel te verstaan!!
-
Op Drehscheibe-online.de is een nieuwe foto verschenen van de 2400'en in Raeren. Klik (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?108,5072866) en scroll. De andere foto's zijn ook het bekijken waard.
Groet,
Basilicum
-
Kope kope!! Hebbe hebbe!!
;D
Greetz:Menno
-
Staan nu dus alle drie buiten.
Ben benieuwd, hopelijk worden ze ooit voor schrootprijs verkocht...