BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 04 June 2009, 20:22:40
-
Goedenavond,
De KEMA heeft een prijs gewonnen bij een wedstrijd , uitgeschreven door Prorail om meer energie besparing te bereiken.
Dit zou gaan m.b.v. een -slimme schakelaar-
Blijkbaar doet deze schakelaar (Is het een halfgeleiderschakelaar ??) iets, dat de bestaande schakelaars bij NS/ Prorail niet doen, n.l. bovenleidingvoedingen aan - of afschakelen.
Welk kopstuk , die thuies in deze zaken kan er iets over zeggen ? Klaas Z. mss ?
Ik heb hier zelf het boek van Ir Koster over Bovenleiding en elektrische tractie, (De titel ben ik even kwijt ) dus er hoeft niet uitgelegd te worden, hoe het tot nu toe gaat. 8)
Vr Gr, Peter Kleton .
-
Hoi Peter,
Die slimme oplossing betreft het parallel schakelen van de bovenleiding door middel van koppelschakelaars, waardoor er de helft minder weerstand is en daardoor minder verlies.
Dit had ik reeds gelezen op de website van de KEMA. (www.Kema.com of www.Kema.nl
welke van de twee dat weet ik zo gauw niet meer.)
mvg,
Fred.
-
Er staat inderdaad zoiets op de KEMA site. Maar wat is daar zo nieuw aan? Op dubbelsporige trajecten staan de bovenleidingen van beide sporen al sinds menseheugenis parallel via de schakelstations.
-
Hoi Klaas,
Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?
mvg,
Fred.
-
Klaas,
Het lijkt er bijna op. dat ze iets ''uitgevonden '' hebben ,dat al tientallen jaren bestaat, maar van dat bestaan Kema en Prorail niet weten. (Maar ik heb het in een boek staan )
Het zal wel anders zijn, dan het lijkt. ???
@ Fred :
Het wordt juist al lang op de vrije baan toegepast.
Vr Gr Peter
-
Hallo Peter,
Op deze site zie je een filmpje erover.
http://zoinvesteerik.nl/#home
Kiezen voor slim schakelen.
Mvg Ab
-
Hoi Ab,
Die website had ik al eens eeerder gezien. :D
Maar wie legt mij uit, wat het verschil is, zoals het al tientallen jaren wordt gedaan en wat de uitvinding dan is. >:(
Groeten, Peter
-
Hoi Klaas,
Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?
mvg,
Fred.
Het gaat niet specifiek over stations, die worden erbij gehaald om de mate van energiebesparing aan te geven.
@KLaas, schijnbaar worden ze nu nog parallelerder geschakeld ;-) Ik denk dat er vaker bruggen tussen de beide parallel draden gemaakt. Het afschakelbaar maken zal met de beveiliging te maken hebben (ATB stromen?)
-
Nee Fred,
Het heeft niet te maken met de ATB beveiliging.Het staat er los van.
Het nog meer parallellschakelen zou mss kunnen, maar of daar zoveel winst in zit ?
En dan is het natuurlijk geen uitvinding.Alleen het wat verder doorvoeren van een bepaalde schakeling.
Wordt vervolgd.
Vr Gr Peter
-
Tot nu toe werdt elk spoor apart gevoed vanuit het onderstation.
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Schakeld men nu de 350 mm2 van het naastliggende spoor parallel dan verminderd de totale weerstand en daarmee het nergieverlies.
Of het in de praktijk ook zo goed werkt is de vraag op het drukke nederlandse spoorweget, er rijdt altijd wel een trein.
Maar het idee is wel interessant.
Alleen de vraag hoe het bij een bovenleidingbreuk zit, wat zijn de consequenties voor de uitschakeltijd van de snelschakelaar?
-
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Dat is niet helemaal waar. Tussen de onderstations zitten ook nog schakelstations, en daar is alles parallel geschakeld (in de normale situatie).
De grote vraag blijft dus wat de "uitvinding" nou precies inhoudt. Het valt me bij dit soort dingen altijd op dat er hoog wordt opgegeven van de voordelen, maar dat er heel slecht wordt uitgelegd wat het technisch precies inhoudt. Terwijl dat toch niet moeilijk uit te leggen is volgens mij.
-
Het is ook geen compleet verhaal
In de postieve kant van de voeding gaan we parallelschakelen om vermogensverlies te beperken
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.
-
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.
Wel interessant dat je dit noemt. Jaren geleden heb ik iemand van Prorail (of de voorloper van Prorail) eens voorgesteld om langs de spoorbaan een doorgaande aardleiding te leggen, en daaraan de middenaansluitingen van alle railspoelen te verbinden. Was eigenlijk in het kader van het verminderen van bliksemschade, maar ik realiseer me nu dat je dan tevens de retourwegen parallel zet. Ik heb nooit een reactie gekregen op mijn voorstel, maar ik denk dat het mogelijk is zonder de spoorstroomloop en de ATB in de weg te zitten..
-
Klaas,
Dat weet ik nog, dat ''iemand ''(Jij dus ) dat opmerkte.
Ik zal eens in mijn boek van Koster kijken, of hij wat daarover zegt.
Inmiddels zal de Ohmse weerstand wel lager zijn dan hij zal melden ,omdat we nu UIC 56 (?) hebben i.p.v. NP46 en ook de rails is langgelast.
Dit even terzijde: ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern. :o Maar dat is verder een ander onderwerp.
Gr Peter
** het boek heet ""Gelijkstroomtractie op hoofdspoorwegen " van Ir J.P.Koster.
K . houdt aan 0,035 Ohm/Km voor de bovenleiding en 0,011 Ohm /Km voor dubbelspoor.
Zie pag 180 .
-
Dit even terzijde: ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern.
Even terzijde blijven: mijn idee was om alle bovenleidingmasten ook aan de doorgaande aarddraad te verbinden. Dan houd je blikseminslag zoveel mogelijk weg van de spoorstaven.
Nu zijn (naar mijn mening) de masten zeer gebrekkig geaard, via een overspanningsafleider naar de railstaaf. Ik noem dat geen aarding.
In België zie je dat alle bovenleidingmasten met een doorgaande aarddraad aan elkaar gekoppeld zijn. Dat is (alweer naar mijn mening) het betere werk.
-
Hoi Klaas,
nog zin in een carrièremove (http://www.werkenbijmovares.nl/Vacatures/VacatureDetail.htm?id=38152)? Kom dan eens bij ons kijken; dan kan je niet alleen de schaalrijders verder helpen maar ook in 1:1 je kennis voor het spoor ten nutte maken.....
-
Nee Fred,
Het heeft niet te maken met de ATB beveiliging.Het staat er los van.
Vr Gr Peter
@Peter, Hoezo "Nee Fred," ? Volgens mij plaatste Kroko een opmerking over ATB.
Dus had daar moeten staan: "Nee Kroko," :)
mvg,
Fred.
-
Dat klopt, Klaas,
Vroeger ,als leerling monteur bij het Seinwezen in Rotterdam moesten wij soms de doorslagveiligheden doormeten .Als ze niet meer oneindig waren ,waren ze een keer doorgeslagen ,en moesten vervangen worden.
Toch dacht ik, dat er spoortrajecten zijn waar wel de palen zijn doorverbonden ,(Geweest ) zoals op de Zandvoortse lijn.
Ik heb ook wel eens meegeholpen om een gemagnetiseerde railtrafo te wisselen met een goede , bij de Moerdijkbrug,gewoon overdag, ''tussen de treinen door'' .
Vr Gr,Peter
-
Hoi Klaas,
nog zin in een carrièremove (http://www.werkenbijmovares.nl/Vacatures/VacatureDetail.htm?id=38152)?
Klinkt interessant, maar zou ik nog een kans maken? Er wordt geen leeftijdsgrens genoemd, dat mag blijkbaar niet, maar ik ben 62 en al 1,5 jaar in de VUT.
Dus nu krijg ik mijn geld vanzelf, als ik solliciteer moet ik er weer voor gaan werken. ;D
-
Dat klopt, Klaas,
Vroeger ,als leerling monteur bij het Seinwezen in Rotterdam moesten wij soms de doorslagveiligheden doormeten .Als ze niet meer oneindig waren ,waren ze een keer doorgeslagen ,en moesten vervangen worden.
Toch dacht ik, dat er spoortrajecten zijn waar wel de palen zijn doorverbonden ,(Geweest ) zoals op de Zandvoortse lijn.
Ik heb ook wel eens meegeholpen om een gemagnetiseerde railtrafo te wisselen met een goede , bij de Moerdijkbrug,gewoon overdag, ''tussen de treinen door'' .
Vr Gr,Peter
@Fred : Sorry Fred, Ik moet beter lezen.
@ Kroko : De blokindeling heeft niets te maken met de bovenleiding.
-
Klinkt interessant, maar zou ik nog een kans maken? Er wordt geen leeftijdsgrens genoemd, dat mag blijkbaar niet, maar ik ben 62 en al 1,5 jaar in de VUT.
Dus nu krijg ik mijn geld vanzelf, als ik solliciteer moet ik er weer voor gaan werken. ;D
Klaas, leeftijd is minder interessant, expertise des te meer! Ik kan me echter wel wat voorstellen bij je tijd/financiën-afweging.
Mocht het echter toch gaan kriebelen....... (y)