BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 03 June 2009, 19:06:55

Titel: Koppelen flexrails
Bericht door: everh003 op 03 June 2009, 19:06:55
Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar niet echt een antwoord kunnen vinden.

Ik ben bezig mijn baan neer te leggen, met oa Peco code 55 flexrails.

Nou moeten diverse stukken in een boch gekoppeld worden; hoe doe je dat het beste?

- recht afzagen
- gebruik maken van het ontstane lengteverschil
- ??

Alvast bedankt

Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: manuelspot op 03 June 2009, 19:11:34
In bogen is het belangrijk dat je met flexrails de gekoppelde gedeeltes met een kleine legente verschil aanlegt. Wij hebben dat gedaan met een lengte verschil van ongeveer 5cm.

Manuel
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: mat '69 op 03 June 2009, 19:22:39
Bij de code 55 rails valt het door de opbouw (de spoorstaaf ligt dieper in het bed dan je ziet) nog niet mee om de 2 staven een cm of 5 in lengte te laten verspringen bij een las. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen om de lassen wel gelijk te houden en onder de las een messing parkertje in te schroeven die ik dan vastsoldeer aan de raillas. Je ziet hier bijna niets van en werkt erg goed in een bocht. Op rechte railverbindingen doe ik dit niet want er moet enige beweging mogelijk zijn om uitzetting op te vangen.

succes, Ferry
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Jos001 op 03 June 2009, 20:21:51
De (in mijn ogen) ideale werkwijze:

Verbind de nieuw te laggen rail met de al liggende rail.
Direct na de verbinding een "flexspanner" zetten, zoals DEZE (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=217734).
De rail buigen in de gewenste stand en in het midden en het andere uiteinde weer een flexspanner.
Daar waar je de rail wilt inkorten de straal van de cirkel inbeelden en op deze lijn met een railkniptang de spoorstaven afknippen. Even een vijltje erlangs en de rails vastzetten met spijkers of punaises.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: everh003 op 03 June 2009, 20:55:50
Ik heb ervoor gekozen om de railstaven op gelijke lengte af te korten.

Daarna nieuw stuk rails eraan gekoppeld en dat weer verder gebogen, en goed opgelet dat staven tegen elkaar bleven.

Net een stukje proefgereden: geen schommeling te bekennen, en slechts een zachte tik als de wielen over de las gaan.

Inderdaad gaan die code 55 diep het bed in.

Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Aspelix op 04 June 2009, 00:13:01
Toch word aanbevolen om bij gebruik van flexrails de lassen in een boog in beide railstaven niet naast elkaar te leggen, maar verschoven.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 June 2009, 00:20:21
Toch word aanbevolen om bij gebruik van flexrails de lassen in een boog in beide railstaven niet naast elkaar te leggen, maar verschoven.
Door wie wordt dat aanbevolen? In ieder geval niet door mij.
Ik zou de motivatie wel eens willen zien van het verschoven leggen.
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Jos001 op 04 June 2009, 00:25:07
Die logica ontgaat mij ook eerlijk gezegd. Dat betekent dat er een stuk rails is waar beide spoorstaven niet door de klemmetjes aan de bielzen op de juiste afstand gehouden worden. Grote kans op ontsporingen lijkt me.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Aspelix op 04 June 2009, 01:31:47
Door wie wordt dat aanbevolen? In ieder geval niet door mij.
Ik zou de motivatie wel eens willen zien van het verschoven leggen.

Door Piko bij de beschrijving van de flexrails.
Motivatie: Door het verschoven liggen worden de aansluitende railstaven stabieler verbonden, doordat de naar buiten werkende kracht van deze staven enigszins gecompenseerd wordt door de stijfheid van de andere railstaaf.

Als het ware beschouwt Piko de parallelle railstaaf als een soort van lasplaat, waarbij de biels als bevestigingsmateriaal dienen.
In de visie van Piko ontstaat zo minder gauw een knik in de boog ter hoogte van de lassen.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Aspelix op 04 June 2009, 01:33:43
Die logica ontgaat mij ook eerlijk gezegd. Dat betekent dat er een stuk rails is waar beide spoorstaven niet door de klemmetjes aan de bielzen op de juiste afstand gehouden worden. Grote kans op ontsporingen lijkt me.

Groetjes,
Jos
Jos, op die punten heb ik nog nooit een onsporing gehad, terwijl ik hoofdzakelijk flexrail  gebruik.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Esperopt op 04 June 2009, 01:45:49
Op zich klinkt dat logisch. De binnenste railstaaf schuift dan in de volgende flexrail. De buitenste railsstaaf van de volgende in de vorige als ik het goed begrijp?

Enige wat mij zo te binnenschiet, gaat het dan wel goed met de detectie (digitaal rijden)? Denk het wel trouwens wel, omdat je maar aan één kant een isolatie maakt.

Gerard.
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Aspelix op 04 June 2009, 02:50:53
Inderdaad, Gerard, goed begrepen.

Met de isolatie-punten moet je misschien wat flexibeler omgaan (what's in a name? ;D)

Zoals gezegd: Ik gebruik hoofdzakelijk flexrail.
Ik heb welgeteld één doosje gebogen Piko-A-rail R9 gekocht (R=908 mm) en gebruik dat als basisboog.
Met een mal leg ik vervolgens een binnenboog (R=846,8 mm) of een buitenboog (R=969,8 mm) of beide.

Een eigenschap van de Piko A flexrail is, dat de bielsmat erg gemakkelijk van de railstaven afschuift. Of omgekeerd: De railstaaf erg gemakkelijk uit de bielsmat.
Dit kun je in je voordeel gebruiken, door bij scheidingen of overgangen van module naar module een spijkertje onder de railstaaf te plaatsen, railstaaf en spijkertje te vertinnen, de railstaaf op de juiste plek te schuiven en vast te solderen.

Mijn baan-in-aanbouw is qua opzet geheel dubbelsporig.

De overblijvende zaagstukjes gebruik ik voor aanpassingen in wisselstraten e.d.

Op deze manier ben je én in het bouwen én in je bestedingen flexibeler, (y) (y) , ook omdat 1 lengte flexrail goedkoper is dan de overeenkomstige lengte in vaste railstukken.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Delftinhetklein op 04 June 2009, 07:45:45
Misschien is dit iets?

(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_rails_leggen_1_4.jpg)klik (http://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm)

Foto's en informatie van Huib Maaskant (Avontuur in Miniatuur)

Grt Erwin
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: mat '69 op 04 June 2009, 08:33:42
In de vraagstelling wordt toch duidelijk gesproken over de Peco code 55 rails ( nspoor) , hoewel de bovenstaande antwoorden voor 'normale' rails zeker van toepassing zijn, werkt het bij deze Peco rails toch net even anders. De railstaaf heeft een dubbele voet, de onderste zit verzonken in het plastic van de bielzen. Het valt al niet mee om met deze Peco rails bij een rechte koppeling de bielzen goed weg te snijden om ruimte te maken om de raillas in te kunnen schuiven. In een bocht is dit bijkans onmogelijk omdat de bielzen door die dubbele voet veel vaster aan de rails zitten dan bij de andere merken. Je krijgt ze dus ook bijna niet erin teruggeschoven zoals hierboven beschreven. Het wordt er zeker niet fraaier van, dus vandaar dat ik uiteindelijk het beste resultaat had met het vastsolderen van de raillas aan een messing parkertje. Ik heb zelf zo'n 80 meter van deze rails in gebruik, alles flexrail, en het is zeer mooi materiaal. Overigens kan je in n spoor met een beetje goed indelen van je rails het aantal koppelingen in bochten minimaal houden. 

Alle goed bedoelde adviezen van de niet peco 55 gebruikers zijn helaas niet goed bruikbaar voor dit type rails. De vraag was duidelijk, de antwoorden maken het voor een code 55 gebruiker juist onduidelijk omdat deze niet van toepassing zijn op dit type rails.

mvg Ferry
 
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 June 2009, 09:51:53
Als het ware beschouwt Piko de parallelle railstaaf als een soort van lasplaat, waarbij de biels als bevestigingsmateriaal dienen.
In de visie van Piko ontstaat zo minder gauw een knik in de boog ter hoogte van de lassen.
Dat is dan een visie die ik niet deel. De gedachte klinkt logisch, maar de praktijk wijst anders uit. Het plastic van de railbevestigingen is gewoon niet sterk genoeg om een railstaaf in bedwang te houden die eigenlijk van plan was om uit te knikken. Ik help de uiteinden met een tangetje in de juiste boog, zodat ze gewoon niet meer de neiging hebben om te knikken. En als het nodig is zet ik er een messing spijkertje tegenaan om de zaak in bedwang te houden.

Wat de code 55 betreft, ik heb dat spul nooit in mijn handen gehad, ken het alleen van plaatjes. Maar gezien de constructie ga ik met Ferry mee, het lijkt me bij deze constructie moeilijk tot onmogelijk om versprongen lassen te maken.
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Aspelix op 04 June 2009, 12:32:59
Ik heb flexrails van Roco en Piko in handen gehad.
Die van Roco gebruik ik nauwelijks, die van Piko heel veel.
Het moet gezegd: Die van Piko ziijn bijna elastisch. Een boog met een diameter van 45 cm zou je er mee kunnen leggen; dat is de helft van de straal die ik standaard toepas.
Ook dan is de Piko-rail behoorlijk goed vast te zetten. Je zou deze rail kunnen toepassen voor stadstrams.

Zo'n straal is met de Roco-flex niet te doen.
Ook niet verwonderlijk, omdat de voetbreedte van Roco groter is dan van Piko.
Van beide is de hoogte code 100, van Piko is de breedte echter code 83.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Koppelen flexrails
Bericht door: Ronald Halma op 04 June 2009, 14:09:31
Citaat
Een boog met een diameter van 45 cm zou je er mee kunnen leggen; dat is de helft van de straal die ik standaard toepas.

Ruurd, beter is toch te spreken van "straal" in het 1e geval. Dat doe je namelijk in het 2e deel wel.

Citaat
Zo'n straal is met de Roco-flex niet te doen.
Ook niet verwonderlijk, omdat de voetbreedte van Roco groter is dan van Piko.

Door de stukjes weg te halen tussen de bielzen zal ook de stuggere variant wat soepeler worden.

Citaat
Van beide is de hoogte code 100, van Piko is de breedte echter code 83.

Je bedoeld dat de breedte van de staaf gelijk is aan de code 83 staaf? De code geeft namelijk alleen de hoogte aan. Waarschijnlijk bedoel je dat de staaf smaller is aan de voet.

Ik weet, miere-geklungel...... ;)