BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: eveekens op 02 June 2009, 22:13:17

Titel: Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 02 June 2009, 22:13:17
Gedurende de opbouw van mijn baan heb ik regelmatig de dan beschikbare rijwegen getest.
In deze fase heb ik reeds drie keer meegemaakt dat de combinatie Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving in eens totaal geen response meer gaf. Heb beiden keren de wissels losgehaald en aan mijn programmeerspoor gekoppeld.
Via de programmeer pushbutton van de decoder was totaal geen reactie meer te verkrijgen.
De wisselaandrijving los getest en deze zoemde alleen maar.

Omdat ik nog een aantal aandrijvingen en decoders had heb ik toen de defecten uiteindelijk maar vervangen.

Ik ben nu op het moment aangeland dat mijn bovenbouw bijna klaar is en ben nu veelvuldig aan het test rijden. Meestal alleen met de IB soms in combinatie met Koploper. Vandaag wederom spontaan een tweetal wissels die niet meer wilde reageren. (één kruiswissel en één deel van de driewegwissel) Ook nu weer alles apart getest met nu weer het zelfde resultaat als in voorgaande situatie.

Wat is nu verdacht de Viessmann, de wisselaandrijving of de IB?
Heeft iemand een suggestie wat hier fout gaat?

Mvg,
Edwin
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Jan-Peter op 02 June 2009, 22:52:35
Hallo Edwin,

Ik heb eveneens het door jou geschetste probleem tegen gekomen. Een paar keer was t probleem geheel aan mezelf te wijten: een wissel op een oneffen vlak.
Vaker heb ik t probleem kunnen verhelpen door de eindafschakeling uit te bouwen. De wissel werd namelijk al afgeschakeld voordat de eindstand bereikt was,  en bleef dus in een soort 'tussen'stand zitten die niet zonder menselijk ingrijpen was te verhelpen. Soldeerbout warm, microschakelaars eruit, draadje terug gesoldeerd en klaar. De eindafschakeling is bedoeld om t doorbranden van de wissel te voorkomen als men de wissel te lang bekrachtigd. Dit probleem heb je echter alleen bij analoge sturing (jij drukt te lang op de wissel schakellaar). Bij digitale omschakeling is dit een niet zo'n groot risiko.

Jan-Peter.
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 00:06:22
De hoofdverdachte is de wisselaandrijving.
Dat is en blijft gewoon dure rommel.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 03 June 2009, 00:17:59
Hallo Jan-Peter en Wim,

Jan-Peter, heb je ook foto's of tekening als voorbeeld hoe je dit heb gedaan?

Zo juiste één kruiswissel teruggeplaatst en daarna heeft het heel even gewerkt  ???
Ik heb op de IB ook even gespeeld met variatie in bekrachtigingstijd maar dit had
geen resultaat.

Wim, ik had ook al zo'n vermoeden omdat je daar wel enkele opmerkingen over leest.
Weet jij wat een eventueel een goede vervanger zou kunnen zijn. Onder de bewuste wissels
zit mijn schaduwstation ( -12 cm) dus ik zit met het probleem van de inbouwdiepte.
Zou de oplossing van Jan-Peter ook kunnen werken?

Mvg,
Edwin
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 June 2009, 09:10:06
Spelen met de bekrachtigingstijd heeft weinig zin. Als een spoelenaandrijving goed is, dan schakelt hij zeer snel, binnen 100 ms. Doet hij het niet, dan kun je de tijd verlengen naar 1 seconde, of desnoods naar 10 seconden, maar dat zal niet echt helpen, want daar zit het probleem niet..
Het probleem bij de M* C-wissels zit meestal in de eindafschakelcontacten. Die branden in en maken daardoor slecht of geen contact. Overbruggen van deze contacten is dan een voor de hand liggende optie.
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Jan Huchshorn op 03 June 2009, 21:10:08
Hallo Edwin,

Nog een paar dingen.

Na inbouw van de aandrijving onder het wissel, even controleren of de aandrijving goed vlak ligt en niet onder de bedding uitkomt. Bij die witte nokjes zit wel eens een braampje, dat moet je dan weghalen. Ook niet te hard op de aandrijving gaan duwen, want dat blikken kastje is zo krom.

De handbedieningshefboom ligt bij sommige wissels zo plat, in een van de standen, dat de boel blokkeerd.
Je kunt proberen de hefboom een halve slag te draaien, of geheel te verwijderen.

Aansturen doe ik met Edits-kloon decoders, de bekrachtigingstijd heb ik in Koploper op 0,2 seconden (is dacht ik standaard) staan.

De kruiswissels heb ik niet. Volgens mij zat daar ook een verhaal aan, wat betreft de aandrijvingen.

Jan.
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 03 June 2009, 21:59:44
Jan, de meeste wissels liggen nog los op de MDF plaat. Dus krom trekken of ander onheil
lijkt mij nog niet van toepassing zolang het nog niet is vastgeschroefd.
Om de interne weerstand te verminderen had ik de lantaarns en hefbomen er al uitgehaald.

Kan iemand mij vertellen hoe je de contacten kan overbruggen?
Liefst met een foto of tekening als voorbeeld  ;)
Als ik het goed begrijp is dit in combinatie met de digitale spanning de beste oplossing?
Ik wil namelijk niet al mijn aandrijvingen vervangen, dit zou een te kostbare zaak worden.

Mvg,
Edwin

Door het gebrek aan betrouwbaarheid zou ik het liefst zou ik het hele Marklin railsysteem overboord gooien. >:(
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 06 June 2009, 21:41:57
Zover ik heb begrepen zou de oplossing voor de problemen met de aandrijvingen kunnen zijn,
het verwijderen van de microschakelaars en vervolgens de draadjes terug solderen (?) ofwel
het overbruggen van de contacten. Ik heb een aandrijving geopend maar voor mij als elektronica
leek is niet duidelijk wat er nu uit kan en hoe de overbrugging uitgevoerd moet worden.
Zou iemand aan de hand van de plaatjes kunnen aangeven hoe dit gerealiseerd kan worden ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselspoel_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselspoel_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselspoel_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselspoel_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselspoel_5.jpg)

Mvg.
Edwin
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Wim Ros op 06 June 2009, 21:50:33
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbinden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbinden.jpg)
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 06 June 2009, 22:37:16
Wim, volgens mij is de tekst weggevallen  ;)
Moet ik de contactpunten (rode pijlen) van de ene zijde met de andere zijde verbinden  ???

Edwin
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: Wim Ros op 06 June 2009, 23:58:24
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden zegt men altijd. Duidelijker kan ik het je niet laten zien.
Je vraag is welke punten je met elkaar moer verbinden, nu de twee rode lijnen stellen een draadje voor en verbinden twee punten van de schakelaar. Waarschijnlijk zijn dat dan de punten die men met elkaar moet verbinden. Om de interne schakelcontacten buitenwerking te stellen, en dus te overbruggen.
Of is het niet waarschijnlijk maar is het een vaststaand feit!
Je krijgt dus de oplossing op een blaadje en nog weet je hem niet te gebruiken.

Het spijt me als ik je hiermee kwets, maar nog duidelijker kan ik het je niet aanreiken.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Problemen met Viessmann 5231 en Marklin wisselaandrijving
Bericht door: eveekens op 07 June 2009, 00:28:10
Zo gauw ben ik niet gekwetst hoor Wim  ;)
Ik interpreteerde het plaatje zo dat de positieve en een negatief contacten werden kortgesloten.
Ik dacht, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Klaarblijkelijk een foute gedachte.

Ik weet nu wat me te doen staat, ik ga voor de bedrijfszekerheid al mijn aandrijvingen dan maar
als aangegeven aanpassen.

Wederom bedankt voor de oplossing.

Mvg,
Edwin