BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: sjef hoenjet op 02 June 2009, 21:51:44
-
Omdat ik al een poosje op het forum aanwezig ben, en sinds kort weer aan een baan begonnen ben, wil ik jullie deze graag laten zien.
De periode waarin ik rijd is periode III-IV, dus alleen nog NS. De onderbaan is gebouwd met Fleischmann wissels en rails, alle zichtbare sporen met Tillig code 83. Het isd de bedoeling de baan te gaan besturen met het Dynamo systeem, waardoor zowel anoloog als digitaal gereden kan worden. De opzet van de baan is een dubbelsporig kopstation met enkele goederensporen. Het dubbelsporig traject is in het schaduwstation enkelsporig met een keerlus. Het spoor na het tweede kruiswissel is een gecombineerd spoor, normaal en smalspoor, het bovenste spoor is smalspoor, dit om een combinatie te maken tussen spoor en tramlijn. Als vrije voorbeeld voor deze tramlijn staat de lijn Vaals-Maastricht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sjef_onderbaan.jpg) Schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sjef_middenbaan.jpg) Tussenstuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_met_tramlijn.jpg) Kopstation met tramlijn.
-
Even vergeten te vermelden. De oppervlakte vande baan is 3,15 bij 1,25.
-
hier alvast wat foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17042009180.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16052009217.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16052009216.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16052009218.jpg)
-
Leuk idee, Sjef.
Dat is weer eens wat anders.
Succes, Ruurd
-
Een interessant plan, ook is de combinatie van smalspoor en normaalspoor bijzonder. Het tijdperk verrast me wat omdat de lijn Maastricht-Vaals al in 1938 opgeheven werd. Bovendien was de lijn uitgevoerd in normaalspoor. Waarom heb je die lijn als inspiratiebron genomen? Ook omdat het een normaalspoortramlijn is geweest. Voor de combinatie van normaalspoor en smalspoor was misschien de OSM/NBM een logischer inspiratiebron geweest, al hebben die natuurlijk niet een gave garretlocomotief gehad.
Aan de andere kant: in 1966 kwam er een einde aan de smalsporige interlocale tram met op de opheffing van de RTM. Met de keuze van tijdperk III/IV veroorloof je je dan toch al vrijheden en waarom zou je je eigen fantasie gaan beperken, het gaat om het plezier. Wel ben ik benieuwd naar het trammaterieel. Van de LTM is eigenlijk allemaal TP II, de RTM had nog TP III materieel
Groet,
Marco
-
Strak plan Jefke, ook al was inderdaad de tramlijn Maastricht- Vaals v.v. normaalspoor.
Zie een ingescande ansichtkaart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0249_Tram_Maastricht_Vaals_1939.jpg)
Groet en succes,
Dolf.
-
ja, erg he. :-X
Was zo enthousiast over de gecombineerde rails van Tillig dat ik helemaal vergeten was dat de tramlijn hier normaalspoor was. De HOm sporen worden dus gewijzigd in normaalspoor, maar wil wel de combinatie maken met de tramlijn ondanks dat het tijdperk totaal niet overeenkomt. Misschien dan maar als museumbaantje. Blijf er nog steeds op hopen dat het ooit gebeurd en vind het erg jammer dat de ZLSM dat stuk helemaal mist. :'(
Zeker in station Wijlre, waar vroeger de tram en het spoor samenkwamen.
Mooie kaart trouwens Dolf (y)
En het is precies zoals je zegt Marco, met een heel "klein" beetje fantasie kan het wel. ;)
-
Wil je nog iets zien van de LTM dan moet je naar Hoorn. Daar hebben ze nog nog materieel van deze maatschappij (klik (http://www.nmld.nl/index.php?st1=&st2=&st3=&st4=&st14=&st5=&st6a=gelijk&st6b=&st7=&st8=&st13=&st9a=gelijk&st9b=&st10=LTM&st12=&page=results)). De rijtuigen zijn niet rijvaardig, maar locomotief 26 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1012&lan=nl) wel!
Het voordeel van normaalspoor is, is dat gemakkelijker te realiseren is. Bovendien kun je ook er wel NS materieel bij verzinnen. De diesellocomotiefserie 450 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1048&lan=nl) was speciaal voor de overgebleven tramlijnen gebouwd en heeft op de lijnen van de NTM en WSM in NS-tijd rondgereden. Het is niet eens zo heel onrealistisch om te fantaseren dat deze locomotief ook op de LTM-lijnen actief zou zijn geweest. Van deze locomotief een kap te koop (geweest?) die paste op de ROCO 500/600 waar hij uiterlijk wel wat van heeft. De radstand klopt wel niet helemaal, maar een kniesoor die daar op let.
Verder hebben op verschillende tramlijntjes sikken gereden. Zie het topic over lijntjes die uitsluitend met Sikken bediend werden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10262.0.html) en vooral de bijzondere foto's van Wim (Sneek).
Maar laat je niet hinderen door de realiteit! De Selfkantbahn (http://www.selfkantbahn.de/) (eigenlijk Geilenkirchener Kreisbahn) heeft een tijdje gedeeltelijk in Nederland gelegen en stel dat ze een aansluiting hadden gekregen op het Nederlandse spoorwegnet en dat daarvoor een derde rail zou zijn gebruikt.
Die derde rail techniek is voor zover ik weet heel weinig in Nederland toegepast. Alleen bij de OSM op de lijn Zeist Driebergen station van NCS/NBM van 1909-1925 en daarna, zo staat er in Sluiters (Overzicht van de Nederlandse spoor- entramwegbedrijven derde druk 2002 blz.70) , vierrailspoor. Hoe dat er nu precies heeft uitgezien?
In Duitsland, om maar wat te noemen, wordt het bij de Harzbahn nog steeds gebruikt.
Groet,
Marco