BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: David Hoogvorst op 02 June 2009, 17:21:41

Titel: Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 02 June 2009, 17:21:41
Beste lezers,

In mijn schaduwstation zit een ingewikkelde keerlussituatie. Op dit moment heb ik deze opgelost m.b.v. een kortsluitdetectie middels de Power3 van Uhlenbrock: bij kortsluiting wordt onmiddellijk de grote (donkerbruine) wisselstraat WS5 omgepoold. Dit werkt normaalgesproken goed.

B05 wordt tegen de klok in bereden, en B04 met de klok mee.
Alle andere sporen worden gebruikt als opstelsporen.

De oversteek van WS4 naar B04.1 is op dit moment uiteraard gevaarlijk voor loks langer dan het Engelse wissel, en wordt door Koploper verboden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag.png)

Na het lezen van alle info over de Funky keerlus, vraag ik mij af of dit niet wat netter kan zonder kortsluiting. Maar gezien het sporenplan zie ik niet helemaal hoe dit enigszins eenvoudig (en zonder een dozijn bezetmelders) mogelijk is.
Heeft iemand een idee hoe je dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Sander op 02 June 2009, 17:52:04
Waarom zit die engelse wissel erin?

Mijns inziens is die kruising overbodig.
Haal die eruit, probleem opgelost.

Misschien heb je een goede redenatie voor die wissel en zullen we moeten zoeken naar een andere oplossing.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 02 June 2009, 18:58:18
Die wissel zit erin omdat ik langere treinen wil kunnen keren. Op deze manier heb ik feitelijk twee keerlussen in één.
De sporen liggen overigens al, en de treinen rijden al een jaartje rond!

Het bovenste zichtbare deel ziet er uit als bijgevoegd. Het onzichtbare deel is hier gestippeld. De oranje boog is B30.1, de roze is B13 (een railspiraal dus).

In principe is dit alleen een station met twee sporen. Ik wil uiteraard een trein die in een bepaalde richting vertrekt, ook wel weer eens uit die richting zien terugkomen. Het keren gebeurt dan in het schaduwstation via die Engelse wissel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag2.png)

De techniek met de kortsluitdetectie heeft me nog niet in de steek gelaten, maar ik ben gewoon benieuwd of dit fraaier kan!

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 02 June 2009, 19:58:57
David, het principe van de Funky keerlus is dat je detecteert dat een trein 'n bepaald baanvak binnen komt en vervolgens heb je 'n lang baanvak nodig waar de trein in z'n geheel op kan staan. Daar wordt dan de polariteit omgeschakeld. En daar verwacht ik in jouw baanplan 'n probleem. Je hebt eigenlijk nergens ononderbroken baanvakken die lang genoeg zijn voor de Funky layout.

In het eerste plaatje komen de bogen aan de linkerkant mogelijk in aanmerking. Maar ik twijfel of die lang genoeg zijn voor 2x2 detectie segmenten en 'n lang omschakelsegment.

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 02 June 2009, 20:08:26
Hoi Sander,

Ja, dat gevoel had ik al! En met Koploper kun je volgens mij niet een baanvak ompolen. Dat zou het eenvoudig maken.
Of zou dat kunnen als speciale actie met bijvoorbeeld een bistabiel relais aan een wisseldecoder.

Dit was ook de reden dat ik met kortsluitdetectie werk. Ik ben bang dat het niet echt anders kan.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Romijn op 02 June 2009, 20:17:53
David,

Met koploper kan het als je de keerlus aan een relais hangt, dan kun je met speciale acties dat relais schakelen.

Het enige waar je dan last van hebt is dat je alleen met Koploper kan rijden, wil je een keer iets testen zonder Koploper en alleen op de handregelaar rijden dan kom je in de problemen.

Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Ronaldk op 02 June 2009, 22:07:04
Misschien is dat laatste wel handmatig rijdend op te lossen door met een drukschakelaar het baanvak om te poolen. maar of het daarna goed gaat in koploper als je dan automatisch gaat rijden weet ik zo niet.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 02 June 2009, 22:19:50
Misschien kan dat wel, maar dan blijf ik liever bij mijn huidige situatie.

Ik wil het anders wel zodanig opgelost hebben dat ik er geen omkijken meer naar heb, zeker aangezien het in het schaduwstation is, en ik zo'n 10 treinen tegelijk op de baan heb staan, waarvan soms 6 of 7 rijden. Dat ga ik handmatig niet onder controle houden!

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 02 June 2009, 22:22:05
Handmatig ompolen en dat ook nog verplicht lijkt mij gedoemd te mislukken. Je kunt er gewoon op wachten tot het fout gaat. Zeker omdat het ook nog eens twee-richtings verkeer is. Je moet de zaak goedleggen voordat je het baanvak binnenkomt en dan nog het ompolen zelf.

Ompolen met een schakeling, die gestuurd wordt door Koploper zou voor mij ook geen oplossing zijn. Je baan kan dan immers niet meer zonder Koploper functioneren. Koploper is beslist heel goed, maar soms is handmatig rijden ook leuk.

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 02 June 2009, 22:28:21
David, wat denk je van deze oplossing (uitgangspunt 1e tekening) :
- Wissel W51 weghalen.
- Het losse grijze spoor alsnog met een wissel naar het gele spoor brengen.
- De Engelse wissel vervangen door een gewone wissel.
- Het spoortje van de Engelse wissel naar W55 weghalen
- Wissel W55 weghalen.

Dan heb je een prima uitgangssituatie voor een keerlus volgens het Funky principe.

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 00:25:39
Hoi Sander,

Ja, dat gevoel had ik al! En met Koploper kun je volgens mij niet een baanvak ompolen. Dat zou het eenvoudig maken.
Of zou dat kunnen als speciale actie met bijvoorbeeld een bistabiel relais aan een wisseldecoder.

Dit was ook de reden dat ik met kortsluitdetectie werk. Ik ben bang dat het niet echt anders kan.

David.

David, ik zal er in de loop van de dag mijn gedachte eens overlaten gaan, zal het eerst even voor mijzelf uitteken met een ander programma, want van dit gepiel word ik niet vrolijk.
Er zijn denk ik meerdere mogelijkheden waarbij de Ultieme Keerlus ingezet kan worden.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 07:41:29
Bedankt Wim.
Het plaatje is inderdaad wat klein, maar ik kan geen grotere versie uploaden op dit forum.

Bij voorkeur laat ik het plan dus zoals het is. Dit omdat het goed bevalt, en het met kortsluitdetectie in principe werkt.

En nogmaals (voor de zekerheid):
In de blokken B30 en B13 wordt in twee richtingen gereden.
B04 rijdt met de klok mee, B05 tegen de klok in. Hieruit volgen automatisach de rijrichtingen in de andere blokken.

Ik ben benieuwd!

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 07:53:49
Sander, als ik je goed begrijp verlies ik op die manier een opstelspoor, en een keerlus.Treinen die binnenkomen over B30 moeten nu over B3, en verlaten het schaduwstation in de richting van B30.

Ik wil de treinen uit beide richtingen kunnen keren.

Dit is hoe ik je uitleg heb begrepen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag3.png)

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 10:11:12
David, voor ik me er verder over buig, een voorstel tot aanpassing van het sporenplan, weet dus niet of het technisch op je baan uitvoerbaar is, maar ik denk dat je met deze verandering een behoorlijke hoeveelheid mogelijkheden erbij krijgt en dat de zaken eenvoudiger op te lossen zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavyComplex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavyComplex.jpg)

Laat het maar even weten.

Mvg
Wim
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 10:42:00
Wim, dit is wel lastig. Rechts stijgen de sporen, maar niet helemaal in gelijke mate. Het zou eventueel met een meegebogen wissel kunnen, en een extra Engels wissel, maar de kosten zijn dan vrij hoog (nieuw railmateriaal, extra wisseldecoders). Even verderop is het hoogteverschil al te groot om de wissels betrouwbaar te kunnen leggen.
Bovendien wordt spoor B04 wel erg kort.

Hieronder het plaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag4_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag4_1.png)

Kortom, ik ben nog niet heel enthousiast!

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 10:56:17
David als het over de kosten gaat, dan zitten er heel veel onnodige wisselverbindingen in je plan. En daarbij komt, dat dit niet met één enkele Ultieme Keerlusschakeling is op te lossen.
Zeg het maar moeten we verder denken of stopt het hier?

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 11:31:21
Hoi Wim,

Ik geef gelijk toe dat de wissels bij B11.1/B12.1 eigenlijk onzin zijn.

Maar ik heb nu drie lange opstelsporen tegen de klok in (B01, B02, B03), drie lange opstelsporen met de klok mee (B08, B09, B10),twee korte opstelsporen met de klok mee voor de railbusjes (B11 en B12), wachtruimte om de opstelsporen te benaderen (B04, B06, B07, B05), en de mogelijkheid in twee richtingen te keren. Dit alles resulteert met Koploper in een vlot en afwisselend geheel in het zichtbare deel.

De kosten spelen uiteraard wel een rol: niet zozeer voor de keerlusmodules, dat kost gewoon wat het kost. Maar als er een paar honderd euro aan wissels, aandrijvingen en wisseldecoders bijkomt, krab ik nog even op m'n hoofd! Ook het feit dat de baan er al functionerend ligt maakt de drempel uiteraard wat hoger.
Bij nader inzien kan de Engelse wissel links volgens mij vervallen, zodat de kosten wat dat betreft weer meevallen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag5.png)

Eigenlijk was de oorspronkelijke vraag: is het originele sporenplan met een keerlusschakeling op te lossen, zodat ik m'n kortsluitdetectie niet meer nodig heb. Maar zoals gezegd: zelf heb ik m'n hoofd er al meermaals over gebroken, maar geen goede oplossing gevonden.

Heel erg bedankt voor het meedenken zover.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 12:04:59
Hoi Wim,

Eigenlijk was de oorspronkelijke vraag: is het originele sporenplan met een keerlusschakeling op te lossen, zodat ik m'n kortsluitdetectie niet meer nodig heb. Maar zoals gezegd: zelf heb ik m'n hoofd er al meermaals over gebroken, maar geen goede oplossing gevonden.

Met een enkele keerlusschakeling zeker niet. Maar in dit plan met wat aanpassingen is meer mogelijk en krijg je langere opstelsporen en gebruik je minder wissels.
Volgende gedachte spinsel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex2_1.jpg)

Het kruiswissel wat je in plaats van het meegebogen wissel hebt toegevoegd moet een normaal kruis worden, lost daarmee al veel problemen op.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 12:49:23
Dan wordt het dus zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnlsvraag6.png)

Komt neer op ongeveer 90 euro aan nieuw railmateriaal. Er blijven genoeg aandrijvingen en wisseldecoders over om te hergebruiken.

Spoor B04 langer maken zoals je aangaf lukt niet, spoor B04 blijft dus tamelijk kort.

De kruising van RocoLine is niet geisoleerd, maar dat is waarschijnlijk eenvoudig aan te passen.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 13:19:26
David, ik denk ook dat je op b4 ook geen treinen moet laten stoppen, je kunt er zelfs een blokloos deel van maken.

Ik kom tot het volgende voorstel waarbij de sporen lang genoeg zijn (zelfde lengte als je opstelsporen), en die bepalen de lengte van je treinen tenslotte.

3 keerlusmodules dus voor dit deel van de baan, die onafhankelijk van elkaar werken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex4.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 13:51:23
Hoi Wim,

Maar als ik dit zo bekijk, kan dit volgens mij op gelijksoortige wijze met het huidige sporenplan door van de drie bogen aan de linkerkant keerlussen te maken.

En als ik het goed begrijp, zou dat met jouw 'Ultieme Keerlusprint' moeten kunnen. Als ik naar de handleiding daarvan kijk, ben ik alleen nog niet zeker wat er met 'Melder GND, Melder A-B, Melder D-E en Melder-C' wordt bedoeld. Leveren deze nu een signaal aan de bezetmelder, bijvoorbeeld aan een S88-N?

Zeer bedankt voor het inzicht zo ver.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 14:17:31
David, dat kan inderdaad. Dan heb je denk ik minder mogelijkheden. Zekers als je de buitenste rails bekijkt. Maar maak er een mooie mix van, er zijn opties genoeg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex5.jpg)

Bij deze is er een wissel verbinding komen te vervallen, maakt de binnenste lus een stukje langer.

De GND is voor de aansluiting op de s88 omgekeerde T aansluiting.

Melder A-B is het resultaat van de stroomdetectie van beide delen.
Melder D-E is het resultaat van de stroomdetectie van beide delen.
Melder C is het resultaat van de stroomdetectie van dit deel.

3 meldingen dus per module. Deze bied je aan, aan een terugmelder zonder eigen stroomdetectie, dus b.v. de s88, s88-n, de Lr100, de LR101, of de rocomotionterugmelder, de 63350 (Uhlenbrock(LocoNet))

Op al deze modules zit ook een aansluiting voor de GND.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 14:34:27
Bedankt Wim, ik snap het.

Ik ga het in twee stappen doen: eerst de keerlussen aanbrengen. Daarna eventueel de sporen nog eens verleggen. Maar ik denk (hoop) dat dat niet nodig is.

Je ziet mijn bestelling wel komen!

Nogmaals dank,

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 14:49:16
David, tot je dienst. En zo zie je maar dat er meer mogelijk is dan dat er in eerste instantie werd geschreven.  ;)
Het is aan je zelf wat je verder met deze informatie doet, maar maak er iets moois van.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 03 June 2009, 15:10:19
David, om het verhaal en het plaatje volledig te maken. Het bovenste niveau er bij betrokken. Want ook daar zit een keerlus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DavidComplex6.jpg)


De schade blijft beperkt tot 4 voorlopig, is nog afhankelijk van de twee andere sporen.

Mvg
Wim.



Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 03 June 2009, 16:55:00
Hoi Wim,

Je hebt gelijk, nou weet ik weer waarom ik voor die kortsluitdetectie koos op de wisselstraat met de kruiswissel! Dat is toch wel eenvoudiger. Het grootste bezwaar dat ik daartegen ondervindt is dat je de hele wisselstraat moet reserveren voor elke binnenkomende en vertrekkende trein.

De sporen sluiten als volgt aan:
De lichtroze is een railspiraal, en sluit aan op de twee stationssporen met de grote meegebogen wissels.
Die waar je nu een vierde keerlus bij hebt getekend sluit aan op de achterlangsliggende parallele sporen met de overloopwissels.
De twee spoortjes rechts waar je het vlak ingetekend hebt, lopen dood in een tunnel. Hierop wordt gependeld.

Dus inderdaad kom je dan tot vier. Scherp gezien!

Het is denk ik niet mogelijk twee of drie keerlusmodules nog wat creatiever in te zetten, zodat je wat bespaart.

David.

Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 06 June 2009, 20:04:55
Met dank voor de snelle levering van de keerlusmodules door Wim, ben ik dit weekend druk aan het solderen!
Omdat de rails al lag, moet een deel van het schaduwstation 'omgepoold' worden. Dus alle bruine en rode draadjes omwisselen.

Het zal dus nog even duren, maar ik zal laten weten of het allemaal goed afloopt.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 06 June 2009, 20:12:42
David, dan ben jij in ieder geval van de straat en kan je dus ook geen kattekwaad uithalen.

Verder suc6 bij het heraansluiten van de baan.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 06 June 2009, 20:23:26
Nou, met een nestje van 5 kittens van 5 weken oud hebben we thuis kattekwaad genoeg!

Nou nog zorgen dat ze van de soldeerbout afblijven...

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: IJmc op 06 June 2009, 21:00:13
Nou nog zorgen dat ze van de soldeerbout afblijven...

Dat hoef je niet te doen, dat leren ze echt zelf wel ;D.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 14:00:40
Nou, pijn in m'n rug door het ondersteboven solderen, maar alles is aangesloten en werkt als een zonnetje.

Het mooie is dat ik op deze manier veel meer treinen tegelijk kan laten rijden, omdat de 'kritische sectie' eerst heel centraal lag, en dus maar door 1 trein kon worden bereden. Nu liggen de gebieden waarin maar 1 trein kan rijden verspreid, en kan de centrale wisselstraat in het schaduwgedeelte door twee treinen tegelijk worden bereden. Dat levert dus een veel vloeiendere doorloop op.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 10 June 2009, 15:50:44
David,

Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat. One happy modelrailroader bijvoorbeeld.  ;)

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 16:12:10
Inderdaad, maar wel besteed!

Toch nog een klein probleempje:

In een van de keerlussen wordt 1 van mijn loks niet gemeld. De bezetmelders doen alledrie bij deze lok niets.
Ongeacht de richting waarin de lus wordt bereden.
Als ik de lok andersom op de rails zet, dan ziet Koploper 'm wel. De andere loks die ik heb getest gedragen zich normaal op die keerlus. Bij twee vingers op de rails gaat ook de melding af.

In de andere keerlussen wordt deze lok echter wel gedetecteerd, ongeacht de richting waarin hij staat.

Ik vind dit erg merkwaardig! Ik heb wel twee dingen tegelijk gedaan:
- Keerlusmodules aangelegd
- S88LN's ingezet (S88 naar loconet).

Snapt iemand dit?

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 10 June 2009, 16:17:33
David, schakelen de relais wel, of doen die het ook niet. Of gaat het alleen om de bezetmelding?

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 17:18:07
Ja, de relais schakelen. Er zijn al heel wat treinen doorheen gekomen zonder problemen.

Alleen met deze ene lok doet ie vreemd. Bij nader testen blijkt deze lok ook in tenminste 1 andere keerlus zich niet goed te melden.

Ik heb geprobeerd een schema te maken:
(Vetgedukt is melding)
Lok vooruit:
van A naar E: AB, C (heel soms korte melding), DE
van E naar A: DE, C, AB

Lok achteruit:
Van A naar E: AB, C, DE (soms kort tot relais klikt)
Van E naar A: DE, C, AB (soms kort tot relais klikt)

Ik heb twee andere loks getest, die doen het goed.

De lok meldt zich in de normale secties altijd prima.

Ook als je twee vingers op de rails legt krijg je al een melding.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 17:35:17
Ik denk dat het aan de decoder ligt. Als ik de decoder verwissel met een andere lok, verhuizen de problemen ook naar die andere lok.

Toch begrijp ik het niet: De lok rijdt gewoon, en dan neemt hij toch stroom af? Of werkt de bezetmelding in de keerlusdetectoren anders?

Soms geeft ie trouwens wel een hele korte flits van een bezetmelding, maar die valt dan vrijwel meteen weg. Daarnet zag ik zelfs een ander blok  (aangesloten aan dezelfde S88-N) heel kort mee-oplichten in het Koploper scherm. Zou het dan ook aan de S88-N kunnen liggen?

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 10 June 2009, 19:15:00
David, heb je de keerlusmodule aangesloten op een terugmelder of een stroomdetectie-terugmelder of een 'aangepaste' stroomdetectie-terugmelder ?
Of zitten ze allemaal op de S88-N ?

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 19:31:25
Ik heb vier keerlussen, allen aangesloten op 1 S88-N, elk met 3 melddraden, en GND.

Deze zit na een reeks met 4 stroomdetectie-terugmelders (Viessmann 5233), en heeft dus nummers 3.01 t/m 3.16. Alleen de eerste 12 hiervan (4 x 3) worden gebruikt.

De 1e 5233 zit met een S88LN aan Loconet, en dat weer aan de Loconet T van mijn Intellibox.

Verderop zit nog een viertal 5233 melders, nummers 4.01 t/m 5.16.

Deze zijn apart met een S88LN aan Loconet verbonden.

Ik hoop dat dit verhelderend is! Zo niet, maak ik een plaatje.

David.

Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 10 June 2009, 19:49:53
Het is duidelijk hoe het is aangesloten, David. Ik zat aan iets te denken, maar dat is het dus niet. Erg vreemd is je constatering "(soms kort tot relais klikt)", net alsof het omklappen van het relais de bezetmelding kan beinvloeden. Heb je op dat moment een grote belasting op de voeding (centrale / trafo) of heb je dan slechts 1 trein actief ?

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 20:06:10
Op dat moment rijdt er maar 1 trein.

Maar de 16V voeding van de keerlussen komt van een aparte trafo, die verder alleen de verlichting verzorgt, en het schakelen van de wissels.

Inderdaad lijkt het of het relais er ook iets mee te maken heeft. Maar met een andere lokdecoder gaat het dus wel goed!
Het gekke is dus, dat het van de decoder lijkt af te hangen. Ik zal straks nog een aantal andere treinen laten rijden, om te zien of dat allemaal wel goed gaat.

Bedankt voor het meedenken.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 10 June 2009, 20:26:13
Is die 16V voeding zwevend tov de centrale of heb je een common ground ?

Sander
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 10 June 2009, 20:42:34
Ik heb een ringleiding met 1 x rood, 1 x bruin en 1 x geel.
rood: rijstroom
geel: 16V
bruin: massa

Dus bijvoorbeeld rails op rood/bruin, wisselspoelen op geel/bruin.
Rood/bruin ook naar de Viesmann 5233's.


Ik heb alleen de GND van de S88-N hier niet op aangesloten. Was er niet zeker van of dat moet (is er een verschil tussen de massa en de GND van de S88 bus?).

Dus de GND's van de keerlussen zitten wel aan elkaar, met de S88-N, maar deze GND heb ik niet expliciet aan de bruine draad aangesloten.

Alle trafo's zijn uiteraard dezelfde kant op aan het lichtnet aangesloten. Dit zijn er 4: 1 voor de IB, 2 voor elke Power 3 Booster, en 1 voor de 16V voorziening. Op deze trafo's is de bruine draad expliciet doorverbonden. Tot nu toe leverde dat nooit problemen op.

David.


Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 10 June 2009, 20:48:43
David,

Dit gaan we samen oplossen. Sander brengt je op dit moment alleen maar op een dwaalspoor, hoe goed bedoeld dan ook.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: santerdam op 10 June 2009, 20:50:50
Het probleem zou mogelijk (zeg ik heel voorzichtig) verband kunnen houden met wel/niet doorverbonden massa / GND. De S88-N zit via de S88-bedrading immers aan andere detectie-bezetmelders (die soms wel/niet bezet zijn). Dit is echter het grensgebied van m'n kennis, dus lijkt het me beter te wachten tot Wim reageert. Ik heb wel een vermoeden, maar weet het niet zeker genoeg.

Sander

[edit] Ik zie dat Wim inmiddels al reageerde [/edit]
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 11 June 2009, 11:11:22
Tijd voor een kleine update:

Dankzij de hulp van Wim is het probleem met de slechte meldingen in de keerlus van die ene lok opgelost. Een extra weerstandje in de lok over de railaansluiting (rode en zwarte draden van de decoder) van 10KOhm stelt een goede detectie van stroomafname zeker. Het werkt nu feilloos.

Een ander probleem dat ik nog heb met valse terugmeldingen heeft volgens Wim vrijwel zeker te maken met de overgangen tussen wel en niet gedetecteerde secties. In mijn geval zitten de wisselstraten aangesloten op een ringleiding, rechtstreeks vanaf de boosters. Dit veroorzaakt een spanningverschil met de secties die wel door een bezetmelder lopen. Zodoende komt hier nog een kleine schakeling tussen.

Zie hieronder voor de geinteresseerden een globaal aansluitschema met de bewuste schakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Globaal_aansluitplan_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Globaal_aansluitplan_1.png)

Wim, ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik het plaatje van de schakeling van je site heb overgenomen.

Al met al een heel klusje, maar het werkt nu perfect.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 June 2009, 17:25:14
Dankzij de hulp van Wim is het probleem met de slechte meldingen in de keerlus van die ene lok opgelost. Een extra weerstandje in de lok over de railaansluiting (rode en zwarte draden van de decoder) van 10KOhm stelt een goede detectie van stroomafname zeker. Het werkt nu feilloos.
Toch nog even terugkomen op dit probleem. Het is op zich raar dat een loc in de ene richting niet gedetecteerd wordt en als je hem omdraait ineens wel. De ingang van een decoder is nl. altijd een bruggelijkrichter, dus naar de rails toe is zijn stroomverbruik symmetrisch. Maar, als in die bruggelijkrichter één van de diodes defect is dan werkt de gelijkrichter nog maar in één stroomrichting, waardoor je dit effect kunt krijgen.
Zomaar een ideetje, maar ik denk toch dat daar de oorzaak ligt.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 15 June 2009, 17:50:00
Dat denk ik ook Klaas. De decoder is defect dat is duidelijk.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 15 June 2009, 19:51:58
Ik had helaas al zo'n vermoeden!

Zonder gelijk een wellis-nietis discussie te willen starten, maar wat is op dit moment een goede keuze voor een decoder (H0 / DCC / 8 pins NEM stekker)?

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 15 June 2009, 20:25:23
ZIMO mx64, Tran DCX51, Lokpilot V3, Kuehn T125 of T145.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 15 June 2009, 21:26:59
Dank je wel. Maar even shoppen dan!

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 21 June 2009, 14:36:35
Een LokPilot V3.0 geplaatst. De lok is nu veel stiller, rijdt mooier, en het allermooiste: hij wordt gewoon gedetecteerd in de keerlussen  ;D.
Bedankt allemaal voor het meedenken en helpen.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: David Hoogvorst op 21 June 2009, 17:57:06
Overigens, de decoder die ik eruit heb gehaald was een vervanging onder garantie voor een doorgebrande Lenz LE1035.
Echter, als ik de registers uitlees krijg ik CV8=99, CV7=54.
Het is dus inderdaad een Lenz, maar het typenummer kan ik niet achterhalen.

Hij werkt verder normaal en ziet er gezond uit. Rijeigenschappen zijn dus wel wat magertjes.
Het enige probleem ermee is dat ie (zonder 10K weerstand) niet wordt waargenomen door de keerlusmelders.

David.
Titel: Re:Complexe keerlus
Bericht door: Wim Ros op 21 June 2009, 22:14:35
Yep 99 = lenz en 54 is de 5de generatie.

Mvg
Wim.