BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Machinist Johan op 02 June 2009, 13:47:27
-
hoi,
ik het boekje van 'nieuw nederlands materieel' uit het jaar 2003/2004 staan een aantal internationale rijtuigen.
deze rijtuigen hebben de volgende artikelnummers:
- 44231
- 45279
- 44677
- 44927
- 45076
- 45076.1.
Is er een trein samen te stellen uit deze rijtuigen?
Johan
-
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bij het lezen van een Roco bestelnummer direct een beeld voor ogen hebben van het juiste rijtuig. Om je vraag te kunnen beantwoorden is het dan ook handiger als je een beschrijving van de rijtuigen geeft en bij voorkeur ook het rijtuigtype noemt.
mvg,
Gert
-
44231
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44231_2.jpg)
45279
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45279.jpg)
44677
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44677_1.jpg)
44927
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44927.jpg)
45076
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45076.jpg)
45076.1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/450761.jpg)
Plaatjes van www.nsinmodel.com
-
Kijk, dat helpt. Bedankt Chiel.
Uit mijn hoofd zeg ik dat 44677 en 44927 in 1:100 zijn terwijl 45076 en 45-76.1 juist 1:87 zijn. Nu verbiedt niemand je om dat te combineren, maar rijtuigen met een verschillende lengtemaat in een trein is niet echt een fraai gezicht.
Het beste kun je eerst een keuze maken tussen deze twee lengteschalen. Dan valt vanzelf een deel van het aanbod af.
Overigens vraag ik me af of al deze modellen ruim vijf jaar na uitlevering nog te krijgen zijn.
mvg,
Gert
-
klopt, 45076 & 45076.1 zijn 1:87. Folder net even opgezocht :)
-
chiel,
je bedoelt de 45076 en 45076.1. de rest is 1:100. maar hebben deze rijtuigen ook in het echt bij elkaar gereden?
Johan
-
Sorry foutje :-X
-
De site van Martijn Haman, geeft je al heel veel duidelijkheid over de NS couchetterijtuigen. Een beknopte smaenvatting:
NS couchetterijtuigen Bcvmh (Roco 44231 en 44677):
Eind 1993 nam NS 29 couchetterijtuigen over van TUI. In eerste instantie werd alleen het NS logo aangebracht en werden de rijtuigen al ingezet (Roco 44231). Vanaf 1994 ondergingen de rijtuigen een revisie, waarbij ze ook donkerblauw geschilderd werden (Roco 44677). De TUI uitvoering heeft dus kort samengereden met de blauwe rijtuigen.
Euro Express rijtuigen (Roco 45279) werden met grote regelmaat gehuurd om de internationale vakantietreinen te versterken. Ook al in de periode 1993-1995. Dus ook deze rijtugien kunnen inderdaad prima samen met de NS couchetterijtuigen en de TUI rijtuigen.
De WLABmh (Roco 44927) kan in deze uitvoering niet meerijden met de andere rijtuigen. Dit omdat dit type rijtuig maar kort bij NS is geweest rond 1997. Ze kan dus wel meedoen als je de TUI (Roco 44231) niet in je trein zet.
Wat er ook erg goed erbij past is het Marklin NS couchetterijtugi type Bcm. Deze kwamen ook in 1993 naar Nederland, overgekomen van de DB. Ze waren oorspronkelijk oceaanblauw-creme, waarbij NS in beginsel alleen een NS logo aanbracht. Ook deze rijtuigen gingen in 1994 in revisie en werden toen donkerblauw.
Let wel, de genoemde artikelnummers betreffen hier alleen de 1:100 rijtugien. Voor 1:87 heb je LS Models nodig.
Jeroen
-
dat is een bruikbaar antwoord jeroen, dank je wel (y)
-
Graag gedaan, mocht je overigens 1,5 cm lengteverschil van rijtuigen in één trein niet erg vinden, denk dan ook eens na of je de WLAB30 van LS Models of het buffetrijtugi (LS Models of Kleinspoor) interessant vind in je trein. Deze rijtuigen zijn weliswaar 1:87, maar in het echt zijn deze rijtuigen korter dan de couchettes, waardoor het lengteverschil tussen deze 1:87 modellen met de andere 1:100 dus best mee valt.
Jeroen
-
dat kleinspoorrijtuig is dus een zelfbouw? en heb je artikelnummers van die rijtuigen van LSModels?
-
Het Buffetrijtuig van KleiNSpoor is er zowel in de vorm van een bouwpakket als een kant-en-klaar model geweest.
Het WLAB30-rijtuig van LS Models is er in drie varianten:
NS-logo én TEN-logo: 44050
NS-logo: 44051
NS-logo (met ander bedrijfsnummer): 94001 (betreft een model dat uistluitend bij MTE verkrijgbaar is)
mvg,
Gert
-
De WLABmh (Roco 44927) kan in deze uitvoering niet meerijden met de andere rijtuigen. Dit omdat dit type rijtuig maar kort bij NS is geweest rond 1997. Ze kan dus wel meedoen als je de TUI (Roco 44231) niet in je trein zet.
Wat er ook erg goed erbij past is het Marklin NS couchetterijtugi type Bcm. Deze kwamen ook in 1993 naar Nederland, overgekomen van de DB.
In mijn herinnering speelde de opheffing van de TEN slaapwagenpool in 1995. Als noodmaatregel huurde NS o.a. vijf WLABmh die bij de Deense spoorwegen hadden gereden. NS had namelijk maar 3 eigen slaaprijtuigen: 1 MU en 2 T2S.
Wat betreft de Bcm, ik herhaal het nog maar eens: deze rijtuigen waren reeds van NS toen de NS/DB-ligrijtuigenpool nog bestond!!! De ligwagenpool-rijtuigen waarin NS geïnvesteerd had, waren op nummer aangewezen.
-
Hoi,
Wat ik nog niet erg uit de reacties haal is met wat voor rijtuigen de 45076 en 45076.1 samen hebben gereden? Ik heb ook ook één zo'n rijtuig in mijn verzameling (letterlijk als éénling), maar hij moet ooit nog wel eens wat maatjes erbij krijgen.
Alvast bedankt.
Bart
-
hoi,
ik zag dat LS models vergelijkbare rijruigen heeft. klopt dit?
Johan
-
Klopt én die van LS Models kloppen beter! Nadeel is dat ze moeilijker te vinden zijn, maar goed wat speurwerk heeft ook zo zijn charmes. ;)
-
45076 en 45067.1 zijn de 1:87 rijtuigen en gelijk aan de 44927, behalve dan in lengte. De 44927 is de 1:100 variant. Het verschil tussen de 45076 en 45076.1 is een ander rijtuignummer.
Dit type rijtuig kan dus goed samen met de NS couchetterijtuigen, zolang de NS rijtuigen maar in de donkerblauwe kleuren zijn en niet als TUI uitvoering.
De Roco 45076 en 45076.1 kun je dus goed combineren met de couchettes van LSM (die zijn ook 1:87). De Roco 44927 kun je het beste combineren met de Roco en Marklin couchettes.
Jeroen
-
In mijn herinnering speelde de opheffing van de TEN slaapwagenpool in 1995. Als noodmaatregel huurde NS o.a. vijf WLABmh die bij de Deense spoorwegen hadden gereden. NS had namelijk maar 3 eigen slaaprijtuigen: 1 MU en 2 T2S.
Ik moet mezelf corrigeren: NS had op dat moment geen drie maar acht eigen slaaprijtuigen. Ik was namelijk de vijf gemoderniseerde P-wagens vergeten.
-
Hoi allemaal,
Klopt het wat de Euro Express rijtuigen betreft dat Roco art. nr. 44906 de 1:87 lengte-variant is van de 45279 (1:100)?
Heeft de NS zelf ook van deze rijtuigen gehad of hebben ze deze alleen gehuurd?
En is zo'n rijtuig ook inzetbaar in een combinatie met Couchette Bcvmh's en een WLABmh?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart
-
Niemand? ???
-
Ik meen me te herinneren dat NS zelf medio jaren 90 ook Euro Express rijtuigen huurde in de drukste wintersportperiode en dat deze dus ook gecombineerd reden met NS Bcvmh en Bcm in de Alpen expressen.
zie ook vakantietreinen (http://www.vakantietreinen.com/html/zitrijtuigen.html) onderaan de pagina.
-
NS huurde heel vaak deze rijtuigen voor de Alpen Expressen. Leuk waren altijd de aan- en afvoertreinen naar/van Leidschendam. 1700 met 14 van deze rijtuigen. Fraaie trein! Maar goed, voor de Alpen Express zijn deze rijtuigen dus goed te combineren met de NS rijtuigen.
Jeroen
-
Oke, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb wel zin om een 1:87 Euro express rijtuig aan te schaffen, maar ik vrees dat dat moeilijk wordt, gezien de zeldzaamheid. :-\
Bart