BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: marcel op 31 May 2009, 23:12:36
-
Hallo,
Na een zoektocht voor nieuwe wissels voor een te bouwen modelspoorweg, die goed, mooi en niet te duur moeten zijn, kwam ik bij Conrad.nl een bouwpakketje tegen.
Het bouwpakketje, van Tillig elite, maar eens besteld om het eens te proberen.
Hier een klein bouw verslagje hoe ik het heb gedaan, mochten er anderen zijn met andere idee-en of tips, ik lees ze graag.
Overigens zijn de foto`s niet echt super, maar ben dan ook geen fotograaf ;D
De verlichting was wat matig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_002.jpg)
Het pakketje zoals geleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_003.jpg)
Er zit een bouw aanwijzing bij, wel alleen in het Engels of Duits.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_004.jpg)
Alle onderdelen eens uitgepakt en bekeken.
Dit setje is compleet, maar een ander setje wat ik heb liggen, miste de ge-isoleerde railverbinders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_005.jpg)
De eerste railstaaf erin geschoven.
Het einde van deze staaf zul je met een tangetje voorzichtig iets om moeten buigen.
Ander zal de trein niet goed over het wissel gaan rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_006_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_006_1.jpg)
Het einde van het railstaafje inmiddels omgebogen, ziet er ook vloeiender uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_008_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_008_1.jpg)
Niet geheel goed te zien, maar het uiteinde van de wisseltongen dien je om te buigen.
Dit is voor de wisseltongen in de juiste stand te zetten door middels van een stelbalkje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_009.jpg)
De wisseltongen in elkaar gezet zoals de bedoeling is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_010.jpg)
De beide buitenste railstaven geplaatst, eigenlijk stelt het niet veel voor.
Gewoon erin schuiven.
Wel is een vlakke ondergrond een pre.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_011.jpg)
Nu het puntstukje nog :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_012.jpg)
De rechte staaf erin geschoven, kind kan de was doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_013.jpg)
De afbuigende railstaaf erin.
De rails sluit mooi aan tegen elkaar, zodat je een mooi puntstuk krijgt.
Het wissel is eigenlijk klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_014.jpg)
Nog wat onderdelen over, deze zullen misschien nog gebruikt worden ::)
Het elektrische gedeelte komt nog.
Ik ga draadjes aan de onderzijde van de railstaven solderen, maar dat komt later weer.
Verder is dit een makkelijke wissel om te bouwen.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, ca € 10 per stuk.
Zijn er tips of anders, ik lees ze graag.
Mvg, Marcel
-
Hoi Marcel , ik vind het een mooie wissel , en niet echt duur, hebben ze die ook in code 100 ? , zodat ik deze wissel kan combineren met peco code 100 H0
verder een hele mooi wissel
mvg stefan ;)
-
Hallo,
Ik denk dat je voor code 100 al gauw naar Piko gaat, in deze prijs klasse.
Zie daarvoor het draadje van Amerpoort, deze gebruikt volgens mij Piko code 100.
Tillig elite is alleen code 83 met railstaaf hoogte 2,1 mm.
Wat je ook kan doen is een overgang van 2,5mm naar 2,1 mm door gebruik te maken van speciale raillassen.
Die kosten een paar euro voor een verpakking raillassen.
Mvg, Marcel
-
hebben ze die ook in code 100 ?
Kijk op de site van Tillig (http://www.tillig-tt-bahn.de/index-2.htm) en je weet het. Antwoord: ja.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_31_05_09_013.jpg)
Dit is het meest gevoelige punt van de wissel. Als je dit niet goed doet, of later als het wissel al ligt een rail er tegenaan schuift, kan het puntstuk zich zetten waardoor het niet goed meer past. Ook kun je dan problemen krijgen omdat de wielen tegen de (verschoven) punt van het hartstuk lopen. Ik heb deze ervaring door harde praktijk geleerd..... ;)
Zorgvuldig werken is zeker een must bij deze kitjes. Verdere kwaliteit is goed tot zeer goed te noemen.
-
Hallo,
Ik gebruik ook Tillig wissels in bouwpakket. Alles netjes. Enkel merk ik op dat jij niet inslijpt aan de onderzijde van wisseltongen. Doe je dit wel, dan buigen ze veel mooier en op de juiste plaats.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding046.jpg)
Ik zal morgen eens een detail opname maken van zulk een wissel.
Groetjes,
David
-
Dit draadje even lekker doorgelezen,d.w.z toch maar een hele serie van deze wissels bestellen .
Cor
-
@Cor, zeker een goede keuze! Gehele station van Gouda is met deze bouwsets gebouwd, geen enkel probleem!
Ik zou nog de bedrading iets aanpassen, omdat eer problemen met kortsluitingen kunnen ontstaan.
Groet
Bernd
-
Mijn nieuwe baanplan komt dezer dagen online.
4 dkw en 4 ew1 r en 4ew2 l en een hoeveelheid rails heb ik gekregen met bijbehorende bedding.
Cor
-
Waarom ga je voor de bijbehorende bedding? Is deze ook geschikt voor flexrails?
Groet
Bernd
-
Hey,
Het draadje is toch ergens goed voor ;)
Ik ga snel nog een deel bestellen van deze wissels.
Zodat ik ook kan gaan bouwen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen Cor?
Wel delen met ons ;D
Mvg, Marcel
-
Daar ik ook beton flex rails heb en daar bijhorende bedding.
Cor
-
ik ben zeker ook benieuwd naar plaatjes ;)
De Tillig betonrails zijn echt mooi, maar helaas zijn eer geen wissels...
Groet
Bernd
-
In het draadje Station op de schop heb ik een foto van een wisselstraat gepland met Anyrail die ik ga maken en een proef opstelling gamaakt met Tillig rails en wissels.
Cor
-
Hallo,
Ik gebruik ook Tillig wissels in bouwpakket. Alles netjes. Enkel merk ik op dat jij niet inslijpt aan de onderzijde van wisseltongen. Doe je dit wel, dan buigen ze veel mooier en op de juiste plaats.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding046.jpg)
Ik zal morgen eens een detail opname maken van zulk een wissel.
Groetjes,
David
Ik ben wel benieuwd naar de detail opname.
Grts,
Dennis
-
Dit is het meest gevoelige punt van de wissel. Als je dit niet goed doet, of later als het wissel al ligt een rail er tegenaan schuift, kan het puntstuk zich zetten waardoor het niet goed meer past. Ook kun je dan problemen krijgen omdat de wielen tegen de (verschoven) punt van het hartstuk lopen. Ik heb deze ervaring door harde praktijk geleerd..... ;)
Zorgvuldig werken is zeker een must bij deze kitjes. Verdere kwaliteit is goed tot zeer goed te noemen.
Misschien een gekke vraag, maar ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van wissels. Zou je dat puntstuk niet aan elkaar kunnen solderen (of "secondenlijmen") om precies dat verschuiven te voorkomen?
Inderdaad, ook ik ben zeer benieuwd naar de beloofde detail opnamen!
Gerard
-
Solderen is erg lastig, want het railbed is erg gevoelig. Beter is om de beide stukken te fixeren met seconde lijm aan het railbed.
-
beste,
ik heb er thuis ook een aantal en inderdaad nooit problemen, maar inderdaad een druppeltje lijm er op kan geen kwaad.
Vergeet ook niet de twee strijkregels ook vast te zetten met een druppeltje lijm.
grt dave
-
Euhm.... "strijkregels"? sorry voor de onwetendheid...
Gerard
-
Ten eerste heeft de bouwer niet het stripje gebruikt voor de stroomvoorziening van het puntstuk. Dat heb ik wel, maar voordien heb ik eerst de onderzijde van de gebruineerde rail kaal geschuurd daar waar het stripje komt en deze vervolgens vast gesoldeerd. Dan zit de rail ook moervast.
Strijkregels. (http://www.google.com/search?client=safari&rls=nl-nl&q=strijkregels&ie=UTF-8&oe=UTF-8)
-
Gerard,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Strijkregel_in_wissel.jpg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Strijkregel_in_wissel.jpg) >>> dat bruine stukje rails direkt naast de glimmende spoorstaaf.
Groet,
Theo.
-
Hierbij enkele foto's van de wissels. ;)
De eerste is niet begrind en zie je duidelijk de aansluitingen:
foto1 (http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding477.jpg)
foto2 (http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding478.jpg)
foto3 (http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding479.jpg)
De tweede is begrind en je zal de aansluitingen moeten zoeken:
foto4 (http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding475.jpg)
foto5 (http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding480.jpg)
Groetjes,
David
-
[shame-mode]
Stig, Theo, I stand corrected. Dit had ik zelf ook wel ff kunnen vinden...
[/shame-mode]
David, bedankt voor je foto's,
Gerard
-
Wel, inmiddels heb ik zelf twintig van die wissels gekocht en de eerste verprutst. In de bouwbeschrijving staat dat je de uiteinden van de wisseltongen moet ombuigen (die hele kleine stukjes) om die door het stelbalkje heen te kunnen steken. nadat dat is gebeurd, moet je ze onder het stelbalkje weer terugbuigen, zodat ze vast zitten (en de tongen niet omhoog kunnen wippen denk ik).
Bij die tweede actie brak dat dunne puntje af... :-[
Hebben jullie dat ook gehad? Buigen jullie dat stukje überhaupt wel twee keer?
Kortom, wat zijn de ervaringen?
Gerard
-
onder het stelbalkje weer terugbuigen
Bij die tweede actie brak dat dunne puntje af... :-[
Gerard
Je moet de puntjes eerst haaks buigen, door de stelbalk steken, en dan nog iets doorbuigen in dezelfde richting.
Zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing.
Als je het dunne metaal terug gaat buigen breekt het geheid af.
mvg, Peter
-
Nee, geen last van gehad. Het is al een stukje gebogen. Eerst knijp ik met een tangetje het ding loodrecht op de railstaaf. Haal door eht gatteke en buig het doorstekende eindje verder om. No problemo. (y)
-
Ik ken het probleem.
Even de defecte opsturen naar Tillig met het correcte verhaal erbij. Gebruiksaanwijzing faalt hierbij jammerlijk. Buigstukje is te teer.
Meestal stuur Tillig dierct vervanging anders even via de distributeur in nederland.
-
Interresant draadje, ik denk dat ik ook maar een paar tillig wissel, ga bestellen.
ff een vraagje, In Railmagazine 166 staat een artikel van V.Scholte en F. Weidema ( Handzaam Havenbaantje 3), waarbij Normale construktie van de wisseltongen verwijderd wordt en er een nieuwe (dunnere) trekstang er tussen wordt geplaatst.
Dit geeft i.s.m. wisselomzetters van MK modelbouwstudio's een zeer realistisch beeld.
Nu de vraag is dit ook mogelijk bij de wissels van Tillig ??
Bas
-
Zo anders is een tillig wissel niet, dus waarom niet. Ken het artikel verder niet.
-
Zoiets b.v.
Dat stukje pertinax moet nog afgedekt worden door een imitatie-wisselmotor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstangen.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstangen.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstangen.jpg)
-
Okay, het tweede keer ombuigen in dezelfde richting is lastig, maar misschien ligt dat aan mijn iets te grote puntbektang.
Een paar vraagjes:
1. Ik denk dat alleen het puntstuk gepolariseerd hoeft te worden, klopt dat?
2. Betekent dit dat de tongen zichzelf polariseren door contact met de buitenste reails?
3. En zo ja bij vraag 2, levert dat dan op termijn geen contact storingen op?
Bedankt vast,
Gerard
-
Bij mijn Tillig wissels polariseer ik het puntstuk en de wisseltongen, dan ben je niet gevoelig voor vervuiling van het contactvlak en loop je niet het risico van kortsluiting door de wielflenzen.
Gr. Ed
-
Als het goed is zaten er blikken stripjes bij het bouwsetje? Die moet je inbrengen om de tongen elektrisch met de buitenste rail te verbinden (ik weet het, dat heet anders) en een stripje om het puntstuk te polariseren.
-
Okay, dat wordt dus wat huisvlijt. Die nieuwzilveren stripjes vertrouw ik niet zo (iemand ervaring?).
Ik denk dat ik de tongen maar met hun buitsenste rail ga verbinden met een good-old draadje er tussen gesoldeerd.
Gerard
-
Beste,
Je zocht ideeén!
http://www.der-moba.de/index.php/Digitalumbau_Tillig_Elite_Weichen
dave
-
Okay, dat wordt dus wat huisvlijt. Die nieuwzilveren stripjes vertrouw ik niet zo (iemand ervaring?).
Ik denk dat ik de tongen maar met hun buitsenste rail ga verbinden met een good-old draadje er tussen gesoldeerd.
Gerard
Als je slim bent (net als ik) dan maak je voordat je de rail installeert de onderzijde kaal (want gebruineerd). Installeer je die stripjes tussen de dwarsliggers. Vertin je de stripjes waar ze de rail gaan raken. Installeer je de rail en als het op zijn plek zit, houd je de soldeerbout er even tegen en het zit voor eeuwig vast. De stripjes zijn als je ze los installeert altijd nog betrouwbaarder dan alleen vertrouwen op het contact van de tongen tegen de buitenste rail bij het bewegen van de tongen. Je mag uiteraard ook gewoon een draaje aan de rail solderen, maar omdat je het na het inschuiven moet doen, raad ik je altijd aan de plek even kaal te maken. De gebruineerde rail soldeert niet echt fijn.
-
Mannen, bedankt voor deze tips!
Gerard
-
Nee, geen last van gehad. Het is al een stukje gebogen. Eerst knijp ik met een tangetje het ding loodrecht op de railstaaf. Haal door eht gatteke en buig het doorstekende eindje verder om. No problemo. (y)
Dit draadje opgezocht omdat ik ook begonnen ben met de bouw van deze wissels.
Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je het lipje met een kleine boog moet ombuigen naar omlaag. Als je dat doet, hoeft er niets van de punt af en hoef je het niet nogmaals om te buigen. De wisselstang = stelbalk blijft op zijn plaats, opgesloten tussen rails en het abs van de wissel. Ook is het niet nodig om de wisseltong op die manier vast te houden, deze kan geen kant op, ook niet omhoog of zo, omdat hij verderop vastzit.
-
hallo,
ik geloof dat het artikel nr verandert is?
-
Het artikelnummer van de wissel(s) is inderdaad veranderd. Er zijn verder ook een aantal aanpassingen gebeurd in de configuratie om een eventuele korstsluiting op de geleidingen tegen het puuntstuk te vermijden. Het stukje dat gepolariseerd moet worden is nu een beetje langer en er is een voegje inde wisseltongen voorzien.
Om het hele zootje van de juiste spenningen te voorzien, solderen we gewoon de draadjes aan de onderzijde van de railstaven met een redelijk hete bout. wissel op zijn kop op een alu plaat leggen, plaats vrij maken met glasvezelborstel of breekmesje,vloeimiddel, vertinnen en de veoorvertinde draad gewoon even aantikken op de staaf. tongen wet een draadbrugje aan denaastliggende rail, puntstuk en geleiding op een gemeenschappelijke draad.
Om plooien van de pennetjes een de stelbalk. Eerste plooi met een platte bektang. Bij de 2de plooi wordt het staafje gesteund door een fijne schroevendraaier en met een grotere schroevendraaien omgeplooid en dan kan het zelfs in de andere richting.
Breekt het puntje af, gewoon uit een stukje flexrail een nieuwe tong slijpen met de dremel (lekker prutsen).