BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: re460 op 29 May 2009, 15:08:07
-
ik heb een vraag, weet iemand hoe je een pantograaf echt kunt laten werken???
Hier bedoel ik niet elektrisch mee, maar het laten bewegen. Ik weet dat ik een functie decoder hiervoor nodig heb, maar hoe moet de mechaniek gaan werken, dacht zelf aan geheugendraad maar dit schijnt heet te worden. Wie heeft de oplossing of ideeen???
Joost
-
Zowel Märklin als Roco hebben al e-locs met werkende stroomafnemers in hun programma.
Als ik het goed heb, werkt het met piëzo-motortjes. Geen idee of die gewoon te koop zijn en al helemaal geen idee of het geen onbegonnen werk is om daar zelf aan te beginnen. Maar er zijn vast wel techneuten op dit forum aanwezig die daar meer over kunnen zeggen.
mvg,
Gert
-
Er zijn van ie micro-motoren, worden vaak gebruikt in mobile telefoons voor de trilfunctie. die zijn ca 3 mm doorsnede, 6 mm lang en werken op ca anderhalf volt.
Dus sloop je mobiel en bewaar het trilmotortje, sloop van het trilmotortje het excentrische gewichtje af (lastig!) en ga een injectienaald zoeken die precies om het uiterst dunne asje past. Als je dat hebt, kun je gaan nadenken over toepassing.
-
Wow, wat krijg ik snel bericht!
bedankt voor jullie reacties, ik zal op zoek gaan in kennissen kring naar een kapot mobieltje
Joost
-
De mirco-motortjes zijn ook bij bijvoorbeeld Conrad te koop, mocht het met een oud mobieltje niet lukken.
-
Hoi,
Deze meneer (http://www.voti.nl/winkel/p/MOT-15.html) verkoopt ze gewoon los ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik ben bezig met het maken van een schakeling waarbij geheugendraad wordt gebruikt. De schakeling op zich heb ik werkend (aangestuurd door een decoder) en werkt perfect, maar ik stoei nog met het probleem van de warmteontwikkeling. Het geheugendraad wordt niet warm, maar er moet zoveel aan vermogen worden afgevangen (meer dan 3 Watt) dat voorzetweerstanden na verloop van tijd meer dan handwarm worden en dat wil ik voorkomen aangezien deze weerstanden in een afgesloten ruimte (lockap) worden opgesloten.
Zodra ik een passende oplossing heb gevonden, zal ik die kenbaar maken. En natuurlijk ben ik benieuwd hoe dit opgelost zou kunnen worden door het gebruik van motortjes! Iemand een schema en/of foto's van de oplossing zoals door Roco toegepast??
M.vr.gr.,
Hans.
-
Het probleem van geheugendraad is inderdaad de warmteontwikkeling. De draad heeft ongeveer 200mA nodig, en dan staat er ongeveer 2 volt over. De rest van de spanning, ongeveer 18 volt, bij die 200mA, levert 3,6 watt aan warmte op. En dat is binnen een loc toch wel veel.
Daar komt bij dat een geheugendraad in geactiveerde toestand stroom blijft vragen.
Dus een oplossing met een motortje is altijd beter.
Je kunt b.v. met een motortje een schroefspindel aandrijven. Op de schroefspindel een schuifmoer die via een visdraadje de panto naar beneden trekt.
-
In het volgende filmpje wordt de techniek van Märklin uit de doeken gedaan.
Of het bij roco op dezelfde manier werkt zou ik niet kunnen zeggen.
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/multimedia/audiovideo/video/pantograph_dsl.html (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/multimedia/audiovideo/video/pantograph_dsl.html)
Martijn
-
Ik vraag me af of een motortje uit een mobiele telefoon het doet. Ik heb ooit eens geprobeerd eentje voor de aandrijving van een zeer kleine locomotor te gebruiken, maar het motortje had hier te weinig vermogen voor.
Maarten
-
In het volgende filmpje wordt de techniek van Märklin uit de doeken gedaan.
Of het bij roco op dezelfde manier werkt zou ik niet kunnen zeggen.
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/multimedia/audiovideo/video/pantograph_dsl.html (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/multimedia/audiovideo/video/pantograph_dsl.html)
Martijn
Bij Märklin werkt het met een dun draadje wat op een spoeltje opgedraaid en afgewikkeld wordt. BIj Roco zitten er onder het dak van de E10 twee kleine Piezo-motortjes die een soort van tandradkrans aansturen. Een van de benen van het onderraam van de pantograaf is langer en loopt door het dak naar binnen. Daar wordt ie meegetrokken/weggeduwd.
-
De motortjes werken volgens mij op lage toeren, zodat er maar een beperkte overbrenging nodig is. Die trilmotortjes werken nou net niet op erg lage toeren.
-
Bij Märklin werkt het met een dun draadje wat op een spoeltje opgedraaid en afgewikkeld wordt. BIj Roco zitten er onder het dak van de E10 twee kleine Piezo-motortjes die een soort van tandradkrans aansturen. Een van de benen van het onderraam van de pantograaf is langer en loopt door het dak naar binnen. Daar wordt ie meegetrokken/weggeduwd.
Dan werkt mijn oplossing conform die van Roco, maar dan aangedreven door geheugendraad. In ieder geval een aanwijzing dat ik qua oplossing in de goede richting aan het werken ben...
Gr,
Hans.
-
Roco heeft iets wat Märklin dan weer niet heeft, als ik namelijk naar filmpjes kijk van het roco model zie ik dat bij het roco model het typerende terug stuiteren pantograaf als deze de bovenleiding raakt heeft. Hebben ze dit bewust gedaan, en hoe, of is dit het puur toeval door het abrubt stoppen van de opwaartse beweging dat de pantograaf iets terug veert?
Martijn
-
maar ik stoei nog met het probleem van de warmteontwikkeling. Het geheugendraad wordt niet warm, maar er moet zoveel aan vermogen worden afgevangen (meer dan 3 Watt) dat voorzetweerstanden na verloop van tijd meer dan handwarm worden en dat wil ik voorkomen aangezien deze weerstanden in een afgesloten ruimte (lockap) worden opgesloten.
Kan je de weerstanden niet onder de lok hangen met een soort van hitteschild?
mvg, Peter
-
Zit in de gebruikte elektronica ingeprogrammeerd. Prachtig mooi dat ie even een verende beweging maakt wanneer ie tegen de bovenleiding aankomt. Als je het bijbehorende geluid hoort, dan hoor je ook het knetteren van de vonk op het moment de het sleepstuk de bovenleiding raakt. Heel erg realistisch gedaan door die jongens in Oostenrijk (overigens in samenwerking met ESU...)
-
Heb je hier wat aan? Voldoende klein misschien?
http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/servoantrieb/ (http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/servoantrieb/)
Nico
-
Kan je de weerstanden niet onder de lok hangen met een soort van hitteschild?
mvg, Peter
Om de warmte te verdelen over meerdere weerstanden, gebruik ik per stroomafnemer drie 5W-weerstanden die ieder dan iets meer dan 1 Watt moeten verwerken. Het lukt me wel om 1 (per stroomafnemer) onder de loc weg te werken incl. koellichaam, maar drie niet. Zou ik 1 5W-weerstand gebruiken dan past het wel onder de loc, maar dan trekt het koellichaam het niet want die ene weerstand wordt dan erg snel erg warm...
Gr,
Hans.
-
Heb je hier wat aan? Voldoende klein misschien?
http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/servoantrieb/ (http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/servoantrieb/)
Nico
Helaas...voor mijn toepassing te groot van omvang!
Gr,
Hans.