BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Festim op 29 May 2009, 13:54:46
-
Hallo, Even een beginnersvraagje: als je 1 railas isoleert met een plastic railasje krijg je dan niet een klein knikje tussen de beide railzen ? Ik wil n-spoor gaan verdelen in blokken en vraag me af hoe ik de rails dan nog kaarsrecht kan leggen.
-
Festim,
ik weet niet of je in het bezit bent van een dremel oid.
hiermee kun je een stukje van de spoorstaaf waar de las in komt afslijpen.
Anders met een vijltje iets inkorten.
Nog mooier is pas isolaties aanbrengen ( met dremel) wanneer de rail compleet is
gelegd.
Tinus.
-
Een raillas heeft geen invloed op de ligging van de rails. Je moet de rails gewoon kaarsrecht leggen en vastzetten. Of er dan wel of niet geisoleerde raillassen tussen zitten, doet er niet toe.
Sander
-
Sander, dat doet er wel degelijk toe, want de opstaande lip in het midden van de plastic isolatie las, zorgt ervoor dat aan de andere kant een kleine opening ontstaat. Hoe dit op te lossen staat hierboven.
Mvg
Wim.
-
Bedankt allen, maar als ik eerst de rails leg en dan pas doorfrees, wordt het gat voor n-spoor dan niet te groot ?
-
Beste,
twee-componenten lijm er tussen en probleem opgelost.
dave
-
Oké bedankt, ik ga het uitproberen. Het idee spreekt me in ieder geval wel aan.
Mvg, Festim
-
Tip :
Eerst de rails fixeren met lijm en dan pas doorslijpen, dan blijft de rails ook op zijn plek tijdens en na het doorslijpen.
Dan liggen de doorgeslepen rails staven mooi in het verlengde van elkaar en verschuiven ze niet. Zeker de moeite waard met (smalle) N rails.
-
Goeie tip, Thurbo. Dan hoef je na het slijpen niet nog eens lijm tussen de railuiteinden te doen.
-
Goedenmiddag,
En hoe gaat het dan in een bocht? Gaat de rails dan niet naar buiten wijken?
Gr Arnout.
-
Arnout, bij gebogen rails is dat geen probleem. Werk je met flexrails dan is de kans groot, dat het einde gaat terugveren. Oplossing is dan om eerst de railstaaf te fixeren met een klein (koper) spijkertje, vlak naast de staaf. Het spijkertje sla je zo diep, dat bovenkant rails vrij blijf en de kop juist de onderrand van de rails pakt. Eventueel kun je dat ook nog solderen.
Sander
-
De truc bij gebogen flexrail is dat je voor het leggen de rails veel sterker buigt dan nodig is voor de boog die je gaat leggen. Dan is de spanning er uit en heeft hij nauwelijks nog de neiging om uit te knikken na het doorzagen.
Ik gebruik hier met opzet het woord zagen. Ik merk dat iedereen meteen naar de Dremel grijpt om een scheiding in de rails te maken. Maar pak eens een Roco zaagje, en je zult zien dat je dan een veel kleinere opening krijgt. Zelfs met een babyzaagje krijg ik een nettere opening dan de meesten met een Dremel voor elkaar krijgen.
-
Als ik toch het gaatje wil dicht lijmen welke 2 componenten lijm zou ik dan kunnen gebruiken ?
Festim
-
Van Bison kan je bij elke bouw zaak twee compenenten lijm kopen. Dat zijn een soort grote dubbele injectie spuiten aanelkaar gekoppeld. Het is belangrijk dat het opvullend uithard, dit staat op de verpakking.
veel succes.
-
Hoeft niet perse tweecomponentenlijm te zijn, je kunt er ook gewone houtlijm tussen laten lopen.