BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Henk N op 25 May 2009, 19:55:23
-
De laatste tijd ben ik weer wat vaker in de kelder te vinden om te bouwen aan mijn Museumlijn Station Simpelaar.
De inspiratie heb ik gevonden in de eenvoud van het baantje "Keuvelaarkade" én de mogelijkheden van het echte museumspoor van de ZLSM in Simpelveld. Uir de combinatie van die twee woorden is de naam Station Simpelaar ontstaan.
Kortom: mijn baan stelt een museumlijn voor waarbij spoor 1 en 2 van bovenleiding zijn voorzien omdat een deel van museummaterieel uit ex-NS electrische locs bestaat. Het station is dus niet meer in gebruik voor regulier reizigersvervoer, maar de stichting Simpelaar heeft het station en omgeving (loods, seinhuis) in oude luister hersteld. Simpelaar ligt aan een oude enkelsporige lijn die ook nog een aftakking heeft naar de oude haven (niet getekend).
Tot zover de context van de baan. Ik wil een eenvoudige, overzichtelijke baan met maximaal speelplezier.
Groet,
Henk N
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/simpelaar.jpg)
-
Bovenstaand heb ik voor het eerst een plaatje geupload. Maar hoe krijg je dat ding groter?
Toevoeging:
De baan heeft een maximale lengte van 4.30m in de lange poot van de L en 2.30m in de korte poot.
Groet,
HenkN
-
Hoi Henk,
Niet de middelste link van het uploaden in je tekst plaatsen, maar de onderste.
Dan wordt door op het plaatje te klikken, een grotere afbeelding geopend.
m.vr.gr.
Jakop
-
Dank je Jacob.
Hierbij dan.
En........ reacties zijn van harte welkom.
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/simpelaar_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/simpelaar_1.jpg)
-
Ziet er netjes uit... Misschien is het handig om het kopspoor langs het perron ook aan te sluiten op de draaischijf.. Scheelt een hoop gerangeer.. Kun je je stoomloks ook laten omlopen en ze gelijk draaien..
Michael
-
hoi henk
je baanplan ziet er leuk uit!
maar wat ben je van plan te gaan doen met spoor 0 (zeg maar dat spoortje dat tegen het stationsgebouw aan loopt)
Bij de STAR in stadskanaal hebben ze ook zo'n spoortje ( wel met perron er langs) daar staat een oud blokkendoos rijtuig als souvenirshop(Het is maar een tip).
@ Michael is het wel een kopspoortje of loopt het gewoon door?
groet bas
-
Hey,
Het lijkt wel erg op Haaksbergen ;D.
Kun je net zo goed de MBS uitbeelden.
Ik zou wel spoor 3 ook op de draaischijf laten uitkomen.
Dat zal in grootbedrijf zeker gedaan zijn, ook handiger met diesel of stoom met omlopen.
Leuk plan verder.
Mvg, Marcel
-
OK, ik neem de tip over om het kopspoor ook aan te sluiten op de draaischijf.
In mijn idee was dit spoor als goederenspoor bedoeld.
Het kopspoor naast het station is alleen bereikbaar via het spoor dat de loods bedient. Op dit spoor kan ik postwagens stallen.
Het station is zelfbouw uit karton (taartdozen, kalender, enz). Links zit een loodsruimte aan het station vast waarin de PTT postzakken opslaat.
Groet
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station2_2.jpg)
-
Misschien is het handig om het kopspoor langs het perron ook aan te sluiten op de draaischijf
Zou ik zeker doen!! (y)
Maar ook, zeg maar spoor 2, via een wissel op de draaischijf aansluiten. Dan kunnen loks van een binnengekomen trein af gerangeerd worden en natuurlijk nieuwe er voor worden gezet.
Misschien is het mogelijk om de draaischijf nog iets naar links te verplaatsen zodat je aan de rechter kant van de schijf nog een paar korte sporen aan de draaischijf kan maken om loks "te parkeren".
-
Jakop, Jouw ideeën vertaald naar een plaatje.
Groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/simpelaar_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/simpelaar_4_1.jpg)
-
(y)
-
Mooi plan, dit zou ik wel gebouwd willen zien worden.
Groeten,
Jelmer
-
De bouw is begonnen.
De baan hangt met plankdragers en een railsysteem aan de muur. Op de plankdragers liggen vierkante latten (2x2 cm) waarop de modules rusten. Maximale formaat module of beter, segment = 120 x 60cm. Boven de baan hangt de lichtkap met daarin om de 50 cm een spaarlamp.
De segmenten zijn gebouwd van van grenen latten 5,6cm x 12 mm met daar boven op een MDF-plaat van 9 mm dik. Daarbovenop komt zachtboard (€ 17,00 voor een plaat van 122-244cm). Hierin snijd ik sloten e.d. uit. Ook verhogingen zijn makkelijk te realiseren.
Vandaag het baanplan als proef uitgelegd op de drie segmenten die klaar zijn.
Wordt vervolgd.
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1038_1.jpg)
-
Nog een paar plaatjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1040_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1039.jpg)
-
Samenvatting; Goed bezig.
Zo nu kan ik het draadje ook volgen :)
Succes
Groeten Jeroen
-
Het najaar nadert en dat betekent dat ik weer vaker in de kelder te vinden ben om te bouwen aan Station Simpelaar.
DE baan is 60cm breed en hangt met een railsysteem en plankdragers aan de muur. De lichtkap er boven wordt ook aan plankdragers gehangen. Zowel de lichtkap als de baan bestaat uit segmeneten die met slotbouten aan elkaar gekoppeld worden.
Op de foto de korte poot van de L-vormige baan (ongeveer 3 m lang). De basis van het hoeksegment ligt op zijn plaats.
De onderste foto is wat donker, maar geeft een blik op de lange poot van de L (460 cm). De lichtkap hangt er al boven en de verlichting brandt. Bovendien dit weekend een beetje gestoeid met het baanplan.
Tot zover maar weer.
Groet, HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1502.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1500_1.jpg)
-
Lijkt me een leuke baan worden. En een mooi station! (y)
-
Het timmerwerk aan de lichtkap is zo goed als klaar. Nu nog een kleurtje geven (rijtuigen groen).
Ook de modulebakken zijn in basis klaar en dat heeft ertoe geleid dat ik het railplan eens uitgelegd heb.
Toen ik daarmee bezig was heb ik nog enkele veranderingen toegepast.
De wissel naar de draaischijf in spoor 2 is verplaatst en de toegangswissel tot het station is vervangen door een engels wissel zodat er ook een uithaalspoor (naast het loodsspoor) toegevoegd kon worden.
Ik ben tevreden met het plan, dus de bouw kan nu echt beginnen.
Groet,
HenkN
Het raster op de tekening is: 20x20cm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_sSmpelaar_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_sSmpelaar_2.jpg)
-
Ter aanvulling: het spoor links loopt via de korte poot van Lnaar de fiddleyard.
In de fiddleyard worden de treinen opgevangen in een (triplex) cassette. Cassette omdraaien
en de weg kan vervolgd worden. De cassettes krijgen een deksel zodat de treinen hierin ook
opgeborgen kunnen worden.
Hieronder nog een keer het railplan. Ik hoop dat onderstaande link een wat duidelijker plaatje oplevert.
Graag reacties.
Groet,
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_simpelaar_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_simpelaar_2_1.jpg)
-
Hallo,
Mooi emplacement hoor precies groot genoeg en veel rangeermogelijkheden. Wordt er ivm museum met stoomtractie gereden? Ook de ophanging van de onderbouw is zeer handig, heb zelf die mogelijkheid niet op zolder.
Zal dit draadje ook blijven volgen ;D.
Gr NS2400
-
Een paar dagen vrij, dus tijd om aan de baan te knutselen.
De baan hangt aan de muur d.m.v. het bekende railsysteem uit de bouwmarkt (zie foto 1).
Vandaag de eerste 2 modules in elkaar gezet.
De modules bestaan uit vuren regelwerk (latten 59 mm x 12mm) met daar bovenop 9 mm dik MDF.
Daar waar de rails moet komen lijm ik 4 mm dik MDF (foto 2).
Morgen worden deze modules in de grondverf gezet.
De volgende stap is het aanbrengen van een kurkbedding (placemats van IKEA) en het bruin/groen schilderen van de modules.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1699.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1701_1.jpg)
-
Even weer een update van de vorderingen.
Het papieren baanplan wordt nu omgezet in een werkelijke situatie. Ik ben deze week begonnen met het meest rechtse segment. De rails ligt op een kleine verhoging. De ondergrond van die verhoging is 4 mm MDF en 4 mm kurk. Onder de baan komt een centrale stroomtoevoer (of zoals je wilt: ringleiding). Daarom zijn op een aantal punten stroomdraden onder de rails gesoldeerd. De wissel is voorbereid voor de aansluiting op de Conrad wisselmotor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1744_1.jpg)
De Roco-draaischijf is geplaatst en de 4 aansluitingen zijn gemaakt.
Vervolgens heb ik een stul alu-folie tussen de twee segmenten gedaan i.v.m. het aanbrengen van de balast.
Wat is dat balasten trouwens een tijdrovend karweitje.
Voor de verlijming gebruik Conrad ballastlijm. Dit moet een flinke tijd drogen. Ben benieuwd naar het resultaat.
Voor de volgende stap gaat het segment op de werkbank zodat ik lekker makkelijk bij de onderkant ervan kan om de electra aan te brengen.
Wordt vervolgd,
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1746.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1747.jpg)
-
De bouw van Station Simpelaar heeft een flinke vertraging opgelopen. Meer dan een jaar zijn er geen activiteiten geweest.
Inmiddels wordt er weer druk getimmerd en gezaagd in de kelder en dat alles op basis van een aangepast baanplan.
Ten opzichte van het oorspronkelijke plan is de draaischijf nu aan de linker kant gepland en komt er rechts een haven.
De baan is 60cm breed en 4.30m lang. Aan de rechterkant is de het laatste segment (module) 70 cm breed.
De bouw van de segmenten gaat dit weekend beginnen. Wordt vervolgd.
HenkN.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Simpelaar_pdf_5_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Simpelaar_pdf_5_1.jpg)
-
Vandaag voor mij geen Houten, maar bouwen aan Station Simpelaar.
De hoekmodule van het vernieuwde baanplan heb ik in ruwbouw gemaakt.
Het baanplan heb ik gemaakt met Anyrail en vergroot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_11.jpg)
Vervolgens het raster overgenomen op de plaat en rails en draaischijf als proef neergelegd. Nu kon ik ook mooi de contouren van de baan overnemen op het hout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_12.jpg)
Na het zaagwerk de module (segment) los in elkaar gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_13.jpg)
Na nog wat bijvijlen en het gat voor de draaischijf uitzagen is de eerste module in ruwbouw klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_15.jpg)
Het hout voor het frame van de volgende drie segmenten is inmiddels gezaagd. Binnenkort dus weer verder.
-
Dit ziet er weer fantastisch uit.
Succes met de bouw, ik blijf je volgen.
JJHoitema
-
Ziet er goed uit zeg..!
-
In de eerste versie van Station Simpelaar heb ik geëxperimenteerd met vuren latten en mdf als basis voor de modules.
Deze combinatie bleek minder geschikt omdat beide houtsoorten op verschillende manieren "werkten". Modules die losgekoppeld werden om aan te werken bleken na een paar dagen los te hebben gestaan, moeilijker te passen.
Daarom ruim ik deze drie proefmodules op en vervang ze voor modules van 12mm Berkentriplex.
Bovendien heb ik nu de mogelijkheid de draaischijf te verplaatsen en het aangepaste baanplan uit te voeren.
HenkN
-
Ik lees dit "draadje" nu voor het eerst... goed bezig (y). Ook ik blijf je volgen.
-
En dat is 2.
Gisteren segment 2 met de wisselstraat naar het station in ruwbouw gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_16.jpg)
De proefpassing is geslaagd. Puur uit nieuwsgierigheid wat rails en wissels neergelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_17.jpg)
Op dit plaatje is iets meer te zien van de lichtkap boven de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_19.jpg)
Ik ben tevreden met het resultaat tot dusver.
Op naar segment 3. Waarschijnlijk kan ik daar pas in het weekend aan werken.
Als je wilt reageren? Ga dan gerust je gang.
Groet,
Henk
-
volgens mij word dit een mooie baan , dus deze ga ik volgen , je hebt er weer een fan bij (y)
groet stefan ;)
-
Dank je Stefan.
Zelf ben ik ook tevreden tot dusver. Het kan niet snelgenoeg gaan eigenlijk, maar wat kost het uitmeten, zagen, verlijmen en schroeven van 1 segment een tijd zeg.
Ik ben wel op zoek naar eenvoud. Niet teveel rails en toch voldoende mogelijkheden.
Ook ik ben begonnen met (te) groot denken. Tot ik een aantal jaren geleden "Keuvelaarkade" op Rail zag.
Simpel en redelijk veel mogelijkheden. Bovendien is een dergelijke baan te overzien (de kans is groot dat je de baan ooit afmaakt) en ook te overzien in kosten.
Henk
-
ja dat groot denken ken ik ;D, heb al een halfe wereld rond het spoor in gedachte , en plaats voor enkel een stukje trace ,dus zal wel een stukje spoor worden om me stammen te showen , en ergens achter de muren af te stellen ;D
dus ik zit nog flink te denken wat ik er van ga maken , heb nog wel 2 modulles staan , maar die zijn eigenlijk al te groot voor de ruimte die ik heb , of ik wacht nog even tot de oudste vertrekt om te studeren hahahahaha, maar die gaf al aan dat ze het hier wel naar dr zin had en niet van plan was op korte termijn te vertrekken :D, dus ik denk nog wel efkes
maar ik ga jou bouw netjes volgen ;)
groet stefan
-
En dat is nummer 3.
Segment 3, de stationsmodule is op de afwerking (schuren, plamuren) na, klaar.
Het verlaagde deel links is een deel van het kanaal dat in segment 4 zal uitlopen in de haven van Simpelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_19a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_19a.jpg)
De proefpassing is ook bij dit segment geslaagd. Het railplan heb ik er weer even los opgelegd om te kijken of de werkelijkheid en het baanplan met elkaar kloppen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_20.jpg)
De gebouwen (loods en station) heb ik gebouwd van allerlei soorten karton en papier. Het steentjesmotief op de loods heb ik gemaakt met een print uit de computer vervolgens kleuren met wasco (vetkrijt) en uitvegen met een doekje met wasbenzine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_26.jpg)
Tot zover maar weer. Op naar segment 4.
Groet,
Henk
-
De bouw van Station Simpelaar vordert gestaag. Inmiddels heb ik drie segmenten zo goed als klaar.
De proefpassing is geslaagd. Dit weekend ga ik deze drie segmenten/modules alvast schuren en plamuren.
Nog een paar foto's.
Foto 1 is genomen vanaf segment 1 in de richting van segment 3, het station.
Foto 2 laat segment 3 zien van een afstandje. De donkere balk boven in de foto is de licht bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_24.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_22.jpg)
Dit weekend verder met segment 4. Hierop eindigt het emplacement van Station Simpelaar én zal de haven vorm krijgen.
Wordt vervolgd,
Henk
-
Twee vragen:
Heeft iemand ervaring met zachtboard als geluiddemping?
Het lijkt mij dat de structuur van zachtboard veel resonantie kan opnemen.
Waarmee kun je zachtboard het beste verlijmen op de onderplaat.
Houtlijm wordt keihard en dat heeft volgens mij ook met zachtboard een negatief effect op de geluiddemping.
Groet,
Henk
-
Hoi Henk,
Zelf heb ik geen ervaring met zachtboard, via de zoekfunctie ben ik wel het één (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36958.msg572193.html#msg572193) en ander (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16461.msg248647.html#msg248647) tegengekomen, en de ervaringen zijn wisselend.
Wat de structuur van zachtboard betreft, het neemt veel geluid op, maar is ook gevoelig voor stof en vocht. Ik heb wel eens geprobeerd om met de groene ondervloerplaten een spoortafel te bedekken (ook een soort zachtboard), maar het brak snel af, daar door gaf het veel troep. 'K was er niet zo blij mee.
Zelf heb ik de blauwe ondervloerplaten van de GAMMA. Maar mijn baan is niet groot (kleiner dan die van jou is mogeljk ;)), daar speelt niet veel treinverkeer af. En zoveel herrie maken ze ook weer niet.
Overigens, een mooi sporenplan, mooie opbouw, en je stationsgebouw mag er wezen (y)
Groet,
Michel
-
volgens mij word dit een mooie baan , dus deze ga ik volgen (y)
Dat geldt voor mij ook,.... benieuwd naar de vorderingen