BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Remco. op 24 May 2009, 22:36:14

Titel: Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: Remco. op 24 May 2009, 22:36:14
Geachte modelspoorders,

Nu ik flink aan het rijden ben, schiet het gebruik ook omhoog. Nu komt dus op een gegeven moment ook het onderhoud eraan.

Maar wanneer doe je dat ? De fabrikant zegt bijv. na 25 uur gebruik. Maar Koploper bijv. wat ik gebruik vertelt me alleen hoeveel ik gereden
heb qua afstand. Alleen als je niet met schaalsnelheden rijdt vertelt Koploper de tijd ( Als ik het goed gelezen heb ik de handleiding )

Maar die afstand is dat een goede indicatie ? Ik rijd op zijn snelst 60 Km/h. Als ik nu een lok heb die 900 KM heeft afgelegd, dan
is hij minimaal 15 uur ingezet. Als je uitgaat van minimale snelheid die gereden kan worden en maximum en daar een
gemiddelde van neemt: 20 en 60 dus 40 in mijn geval dan zit je al bijna op 25 uur.

Dus kort de vraag, hoe bepalen jullie je onderhoudsmomenten, door echt rijtijden bij te houden of ook via de km stand van Koploper ?

En voor mijn beeldvorming wat doe je bij dat onderhoud ? Ik denk dan aan schoonmaken en licht invetten van de bewegende delen en desgewenst nieuwe ASB's.

Gr. Remco.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: tinus op 24 May 2009, 23:01:59
Remco,

Ikzelf doe dit niet op vaste momenten.
Ligt ook erg aan het merk.

Meestal maak ik alleen de wielen en contacten schoon.
Lima's doe ik nog wel eens de motor ook van.
Koolborstels en asb-tjes kun je vaak wel zien wanneer dit nodig is.
Invetten alleen als de aandrijving ook los gaat.

Dit is misschien niet de beste manier, maar heb hier slechts een oude 1100
gehad waarvan de tandwielen versleten waren (na een jaar of 10-12), dus dat valt nog mee.

Tinus.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: henk op 25 May 2009, 08:44:42
Nee, hier weinig vaste momenten. Alleen de oude draaistelmotoren van Märklin en Fleischmann vergen echt geregeld onderhoud. Het bekende riedeltje één keer in de drie jaar of zo, hoewel ik dat gemakkelijk laat versloffen.
Cardanaandrijvingen doe ik pas wat aan als er iets geks aan de hand is. Dan gaat de boel gewoon helemaal uit elkaar. Maar dat komt weinig voor. Ik heb Roco modellen van 20 jaar oud die nog nimmer onderhoud hebben gehad en nog altijd zacht zoemend hun baantjes trekken.
Het zou natuurlijk kunnen dat jou locs meer meters gaan maken, maar dat kan ik niet inschatten.

Materieel wordt ook steeds onderhoudsonvriendelijker. De meeste modellen van Märklin, Fleischmann en Roco liggen met een paar handgrepen uit elkaar. Van de meeste modellen van Mehano of LSM wordt ik gillend gek. Ik heb de Mehano 1206 één keer uit elkaar gehaald (bleek nodig om wielstellen zonder asb te plaatsen), maar dat doe ik echt nooit meer. Smijt hem nog liever weg. De Electrotren 1300 iedere paar maanden open maken? Schei uit zeg, het moet wel een leuke hobby blijven.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: fissy op 25 May 2009, 09:04:11
Ik heb meer last van onderhoud voor niet rijdend materiaal  :-\

Ik denk als een loc voor onderhoud aan de kant gaat, zou dit gebeuren als eer iets mis mee is, lawaai of zo.

Groet

Bernd
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: Rick op 25 May 2009, 09:48:34
Hier gebeurt het pas als er iets mis mee is.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: rjr op 25 May 2009, 11:00:32
Ik geef de loks onderhoud nadat ze langer still hebben gelegen ( zoals nu na heropbouw van de baan, enkele loks zitten al jaren in een doos. ) Daarna alleen als er problemen zijn, en in de praktijk is dat dus bijna nooit.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: Remco. op 25 May 2009, 18:53:07
Hm ok, jullie wachten dus gewoon af :) Ja mijn kleinste rondje is 26 meter dus het zijn beste afstanden :)

Ok, ja ik heb afgelopen week van een 2400 zijn ASB's vervangen en van een 1800. Beide loc's hadden piepende bandjes  :-X
Nu weer perfect :D

Verder Henk: 1300 openen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18222.0.html) ;) Feilloos en betrouwbaar ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: fissy op 26 May 2009, 07:59:55
Ok, ja ik heb afgelopen week van een 2400 zijn ASB's vervangen en van een 1800. Beide loc's hadden piepende bandjes  :-X
Nu weer perfect :D
Daarom heb ik de ASB assen gewisseld met assen zonder ASB, heb ik nooit meer problemen mee! En de rijeigenschappen gaan ook naar boven ;)

Groet

Bernd
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: henk op 26 May 2009, 08:48:06
Juist.  ;D

Volgens mij ziet Remco het helemaal voor zich. Een Excel bestand met alle locs, de afgelegde afstanden, onderhoudsbeurten die ze nodig hebben en al hebben gehad, en natuurlijk bijzonderheden.  ;)
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: rail4marcel op 26 May 2009, 10:21:20
Mijn matrieel krijgt ook gewoon onderhoud als het nodig is en niet op vast momenten. Ik rijd gewoon door to er iets kapot is of een raar geluid gaat maken en dan gaat het aan de kant en wacht ik tot er iemand komt om het op te lossen  ;D.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: Remco. op 26 May 2009, 16:17:19
Juist.  ;D

Volgens mij ziet Remco het helemaal voor zich. Een Excel bestand met alle locs, de afgelegde afstanden, onderhoudsbeurten die ze nodig hebben en al hebben gehad, en natuurlijk bijzonderheden.  ;)

Hoe raad je het zo ;D Ik heb al een excel bestand met alle locs en bijzonderheden ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Onderhoud aan het gemotoriseerd materieel
Bericht door: lokloods op 26 May 2009, 18:32:34
Bernd,

Als je zonder ASB's rijd, kan de lokl dan nog een helling nemen van 2,5% met sleep van een aantal rijtuigen ?

vr. groet,
Wiebe