BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 06 November 2006, 17:55:39
-
Na mijn messingavontuur weer terug naar de echte modelbouw: een oersikkie. Vandaag maar eens begonnen aan de aandrijving, in elkaar gefrommeld van wat stukjes messingplaat en -pijp, wieltjes van Piet en een fleischmann spoor N-V100. Het motortje gaat als t goed is precies onder de vloer passen, dus het is niet zo'n philo met halfdicht machinistenafdakje (machinistenhuis mag het niet heten..)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/oersik1.jpg)
jeuj.
grtz
Floris
-
Kreeg je die ene Euro erbij??
Succes Jaap
-
En dat laminaatachtige spul dat ter achtergrond is gebruikt?
-
Grappig, Floris,
Ik heb ook al een tijd (een paar jaar) het idee om een Oersik te gaan bouwen met aandrijving. Heb alleen de wielen nog niet. Heb je die bij GM&S gekocht?
Maarten
-
Ik heb al een aangedreven Oersik(je) waarbij het machinistenhok helemaal vrij is gebleven...
Is op basis van een Trawos?! kapje en een zelf geknutseld onderstel
Gr,
Bart
-
Die van trawos is ongeveer spoor 0 qua schaal...
De wielen die er nu onder zitten komen inderdaad bij GM&S vandaan, gewoon wagenwielen, RP25-profiel... Net nog ff het motortje nagemeten en helaas, hij komt net 1 mm te hoog. nou ja, boeiend...
-
De wielen die er nu onder zitten komen inderdaad bij GM&S vandaan
*Grmbl*, had ik die toch zaterdag op de beurs moeten halen :-|. Nou ja, misschien dat mijn plaatselijke modelbouwzaak ze ook verkoopt. Morgen maar eens vragen, doe ik ook nog wat 'nuttigs' in m'n pauze.
Maarten
-
mocht het niet lukken dan heb ik nog wel een paartje liggen... geloof ik. ;)
-
Bedankt voor het aanbod, Floris :).
Het motortje wat ik ga gebruiken is een kleine Machima. Op de beurs zaterdag he ik wel tandwielen en wormen gekocht. Het idee is om de motor onder de motorhuif te plaatsen. Heb vanavond al een beetje zitten bedenken hoe ik de aandrijving precies in mekaar ga frotten, maar ben er nog niet helemaal uit. Heb de rest van de avond geen tijd meer voor: een van m'n zusjes is jarig, dus zometeen cadeautjes geven, gebak eten en meer van dat soort dingen :D.
Maarten
-
Natuurlijk: de plaatselijke modelbouwzaak had de wielen niet :(.
Floris, wat is het artikelnummer van de wielen? Ik zag namelijk op de site van GM&S dat je ook kan bestellen.
Is jouw sik al verder gevorderd?
Maarten
-
Floris..wat duurt dit lang, ben ik niet van je gewend.. ;D
-
hm... hoor ik daar een Dg schijten?
;D
Artikelnummer van de wielen heb ik niet, heb ze gewoon uit een bak gegrist in Houten. Als ik zin heb meet ik ze wel ff op (kan ff duren, morgen werken en nu geen zin)
Dr zit weinig vaart in die oersik, zeker omdat vandaag besteed werd aan ouwehoerah en 6300-frotten met Gert Arkema (die gast had gewoon de eerste versie DJH-6300 lopend gekregen :o)
-
jeej, vandaag eindelijk met styreen aan de gang geweest, stroomafnemertjes gemaakt, alles opnieuw afgesteld, blaat, kwaack, rats, kuch, bonen en al dat soort dingen...
en.... JOLIJT, HET RIJDT.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik2.JPG)
jawel, oersikkies zijn klein.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik3.JPG)
Als ik nou slim geweest was en er eerder aan gedacht had had ik zelfs nog een motorblokje kunnen namaken in de (helemaal vrije) motorhuif. Helaas had ik de huifluikjes er al in dichte toestand op gezet, dus dat heeft geen zin meer en ik ben te lui om eea weer te slopen. Voordeel is wel dat er nu nog wat meer lood in kan.
Oh ja, Maarten, de wieltjes zijn 8 spaaks 9mm-gevalletjes.
-
Ik heb ook een oersikje gebouwd in N van een messing bouwpakket verkrijgbaar bij Schiffer design in Duitsland(zie http://www.schiffer-design.de). Deze wordt voortgedreven door een gesloten goederenwagon.Een tweede ga ik proberen te mechaniseren op het eigen chassis.
Ik ga nu bezig met een "echte" nederlandse 500 aangeschaft bij de 2 mm association
gr Hans
-
uh... N-oersik met eigen aandrijving? als je dat flikt heersch je. In H0 is ie al lastig genoeg...
-
er is al een rijdende oersik gebouwd inclusief digitale schakeling:zie ook
http://www.raw-nette.de/ind_umb.htm#Lok
gr hans
-
ok... das niet grappig meer.
-
En wat nog erger is: dat ding in in schaal N!
Maar als ik die foto zie past die decoder er niet in. Volgens mij is trouwens de 'motorkap' te hoog. Dus Floris: bouw maar lekker door!
Ik heb trouwens voor die van mij nog steeds geen goede aandrijving verzonnen.
Maarten
-
oh, doorbouwen doe ik toch wel. Morgen gaat de tandarts me even zwaar oraal mutileren en ik zal door verdoving de boel nog wel onder zitten kwijlen en zo, dus dat is niet handig. Jeej, meer uitstel... ding schiet niet op.
Een ideetje kun je trouwens wel overnemen van die N-sik: motor in het motorhuifje, met tandwieloverbrenging naar een as die in de lengte van het locje ligt, op die as 2 wormen die dan tandwielen op de wielen aandrijven. Zo wilde ik het oorspronkelijk ook doen, maar de motor was te breed om in de huif te frotten.
-
Floris, toevallig was ik al van plan om het op die manier te doen. Alleen was het moeilijk om geschikte tandwielen te vinden + het feit dat de wormen een afwijkende diameter hebben waardoor deze niet 1,2,3 op een as te frotten waren. Inmiddels is eea gelukt (maar niet te vroeg gejuicht: het is mij tot nu toe nog nooit gelukt een enigzins werkende aandrijving te maken :().
De motor past trouwens precies onder de huif.
Nu de boel nog inelkaar gaan knallen en kijken of het werkt.
Maarten
PS: Zit je nog te kwijlen? of ben je de terging der tandarts inmiddels vergeten? ;D
-
Na vele ronden op kop te hebben gelegen komt Overlast door de pitstop van Floris bij de tandarts nu angstig dichtbij en is hem tot op enkele tienden van seconden genaderd.
Zal hij Floris doormiddel van een uitrempoging bij de eerstvolgende bocht proberen in te halen?
Wij wachten met spanning af
-
Maar als ik die foto zie past die decoder er niet in. Volgens mij is trouwens de 'motorkap' te hoog. Dus Floris: bouw maar lekker door!
Maarten
Maarten dit is maar een proefopstelling. In realtime is de lok echt goed afgewerkt.Dus: het kan in FiNescale(rijden op code 40rails)
-
hm ja... t is wel mooi, maar je moet zo voorzichtig stofzuigen en zo ;D
Inmiddels kwijl ik niet (zo erg) meer, maar heb t ff druk met andere zaacken... van 't weekend wel weer aan den oersik klooi'n.
-
Je zal het niet geloven, maar de aandrijving begint al aardig te lukken!
enkele tienden van seconden genaderd.
Toen Floris net begonnen was, had ik het idee om het woord 'wedstrijd' te noemen, iets wat me met Floris bouwtempo onmogelijk leek, dus heb ik dat niet gedaan. Maar het lijkt nu toch aardig op een wedstrijd ;D.
Wij wachten met spanning af
Ik zal morgen wel een foto plaatsen van mijn sikje (lees: aandrijving) in aanbouw.
Maarten
-
wij zijn benieuwd naar uw ronkenden contraptie.
Vandaag maar es zitten bakken met nieuwe kleine 2mm-ledjes, oersikken hadden een soortement hoekseinachtige lantaarns... wat een overgevoelige krengen zeg, die ledjes, 2 deden het spontaan niet, terwijl ik toch vrij subtioel aan t bakken was (boutje op 240 graden en printsoldeer, dat dun is dus snel smelt)
plaetjen:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik4.JPG)
de lantaarns moeten nog iets groter, wat stukjes 0,25-plaat om de ledjes heen plakken of zo...
grtz
Floris.
-
:o 8)
-
... vrij subtioel aan t bakken was (boutje op 240 graden....
Als ik subtiel wil bakken zet ik de bout eerder exta hoog. Daardoor kun je sneller werken en wordt de omgeving (in dit geval het inwendige van de LED) minder warm, waardoor minder kans op schade.
-
Nou Floris, jij schiet aardig op!
Bij deze mijn vorderingen:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Fotosoktober2006018.jpg)
Van het stuk messing waar alles in draait moeten nog een paar stukken afgezaagd worden.
Floris, grappig dat jij dezelfde LED's gebruikt als ik voor de lantarens. Ik ben er een paar maanden geleden eens aan begonnen. Ik heb ze alleen een kwartslag gebogen. Zo staat de bolle kant van de LED naar voren i.p.v. naar boven. Ik heb 0,5 mm styreen gebruikt om ze groter te maken.
Je bakt ze trouwens idd snel kapot :-|.
Heb jij die wielen + assen nog te koop? Dan hou ik me graag aanbevolen.
Maarten
-
PM me je adres maar even, Maarten, dan komen die wieltjes eraan. De tekening die je daar hebt is wat uhm... dubieus, met name voor wat betreft de vorm van de cabine. Ik heb hier nog wel een NS-tekening van het ding, erg gedetailleerd maar helaas ook vlekkerig. Hij is zo'n 2MB dus ik mail m wel als je in de PM ook even je mailadres geeft. Je aandrijving ziet er tot nu toe bepaald professioneler uit dan de mijne, maar ja, hoe meukiger het inwendige van mn locjes hoe beter ;D
grtz
Floris
-
iiiieeeuuuw wat een lelijk ding ;D ;D
-
ja inderdaad. Maar die Dg van je mag er wezen hoor! 8)
-
Doe ik, Floris.
De tekening die je daar hebt is wat uhm... dubieus, met name voor wat betreft de vorm van de cabine.
Toch niet, het wordt namelijk de 102, een van de prototypes. Kijk maar eens op:
http://www.locomotor.nl/geschiedenis.htm (http://www.locomotor.nl/geschiedenis.htm)
Je aandrijving ziet er tot nu toe bepaald professioneler uit dan de mijne
Dankje, maar aanvankelijk was die niet zo. Eerst had ik iets inelkaar gezet met kunstof tandwielen en een aandrijfas van kunstop pijp: werkte voor geen meter. Wel grappig: Een van de lagers komt uit een overleden 1100-Rivarossimotor, en een tandwiel uit de eveneens beruchte Jouef 1300.
Maarten
-
Ik vind de oersik een heel bijzonder model. en de vertalingen naar model lijken echt kleine kunstwerkjes
Ben benieuwd naar de afloop.
Bert
-
Ik ook ;D
Maarten
-
Hij begint er al steeds meer op te lijken... Gimli vindt het dwergachtige locje wel liiieeeeeeeeffff *aai*
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik5.JPG)
-
:o 8)
ik val in herhaling ;D
-
Ik ook ;D
-
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik6.JPG
Gandalf kan dan een zeilschip blazen als ie pijp rookt, ik kan van styreen oersikaspotjes prutsen. Ja, daar staat die ouwe ook effe van te kijken... ;D
-
zeer mooie oersikje ::)
-
Ja, daar staat die ouwe ook effe van te kijken
Anders ik wel! Benieuwd of mij dat ook gaat lukken.
Maarten
-
Ik sta er ook van te kijken.
Die pruts je gewoon in elkaar van uitgesneden losse stukjes styreen?
Als ik dat doe verdwijnt de ene helft spoorloos op de grond en de andere helft van de onderdelen zit muurvast op de verkeerde plek (handen, tafelblad,sok, e.d.)
Stephan
-
Maarten, 't lukte je vast wel... maar neem er even de tijd voor, die 4 aspotjes kostten me samen zo'n 2 uur. Preisertje tot Gandalf verbouwen was minder werk ;)
Van vallende of zoekrakende onderdeeltjes heb ik trouwens nooit last.*
grtz
Floris
*wie dit gelooft is een geit.
-
Mhehehehheheh.
-
Floris, hoe kun je nou zo'n lelijke sik maken... (die aspotten bijvoorbeeld, wat een prutswerk. Kan wel zien dat je nog nooit met styreen gewerkt hebt...) Ik dacht dat je trouwens voor de echte oer sik ging. Jammer hoor, gemiste kans. Kun je dat boekje net zo goed aan iemand anders geven >:(
-
Maarten en Floris komen die oersikken van jullie ook eens samen naast elkaar op de foto als ze klaar zijn, dat lijkt me ook wel een leuk idee :P
Groetjes Michiel
-
oh, vast wel, meteen line-up met Maarten's hele collectie voorwereldlijke sikken en mijn gesuperde roco (die tzt nog vervangen mot worden door een zelfbouwsik die niet te breed is)
Enne Ewout, wanneer is die styreen-5500 van jou een keertje af? Dat ding lijkt chikit's Dg wel ;D
nieuwe vootoo:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik7.JPG)
nu ook vering, treeplanken en nog meer volk. Als ik mn Immortal-poppetjes er ook nog bij ga halen wordt het pas echt erg.
-
Als ik mn Immortal-poppetjes er ook nog bij ga halen wordt het pas echt erg.
dan zul je vast nog wel een fotootje met die poppetjes erbij plaatsen, jou kennende 8) :P
-
Hup hup, afmaken dat ding. Niet spelen met poppetjes.
-
Ik verveel me er genoeg voor, Peppi.
Chikit, niet mekkeren maar bouwen of ik kom kebab van je maken. Laat het nioet gebeuren dat ik 6 Dg's bouw in de tijd dat dat ding van jou nog niet af is ;D
-
Floris:[ dat ik 6 Dg's bouw in de tijd dat dat ding van jou nog niet af is ]
Dan zal ik mij maar stil houden,in mijn tempo kun jij er nog meer bouwen. :-|
Ga aan deze kant niet zo snel,moet iedere keer na het snijden/lijmen de boel weer opbergen.[werkt niet zo]
Enne.......al eens iemand tegengekomen die jouw tempo kan bijhouden? ;D
Bouw ze! foto's zijn altijd welkom en tekeningen ook! ::)
groet Wim.
-
krijgen we een serie-productie Dg-tjes?
kan ik een bestelling doen;-)
-
Dat was in het verleden.
-
Dan maak je een herstart :P
-
Tinus, ik heb er in het verleden een paar gebouwd (3 gelaste naoorlogse, 2 geklonken vooroorlogse en een houten ex-staatsspoor, iedereen kent alleen dat naoorlogse ding maar er waren iets van 20 types) en kan ze nu niet meer zien. Nou ja, die stalen dan. Houten komen er denk ik nog wel bij, heb ze nu eenmaal zelf nodig... Maar misschien dat je Chikit zo ver krijgt om eindelijk eens aan die dingen te beginnen want naar mij luistert ie dus niet.
Nou weer genoeg over die stomme conducteurshokken, straks meer oersikpix.
-
Met Immortalpoppetjes ;D
-
nee, iets veel gavers.
KUIKEN-ATTACK!!!111!!!!!
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik8.JPG)
ok, aan het ding zelf is niet veel veranderd behalve dan wat styreen om de ledjes, deze lampen hadden achterin een rode lens geloof ik (lijkt iig wel zo op foto's) dus ik heb dat ook maar zo'n beetje zo gedaan.
-
en je hebt er buffers opgezet.... :o
-
Ik vrees dat de godzilla kuikens definitief bezit hebben genomen van de oersik of deze compleet hebben vernietigd, het blijft lang stil.
-
Tjirp tjirp ;D
-
hm ja, quaestie van andere dingen te doen hebben, geene zin, blaet ende zoo... Maar morgen wellicht weer wat nieuws.
-
hm ja, quaestie van andere dingen te doen hebben, geene zin, blaet ende zoo... Maar morgen wellicht weer wat nieuws.
Nu al geen zin meer in modelbouwen als hobby, je hebt alleen nog maar aan Railz geroken.
-
wij worden gemooned door een erg brutael kuijcken.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik9.JPG)
en zoals die kerel in de reclame met de paarse krokodil op verveelde toon zei: "achterkant...."
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik10.JPG)
De handwieltjes kreeg ik van Maarten Kleingeld, hetgeen heerscht.
-
Ziet er weer goed uit!!!
Groeten
Andre van Zuijlen :o
-
Ik moet binnenkort ook maar weer es iets inelkaar flansen. Kheb nog steeds een rijtuigje staan dat in ekaar gebakken moet worden.
Groeten,
Andre van Zuylen
-
waar worden die handwieltjes verkocht eigenlijk?
-
die handwieltjes had Maarten zelf gesoldeerd, de wielen waar ie op staat zijn van GM&S.
-
jeej klaar voor de spuit.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik11.JPG)
En t is dus zelfs gelukt die rangeerkoppelingen erop te frotten, het camoufleert die lompe kadee toch een ietsje.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik12.JPG)
-
ik val weer in herhaling
-
jeej klaar voor de spuit.
Gelukkig ze krijgen de spuit, de etters. ;D
-
"BLEAT" een schaap in kuikens kleren.
Mooie Soap, ik zie dat alleen "oersik3" nog mis.
Mooi project, ik volg het op de voet, en niet op de laatste plaats om het slap geOH er om heen.
Groeten Jan.
-
blaet -> kipkebab.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik3.JPG)
astu, oersik 3. Blijkbaar vergeten te posten...
De oersik is nu grotendeels groen, de kuikens nog geel en ik ben te lui om er een foto van te maken dus dat komt nog wel... een keer of zo.
-
"BLEAT BLEAT" dat is snel.
Verzameling oersikX weer compleet.
Groeten Jan.
-
Uiteraard val ik ook weer in de herhaling...wat is ie toch lelijk! ;D ;D
-
die Dg ziet er ook nog niet echt smakelijk uit, geloof ik ::)
-
tja chikit, hoor je t ook es van een ander ;D
-
peppi telt niet mee..
-
Het ziet er weer puik uit Floris . Waar kom toch die aardappel moeheid toch vandaan, om geen fotos te posten . Najaars dipje ? En dit termpo zijn we ook niet van je gewend ;)
Groetjes Franz
-
Misschien dat floris er af en toe toch even een sik van krijgt ;D
Maar ziet er heel goed uit !!
Groeten, Alexander
-
jeej, schilderwerk een eind gevorderd maar nog steeds te beroerd om een foto te maken (ik ga dr ook ff niet aan zitten, natte verf en zo...)
Nu ie niet meer zo knallend wit is oogt ie pas echt klein.
De kleine schwartzkopff-plaat die op deze locjes zat heb ik inmiddels ook getekend en geprint, een beetje slordige tekening maar ja, hij is toch maar 3 mm op het modelletje dus dat zie je niet ;D
Hij krijgt nummer 116, fabrieksnummer en bouwjaar kloppen.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/locnummerplaten/schwartzkopff%20klein.bmp)
-
tsja Floris,
ik had me nog niet in dit draadje gemengd, ik vind het weer bijzonder geslaagd. Je aversie tegen foto's snap ik intussen. Leuk hoor dat beeldmateriaal, maar je moet het wel allemaal ontsluiten en daar ben je zo een paar uurtjes mee zoet.. Kan je dan beter in het schilderwerk steken! Helemaal mee eens.
Met je laatste plaatje gaat het wel mis: ik denk dat je je niet aan de minimale afstand gat-rand werkstuk houdt. IK vrees dan ook dat deze fabrieksplaat (je gaat hem immers nog verkleinen ook) subiet van je lokje zal vallen. Er blijft geen 'vlees' over.
Zou je de bevestigingsgaten niet wat verder van de rand plaatsen?
Sicco Jan
-
Ik heb geen aversie tegen foto's hoor, heb alleen even geen zin om met een nat locje te gaan slepen en bovendien pest ik zo al die horden die wel om foto's bedelen maar waarvan ik zelf de afgelopen maand geen enkele foto gezien heb een beetje, das natuurlijk nooit weg ;D
De fabrieksplaat wordt zo geprint op overheadsheet, waarvan ik de achterkant goudkleurig schilder, zodat het een messing plaat lijkt. Als je zo'n plaatje van deze tekening zou etsen gaat het vast fout of zo, maar dat is dus totaal niet van belang.
-
op ruitjes, gordijntjes en een rangeerder na klaar:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik13.JPG)
jeej poppelepeej.
-
Asjemenouw!
-
ik geloof dat ik nog één keer in herhaling moet vallen. Dat doe ik dan maar bij deze ;)
-
Nou, da's ook de moeite niet. Gooi maar gauw weg! ;D
-
Goedendag Floris,
Ziet er keurig uit hoor ;D
Alleen hoe komt men aan al die mooie tekeningen?
Zelf al even op internet aan het zoeken maar niks gevonden.
met vriendelijke groetne,
Jon van Dijk
-
jeej poppelepeej.
Rare naam voor zoiets moois...
Groet Jaap
-
Hallo floris,
Het is een pracht van een lokmotor geworden.
-
Complimenten, het is weer een mooie loc geworden.
Kuikens opgehokt tijdens spuit en schilderwerk?
Groeten Jan.
-
Zo Floris, dat ziet er weer goed uit! Vooral die wieltjes in het 'machinistenhuis' ;D.
Mijn 102 schiet nog niet op, de aandrijving ziet er aardig gelikt uit, maar loopt voor geen milimeter :(
M'n humeur is nu weer wat beter, maar heb gisteravond (weer) gefrustreerd zitten frotten, terwijl deprimerende (maar wel goeie) muziek van Nirvana uit de speakers schalde >:(.
Ik ga zo nog even verder klooien.
Rijdt jouw sik trouwens goed?
Maarten
-
jeej, ben weer thuis en zo... nou ja, hij loopt niet onaardig, hoewel de aandrijving soepeler had gemogen (motortje wordt warm) en trekt zo'n 6 wagentjes door de bogen dus ik vind m wel best... Oh ja, als je behoefte hebt aan deprimerende zooi, probeer last fair deal gone down van katatonia eens. (ik heb hier zat erger spul liggen, maar das minder goed te pruimen als je niet zo heel kvlt bent)
-
jeej, klaarheid.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik14.JPG)
de rangeerder heeft op zn hoorn geblazen en dus zijn de kuikentjes weggejaagd. (jawel, ik heb ook echt een rangeerdershoorn gemaakt maar die hangt aan zn linkerzij dus die zie je niet...)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/oersik15.JPG)
Ook een Piko-CHB kan groot lijken ;D
-
Klasse Floris :)
Maar ik verwachtte ook niet anders ;D
Groet Jaap
-
Dat is echt een geweldig locje geworden, en die rangeerders hoorn is dat lichte stipje tegen de linker zij neem ik aan.
Echt mooi, groetjes Michiel
-
Nou, eindelijk werkt de aandrijving een beetje naar behoren...
Kan ik er nu eindelijk een sik van maken :D.
Plaatjens:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Fotosoktober2006026.jpg)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Fotosoktober2006025.jpg)
Floris, inmiddels ben ik gelukkig wat minder gedeprimeerd :). Ik heb trouwens 1 nummer van Catatonia: Mulder en Scully, maar dat nummer valt qua deprigehalte erg mee.
Maarten
-
(jawel, ik heb ook echt een rangeerdershoorn gemaakt maar die hangt aan zn linkerzij dus die zie je niet...)
Das te gemakkelijk natuurlijk... doe eens een close-upje! ;D. Ziet er wel weer gaaf uit echter. Op deze manier kan zelfs ik nog wel wat sympathie opbrengen voor NS-materieel ;D.
-
Tja, op de foto's zie je de beperkingen van mijn fototoestelletje al duidelijk, dat ding laten scherpstellen op een oersik gaat wel maar op een preisertje lukt het bijna niet.
Maarten, Catatonia is wat anders dan Katatonia ;)
Jouw aandrijving ziet er trouwens aanmerkelijk professioneler uit, ik ben altijd te lui om dat soort constructies echt goed uit te voren. Dat het dan bij mij uiteindelijk toch wel zo'n beetje werkt is gewoon mazzel of zo...
grtz
Floris
-
Het ziet er weer floris mooi uit!!!! Doe ik niet na.
Groeten,
Andre van Zuijlen ;)
-
Maarten, Catatonia is wat anders dan Katatonia
Ja, niet goed gelezen.
Jouw aandrijving ziet er trouwens aanmerkelijk professioneler uit, ik ben altijd te lui om dat soort constructies echt goed uit te voren. Dat het dan bij mij uiteindelijk toch wel zo'n beetje werkt is gewoon mazzel of zo...
Blijkbaar wel, hoewel ik ook wel eens minder mooie aandrijvingen gemaakt heb, die het net zo slecht deden als dat ze eruit zagen :-|.
Heeft er trouwens iemand foto's van de 102? Ik heb alleen een foto uit 'Stoomtramlocomotieven en dieseltreinen' en een fotokopie met onbekende herkomst, hierop staat als bijschrift 'Locomotors Ned. Spoorwegen'. Iemand idee in welk boek deze foto staat?
Maarten
-
ikke heeft niks. Je zou zeggen dat er vanwege de hoogmodernheid van deze contraptie toch wel wat foto's van gemaakt moeten zijn, maar ja, dat valt keer op keer tegen...
-
Dat is ook zo. In Diesellocomotieven in Nederland staat dan ook een foto van de 101 en van de 102.
-
weer eens een foto :):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Fotosoktober2006028.jpg)
Wie heeft die gitaar daar nou weer neergezet :-|...
Maarten
-
heersch. locomotorlineup in Houten zaterdag? ;D
-
heersch. locomotorlineup in Houten zaterdag?
Zonder een locomotor van mij, ik ben er morgen niet. Een andere keer zeker ;D
Maarten
-
pffft... wat hebben we nou weer aan jou >:(
-
Het is even geleden en mijn 102 is nog steeds niet af :(
Ik heb al een hoop getest en gerommeld aan de aandrijving, maar het ding wil maar niet soepel 'lopen'. Ik vermoedde dat het kwam doordat de tandwielen geen schuine vertanding hebben. Een artikel van Klaas (@Bakkie) in RM 182 over tandwielen, bevestigde mijn vermoeden.
Het is zelfs zo erg dat de wormen er een schuine vertanding van proberen te maken, zie foto:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3110440.jpg)
Gevolg: versleten tandwielen en tandwielgruis... :-X
Wat het gekste is; op de beurs in Houten heb ik de tandwielen en wormen als een setje gekocht!
Nu maar op zoek naar goede tandwielen en eventueel andere wormen *zucht* (wordt nog lastig, want ik heb geen zin om het hele onderstel opnieuw te gaan maken.
Maarten
-
Piet heeft ze wel, geloof ik... maar ja, ik gebruik vooral tweedehands rommel en nu ik werk en geld heb voor nieuw spul heb ik geen tijd meer om een beetje fatsoenlijk voor mezelf te gaan bouwen
-
Ik heb al een hoop getest en gerommeld aan de aandrijving, maar het ding wil maar niet soepel 'lopen'. Ik vermoedde dat het kwam doordat de tandwielen geen schuine vertanding hebben.
Mijn ervaring is dat dat op zich geen groot probleem hoeft te zijn, als er tenminste voldoende speling tussen de worm en het tandwiel zit. Overdreven snelle slijtage komt meestal door een braam op de worm, waardoor de tanden letterlijk worden weggefreesd. Of door héél erg slechte kunststof. Omgekeerd heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een KUNSTSTOF tandwiel snelle slijtage van een MESSING worm veroorzaakte... dat moet een hele zachte kwaliteit messing zijn geweest.
Arjen.
-
of erg vals kunststof. Inderdaad zijn met voldoende speling de meeste wormproblemen wel op te lossen tot iets acceptabels, ik ben alleen al zoveel kitlocs en halfdode fabrieksmodellen tegengekomen die gebouwd of afgesteld waren met de gedachte "prak die worm maar zo diep mogelijk in het wormwiel, dan slipt ie in elk geval niet" dat het erop lijkt dat die wijsheid nog niet algemeen doorgedrongen is...
-
De speling is goed, de tandwielen zitten niet te diep in de wormen. Als ik de speling groter maak, slippen de wormen namelijk over de tandwielen heen.
Maarten
-
of erg vals kunststof. Inderdaad zijn met voldoende speling de meeste wormproblemen wel op te lossen tot iets acceptabels, ik ben alleen al zoveel kitlocs en halfdode fabrieksmodellen tegengekomen die gebouwd of afgesteld waren met de gedachte "prak die worm maar zo diep mogelijk in het wormwiel, dan slipt ie in elk geval niet" dat het erop lijkt dat die wijsheid nog niet algemeen doorgedrongen is...
Of helemaal niet afgesteld. De correcte afstelling is ooit voorgeschreven door de Engelse modelbouwer Iain Rice. Hij legde tussen worm en wormwiel tijdelijk een velletje toiletpapier. Maar dan wel het 'toiletpapier voor echte mannen' dat in zijn woonplaats werd verstrekt door de vrijwillige brandweer... bepaald geen vierlaags kontstrelende tissue-kwaliteit maar iets veel dikkers, grijzers en ruwers, vermoed ik...
Blijft het feit dat die overmatige slijtage iets doet vermoeden dat met die afstelling weinig van doen heeft en, nogmaals, des te meer met het materiaal.
Arjen
-
Ah, John Wayne-pleepapier 8) (aka rauhfaser-behang)
-
Eventjes je foto wat vergroot en volgens mij lijkt de worm qwa vorm van de "tanden" meer op een transportschroef, zie ik dat nou goed?
Stephan
-
Kan het niet goed zien op de foto, maar staat de worm wel midden boven het tandwiel?
Groet,
Tjalling
-
volgens mij lijkt de worm qwa vorm van de "tanden" meer op een transportschroef
Wat bedoel je met een transportschroef? Zo'n geval wat bijvoorbeeld ook in een gemaal zit om water te verplaatsen?
Kan het niet goed zien op de foto, maar staat de worm wel midden boven het tandwiel?
Ja, (stond). Inmiddels heb ik de wormen en tandwielen gedemonteerd. Ik had nog een goede worm + wormwiel liggen, maar helaas paste dat niet.
Overigens heb ik nog een spud liggen, maar ik vindt het zonde om daarvan wormen en wormwielen te gebruiken voor de 102. Zal je zien dat het nog niet werkt. :(
Maarten
-
De worm leek mij vrij scherp en recht, maar na nog even nagezocht te hebben
(wat ik dus eerst had moeten doen ::)), hoort een worm in tegenstelling tot een tandwiel (welke een iets bolle vorm heeft om de tanden tegen elkaar af te laten rollen en niet te schuren) een tapse vorm te hebben.
Maar goed, laat dus maar zitten en pleurt die zooi weg en snel een werkend setje erin. Straks is Floris zijn exemplaar al versleten voordat die van jou ook maar een mm. heeft gereden. :P ;D
Stephan.
-
Slijten die dingen van Floris zoooo snel dan? ??? ??? ??? ;D ;D
Groet,
Tjalling
-
Als ik de foto zo bekijk dan slijt het messing wormwiel harder dan het (lijkt wel een soort plastic) tandwiel.
Zou het op te lossen zijn met een plastic worm ?
Iets wat lijkt op een wormwiel van bijvoorbeeld een fleischmann BR 101 ?
Het tandwiel wat dit wormwiel aandrijft zou je dan kunnen bevestigen op de as van de wielen.
In ieder geval succes met dit misterie, ik vind het wel raar ???
-
Als ik de foto zo bekijk dan slijt het messing wormwiel harder dan het (lijkt wel een soort plastic) tandwiel.
Even zeuren ;): De worm (geen wormwiel) is niet van messing, maar chroomkleurig. Het messing van het chassis wordt op de foto daarin weerspiegeld zodat het lijkt alsof het van messing is.
Deze is niet versleten. (het tandwiel wel :()
Ik zal op de eerstvolgende beurs in Houten kijken of ze bijv. bij GM&S iets vervangbaars hebben wat het wel doet.
Maarten
-
mooie oersikjes, klasse!
Zag van de zomer in Goes een in revisie, zonder machinisten kap. zag er erg speedy uit.
Lijkt mij ook wel leuk om in schaal 0 te proberen. Floris, had jij een tekening en wil je die mailen?
groet, ernst
-
zo gezegd, zo gedaan, binnen no-time had floris de tekening gemaild, bouwen gaat natuurlijk veel langzamer :P. hier een fotootje van het sikje:
geheel uit styreen en de eerste klinknageltjes verschijnen
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/locomotor/DSC07498.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/locomotor/DSC07502.jpg)
-
Dat ziet er al goed uit.
-
enne gaat ie ook rijden? t ziet er strak uit tot zover in elk geval! ;)
-
Ziet er goed uit zeg! In schaal 0 lijkt het me makkelijker om een aandrijving te maken dan in H0. (zij hij, die al tandenknarsend zelf uren in een niet (goed) werkende H0-aandrijving had gestopt :-X)
Maarten
-
ik hoop dat ie ook gaat rijden ;D ;D ;D
aandrijving heb ik nog niet echt uitgezocht, maar een kant en klaar draaistel eronder gaat niet lukken. ik wil ook twee aangedreven assen met stroomafneming maken. ik hoop dat ik een motor met aan beide kanten een as midscheeps kwijt kan, en dan direct met een wormpje op de as/wiel. Of zijn er nog betere ideen?
-
Heb je een stapel oude Railmagazines? Zoek anders eens naar nummer 146 uit 1997. Op pag. 50 begint een artikel over een Oersik in h0 gebouwd door Piet Scheltinga. Hij heeft een briljante aandrijving gemaakt/laten draaien uit messing. Het mooie van die oplossing is de driepuntsophanging. Een as is vast gelagerd in het frame, de ander hangt in een subframe en is gelagerd in de wormas. Ik ben momenteel volgens datzelfde principe een aandrijving aan het bouwen voor een 'echte' Sik, serie 200-300, ook in schaal 0. Ik heb alleen de wormoverbrenging vervangen door haakse tandwielen. Ik zaag de onderdelen uit 2mm messingplaat. Het subframe van de kantelas heb ik nu in elkaar zitten, nu de rest nog.....
succes!
Paul
oh ja: door schade en schande heb ik ondervonden dat ik met de aandrijving van een loc moet beginnen en niet met de bovenkant. ;D ;D
-
Hier hebben we het over. Nog genoeg te doen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kantelframe.jpg)
-
hm ja, mijn oersik heeft ook een kantelas die om de wormas draait, maar ik heb toch de indruk dat het motortje daar zo zn eigen opvattingen over heeft (t ding wordt ngal warm, blijkbaar loopt t een en ander niet helemaal soepel of was het motortje al verknaakt toen ik het kocht, gezien het feit dat het locje waarin het zat een tientje kostte is dat niet heel onwaarschijnlijk :P
Nou is er wel messing verwerkt in mijn aandrijving maar erg professioneel is ie niet:
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/oersik1.jpg
och, verder doet ie t wel... maar echt geweldig... nee.
-
Dat het uberhaupt werkt is al een hele prestatie gezien het priegelgehalte bij een Oersik. Reuzeknap! Wat ik merk van het zelf bouwen van een aandrijving is dat de marges gruwelijk klein lijn. Wist ik natuurlijk al, maar ervaren is toch iets heel anders.
-
Nou, gisteren op de beurs 2 worm-(wiel)-setjes bij GM&S gehaald. Hiermee moet de aandrijving van mijn 102 wel gaan lukken :D. Helaas moet ik wel bijna het hele onderstel opnieuw gaan maken :-|. (maar ja, het houdt je van de straat ;))
Maarten
-
het is al weer een tijdje terug, maar ik ben met tussenpozen er wel mee bezig. Veren en aspotten, vuldop en treeplanken aangebracht. Niet handig i.v.m. schilderen, maar een oersik is pas een oersik als het party dak erop zit:
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07914-1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07913-1.jpg)
Vorige week eindelijk de tijd gevonden om bij Piet Peetom een aandrijving te passen en wielen te bestellen. Helaas niet op voorraad dus even geduld tot eind januari volgend jaar. Wel verder gegaan met wat styreen details en messingdraad; haakjes voor dak, motorhuif en greepjes
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC08186.jpg)
-
Mooi strak, e_p!
Eigenlijk moet ik ook weer eens verder met mijn 102. Ik heb nu goede wormen en wormwielen. Dus alleen luiheid zorgt ervoor dat 'tie nog niet af is.
Maarten
-
*schop*
bouwen, jij aars.
;D
-
Misschien een vreemde vraag, maar kan je bij zo´n kleine loc niet beter een N spoor motortje gebruiken? Een stuk kleiner en het is toch geen TGV. (maar goed, wat weet ik verder van zelfbouw?)
Ziet er trouwens erg mooi uit. Heb vanmiddag nog bij de Oersik in het spoorwegmuseum gestaan. Vind het toch meer hebben dan een "normale" Sik..
-
Ziet er erg strak uit Maarten.
-
E-P:
Heb je al nummerschildjes? Zo nee, heb je hier wat aan?
(http://farm3.static.flickr.com/2062/2080208061_a506da5e4c.jpg)
-
joepie!
-
Jeetje zo te zien heeft het oersikken virus bij diverse mensen toegeslagen ;D Maar wel met mooie resultaten en nog lopende projecten tot gevolg ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
*schop*
bouwen, jij aars.
;D
Ik ben bezig! Heb momenteel allen geen camera om het vast te kunnen leggen.
(klink als een heel slecht excuus ;D). Met het GM&S spul gaat het een stuk beter. Toch wel een heel werkt om alles soepel te laten draaien enzo.
Maarten
-
ja, das echt op gevoel eikelen. leuk he? ;D
-
Echt wel! ;D
-
na de kerstdagen ben ik van plan de sik in de kleur te zetten.
Echter heb ik geen airbrush, dus ik zal het moeten doen met spuitbusjes (van Tamiya) of met de kwast. Ik denk te gaan beginnen met het interieur/ binnenzijde dak, kom ik slecht bij, dus met de kwast. daarnaa wit afplakken. Daarna een grondlaag grijs over de rest. Dan groen(met de kwast want tamiya heeft volgens mij alleen een te donkere groen.
Daarna zwart( kan met spuitbusje van tamiya( maar danwel alles afplakken) en de bufferbalken rood. Als laatste met de fineliner de biezen. Ik zag dat tamiya een mat zwart fineliner heeft, is dat de moeite, of gebruikt iedereen gewoon een huis en tuin fineliner?
Wie weet het beter, wie heeft er nog suggesties?
* * * Iedereen fijne feestdagen! * * *
-
Ik weet wel dat GM&S speciale belijningspennen heeft maar die zijn redelijk duur. Ik heb ze zelf niet dus ik kan er verder niet zoveel over zeggen.
Leuk oersikje ben je trouwens aan het bouwen ;D Ik moet ook maar eens wat gaan bouwen. Heb wel kits maar geen tijd ;D
Succes nog verder ;)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Wie weet het beter, wie heeft er nog suggesties?
Dan kom je toch gewoon langs om het te spuiten toch??
Edwin
-
heeft iemand misschien de bouwtekening voor mij ??? ???
-
Van welke? de 1, 2, 101, 102 of de serie 103-152?
Maarten
-
Over het maken van de biezen/lijnen: Ik heb de (dure) belijningspen , maar gebruik de watervaste stift.
Verder heb ik eens in een ander hobbywinkeltje ook vrijwel dezelfde belijningspennen gezien (en meegenomen) voor de wel heel dure prijs van 6 of 7 euro!!. Resultaat ok!
Edwin
-
heeft iemand misschien de bouwtekening voor mij ??? ???
Same here ik wil wel proberen een Sik te maken :) en dan de werkspoor versie (103-152) Niet dat heel veel tijd heb maar tja geld is wat krap nu dus lekker zelfbouw moet toch wat doen tussen de luier verschoonacties....
-
nu er toch zoveel te doen valt over den oersik, rijst mij den volgende vraag. isser al iemand die dr een decoder heeft weten in te rommelen, en waar heeft men den weerstanden voor den lantaarntjes verwerkt? ikzelf wil er ook een gaan bouwen, oke, laaaaaag tempo, eventueel zelfsch zonder lantaantjes, maar natuurlijk wel met'ne decodertje, anders kan ik er natuurlijk niet mee rijden. een zimotje erin ofzo, voor een z-lokje, en dan onder de partytent gefrummeld? das al zo klein dat ik het niet meer kan zien nl.
goed, maar ik lees ook dat iemand een schaaltekening heeft, die wil ik wel eens even aandachtig bekijken, ik kom niet meer als een aantal foto's, is wat zuinig om een lokje mee te gaan bouwen.
en als laatste, wat hebben jullie gebruikt als plaatmateriaal, ik heb heel wat soorten op voorraad (bouw ook tanks enzo, in 1:35, en ben daarom ook lid van de TWENOT, maar dat terzijde), maar zie nergens wat jullie nou daadwerkelijk gebruiken (behalve om de lampjes van te maken dan!
Timo
-
voor tekeningen, stuur mij een pb met je email adres, dan komt ie eraan.
Mijn sik is in styreen, 1, 0,75 0,5 en 0,25mm maar da's in nul; 1:43.
Huib Maaskant heeft de truc uitgehaald met decoders lampjes enz, weliswaar met een grote sik en ook in nul http://www.floodland.nl/aim/info_grote_sik_2.htm
-
heb je hier wat aan??
(http://farm3.static.flickr.com/2223/2226999196_2e4d84ae93.jpg)
Edwin
-
dat is ook een mooie tekening ;D Kom je nu mee
mijn tekening (met vlek) zijn verstuurd naar de gegadigden. We zijn de bouwvorderingen graag tegemoed in dit topic ;D
-
klik klik klik (http://fotoalbum.dds.nl/blokpost-nul/oersik/NS_Locomotor_RG1932_001.jpg?DDS=cc9f5103696722bb4c3fd5b34e069659)
een goed link met plaatjes :)
-
We zijn de bouwvorderingen graag tegemoed in dit topic ;D
Komt goed alleen het kan ff duren. Moet nog wat zooi bestellen bij GMENS
-
ik de oersik alleen in de kleur groen geweest, of waren er ook andere samenstellingen.
p.s. was er ook een oersik met een zwaailicht?
-
Er zijn andere kleuren geweest, o.a deze (waar ik nog steeds graag duidelijkere foto's en info van zoek:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Scannen0001.jpg)
Ook werden vroeger locomotieven (en locomotoren) voor fabrieksfoto's in zogenaamde fotokleuren (meestal grijs, met zwarte/witte biezen) geschilderd, zodat details beter zichtbaar waren op zwart/witfoto's.
Voor zover ik weet is geen locomotor uit de serie 100 met een zwaailicht geweest.
Maarten
-
kijk eens aan, na lang te habben gezocht heb ik een enigzins goede foto van een geel-grijze oersik.
ik weet niet hoe je foto's moet plaatsen, maar op deze link staat een goed plaatjehttp://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm (http://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm)
-
Die sik met die VAM-wagens is hoogstwaarschijnlijk deze of nummer 1:
http://fotoalbum.dds.nl/blokpost-nul/oersik/NS_Locomotor_RG1932_003.jpg (http://fotoalbum.dds.nl/blokpost-nul/oersik/NS_Locomotor_RG1932_003.jpg)
Dit waren geen NS-locomotoren, maar wel duidelijk familie.
Ik weet niet of die 110 een geel/grijze is. Die andere van de Hoohovens is zo te zien geel/donkerrood.
Maarten
-
eigenlijk moeten ze er nog een maken met in plaats van dat handwiel zo'n gaaf houten scheepsstuurwiel. Dan die muffe apparaten van de berenboot op de treeplank en gaan met dat ding.
-
Werkspoorstaat opgezocht:
Gemeente Den Haag voor Gem. Reiniging: bedrijfsnummers 1,2; fabr.nrs 611-612; motornummers 6519-6520; bjr 1931.
Technisch gelijk aan NS 120 ev.
Na opheffing VAM vervoer uit Den Haag ging de 1 naar Wijster en de 2 naar Pametex Binkhorst Den Haag. 2 is gesloopt in 1983. De 1 kwam terug in Den Haag in 1978 en belandde direct bij de sloper.
Er bestaat een foto van de 2 die dan drie gasketels op zijn neus en twee achterop heeft, gas ipv benzine want die was schaars in de oorlog.
Modelspotter
-
ha, aandrijving en wielen zijn binnen voor de oersik in nul! mooi bonbonnetje gekocht bij Piet Peetoom en Gibson spaakwieltjes erbij, volgens mij de eerste oersik met vierwielaandrijving :mrgreen:
het motortje past net in de motorruimte van het sikje, de uitstekende as om eventueel een vliegwiel te bevestigen moet er nog wel af
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/locomotor/DSC08524.jpg)
de wielen zijn provisorisch op de as geschoven, zit nog niet vast. De overgang van de 2mm assen met busjes naar 3/8"
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/locomotor/DSC08526.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/locomotor/DSC08527.jpg)
-
Ziet er mooi uit! Ga je de tweede as ook aandrijven met ketting of riempje?
-
tweede as is al via een cardan ook aangedreven ;D
op de eerste foto zie de kopse kant van de as
-
Mooi spul hoor! Ook mooi als basis voor vierassige diesellocs. Twee van die dingen vormen een goede basis voor een 2400 met aandrijving op alle assen.
-
E-P ben je al verder gekomen met die aandrijving ( heb je hem al ingebouwd ? ) , die ziet er goed uit. Een oersik bouwen lijkt mij een mooie start voor mijn spoor 0 gebeuren, kan je mij pb-en over die aandrijving, tekening, enz..? Dan kan ik een plaat messing gaan mishandelen....
-
@Vincent,
Als je een écht luxe aandrijving wilt inbouwen moet je eens kijken op de website van Albert Munz http://www.amz-munz.de/ (http://www.amz-munz.de/). Deze aandrijvingen zijn niet goedkoop, maar je krijgt er behoorlijk wat kwaliteit voor terug. Zelf betrek ik alleen wielen en wielstellen van AMZ. Ik vind het fröbelen aan een zelfgebouwde aandrijving nl. leuk. Als je snel en goed wilt rijden scheelt het wel veel frustratie (en tijd).
groet, Paul
-
vincent, je hebt een pm
een oersik in nul is een prachtige start, dat was ook mijn idee een jaar geleden. ben nog niet verder met de sik, op wat schilderwerk na. Aandrijvingen van amz zijn natuurlijk mooier en duurder(denk ik ), al vraag ik me af of je er een kwijt kunt in een oersik. In een grote sik wel,
(plaatjes FritsT )
(http://static.flickr.com/45/152693057_447ccf56f1.jpg)
maar die is dan ook een slag of twee groter als de oersik
(http://static.flickr.com/96/282777458_64d6ff8c4b.jpg)
-
vraagje: hoe zit het met de zwarte biezen op de oersik? Op de oersik van Floris zie ik biezen , op die van philkotrain niet ?!
-
tja, van wie zou je een tweedehands auto kopen? ;D
-
Tja, zelf hou ik wel van lekker goedkoop bv www.milano.nl
-
>Kick<
Hmmm eindelijk foto's van mijn oersik in N (ja inderdaad N) in aanbouw. Okay ik speel een beetje vals het is een bouwpakketje van schiffer design. Maar toch probeer ik hem ook te motoriseren wat me tot nu toe genoeg hoofdbrekens bezorgd heeft. Daar ga ik dus maar eens vlug mee verder.
http://i282.photobucket.com/albums/kk243/LennertvdWerf/STA71125.jpg
ow jah hij zal het nummer 108 dragen.
-
hulde!
-
Neem je hem 17 mei wel even mee naar Houten Lennert, dan neem ik mijn vergrootglas mee om hem te bewonderen!
Groet Jaap
-
hmmm ik heb hem met nanotechnologie gebouwd door onder een elektronenmicroscoop de afzonderlijke atomen te rangschikken ;)
jeej ik heb een fabrikant van kleine motortjes gevonden, alleen effe kijken of ze mij willen leveren, de kleinste die ze maken is 1 mm in diameter en 2.3 mm lang :o
-
jeej ik heb een fabrikant van kleine motortjes gevonden
Wie dan, wie dan, wie dan?Doet es effe zeggen, heb ik ook wel oren naar.
Heb ook zo'n schiffer bouwdoos liggen.
Oscar
-
Kinetron, maar die doet alleen speciaal ontwikkelen en en produceren voor bedrijven :( ik blijf stug doorzoeken
-
is dit (http://www.budgetronics.eu/N_frame.html?http://www.budgetronics.eu/Micro-motor--N_art_297.html) klein genoeg?
Gr/KC
-
Dat zou misschien net passen qua lengte, bedankt KC!
-
tis wel een toeren motor, 57.000 omwentelingen
-
nou en gaat ie lekker snel :P
jeuj foto's van de nummerplaten voor mensen die zich afvragen hoe groot die nu zijn, welnu gewoon klein, en ik mocht ze nog schilderen ook :D
http://i282.photobucket.com/albums/kk243/LennertvdWerf/STA71127.jpg
-
Er mist nog een tekst: Nederlandsche spoorwegen , wel flauw dat dat er niet op zit dat wordt dan onder de elektronenmicroscoop zelf schilderen vrees ik voor je ;D
-
Dat staat er ook op alleen kon de macro functie van mijn camera dat niet aan :D
-
tis wel een toeren motor, 57.000 omwentelingen
Ja, onbelast...
-
jeuj nummerplaatjes geplakt zonder 1 te verliezen (ik ben goed :D )
http://i282.photobucket.com/albums/kk243/LennertvdWerf/STA71130.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk243/LennertvdWerf/STA71129.jpg
de totale lengte is nu met buffers 40 mm :P
-
http://i282.photobucket.com/albums/kk243/LennertvdWerf/STA71130.jpg
die oersik geloof ik wel, maar wat een leuke fotostandaard ;D
-
schattig he, heb ik een heel rijtje voor me staan, ik moet eens opruimen levert geld op.
-
Vooral de inhoud van de fotostandaard is goed.
Echt wel heel klein in N! Ziet er goed uit Lennert.
Maarten
-
is die burns er al? ;D ;D ;D
-
Nee nog steeds niet! >:( >:( >:( grrrr!
Jij bent trouwens niet de enige die dit vraagt e_p, het is de meest gestelde vraag van de afgelopen tijd... ;)
Maarten
-
schande! Heb nog een momentje gedacht aan ook een
-
Om dit draadje weer eens leven in te blazen: Wellicht zou de aandrijving van de Piko Kö I geschikt kunnen zijn voor een NS-locomotor. De radstand klopt in ieder geval. Heeft iemand meet info over de afmetingen van de aandrijving?
Het gaat dus om zo´n geval:
(http://www.piko.de/piko_bilder/52055.jpg)
Bron: www.piko.de
Maarten
-
best een goede optie, met het kapje in de hand naar de winkel (tekeningetje opvragen bij piko gaat veel te lang duren)
welke opties heb je nog meer?