BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jan dutij op 20 May 2009, 19:45:43
-
Heren, (en een enkele dame),
Vorig jaar november besloot ik, voor de vijfde maal, een baan op te gaan zetten. Inmiddels 56 zijnde, en altijd " spoorgek" gebleven, wilde ik toch opnieuw beginnen nadat mijn zoontjes ( inmiddels 17 en 19) mijn laatste baan gesloopt hadden:" pappa, mogen we even met de treintjes spelen: Goh, pappa, dat ene treintje doet het niet meer, enz..
Eentje dus het huis uit, en ik zijn kamer ingepikt: Mooi, en dan nu een " N"-baan, dus veel meters om te rijden!. Via Anyrail een ontwerp gemaakt, pakweg 2500 euri uitgegeven aan materiaal, oude l.l., dus analoog, bezig met de opbouw, en dan....
" Ben ik niet een sufferd": In " N" heel weinig te krijgen, als ik dat allemaal op dit forum zo zie, maar WEL een hele mooie verzameling Stoomloc's: BR 01,05, 10( rood), 23, 41, 44, 50, 52, 65, 78, 80, 94.... en een minstens zo imposante Engelse reeks van Castle's, Kings, A-3's, A-4's... + alle rails etc. om minstens 60 meter te laten rijden.....
Maar de laatste week bekruipt me het gevoel: " Moet ik niet " terug" naar HO, zodat ik ook een 5500,6300 en evt een 3700 ( als ie ooit komt) te laten rijden??
Gek word ik van mezelf: Als ik " de boel" nu verkoop, krijg ik nog niet de helft van wat ik er voor betaald heb, en kan ik weer overnieuw beginnen,..maar....
beter ten halve gekeerd dan ten helen gedwaald....
Graag jullie reactie!!!
JanD
-
Ik denk niet dat je gek bent maar jezelf nu wel een beetje gek maakt.
-
Zijn er niet nog andere redenen (lees: voordelen) om spoor N te rijden?
En ik geef Kareltje groot gelijk, uiteraard no offence! 8)
-
1 ding heb je wel gelijk
Alles wat je NIEUW koopt krijg je nooit meer de nieuwprijs voor terug.
Idee op beurzen en op marktplaats te kijken is een stukkie goedkoper
Wel goed uitkijken.........
-
Jan,
De meesten van ons hebben keuzes gemaakt. Ik ook: Nederland, tp III, HO. Toch kijk ik vaak naar Engelse stoomlocs met een gevoel van: Eigenlijk is dat toch ook wel heel erg mooi.
Maar alles bij elkaar heb ik geen spijt van mijn keuze en beleef ik er veel plezier aan.
Denk maar zo: "The grass is always greener on the other side."
Geniet van je N-spulletjes (en laat er vooral veel van zien op dit forum zodat wij kunnen meegenieten).
Grtz,
Ton
-
Ik zou me met zo'n enorme verzameling vooral op de mogelijkheden daarvan gaan richten. Als je nog niet overtuigd bent van de mogelijkheden in schaal N dan raad ik je aan vooral nog wat beter op dit forum en de rest van het internet te gaan kijken... ;)
www.meine-n-welt.de is bijvoorbeeld een prachtige site.
Ik heb zelf ook wel eens de neiging gehad om mijn hele jaren 50 DB verzameling te verkopen en het in te ruilen voor Nederlands materieel... maar inderdaad je krijgt er erg weinig voor terug en sites als 'murmeltal.nl' en 'hessisch oldendorf in h0' geven me dan toch weer inspiratie verder te werken aan m' n eigen modules.
Kortom:Ik zou zeggen, niet verkopen maar kijken naar de mogelijkheden met het aanwezige materieel.
Groeten, Xander
-
Als we het over modelspoormaterieel hebben reageren we vaak 'gek'.
Rails van 20 jaar oud vervangen we niet, zonde van het geld.
Materieel wat we gekocht hebben en na een paar jaar willen verkopen levert weinig geld op.
Als je er mee 'gespeeld' hebt, heb je het geld er toch weer uit?
Een auto wordt een aantal jaar gebruikt en ingeruild met veel bijbetaling.
Een computer van 4 jaar oud is niks meer waard en er wordt weer een paar honderd euro neergeteld voor een nieuwe.
Deze twee voorbeelden worden al als normaal beschouwd.
Alleen als het over modeltreinen gaat dan worden 'we' kritisch. Zonde van het geld.
Inderdaad vervelend, maar het nieuwe materieel levert weer wel meer speelplezier op en
met het oude materieel doe je een ander weer een plezier mee.
Dit maakt voor mij de keuze niet moeilijk, het is even door de zure appel heenbijten en na een tijdje ben je al weer gewend.
Natuurlijk is en blijft het een hobby die geld kost en zullen we keuzes moeten maken.
Voor de een is dat gemakkelijker dan voor een ander.
Jan, veel wijsheid toegewenst met je keuze.
En misschien kun je zelf ook tweedehands materieel kopen.
Erich
-
Als we het over modelspoormaterieel hebben reageren we vaak 'gek'.
Rails van 20 jaar oud vervangen we niet, zonde van het geld.
Erich
Me pa heeft nog locs liggen een van de eerste serie van minitrix !
En doet het nog prima!!!
-
Tja, dan twijfel je heel lang en dan hak je de knoop door. Ben je weer even helemaal in je nopjes.
En dan zie je opeens iets dat je eigenlijk ook heel graag zou willen. Sta je weer voor de keuze........
Maak je niet gek Jan, ook in N is veel te krijgen. Natuurlijk lang niet zoveel als in h0 maar het aanbod is groot hoor, zeker in stomers. Vooral als het Duitsers zijn ;D
En dan ontdek je ineens dat het eigenlijk heel leuk is om zelf wat loks om te spuiten, dat geeft weer een hele andere dimensie aan de hobby.
Kortom: Je eigen fantasie is je grens :)
Groetjes,
Jos
-
moeilijk gevalletje.
Eigenlijk is het wat wil je liever zelf, ik kan je een tip geven als je het gaat verkopen, verkoop het dan niet in 1x maar verkoop alles los. Dan kryg je er nog vaak weer wat meer voor!
Liever N spoor blijven rijden? Zie vooral beurzen marktplaats,ebay, of neem eens een bezoek aan duitsland hier zijn nog al veel winkel die veel n spoor nog hebben.
Ik rij zelf ho en heb absoluut geen spijt!
Je moet zelf even goed op een rijtje zetten van goh wat wil ik nu?
met een kleine baan kun je wel beter n spoor gebruiken denk ik..
Ik zou zeggen Succes ermee! en we horen het wel denk;)
-
Je kunt toch ook en "N" En "HO" doen?
als je een kamer tot je beschikking hebt dan kun zoals veel amerikanen doen multideck rijden.
je maakt dan een uitsende uit het landschap wat je wil uitbeelden bv de onderste laag op 1m10 hoog en op 1m 70 een nieuw deck met een n baan.
Het enige wat je moet afleren is het europees denken van spoorbaantjes maken: Wij zijn geneigd alles op een plaat te doen en cirkels te rijden.
chk maar es op modelrailroad en multideck
-
Een auto wordt een aantal jaar gebruikt en ingeruild met veel bijbetaling.
Een computer van 4 jaar oud is niks meer waard en er wordt weer een paar honderd euro neergeteld voor een nieuwe.
Deze twee voorbeelden worden al als normaal beschouwd.
Dat is appels met peren vergelijken.
Auto's hebben een "gemiddelde" levensduur van ca 15 jaar en een PC van 10 jaar oud is alleen nog goed om een brief op te schrijven ;)
Treinen daarentegen zijn "redelijk" waardevast en verslijten nauwelijks. Daar heb je niet echt afschrijving op.
Ga je het verkopen dan vang je er helaas meestal slechts 1/3 van de nieuwwaarde als je het als grote partij van de hand doet. Dat is zoals de handel werkt en heeft weinig met de leeftijd van het materiaal te maken.
Wanneer je echter goedkoop aangeschfte 2-de hands materiaal van de hand doet is niet uitgesloten dat je er zelfs winst op zou kunnen maken.
Uitzonderingen van verzamelaars waardevermeerdering even hierbuiten gelaten.
Maar laat jezelf vooral niet gek maken.
Sta achter je keuze en richt je vooral op de voordelen van je genomen keuze.
Groetjes Ronald
-
Gewoon N blijven rijden, voor 1 of 2 modellen die er niet in N zijn zou ik niet overstappen. ;)
-
Jan,
De modelspoor hobby kent heel veel smaken.
Het gaat er om dat jij een eigen smaak vindt, waar jij plezier in hebt.
Een foute keuze, is een keuze die je op korte termijn weer moet herzien, omdat het plezier tegenvalt.
En ja, er zijn dure en goedkope keuzes.
Soms heb ik een fantastisch dag op de beurs in Houten, zonder dat ik met iets thuis kom.
Laat je niet gek maken, en maak je zelf niet gek.
Denk na, en kijk rond.
Heb je echt geen plezier meer in je huidige keuze,
denk dan pas na over bijsturen of het zetten van haakse bochten.
Succes!
Dirk.
-
Maar de laatste week bekruipt me het gevoel: " Moet ik niet " terug" naar HO, zodat ik ook een 5500,6300 en evt een 3700 ( als ie ooit komt) te laten rijden??
Je hebt toch wel in de gaten dat deze locs (en nog veel meer ns-stomers trouwens) ook in H0 alleen als peperduur Philotrain model of als bouwset verkrijgbaar zijn? Het is helemaal waar dat er in H0 veel Nederlands materieel verschijnt, maar juist op het stoomvlak is dat toch een verhaal apart.
Verder sluit ik me eigenlijk bij Kareltje aan met die aanvulling dat we ons allemaal wel eens op deze manier gek hebben gemaakt en 1 of 2 keer in een modelspoorleven de boel helemaal omgooien. ;D
Al eens aan 0 gedacht?
-
Herkenbaar probleem, heb mooie LSM ICR's, 1823, 1145 en 2x een Bm232 en een Am202 en toen zag ik de mooie blauwe plan E's en W's en D's... Ik twijfel nog steeds want de oude NS laat me maar niet los... Dus tja heel herkenbaar!
MVG. Frank
-
Zo gek zul je niet zijn, anders ben ik het ook ;D. Heb veel NS H0 gekocht, dan zie je ineens een N baan, en de ruimte voordelen die dit geeft. Maar het mist toch weer de detaillering en rijeigenschappen van H0. Gek wordt je ervan, en hebberig ;D.
Gerard.
-
Ik word er niet gek van, de rijeigenschappen zijn gelijk. 3-rail, 2-rail H0 of N maakt niet uit.
Heb alle 3 de systemen, dus weet waar het overgaat.
Advies, gewoon houden wat je hebt en er van genieten. Het gras is bij de buren toch altijd groener.
Mvg
Wim.
-
Als 56 jarige zal het je inmiddels wel duidelijk zijn dat het leven bestaat uit keuzes maken. Dat is in deze hobby niet anders. Je hebt gekozen voor een bepaald systeem. Dat brengt ook consequenties met zich mee. Nu heb je d keuze om over te stappen of om er mee door te gaan. Een foute keuze bestaat volgens mij niet. Het is misschien wel slim om de gevolgen van die keuzes vooraf eens te bekijken en te bedenken wat je wil of belangrijk vindt. Als je van alles wel zou willen betaal je er ook de hoofdprijs voor, zeker als je dan ook nog eens een grote baan wil. Je kan het ook iets kleiner houden, dan komt het werk af voordat je uitgekeken bent op wat je gekozen hebt en kun je daarna aan iets geheel anders beginnen. Iets waar je nu misschien nog wel niet aan gedacht hebt.
Ach, wat maakt het allemaal ook uit. Zolang je er maar plezier aan hebt.
-
heb in de loop der jaren al zo vaak wisselingen gehad. Dingen gekocht, nieuw en tweedehands. Dan ook weer verkocht, soms noodgedwongen. Nooit alles in één verkocht, dat is waardeloos. Maar per stuk haal je er altijd best nog wat voor op als je tenminste zuinig op het spul bent geweest (originele verpakking bewaren helpt altijd goed voor de eventuele verkoopwaarde weer).
Maar al met al heb ik de afgelopen 30 jaar een aantal fases gehad waarbij ik eigenlijk weer niks had, en soms vergeten dat ik nog wat had, haha.
Ik zou een hele verzameling niet zomaar wegdoen om een bevlieging maar als je echt iets anders wilt dan is het ook maar weer zo. Maar soms kun je ook op twee sporen tegelijk zitten, ook niet erg, als de financiën het een beetje toelaten. Maar laat je niet gekmaken, soms even diep ademhalen....
;D
-
Auto's hebben een "gemiddelde" levensduur van ca 15 jaar en een PC van 10 jaar oud is alleen nog goed om een brief op te schrijven ;)
Dat van die PC ben ik niet helemaal met je eens. Mijn vader heeft een PC van 13 jaar oud, en die zou nog wel Koploper kunnen draaien, en ik heb zelf nog een PC van 16 jaar oud, en daar zitten nog best leuke spelletjes op ;D
Maar om even op de hoofdvraag terug te komen: Keuzes maken is soms lastig. Daar heb ik in deze hobby helaas ook veel mee te maken, omdat mijn budget nogal beperkt is. Want modelspoor is leuk, meer treinen is leuk. Maar een brommer is ook leuk, en die loopt ook niet op water. Een van de leukste aspecten aan de hobby is misschien wel om beurzen af te struinen en af te dingen. En E-Bay levert soms ook leuke koopjes op.
Overdenk nog eens rustig wat je precies wilt, en ga vooral niet overhaast dingen verkopen en kopen.
Slechts kalmte kan u redden!
MVG, Robin
-
Ik ben 53 en heb altijd H0 gehad. Beperkingen met de ruimte, ja, dat klopt, maar het is altijd te klein.
Dan maar spoor N ? Nee...... alhoewel...... destijds bij de Eindhovense Modelbouwvereniging rondgekeken en -heel lang geleden dus- het nodige in schaal N gebouwd (huisjes).
Die "grote" treinen (H0): heerlijk om in je handen te houden en om zelf iets aan te doen. Ogen worden wat minder dus deze schaal is toch wel "lekkerder" dan N.
Tweedehands analoog en stoom: heel betaalbaar op dit moment op Ebay (Duitsland).
Maar ook schaal N is geweldig om mee te werken, kijk naar de verschillende banen hier op dit forum.
Maar voor bepaalde thema's en/of tijdperken misschien iets minder geschikt.
Succes !
-
IK heb 25 jaar n spoor gehad en ben overgestapt op ho.
Ik had via marktplaats een advertentie gezet n ruilen tegen ho.
en heb toen met iemand geruild 1 op1 zodat ik weer een basis had om te beginnen.
de rest had ik los verkocht op ebay en marktplaats.
ik kan zeggen dat ik geen spijt heb van mijn aktie.
Ik denk dat in waarde van het matriaal niet veel ben verloren.
Maar even terug komen op de vraag ik denk niet dat wij die voor jou kunnen beantwoorden dit is een persoonlijk iets.
sucses met je keuze.
arno
-
Ben begonnen met Märklin toen ik 8 was.
Toen ik 14 was ben ik vanwege de ruimte op N overgestapt.
Heb nu 2 en half jaar H0 gelijkstroom, ondanks weinig ruimte. (ben nu 27)
Ben gek op loks met geluid en die oude stoomgedrochten ( zie Trossingen)
Dat word gewoon heel lastig in N, en ik ben wel heel handig enzo
Ook de detaillering zoals planten enzo miste ik in N ( zie weer Trossingen ;D )
Als ik Jeroen zijn baan zie ( Boppard) denk ik wel van ok je hebt de mooie lengte van de treinen,
maar over en aantal jaar verhuizen ( als de huidige baan af is ;D ) en dan gewoon een huis met schandalig grote hobbyruimte kopen hahaha.
Maar nee ik zo niet terug naar N willen.
MVG Dave
-
Tevens herkenbaar bij mij. Voor mijn eerste vaste modelbaan had ik een standaard baanplan van Fleischman op het oog. Toen ik alle rails had gekocht leek het me toch mooier om de rails zelf te belasten en vond ik het baanplan ook nogal saai.
De Fleischman rails liggen nu op een plank zodat mijn locs en mooiste modelen er op kunnen staan.
-
Tsja eigenlijk is alles al gezegd, weinig meer aan toe te voegen, laat het eerst maar eens bezinken en beslis niet te snel om eventueel alles om te gooien.
Zet anders al je voors en tegens voor elke spoor groote eens op een rijtje en kijk welke dingen jij het belangrijkst vind misschien dat dat een oplossing biedt.
Zelf rij ik met N een vriend van mij met H0, enige wat ik dan meestal mis in N is de detailering.
Ja er is minder te krijgen in N maar als je een beetje zoekt is er genoeg te vinden.
Het meeste wat ik de afgelopen tijd gekocht heb heb ik van ebay en marktplaats, een kwestie van een paar keer per week allerlei zoektermen intypen.
En het net afstruinen op zoek naar modellen die je nog niet kent.
Op beurzen ben ik nog niet geweest dus daar kan ik nog niets over zeggen.
Maar ik neem aan dat daar ook vaak wel wat leuks te vinden is.
Ik ben sinds een half jaar weer actief bezig met de hobby sinds mijn kinderjaren, en heb ervoor gekozen om nederlands materiaal te gaan verzamelen.
In het begin had ik ook zoiets van ik stap maar over op duits want er is niet veel te vinden, maar hoe langer ik zoek hoe meer ik tegenkom, en meestal voor redelijke prijzen. (al is het soms wel voor de hoofdprijs, staat nu bv een arnold wagon op ebay waar nu al dik €100 euro voor geboden is)
In mijn geval heeft een beetje geduld zich dus wel beloond.
Gr, irvin
-
Dag Heren,
Dank voor de vele reactie's!! Natuurlijk zal ik zelf een keus moeten maken, maar uit vele reactie's maak ik op, dat het twijfelen wat ik momenteel doe, en het feit dat er ook anderen zijn, die zijn geswitched, ik me nog niet direct bij de psychiater hoef te melden.Eigenlijk had ik " epoche 2--Nederland" willen rijden, maar ja, daar is ook in HO niet zo heel veel materieel voor, tenzij je dus handig genoeg bent om de bouwpakketten te gaan bouwen: dat wordt wel heel mooi, maar als ik dat ga doen.... Dus om de schaal hoef ik niet per se naar HO te gaan, misschien wel vanwege het moeilijker " weggedrag" van de N-Loc's: vanuit mijn vorige HO-banen kan ik me het gelazer wat ik nu met sommige Loc's op Engelsmannen en wisselstraten tenminste niet herinneren... En toen van de week mijn Ebay-de aangeschafte BR65 van Piko in een ruime bocht een sprongetje maakte, van de tafel af flikkerde en daarbij een buffer afbrak, werd ik het echt even zat...dat gepriegel ook allemaal!! Maar dan bedenk ik me ook weer dat mijn Arnold-en Minitrix-Loc's wel beter rijden, tenminste beter dan de meeste Graham-Farish-Dapol-en Piko-Loc's. Kwaliteitsverschil dus. Bovendien doe ik er waarschijnlijk verstandig aan, rails in bochten, nu veelal bestaand uit 2e hands minitrix, te vervangen door flexrail. Al die toch niet meer zo lekker liggende verbindingen zorgen ook voor veel " gedoe", dus is het verstandiger die er zoveel mogelijk uit te gooien.
Met andere woorden: ik blijf maar bij N-Spoor, liet zo net nog even mijn nieuwste aanwinst, een Rode Br05 (stroomlijn) met een stam van 8 " hechte"-rijtuigen rijden, en dan ben ik er ook wel weer erg blij mee.....
Heeft iemand trouwens ooit nog wat gehoord van die " bouwer", die per 1 juni de 3737
in HO, en in het najaar in N zou gaan leveren?.....
Jan
-
Ik heb er nog niets van gehoord (ben in de markt voor een uitvoering in N) maar hij heeft wel zijn marktplaats advertentie bijgewerkt.
Het begint al op een trein te lijken.
http://link.marktplaats.nl/252807608
Staat ook een draadje over hier op het forum.
Gr, irvin
-
Ik ben 3 maal overgestapt naar een andere schaal. Heb ik nu een dwangbuis nodig? ;D
Zelf gestart in N, een opwindtreintje van Jouef uit mijn kindertijd niet meegerekend.
Toen had ik nog een behoorlijke ruimte tot mijn beschikking. Dus een grote N baan, veel rails, wissels en doorgaans lange treinen. (mijn investering hierin was wel een stuk bescheidener, zo'n 2000,00 gulden schat ik).
Maar ik vind bouwen eigenlijk leuker dan rijden. Een klein maar veel verder te detaileren thema in H0 past mij beter. Dus over gestapt en in H0 twee bescheiden banen gebouwd. Daar heb ik een hoop lol aan beleeft, maar soms miste ik ook wel het fraaie gezicht van mijn schaal N Hobbytrain SVT 137 Köln treinstel door een veel ruimer opgezet landschap dan in schaal H0 mogelijk is.
Het N spul heb ik deels ingeruild bij de aanschaf van de bescheiden hoeveelheid H0 spul. Maar de meeste rails en wissels en huisjes heb ik nooit verkocht. In die tijd was er nog geen marktplaats.nl.
Inmiddels heb ik een veel kleinere ruimte tot mijn beschikking. Dan lijkt het logisch om weer naar schaal N terug te keren, zeker als je daar nog een hoop spullen van hebt. Maar nee ............ nog een maatje groter, want nu met 0n30 bezig, naast een erg bescheiden H0 baantje. Want je kunt gewoon twee dingen naast elkaar doen. Of N rijden en H0 veramelen. Tsja, de hobby kost nu eenmaal geld.
Herman
-
Wat is gek?
iedereen mag toch een hobby hebben!
Ik zelf heb ook een grote verzameling NS materieel.
Het begon indertijd met geel/grijs en waar het eindigd weet ik zelf niet.
Weet wel van me zelf dat ik de NS kan laten zien aan mensen vanaf 1920 tot het heden met bijna alles wat er gereden heeft qua kleurstelling en materieel.
En je koopt toch niet om het weer te verkopen............
En toch zin er nog modellen die graag een keer wil aanschaffen.
groetjes Chris