BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: TonP op 16 May 2009, 19:25:17
-
De meest voorkomende minimum radius op het web is 15 cm, maar op een testbaantje hebben mijn auto's (bus en twee vrachtwagens waarvan 1 met aanhangwagen) geen moeite met een radius van 10cm.
Ik heb de rijdraad ingefreest in MDF met een Faller frees en de plaat bedekt met 0,1mm polystyreen, nog ongeverfd.
Uiteraard wijkt de achterkant, danwel de aanhangwagen, naar binnen uit, maar dat vind ik niet bezwaarlijk.
Omdat ik niet weet wat voor auto's ik in de toekomst zal aanschaffen en dus ook niet weet wat hun eisen zijn, ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen met een radius kleiner dan 15cm.
Ton
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_47.jpg)
welk van de 2 ???
-
idd, de 1e tekening kan prima maar de 2e kan echt niet... de kleine wagens willen daar nog wel doorheen komen maar de grotere... vergeet het maar ::)
-
oke, heb ik weer extra zekerheid ;D
-
Bij bussen en vrachtauto's moet je bij een bocht van 180 graden om rekening houden met
een minimale boogstraal van 25 tot 30 cm.
En liever nog iets groter, voornamelijk bij bussen, daarvan willen namelijk de achter wielen
door het wringen in de krappe bochten, nog al eens loslaten van de as.
Met auto's en kleinere vrachtauto's is 15 cm geen probleem bij een 90 tot 180 graden bocht.
-
Ik ga op mijn baan nooit onder de boogstraal van 20cm.
Gebruik vrachtauto zonder aanhanger en bussen.
Komt wel eens voor bij een van 20cm dat de voorwiel aandrijving niet meer neutraal
komen dit bij de bussen.
Schoonmaken van de rijbaan en de wielen (of vernieuwen) is dan de oplossing.
wil.
-
Radius is "straal" ofwel de halve doorsnede.
@RobbertJan, dan lijkt het me dat je met 25 tot 30 cm de doorsnede bedoelt ?
Is anders een straal van 30cm niet wat erg groot ?
Waar het mij om gaat is hoe ver ik kan gaan met een driesprong en rotonde waarbij de wagens ook in de realiteit krappe bochten moeten draaien.
Kan het niet nauwer dan 15cm, dan pech.
Het loskomen van wielen van de as is natuurlijk iets om te voorkomen.
Ton
PS. Voor de volledigheid, zie onderschrift, het gaat om H0
-
Ik bedoel inderdaad de doorsnede van de bocht.
Bij kleinere bochten komt het inderdaad ook voor dat de
voorwielen dus stuurinrichting van bussen niet meer de
ingefreesde draad volgt, zelfs wanneer deze alleen maar overschilderd
is na het infrezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van de
afstand van de magneet op de sleper ten opzichte van de stuurinrichting
tot en met de snelheid van de bus. Deze rijdt dan te snel om nog te corrigeren
in krappe bogen en zal dan rechtdoor gaan of gewoon rondjes blijven rijden.