BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jeepney op 14 May 2009, 23:32:37
-
zelf heb ik reeds een dubbel dieselloc br288/v188 van roco (artikelnummer 23265/23267) in n-spoor, een loc die in feite bestaat uit 2 separate gedeeltes met ieder een motor
deze loc heb ik destijds laten voorzien van decoder, waarbij volgens de inbouwer helaas 1 motor moest sneuvelen om een tweetal redenen, ten eerste doordat de loc in wezen bestaat uit 2 kleine behuizingen, was er voor de decoder simpelweg geen plaats meer, ten tweede geeft het problemen als 1 decoder, 2 motoren moet aansturen.........de eerste reden kon ik begrijpen, de tweede reden vond ik eigenlijk een beetje twijfelachtig
wat schets mijn verbazing als ik op ebay dezelfde loc zie, voorzien van 1 decoder, die beide motoren aanstuurt (nog extra nagevraagd bij de verkoper, die dit nog eens extra getest heeft voor mij)........alleen is van de behuizing waar en 1 motor en de decoder in zit, het dak door de warmteontwikkeling van de decoder zichtbaar "doorgezakt"..........de verkoper denkt dat ik na aankoop verdere opwarming en dus schade aan het dak van de behuizing kan voorkomen door een stukje aluminiumfolie o.i.d. te plaatsen tussen het dak en de decoder
mijn vraag is nu: als er zoveel hitte-ontwikkeling is in dit ene krappe locgedeelte door de aanwezigheid van zowel een motor als een decoder en je gaat met aluminiumfolie die warmte terugreflecteren de behuizing in, geeft dan je decoder (en motor) niet op een gegeven moment er de brui aan
(http://img17.imageshack.us/img17/9062/130e1.jpg)
-
Het gaat niet zozeer om het refelcteren van de warmte als wel om het rechtstreeks afvoeren van de warmte van de chip.
Het Alu-plaatje doet dienst als koelrib en verspreid de warmte over een groter gedeelte in de loc.
Kun je een foto plaatsen van het binnenste van de loc?
Misschien dat een koelplaatje verbonden kan worden met het frame.
Groet, Ruurd
-
@ruurd
ik kan je niet de situatie van de desbetreffende loc tonen, want ik heb hem nog niet aangekocht gezien dit probleem waar ik nog mee zit
en van de loc die ik reeds in bezit heb, is weinig af te leiden, immers daar heb ik 1 gedeelte met slechts een motor en een ander gedeelte met slechts een decoder, dus daar is uiteraard veel meer ruimte aanwezig..............de verkoper heeft het dan ook uitdrukkelijk over een folie en niet over een plaatje, want daar zal simpelweg de ruimte niet voor zijn, schat ik zo in
ik heb de motor, die destijds is verwijderd eens naast de behuizing gehouden en dan moet ik ook wel concluderen dat zo'n decoder bij behoud van de motor zo ongeveer tegen de kromming van het dak aan moet liggen
-
Plaats dan eens een foto van de loc die je al hebt.
De binnenkant uiteraard ;D
Dan kan ik iets meer inschatten.
Groet, Ruurd
-
ondanks dat mijn vrouw het toch wat opmerkelijk vond dat ik om kwart over een snachts een trein ga openslopen en fotos ga maken, hier het resultaat......
het ingezakte gedeelte van het dak zit aan de kant waar de beide locdelen aan elkaar komen (waar het binnenglaasje dus ophoudt)
let wel: dit zijn dus foto's van mijn huidige loc waar er per locdeel slechts een motor of een decoder inzit........in de aan te schaffen loc zou de decoder daar nog bovenop (?) komen te liggen
(http://img23.imageshack.us/img23/6411/20090515number20001.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/286/20090515number20006.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/2220/20090515number20007.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/5691/20090515number20008.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/4794/20090515number20009.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/7704/20090515number20010.jpg)
-
Ik zie nu, dat het een N-spoor loc is.
Is er geen ruimte voor een decoder achter het front van de kap?
Enne eh.... tja, die vrouwen toch.... ;)
Een beetje gelijk hebben ze wel.
En dat willen ze weten ook.... ;D
Groet, Ruurd
-
Het probleem in dit geval is dat de lok per helft ca 400 mA trekt. Decoders gaan (in het geval van de kleine spoor N-varianten) meestal niet verder dan 1000mA. Daarbij treedt ook zoals eerder opgemerkt een enorme warmteontwikkeling op.
De oplossingen die ik op internet kan vinden om met 1 decoder te kunnen rijden hebben vooral betrekking op motorische ombouw (ofwel met faulhaber of met minitrix standaard motoren) en dan plaatsing van een enkele decoder.
Zie ook: http://www.mtkb.de/
Het feit dat er geen ruimte is voor een decoder per lokhelft is overigens ronduit onzinnig aangezien je meestal gemakkelijk een deel van de printplaat kan vervangen voor een decoder (met enig soldeerwerk). Dat is hier niet anders.
MvG
Robert
-
Hallo Jeepney,
Kijk eens op onderstaande website link
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/roc-v188.php
Groet,
Marc
-
allen, dank voor de reacties, ik concludeer hieruit dat de ''ebay-variant" (2 originele motoren i.c.m. 1 decoder) blijvend warmte-problemen zal geven en dat een stukje aluminiumfolie (voor meer is geen plaats) geen soelaas zal bieden
de opgegeven link cq voorstellen tot inbouw van een andere motor etc, gaat mij (helaas) ver boven de pet en is derhalve geen echte optie............de loc die ik reeds wel heb, met 1 motor vervangen door een decoder , lijkt me vooralsnog het enige haalbare alternatief voor mij..........het is niet anders