BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wim Janse op 14 May 2009, 20:41:17

Titel: NS 6900
Bericht door: Wim Janse op 14 May 2009, 20:41:17
Beste forumleden,
ik wil proberen om vanuit de Fl*  "Anna"  een enigszins lijkend model te gaan maken van de NS 6900
(soms wel "kleine Bello"  genoemd).
Een van de vragen waar ik tegenaan loop is, waar de kolen geborgen werden op deze locs?
Tot nu toe heb ik dat op geen enkele afbeelding kunnen vinden. Een een tender zie ik ook nergens,
dus dat lijkt me het helemaal niet.
Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen?
M vr gr,

Wim

Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Lvdwerf op 14 May 2009, 20:50:33
Ik zou zeggen binnen tegen de achterwand van het machinistenhuis.
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: garde003 op 14 May 2009, 22:28:42
Ik heb geen tekeningen van de NS6900 dus ik kan het definitieve antwoord niet geven. In het NS archief zijn de tekeningen waarschijnlijk wel te vinden, maar in één van de drukken van het boek van Waldorp kon het verlossende beeld ook wel eens staan.

Een kolenbak werd meestal niet volledig in het machinistenhuis aangebracht. Kolen mogen nat worden (bij droog warm weer worden kolen zelfs nat gehouden), en aan de buitenkant van de loc een mand of kolenbak vol met steenkool in een bunker storten zorgt voor zoveel stof dat men dat niet in het machinistenhuis zal hebben willen doen.

Veel van dit soort Duitse locomotieven had de kolenvoorraad aan de linkerzijde (leerling of stoker) in wat de meeste mensen denken dat de linker waterbak is. Soms werd de kolenvoorraad wel aan beide zijden aangebracht en bevond de waterbak zich tussen de frameplaten (De Engelsen noemen dit een Well-tank). De NS 6500 en de LTM serie 21-35 (bij de SHM rijdt nog de 26) hebben die constructie ook. Bij de LTM 26 is aan de machinistenzijde zelfs een doorloop verstopt naar de voorzijde van de loc.

Groeten,
Erik
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Besselspoor op 14 May 2009, 22:42:51
Het werk van Waldorp geeft geen verklarende afbeeldingen, maar in de tekst is vermeld dat voorin de cabine 0,6 ton kolen geborgen kon worden. Tenminste een gedeelte van de waterbak is dus opgeofferd als kolenruimte.
Enkele foto's in het Utrechts archief bevestigen dat het laden van water links geschiedde:
Rechts is op meerdere foto's een geopend luik te zien op de bak, bij 1 is rechts kolenlading waarneembaar.

Bessel
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Simon Stenneberg op 15 May 2009, 19:53:40
De Zwarte Anna heb ik jaren geleden ook "misbruikt":

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04913001.jpg)

Waarvan ook deze als 6900:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04915001.jpg)

De koppelingen heb ik toen vervangen om dienst te kunnen doen op een Fremo-baan, ik moet ze weer eens terugwisselen. Geen gezicht zo.
Ook is de schoorsteen bij enkele Anna's tijdens verhuizingen gesneuveld.

Het lastige was vooral het netjes doen "verdwijnen" van de deur op de achterzijde van het machinistenhuis. Het ovaal vijlen van de ramen was eigenlijk zo gepiept, weet ik nog.
Het schilderwerk was ook leuk. Op de twee SHM-locs na zijn alle Anna's trouwens van die eenvoudige startset-versie's. Modellen die ik toen tweedehands op een beurs heb gekocht.
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: GD op 16 May 2009, 13:49:43
In de heruitgave van het jubileumboek 50 jaar staatsspoorwegen staat een foto van een 6900 die het veer bij Elten bedient. De foto is niet heel scherp, maar volgens mij liggen er kolen op/in de linker bak voor het machinistenhuis. In het boek van Freriks en Schlieper over de NBDS staat een goede foto van de 6911 (ex NBDS). Helaas is hier niet op te zien of het beeld van de andere foto klopt. De lok is kennelijk gebaseerd op de pruisiche T2 en min of meer een standaardprodukt van Henschel geweest. De waterbak van dit type lococmotief ligt bij mijn weten inderdaad tussen de frameplaten. Misschien valt hierover op www meer te vinden.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Simon Stenneberg op 17 May 2009, 06:15:34
De serie 6900 heeft van 1922 tot 1932 ook dienst gedaan op de tramlijnen ronde Alkmaar, zoals naar Bergen aan Zee, Egmond aan Zee en Warmenhuizen en Schagen.
In boeken als "Bello" (S. Selleger, Pirola, 1979) en "Daar komt de tram uit Schagen!" (Wim Verboom & Jan Beets, Pirola 2001) staan heel mooie foto's, maar weinig over de techniek van materieel waaruit dit soort details te halen zijn.

Misschien een idee om een bezoekje te brengen aan de SHM om te kijken hoe ze het met de 16 en 30 doen, dat zijn soortgelijke types. En ik denk dat Marius van Rijn (chef werkplaats) het je zeker kan vertellen.
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Wim Janse op 17 May 2009, 13:01:02
Beste mensen,
allereerst bedankt voor al jullie reacties. Jullie hebben e.e.a al weer een stuk duidelijker gemaakt voor me.
Ik denk dat ik geen gek figuur sla, als ik één (of beide) bakken met wat brandstof "bekleed". In elk geval
zal ik de bakken voorzien van een luik.
Ik zal de tip van Simon, om SHM  eens te bezoeken, zeker overwegen.
Nogmaals dank.
M vr gr,

Wim

Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Floris Dilz op 17 May 2009, 13:39:31
Bij die kleine locjes werd er overal waar het maar kon brandstof meegenomen, je ziet weleens foto's waar er in het machinistenhuis nog manden met kolen meegenomen en ik ik las eens een stuk in de RM over de 8200 waarin wat stond over een gebruik genaamd "bakkie over de deur" waarbij er als alles al vol was nog een lading kolen los in het machinistenhuis gepleurd werd, dat werd dan een beetje naar 1 kant geschoven met de schep en dan kon de leerling er nog lekker op zitten ook. Op zo'n rangeerlocje was het toch meestal een kwestie van af en toe een scheppie dr bij en verder veel wachten...
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2009, 14:04:06
Dus Bessel dat schept (letterlijk) mogelijkheden; als je een worm door  de vloer laat steken, pleur er dan een bergje steenkool overheen, klopt ook nog met de werkelijkheid.
Titel: Re:NS 6900
Bericht door: Wim Janse op 17 May 2009, 14:36:11
Dus Bessel dat schept (letterlijk) mogelijkheden; als je een worm door  de vloer laat steken, pleur er dan een bergje steenkool overheen, klopt ook nog met de werkelijkheid.
Gert, zo had ik het nog niet bekeken, maar da's inderdaad een goeie!!
Wim