BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: xanderspoor1 op 14 May 2009, 20:25:05
-
Ik heb twee detailvragen over de C12c rijtuigen, tweede gelaste serie.
1. Heeft het draaistelframe afgeronde hoeken in het horizontale vlak? Op de tekening in het archief is slechts een zij en achteraanzicht te zien, geen bovenaanzicht van het draaistel. En op een foto van het recente transport van Blerick naar Goes (goeie actie, trouwens!) staat het rijtuig op niet op de goede draaistellen, in ieder geval moeten het zwanehalstypen zijn, met glijlagerpotten R2, maar wel gelast en niet geklonken zoals de stalen D en de ovalenramenrijtuigen, maar op een van die foto's is wel te zien dat dat draaistelframe ronde hoeken ipv haakse verbindingen heeft.
2. Wat is de constructie van het regengootje boven de ramen? Op de tekening staat op de scheiding van dak en wand een pennestreepje schuin omlaag / <- zoiets, maar dat lijkt me niet erg veel regen afvoeren. liggen dak en wand trouwens in hetzelfde doorgaande vlak of verspringt het iets?
Moeilijke vragen, maar het intrigeerd me en als ik zo'n rijtuig wil bouwen in spoor 1 vallen zulke details wel op...
Alexander
-
Hoi alexander,
op dit moment staat de C12c op een gelast en een geklonken draaisten type E.
Dit zijn aangepaste type K draaistellen gebouwd onder de stalen D.
Het gelaste draaistel is gelijk aan de draaistellen die indertijd onder de C12c 6471-6485 zijn gebouwd. Het is een zwanenhals met R2 glijlagerpotten, het remwerk is wel verwijderd.
De ramen kennen geen regengoten, zij liggen verzonken in de wand.
Alleen boven de deuren zit een L profiel als regengoot.
Het dak steekt iets uit boven de wand.
Als je meer details wilt zien, het rijtuig staat met sporen naar het verleden buiten voor het publiek.
Dus kom langs
Groeten Arjen