BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Paul-P op 14 May 2009, 14:41:35
-
Hier zal ik jullie op de hoogte houden van de werkzaamheden van de nieuwe baan van de Delfste modelbouwvereniging (DMV)
Hier onder al vast een schematische tekening van het sporenplan:
(http://farm3.static.flickr.com/2251/3531058158_89b848661c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3531058158/sizes/o/)
Het is een doorlopende baan, ookal lijkt het twee rondjes in elkaar. Het heeft een kopstation en een aftakking naar een hogergelegen station. Vanaf dat station gaat er ook een klein tandrad baantje de berg op.
Links boven in komt nog een uitbreiding met een haven en een hogergelegen locloods met draaischijf.
We zijn al ruim anderhalf jaar bezig met vijf man een avond per week. Het spoor ligt inmiddels al. Binnenkort meer foto's van hoe het er nu bij staat.
-
Helaas klopt de URL niet...
Zou zo graag het plaatje wat groter zien. ;)
Mvg,
Henk
-
Als je de ?v=0 er afhaalt werkt de link wel, alleen is het plaatjes helaas niet groter.
Daar had ik ook al op gehoopt.
Tevens ben ik zeer benieuwd naar de bouwfoto's.
-
ik was bezig.... geduld :P
-
Prachtig
Maar je wil toch niet serieus beweren (de tekening wel) dat een 6-sporig kopstation maar over 1 Engelse wissel bereikbaar is ????
Met alle respect, maar dat lijkt mij een bijzonder vreemde situatie, elk vergelijk met de werkelijkheid geweld aandoend.
Maarten.
-
Ja daar was ik het ook niet mee eens, ik heb het andere station gebouwd. We moeten het met zijn alle doen hè.
Misschien kan ik er nog wat van maken... het zit bij mij ook een beetje in mijn maag.
zo dadelijk de foto's
-
(http://farm3.static.flickr.com/2012/3533374988_3d0ab8bacb_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3533374988/sizes/l/)
(http://farm4.static.flickr.com/3346/3532557879_9a22ac8231_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3532557879/sizes/l/)
(http://farm3.static.flickr.com/2198/3533377644_3f56d45e64_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3533377644/sizes/l/)
-
(http://farm4.static.flickr.com/3332/3532560795_7e78b9fde3_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3532560795/sizes/l/)
(http://farm3.static.flickr.com/2414/3532562201_8c934754d1_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3532562201/sizes/l/)
(http://farm4.static.flickr.com/3607/3532563881_4f4a5d501c_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/3532563881/sizes/l/)
-
Op de foto's is duidelijk te zien, dat er genoeg plaats is om de toegang tot het kopstation van meer mogelijkheden te voorzien. Dat zou ik dus zeker doen, voordat het te laat is. Te laat vanwege de voortschrijdende bouw, of nog later, als blijkt dat de hele "dienstregeling" belemmerd wordt door die flessenhals.
Ik zou het jammer vinden als jullie er later spijt van krijgen (maar dan zonder haren op je hoofd). En de oplossing is zo eenvoudig. (meerdere manieren mogelijk)
Maarten
-
ik dacht er zelf aan om de helft van de sporen op de andere kant van de lus aan te sluiten
-
Paul (y),
Ziet er leuk, uigekiend en mooi uitgelegd uit. De opmerkingen betreffende het inrijden van het 6 sporige station deel ik ook
Wat ik mis zijn de maten. Ik zie nu relatieve korte hellingen en vraag me af of deze niet te stijl zijn.
Andere opmerking De verlinking naar Flickr is ook niet correct veelal komt een foto naar boven die niet match met de foto
Grtz Rob
-
[/url] was een aantal keer vergeten :)
de stijlste hellingen gaan alleen naar beneden,
een minitrix 6400 met een tomix slijptrein komt omhoog, dus dan moet het geen probleem zijn
Zie ook www.d-mv.nl!!
-
Ik heb de wisselstraat van het kopstation, dat eerst een opstel terein zou worden verwijderd van de minitrix wissels en Peco code 55 wissels aangelegd. Nog steeds gaat alles over 1 engelswissel, een andere mogelijkheid is er niet of nauwelijks, en dat zal blijken als de bergen worden aangelegd. Het station ligt dan tegen de berg aan. Een hoop van de sporen zullen uit het zicht gaan verdwijnen.
(http://farm4.static.flickr.com/3406/3617107325_b4b1aa3faa.jpg?v=0)
-
Je hebt nog veel te doen zo te zien,
maar het begin is al (y)
-
Even een update, we zijn weer een stuk verder met bouwen (qua rails dan)
28 29 november 2009 staan we met deze baan in aanbouw in de rijswijkse expo tijdens de http://www.exporijswijk.nl/beurs/nederlandse_modelspoordagen.html (http://www.exporijswijk.nl/beurs/nederlandse_modelspoordagen.html)
(http://farm3.static.flickr.com/2587/4004433523_e0a3af64d0.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3530/4004432631_7ecc88ab48.jpg)
http://www.flickr.com/photos/treinfoto/ (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/)
-
strakke baan, ben benieuwd hou het resultaat word ::)
-
Hoi Paul,
Jullie schieten spoor technisch gezien al lekker op!
Wat zijn de plannen voor het landschap?
Wordt het een modelbaan met landschap of wordt het een modelspoorbaan waarbij het spoor een onderdeel is van het landschap.
Groet Erwin.
-
Nou het is wel de bedoeling er geen pipo baan van te maken. Dus uiteindelijk net zo gedetaileerd als de lahntal baan. Maar zo ver zijn we nog lang niet, er zijn ook wat leden die zitten te wachten tot ze aan de scenery mogen werken. Ik doe beide graag, maar de aandacht is nu op de rails rijdend krijgen.
Dat schiet aardig op, ik verbaas mijzelf nog elke keer, dat ik een heel emplacement in een avond in elkaar krijg. Maar helaas er zijn soms ook stukjes waar je twee avonden op kan rommelen. Bijvoorbeeld om een module overgang goed te krijgen. En dan bedoel ik niet de rails solderen maar de ondergrond ook goed laten aansluiten, zodat er geen gapend gat tussen de modules ontstaat.
Er is nu veel rails te zien, dat zal binnenkort wel anders zijn. Het kopstation komt in een berg dal waardoor het spoor er om heen in een tunnel verdwijnt. Aan de andere kant van de baan is nu al een hoge berg in aan bouw van wel dik 40 cm hoog, de rand van de module wordt daar dus een stuk hoger. Daar is dus ook geen hoofdbaan meer te zien. Vanaf het hoger gelegen midden station klimt een tandrad baantje om de berg heen om hoog, waar hij halverwege kan passeren. Boven aan komt hij aan op een berg stationnetje met wat berghuisjes.
Er is dus op meerdere plekken een trein te zien, en het wordt voor de bezoeker haast onduidelijk hoe de baan nu precies loopt. Dubbel spoor maar toch 1 rondje en dus plek voor 3 a 4 treinen achter elkaar in een bloksysteem. Nu is het nog goed te zien, dus kom een kijkje nemen. We staan ergens midden in een van de hallen op de expo tijdens de nederlandse modelspoordagen 28 29 nov.
-
Hoi Paul,
Ik kom zeker even kijken in Rijswijk.
Succes met bouwen.
Gr. Erwin.
-
Filmpje!
http://www.youtube.com/watch?v=oD2TZ4eQNqg (http://www.youtube.com/watch?v=oD2TZ4eQNqg)
(http://i4.ytimg.com/vi/oD2TZ4eQNqg/default.jpg)
-
Flink wat ruimte om te rijden zeg. Lekker lange stukken. Zag ik de loc bij 1.30 minuut bij een wissel even inhouden of haperen?
Mvg,
Martin
-
dat klopt , maar het is geen wissel, het is een slanke kruising van peco. Ben er nog niet achter waar het hem nu in zit. Op alle stukken staat stroom. Misschien ligt hij niet vlak genoeg, en worden de draaistellen gewipt.
Hier weer een nieuwe foto van de berg in aanbouw, het tandrad baantje klimt om de berg naar het bergstationnetje. Gelukkig hebben we Johan, onze ex-caravan bouwer, hij is super snel met hout.
http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014508573/sizes/l/ (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014508573/sizes/l/)
(http://farm3.static.flickr.com/2664/4014508573_1f6cf7e31a.jpg)
Zelf ben ik weer druk verder gegaan met het aanleggen van de haven sporen, die ik toch heb door getrokken dubbelspoor, rond het stoomdepot, tot dat hij de tunnen in gaat.
http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014514209/sizes/l/ (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014514209/sizes/l/)
(http://farm4.static.flickr.com/3035/4014514209_351469fc68.jpg)
En van de anderekant af gezien:
http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014535137/sizes/l/ (http://www.flickr.com/photos/treinfoto/4014535137/sizes/l/)
(http://farm3.static.flickr.com/2612/4014535137_4c508703f9.jpg)
..let niet op de rommel
-
Hallo Paul,
Het ziet er goed uit. Mooi hoor. Gaan jullie de baan digitaal aansturen met Koploper of iets dergelijks?
Mvg, Jeroen
-
Nou, we gaan eerst eens analoog rijden. Met van mekeren, zoals onze grote baan.
Daarnaast maken we het zo dat als we een stekker verwisselen dat we dan een digitaal systeem kunnen aansluiten zoals roco multimouse.
Er zijn twee redenen waarom we niet digitaal standaard doen.
1 Er zijn meerdere leden die niet de overstap op digitaal willen maken. (met veel treinen en de investering te groot vinden om om te bouwen) (misschien komt deze drang ooit nog)
2 Hoe leuk ik zelf ook programmeren vindt, als ik naar andere banen kijk met koploper, dan zitten die de hele beurs met een bak koffie tegen een beeldscherm aan te kijken. Wij kijken liever naar onze baan!
-
2 Hoe leuk ik zelf ook programmeren vindt, als ik naar andere banen kijk met koploper, dan zitten die de hele beurs met een bak koffie tegen een beeldscherm aan te kijken. Wij kijken liever naar onze baan!
Precies Paul,
Toch leuk om een beetje actief bezig te zijn tijdens een beurs of rijdag en dan mag het ook best eens mis gaan met de beveiliging. :'(
Daarom rijden ook wij met de Lahntalbahn analoog. Overigens is ook het kosten plaatje niet onbelangrijk, nu hebben we de keuze uit ruim 400 verschillende locs en treinstellen met bijpassend materieel, alles digitaliseren is dan wat prijzig.
Erwin (prive met van Mekeren).
-
ziet er prachtig uit! (y)
dit ga ik zeker volgen
Mark
-
Hoi Paul,
Mooie baan hebben jullie daar.
Succes met de bouw. Er zijn oplossingen waarbij je analoog en digitaal kunt combineren.
Bijvoorbeeld Dinamo. Dan hoef je echt niet alle locs om te bouwen. En als je een en ander goed opbouwt hoef je echt niet met je neus in de koffie te hangen achter een monitor.
Groeten,
Patrick