BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RickW op 13 May 2009, 21:25:57
-
Hallo mede-spoorders,
Ik heb een nieuw baanplan ontwikkeld, alleen ik weet op sommige punten de bezetmelders niet te plaatsen.
De ultieme keerlus heb ik zelf gebouwd, en volgens mij werkt het s88-deel niet lekker, dus daar kan ik niks mee doen. Zou ik ook de data van vak A en vak E gewoon door de bezetmelder kunnen laten lopen, en die dus als stop- en binnenkomstmelder kunnen gebruiken?
Daarnaast heb ik nog een analoge schakeling voor keerlussen (die gewoon goed werkt m.b.v. ompolen). Deze moet de keerlus gaan voeden. Hoe maak ik binnenkomst- en stopmelders in het vak met de keerlus? Gewoon aan de rechtdoorzijde van de wissel een melder en aan de afbuigzijde van de wissel een bezetmelder? (dan laat ik het ompoolgedeelte onbewaakt... andere optie is een 3e melder door die schakeling laten lopen; dat is makkelijk om te doen, maar is dat effectief?)
Dit is mijn baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_3___Baanvakken.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_3___Baanvakken.png)
Alvast bedankt voor de hulp! :)
Grz,
Rick.
-
Hallo Rick,
Als je hele baan digitaal wordt, kan je de analoge keerlusschakeling niet meer gebruiken ,dus je moet nog een ultieme keerlusschakeling hebben.
De ene is dus voor links boven, zoals je zelf al aangegeven hebt, en de tweede zit in
het korte enkelsporige stukje dat in het links onder /midden van je plan loopt.
Als dat stukje korter is dan je langste trein, moet je in het dubbelsporige deel in het vertikale middendeel van je baan daar in elk spoor zo'n keerlusschakeling maken, dan heb je totaal er 3 van nodig.
Als je de schakeling van Wim R. hebt, kan je daar de melders A en E uit gebruiken, die kan je zo direct op de S88 melder aansluiten, een optocoupler zit al in de Ultieme K.S.
Groeten,Peter
-
Rick, om te beginnen moeten alle sporen aan dezelfde spoorstaaf voorzien worden van het rode bolletje. Je springt nu op verschillende plaatsen ten onrechte naar de andere spoorstaaf, met als gevolg dat je kortsluiting maakt en onnodig veel keerlusschakelingen nodig hebt.
En wat is er volgens jouw mis met de s88 aansluiting op de ultieme keerlusschakeling?
Mvg
Wim.
-
@Peter: Die analoge schakeling is zo gemaakt, dat de trein in het baanvak staat, en vervolgens met een reed-contact de stroom van zijn eigen vakje ompoolt (voorheen poolde hij juist buiten het vak om (omdat de trein toen nog analoog was), maar als ik hem andersom aansluit poolt hij dus zijn eigen vak om). Daarmee laat je dus de rest van de wereld buiten beschouwing, iets wat in de ultieme keerlus volgens mij ook gebeurt. Verder werkt deze manier altijd, mits de wissel niet tussendoor omgeklikt wordt (die moet telkens de laatste positie aanhouden). Dit laatste kan ook wel verholpen worden (met extra reed-contacten), dus dat lijkt me niet echt het probleem.
@Wim: Volgens mij spring ik nergens zomaar om... (tenminste, ik zie niet waar) De kruisingen zijn geïsoleerd, dus daar lopen de bolletjes goed. Verder werkt de octocupler volgens mij niet, of ik moet dat die paar maanden geleden (toen de schakeling net af was) verkeerd gemeten hebben. Verder heb ik nu 3 volledige stroomdetectiemelders, dus ik denk niet dat ik die s88-aansluiting op de K.S. dan nog aan kan sluiten op een melder? (daarvoor moesten toch dingen weggelaten worden ofzo?)
Grz,
Rick.
-
@Wim: Verder werkt de octocupler volgens mij niet, of ik moet dat die paar maanden geleden (toen de schakeling net af was) verkeerd gemeten hebben.
Grz,
Rick.
Dan zou ik nog maar eens goed meten.
Maar is het niet veel verstandiger om met je testopstelling verder te gaan, en dat eerst werkend te maken. Want dat was nog niet helemaal gelukt als ik het wel begrepen heb. Wat ik in je database daarvan gezien heb, lijkt dit mij een beetje te hoog gegrepen voor op dit moment.
Mvg
Wim.
-
Verder heb ik nu 3 volledige stroomdetectiemelders, dus ik denk niet dat ik die s88-aansluiting op de K.S. dan nog aan kan sluiten op een melder? (daarvoor moesten toch dingen weggelaten worden ofzo?)
Grz,
Rick.
Klopt, maar je mag er wel eentje omruilen voor eentje die geschikt is voor 2 keerlusschakelingen, dat is geen punt.
Mvg
Wim.