BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: hoefhaan op 13 May 2009, 03:00:22

Titel: lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: hoefhaan op 13 May 2009, 03:00:22
Hallo

Ik heb een lima koploper staan, een mooi model maar aan één ding stoor ik me: de koppelingen die naar mijn idee erg grof, niet reeel en laag hangend zijn uitgevoerd. Heeft iemand ervaring met het aanpassen vand deze draaistellen en/of koppelingen?

Graag jullie ideeen en foto's!

Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: henk op 13 May 2009, 08:41:46
Op Rail heb ik nog een paar Koplopers van Sander van kortkoppelmechanieken voorzien. Een Fleischmann mechaniek aan het motorrijtuig (vanwege de beperkte ruimte) en kleine Symoba's op de rest.
Sorry, geen foto's.  :)
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Marcel112 op 31 May 2009, 14:26:41
check groterdam voor foto's van de onderbouw met kortkoppeling.
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Aspelix op 07 June 2009, 05:42:16
Ik heb de Koploper van Ribu-mechanieken voorzien met Kadee-koppelingen.
Eigenlijk heeft Kadee hier geen nut,  :-\
maar i.v.m. de beschikbare ruimte zijn ze in dit geval ideaal.  (y)

Groeten, Ruurd
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Sander op 07 June 2009, 10:22:25
Citaat
Op Rail heb ik nog een paar Koplopers van Sander van kortkoppelmechanieken voorzien.

En daar ben ik maar wat blij mee!!!
Helaas, al mijn modelspoorspullen zitten in dozen en staan elders opgeslagen, ik ben dus niet in de gelegenheid om foto's te maken.

mvg,
 Sander
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Albert.H0 op 14 June 2009, 22:01:49
Kan bijvoorbeeld met Fleischmann kortkoppelmechanismes. Kleine Symoba's moet ook lukken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kplpr_close.jpg)

Resultaat ziet er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kplpr_zijkant.jpg)
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: hoefhaan op 12 March 2010, 20:06:21
Ok, die kortkoppelmechanismen zien er best mooi uit.

Maar ik zat eens heel anders te denken:
Kun je draaistellen van Lima ICR op de ICM steken? dan ben je in ieder geval van die gekke laaghangende koppelingen af... Iemand hier ervaring mee?
Die zijn qua formaat wel iets anders maar de bevestiging is volgens mij hetzelfde...
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Jos B. op 12 March 2010, 20:07:52
Ja, zou kunnen, maar het is een totaal ander type draaistel.


Jos.
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: hoefhaan op 13 March 2010, 18:17:47
En ik heb inmiddels reactie gehad van de lima man, draaistellen kosten 10 euro per stuk...
Kan ik beter een gebruikt setje op de kop tikken of voor kortkoppelen gaan.

Johan
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: hoefhaan op 10 April 2010, 06:31:05
Na wat rondneuzen op het 3 x W ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor "het kleintje" van Symoba ga. Ziet er vrij eenvoudig uit! En voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Maar nu nog even een vraag daarover: welke koppeling zal ik daar het beste insteken?
Iemand suggesties? Of maakt het niet veel uit? Zit er veel verschil in uiteindelijk de afstand tussen de bakken of zijn alle koppelingen ongeveer even lang/kort?

(ik heb alleen beugelkoppelingen, dus ik kan niet vergelijken...)

Johan
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: henk op 10 April 2010, 08:44:46
Voor kortkoppelingen is de koppelafstand genormeerd, dus het zou weinig uit moeten maken. Fleischmann profi en de Roco kortkoppeling zitten in ieder geval op de correcte afstand.
De kleine Symoba krijg je niet prettig bij het motordraaistel gelijmd en al helemaal niet op de juiste afstand. Daar is in ieder geval het Fleischmann-mechaniek aan te raden.
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Jos B. op 10 April 2010, 08:47:05
Welke koppeling je er het beste kan instekken, zul je denk ik eens moeten proberen.
Ikzelf heb goede ervaringen met de Fleischmann Profi-Koppeling.
Maar Je kan ook vaste starre koppelingsbomen gebruiken.
En als je betere rijprestaties wil hebben, en knipervrij licht kan ik je ook stroomgeleidende koppelingen aanbevelen. (zoals de 4-ploige van Roco)


De kleine Symoba krijg je niet prettig bij het motordraaistel gelijmd en al helemaal niet op de juiste afstand. Daar is in ieder geval het Fleischmann-mechaniek aan te raden.

Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)


Jos
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: Robert B. op 10 April 2010, 12:37:07
Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)

Met Symoba's zul je aan de kant van de motorwagen toch de koppeling een flink stuk moeten inkorten anders houd je alsnog een halve centimeter aan tussenruimte over... Dat houd dus in dat je een stuk aan de achterzijde van koppeling en een stuk van de NEM schacht moet wegknippen en deze rechtstreeks aan de Symoba moet lijmen.
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: hoefhaan op 10 April 2010, 19:00:40
Haha, hier blijkt maar weer dat ik nog een leek ben op gebied van ombouwen enzo...

Dat is niet nodig, want als je een mechaniekje bij de motorwagen gewoon achter het motordraaistel lijmt.
Dan kun je bij de tussenwagen het mechaniekje iets dichter naar binnenlijmen, je hebt immers plek zat daar (alleen aan zijde van de motorwagen)

Jos

Bedoel je hiermee dat bij de motorwagen de koppeling wat verder uitsteekt en je dit kunt compenseren door die van de tussenbak verder naar binnen te zetten (dus minder ver uitstekend?)

Met Symoba's zul je aan de kant van de motorwagen toch de koppeling een flink stuk moeten inkorten anders houd je alsnog een halve centimeter aan tussenruimte over... Dat houd dus in dat je een stuk aan de achterzijde van koppeling en een stuk van de NEM schacht moet wegknippen en deze rechtstreeks aan de Symoba moet lijmen.

Dus de koppeling zou te ver uit de wagen steken, en dan moet je dus de koppeling korter op de symoba zetten?
Maar zoals Jos aangaf kun je dit toch compenseren door die van de tussenbak naar binnen te plaatsen?

Sorry hoor, misschien domme vragen, maar zoals ik al zei ben ik een leek in ombouwen, maar wil ik het wel eens gaan proberen... Maar ik heb nog niet veel zin om een complete bak of nog erger treinstel te verpesten, dus vandaar eerst maar eens wat vragen

Johan
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: henk op 10 April 2010, 21:27:31
Het koppelpunt moet zoveel mogelijk precies tussen de rijtuigen liggen (hier onder de balgen) wil het kortkoppelmechaniek optimaal functioneren en maximale kortkoppeling mogelijk maken.
Het bijzondere van de Fleischmann mechanieken is dat ze geen nem-schacht hebben. Nem-schachten (waar je normaal de koppeling in steekt) zijn vrij grote dingen die gemakkelijk ruzie krijgen met draaistellen. Normaal snij je dan de voorkant van de draaistellen weg, maar dat gaat nu eenmaal niet bij een motordraaistel.

Kijk, met wegsneden voorkant van het draaistel kun je de nem-schacht zowat tegen de as aanzetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK2.jpg)

En met ingekorte schacht voor een Lima motordraaistel (Lima 1300), zodat het mechaniek maximaal naar voren kan worden geplaatst en het draaistel niet hindert.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg)

De Fleischmann mechanieken vind ik voor de Lima Koploper verreweg het eenvoudigst voor die paar euro meer.

Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: tinus op 10 April 2010, 21:52:52
Alleen is het jammer dat die Fleischmann dingen zo snel lam zijn!!

Tinus.
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: rard op 10 April 2010, 22:42:28
Ja, de kleine symoba's moet je inderdaad wel inkorten:

(http://www.spoorh0.nl/site%20content/projecten/icm/PICT2241%20(Small)%20[].JPG)

Vast zetten met goede lijm (ik heb 2 componentenlijm gebruikt)

Maar daarna is hij wel netjes kortgekoppeld, zelfs met 4 polige stroomdoorvoerende koppelingen:  ;D
(http://www.spoorh0.nl/site%20content/projecten/icm/PICT2242%20(Small)%20[].JPG)

Grt,

Gerard
Titel: Re:lelijke koppeling Lima koploper
Bericht door: wvdm op 06 May 2010, 12:45:53
Hoi Gerard,

Ja, lelijk , hè, die originele koppelingen.
Daarvoor heb ik ribu kortkoppel mechaniekjes erin en eronder geplakt.
Die pootjes, die ervoor zouden moeten zorgen, dat de koppeling terug veert, heb ik weg gesneden.
Onder de motorwagen steekt de koppeling iets verder naar achteren, maar dat heb ik met de tussenwagon opgelost, door dat mechaniekje verder naar achteren te plakken.
Op deze manier kont de tussenwagon altijd in de goede stand in de trein. Tussen de sluitwagon en de midden wagon zit de koppeling wel precies tussen de wagons. Dus als ik ze verkeerd koppel, is er wel een ruimte tussen de wagons en kan ik de sluit wagon niet koppelen.
Als koppelingen heb ik de vierpolige koppelingen van Roco.
Lastig te koppelen, maar aangezien deze trein in gekoppelde toestand blijft rijden, niet zo'n groot probleem.
Met diodes heb ik er voor gezorgd, dat de voorste wagon altijd de stroom opneemt.
De andere twee polen zijn voor de binnen verlichting.

groetjes
Wil