BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: fbezembinder op 12 May 2009, 21:52:13
-
Hallo allemaal,
Ik ben wat internationale treinen aan het samenstellen en heb m'n EC naar Keulen al compleet :) Maar k zag net een filmpje uit 1994 online met een Interregio naar Berlijn waar Oost-Duitse rijtuigen in meereden, weet iemand misschien welke rijtuigen dit precies waren? Zoja dan ben ik je erg dankbaar en kan ik zaterdag even lekker gaan shoppen bij Harlaar
MVG. Frank
-
Zou je de link van het online filmpje kunnen doorgeven? Dan kan ik wel even kijken. Ik vermoed dat Sachsenmodelle een aantal van die rijtuigen fabriceert/fabriceerde.
Cornelis
-
Is dit niet 1 van de Hoek-Warszwa expressen oid? Ik meende dat de treinen Amsterdam - Berlijn in 1994 al met IR rijtuigen reden.
-
In 1992 reden er al rijtuigen in IR-kleuren mee. Dit waren toen nog DR-rijtuigen van de typen Bimdz8495 (later DB Bimdz267) en Bimz2295 (later DB Bimz259). Er zijn maar relatief weinig DR A-rijtuigen in IR-kleuren geweest. Het belangrijkste type was de Amz1095 (later DB Amz210). Daarnaast had de DR geen restauratie- of bistrorijtuigen in IR-kleuren. Voor de fusie tussen DB en DR in 1994 heeft de DR daarom nog een aantal DB Aimz261 en ARkimbz262 van de DB overgenomen. Deze rijtuigen zijn toen ook nog van DR-logo's voorzien, maar die kort na de fusie weer vervangen door de nieuwe DB AG-logo's.
De standaard samenstelling van 1994 weet ik niet, maar dat zal zoiets als Loc-Aimz261 (DB)-ARkimbz262 (DB)-5 rijtuigen 2e klasse. Hiervoor komen de volgende typen in aanmerking: Bimz264 (DB), Bimdz267 (DR), Bimdz268 (DB) en Bimz259 (DR). Tussen haakjes staat de herkomst van de rijtuigen. De Bimz zijn gewone 2e klasse-rijtuigen, de Bimdz hebben een fietsenafdeling met een plaatje van een fiets op de buitenzijde (in het begin waren de rijtuigen van de DR voorzien van het opschrift "Bike", maar dat was in 1994 alweer ver verdwenen) en daarvan kwam er maar eentje voor per trein.
Blijft de vraag welke logo's je op de trein kunt zetten. 1994 was het fusiejaar dus er zal vast wel een tijd geweest zijn dat er DB-, DR- en DB AG-logo's door elkaar reden.
-
http://www.youtube.com/watch?v=LJgX6S6ePu0&feature=channel_page Hier is de link van het bewuste filmpje Cornelis, overigens zijn er van de maker nog veel meer mooie filmjes uit die periode te vinden :)
Rudolfph, ik neem aan dat de rijtuigen waar jij het over hebt degene zijn met de GP-200 draaistellen en later omgespoten zijn naar de IR kleuren?
MVG. Frank
-
Frank de samenstelling is vrij simpel, vanaf de loc een Am200/201+WRm130+3xBom280/281/283+Bomz236( Oriëntrot)+Bom280/281/283+BDomsb274+BKD.
De verschillen tussen een Am200 en Am201 zijn verschillen op technisch gebied(Am200 GP200 en Am201 Görlitz V draaistellen), aan de wagenkast is dat volgensmij niet te zien, het zelfde geld ook voor de Bom280/281/283( 280/283 Görlitz V en 281 GP200 draaistellen) voor zover mij bekend is.
De Bomz rijtuigen waren gelijk bij aflevering voor de IC dienst bestemd en 87 zijn er in de IC huisstijl Oriënrot afgeleverd, de rest in de IR huisstijl maar die zijn voor 1-1-1997 allemaal ook Oriëntrot geschilderd.
De informatie over de huisstijl en draaistellen komt uit EK special 44.
Groetjes Michiel