BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dave van der Locht op 05 November 2006, 12:50:43

Titel: Blokscheidingen
Bericht door: Dave van der Locht op 05 November 2006, 12:50:43
Hallo allemaal,

Nog een vraagje over het maken van blokscheidingen, zojuist in een proefstukje spoor (N) met een dremel en diverse schijfjes een aantal onderbrekingen gemaakt.

Echter met het dunste schijfje dat ik heb (zo'n metaal diamant-schijfje) lijkt mij de inkeping nog best fors ondanks het materieel er toch goed overheen rijdt.

Wat zijn jullie ervaringen/methoden met het maken van inkepingen in een schaal-N rail (zonder gebruik te maken van plastic raillassen)?

Groetjes,

Dave van der Locht
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: okki op 05 November 2006, 13:24:29
hoi dave
ik heb op mijn n baan het zelfde gedaan.
ik heb schuine inkepingen gemaakt tegen de rijrichting in.
werkt perfect.

gr.  arno
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Alex_is_lang op 05 November 2006, 14:23:40
Vraag aan arno,

Dat van het schuin door slijpen snap ik.
Maar heb je ook ervaring als er in twee richtingen gereden word over die inkeping. en wat is dan het effect

Alexander
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: okki op 05 November 2006, 14:41:07
hoi alex

nee daar heb ik geen ervaring mee.
ik zal het eens uitproberen. en zet de bevindingen volgende week hier op het net.

gr arno
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Stevy op 05 November 2006, 19:53:48
Je kan de opening altijd vullen met 2 componenten lijm. En dan na het drogen wat bijschaven. Je ziet er dan bijna niets van enja de treinen rijden er perfect over!
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Alex_is_lang op 05 November 2006, 20:19:42
Hallo stevey,

Veel technieken moet ik opnieuw gaan leren, 13 jaar stil gestaan met de modelbouw.
Zal heel veel technieken moeten leren beheersen.
Gedult zal net als tijd veel opgebracht moeten worden en niet meteen iets klaar willen hebben.
Heb toen ook al veel met felxrails gewerkt ,  zaagde de raild door en schuidfde een rail is door dat er een plastiekschoentje tussen kon en schuifde de rails tegen mekaar weer aan.
Zal nu veel moeten oefenen met voor kmij nieuwe technieken.

mvg Alexander
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Biem op 05 November 2006, 22:03:04
Gebruik als twee componenten lijm de bison kombi-metaal, deze heeft een vullend vermogen, wordt kei-hard en is na de uitharding perfect bij te werken met een dremel.
Ik heb deze gebruikt voor het schaduwstation, ik heb bewust iets extra lijm aan de buitenkant van de rail laten zitten, deze zorgt voor nog wat extra stevigheid over de zaagsnede heen, je wielen hebben er geen last van, en het valt bijna niet op.
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Alex_is_lang op 05 November 2006, 22:36:43
offtopic :Veel tip en trucs die ik lees op dit forum en de sites van leden worden genoteert.
Er zal door mij veel uitgeprobeert worden en ook zeker ervaring opdoen.
Niet alleen met rails door slijpen maar ook solderen en het bouwen van een baan opzich.
Verheug me al op de vele uren op zolder, eens iets anders dan pakweg 10 uur op een dag borduren.

Alexander
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Dave van der Locht op 06 November 2006, 17:52:45
Werken met die opvulling is volgens mij wel een goeie tip! Zit je meteen niet meer met het probleem van rijrichting en richting van de schuine inkeping (indien dat een probleem mocht zijn).

Echter zodra de lijm is opgedroogd is het denk ik toch wel opletten met de dremel dat je spoorstaaf niet beschadigd raakt en alleen de overtollige lijm weghaald, zeker in mijn geval (schaal N)...

Als er nog andere mensen bepaalde tips/trucs hebben of wat je ook niet moet doen, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groetjes,

Dave van der Locht
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Biem op 06 November 2006, 18:00:25
Dave

Probeer het anders eens uit op een proefstukje, neem een stuk van +/- 30 cm, slijp daar een paar rechte en schuine verbindindingen in, opvullen, uitharden, en dremelen maar  ;)
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Wim Ros op 07 November 2006, 23:32:32
Citaat
Werken met die opvulling is volgens mij wel een goeie tip! Zit je meteen niet meer met het probleem van rijrichting en richting van de schuine inkeping (indien dat een probleem mocht zijn).

Waarom zou dat in vredesnaam dan een probleem moeten zijn. Dat maakt toch absoluut geen donder uit in welke richting die schuine inkeping bereden wordt. Waar iemand al een probleem van kan maken zeg.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: JoeriL op 08 November 2006, 00:07:40
De rijrichting bij schuin doorslijpen maakt echt niets uit.
Als je toch gaat opvullen, is schuin doorslijpen ook niet nodig  ;).
Je kunt ook een roco zaagje gebruiken, eht zaagblad hiervan is lekker smal. Bespaart je wat vul/dremel werk, maar wel wat meer zaagwerk  ;).

Joeri
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: RJ op 08 November 2006, 10:05:23
Waarom een schuine inkeping?  ???
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: JoeriL op 08 November 2006, 10:13:43
Om een trein soepeler de overgang over te laten rijden. In plaats van eventjes weg te zakken in de scheiding, zal de trein netjes (of netter) over de scheiding heen rijden. Dit vermindert ook meteen het geluid.
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Alex_is_lang op 08 November 2006, 10:45:25
Kom net van het station en zag daar ook schuin de verbing van de rails
Navraag bij een perronmedewerker, is het ook gedaan om de werking van rails goed op te vangen.
Als je het dicht maakt heb je meer oppervlak, net als je houd beter op deze manier verlijmt.

gr Alexander
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Oersikje op 08 November 2006, 13:19:14
In de banen die ik tot nu toe gebouwd heb (allemaal gesloopt voordat de landschappen vorm kregen  ::)) heb ik altijd de rails met een dremel slijpschijfje doorgezaagd. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen schuin zagen en recht zagen. De treinen rijden er bij beiden even goed overheen.
Met mijn doorsnee-hoorvermogen merk ik geen geluidsverschil.
Ik heb ook een aantal keren met plastic railschoenen gewerkt, maar als je met Peco flexrails werkt is dat erg onhandig. Zagen werkt naar mijn mening dan veel netter en betrouwbaarder.

Met het opvullen van de zaagsnede moet je voorzichtig zijn als de baan in een omgeving staat met een groot temperatuurverschil. Ik heb ooit een heel klein baantje gemaakt in de huiskamer bij kamertemperatuur, vervolgens de baan naar zolder verhuisd en tijdens een hele warme dag bleek de rails op een aantal punten uit de bielzen "gesprongen" te zijn. De rails kon in de lengte niet meer uitzetten en moest dus wel omhoog...  Dit gebeurde overigens met Minitrix rails die minder goed vastzitten aan de bielzen dan bij Peco.

Tot zover mijn 5 centen...

Hans Bogaards
Titel: Re: Blokscheidingen
Bericht door: Stevy op 09 November 2006, 17:43:44
Wat als je per ongeluk wat van de sporen afslijpt ? En je spoor een kleine holte krijgt? Kan je dit dan bijwerken met iets ? Met soldeermetaal ofzo en dan terug bij schaven?