BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Erik op 10 May 2009, 11:12:09
-
Ik weet niet of deze vraag al veel gesteld heb al wat opgezocht hier op de site maar kan niks echt vinden wat ik wil weten , het kan ook aan mij zoek actie liggen.
Ben dus bezig om eindelijk een nieuwe baan plan te ontwerpen (y) maar ik vraag mij wat af welke bogen kan ik het beste gebruiken R2 of R3 bogen, de baan wordt gebouwd in een u vorm de 2 grote stukken wordt 4meter lang en 80 cm breed.
Mvg
Erik-jan
-
Altijd zo ruim mogelijke bogen kiezen, zodat alle loks en treinstellen probleemloos kunnen rijden.
-
De maten voor R2, R3 en R4 verschillen per railtype/merk. Het is dus zinvol naast de maatindicatie ook naar de werkelijke straal van de boog te kijken.
Over het algemeen is R3 en zeer zeker R4 toepasbaar voor het meeste materieel. Slechts in 'n beperkt aantal gevallen is R3 te krap. Voor R2 zijn er meer beperkingen, deze boog wordt door fabrikanten niet aangeraden bij nogal veel loc's, wagons en rijtuigen.
Mijn idee is de focus te leggen op R3/R4 en niet op R2/R3.
Sander
-
Oke bedankt Sander ik ga met Roco line zonder bedding werken ik heb hier nog wel oude fleischmann rails zijn nog prima inorde maar ik denk toch om alle rails nieuw te kopen en ik hou er rekening mee dat ik zoveel mogelijk R3en R4 bogen probeer te gebruiken.
Erik-Jan
-
Even een proefstukje leggen, je grootste loc(combinatie) uitproberen op verschillende bogen:
zo ruim mogelijk klopt, maar soms is dat ( in je plan althans) niet altijd mogelijk. Let dan ook meteen even op het ( eventueel) geplande dubbelspoor, zodat je niet met een trein op de binnenbaan in de bocht de trein op de buitenbaan eraf mept.
sucses, jan
-
Gaat nog helaas niet we wonen nu nog in een appartement en we gaan hopelijk als alles lukt in oktober/november verhuizen en daar krijg ik krijg ik een kamer die 4meter lang is op 2.70meter breed (y)
Erik-Jan
-
Ondanks dat ik maar een kamertje van 2.5 bij 2 heb, gebruik ik minimaal Roco R3
Sommige stukken ligt R4.
Wanneer we ooit gaan verhuizen komt er dus een grote hobbykamer, zodat ik ruimere bogen kan toepassen.
Omdat ik met korte rijtuigen rij, ziet het er nu nog wel uit.
vriendelijke groeten Dave
-
Ik heb in mijn schaduwstation liggen 2*R3bocht + R2/R3 bocht wissel en daar sluit gelijk 2 andere R3 bochten aan.
Of moet ik vanaf de bocht wissel een klein stukje recht gaan en dan verder de bochten plaatsen?
Alvast bedankt
Erik-Jan
Ps kan dit draadje misschien geplaatst worden in de form van baanplannen ?
-
De boogstralen, de afbuighoeken en de lengtes van railsstukken zijn door de ontwerpers heel precies bepaald. Door rails op de juiste manier te selecteren, past alles in een grid. Zeg maar een soort raster. Dat heet 'de geometrie'.
Voor jouw rails heb ik die geometrie niet bij de hand, maar dit voorbeeld (http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_166.html) geeft je een idee. Kijk maar eens op deze en volgende pagina's. Je ziet daar precies welke railsstukken worden toegepast om precies de juiste afstanden aan te houden.
Het is dus niet zo, dat je zomaar 'n klein stukje recht kunt leggen. Zeker die kleine stukjes kun je veelal uitsluitend voor hele specifieke doeleinden gebruiken. Probeer altijd de geometrie aan te houden, dan zul je merken dat de hele baan perfect passend gelegd kan worden.
Sander
-
Dank je wel Sander stom van me dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht.
Erik-Jan
Als mijn schaduwstation plan klaar is zal ik hem zeker hier plaatsen
-
Je kunt ook met flexrail werken. Dan kun je elke gewenste boogstral leggen, en je krijgt het altijd passend.
-
De oplossing van Klaas vind ik de beste: flexrail.
Hiermee kun je ook heel handig overgangsbogen maken.
Op mijn baan ligt alleen flexrail. De stralen zijn niet kleiner dan 500mm. Zo zijn er geen problemen met het gangbare materieel van Roco, Fleischmann en andere merken.
Groet,
Basilicum
-
In het zicht is uiteraard flexrails of de bogen R3 en R4 (van Fleischmann) het mooiste om te zien. Je moet alleen wel genoeg ruimte in (kunnen) plannen.
Uit het zicht, bijvoorbeeld in het schaduwstation, gebruik ik de bogen R1 en R2.
Al mijn materieel van Fleischmann, Roco, Liliput, Brawa, Brekina, etc, heeft daar geen moeite mee.
Er is echter een uitzondering; maar die brengt eigenlijk in alle bogen de nodige problemen met zich mee:
(http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/afbeeldingen/verleiding-tragschnabelwagen-00.jpg)
-
Met zicht heeft het naar mijn smaak weinig te maken. Een ICR ziet er ook in R4 of R6 vreemd uit.
Er is een aantal modellen dat niet lekker door R1 of R2 wil. Dat is reden genoeg om zo ruim mogelijke bogen te kiezen. Optisch moet je eigenlijk iedere standaardboog uit het zicht houden.
-
Ben nu bezig om in anyrail een baanplan te tekenen en hopelijk komt binnenkort de eerste plannen te voorschijn van het schaduwstation.
En spijtig genoeg moet ik met R2 en R3 bogen werken maar ik ga het zeker proberen om de bogen iets ruimer te maken.
Erik-Jan
-
heel stom misschien maar wat zijn overgangsbogen?
-
Een overgangsboog vormt de overgang tussen recht spoor en een boog. In de overgangsboog wordt de boogstraal geleidelijk kleiner van oneindig (recht spoor) tot de uiteindelijke boogstraal.
-
Even een proefstukje leggen, je grootste loc(combinatie) uitproberen op verschillende bogen:
zo ruim mogelijk klopt, maar soms is dat ( in je plan althans) niet altijd mogelijk. Let dan ook meteen even op het ( eventueel) geplande dubbelspoor, zodat je niet met een trein op de binnenbaan in de bocht de trein op de buitenbaan eraf mept.
sucses, jan
Als je met meegebogen wissels gaat werken, neem die dan ook in je proefstuk op en kijk of het materieel daar ook de kleinste (aftakkende) boog goed door komt.
Mvg,
Henk