BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 09 May 2009, 11:41:03

Titel: Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: Peter Kleton op 09 May 2009, 11:41:03
Hallo,
 Ik heb een 10 tal oudere wisselomzetters van Roco, nog met de 3 schroefaansluitingen.
 In de rest van de baan, die nog in aanleg is, heb ik ook veel nieuwere omzetters en Conrad omzetters in gebruik.
 Omdat ik zojuist een paar van die oudere omzetters weer werkend heb gekregen, vraag ik mij af, of het zin zou hebben een of andere contactreinger /smeermiddel op de contacten te doen . Deze contacten branden n.l. een beetje in , ik krijg ze wel weer goed, maar mss kan het  voorkomen van inbranden op die manier voorkomen worden?
 Of kan ik ze beter ''droog'' houden, zoals altijd?
Vr Gr Peter Kleton
Titel: Re:Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: Wim Ros op 09 May 2009, 12:12:52
Absoluut drooghouden.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: prutser op 09 May 2009, 12:18:29
Waarom geen contactspray? , Wim.

Groet Stephan.
Titel: Re:Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: Wim Ros op 09 May 2009, 12:25:47
Omdat het een laagje achterlaat, wat alleen maar vuil aantrekt. Contactspray is voor het reinigen van contacten, en moet na het aanbrengen volledig worden verwijdert.
Andere middelen hebben het zelfde effect, trekken vuil aan en dat blijft dan weer plakken. Dus het middel is ergens dan de kwaal.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: Peter Kleton op 09 May 2009, 12:31:09
Hallo Wim,
    Bedankt. ;)
 Het was maar zo'n gedachte toen ik bezig was daarmee.
 Als je met een loep kijkt, zie je kleine inbrand plekjes.Met heel fijn schuurpapier heb ik ze weggehaald.
 Maar er zat ook wel een soort ''prut '', wss stof enzo.
 Groeten,Peter
Titel: Re:Onderhoud aan oudere Rocowisselomzetters .
Bericht door: prutser op 09 May 2009, 12:36:50
en moet na het aanbrengen volledig worden verwijdert.

Ok, dit wist ik dus niet, ik veronderstelde dat dat laagje nieuw inbranden en/of corroderen tegenging.

Tja als Wtb'er mag ik nou eenmaal graag met vet en olie spelen  ;D.

Groet Stephan