BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 08 May 2009, 23:11:22

Titel: Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: nscargo op 08 May 2009, 23:11:22
Ik heb een vraag over de letters waarmee rijtuigen en bakken van treinstellen worden aangeduid.
Ik weet dat een aanduiding A een eerste klas rijtuig is en een B een tweede klas.
Maar soms zie ik ook ABDK staan. Is dat een kopbak met een eerste, tweede klas en bagageruimte?
Op een site over de ramp bij Harmelen zie ik een plan E rijtuig staan met de aanduiding RD
Geen idee wat dat voor rijtuig is
Is er een site waar al deze aanduidingen worden uitgelegd?
Harm
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: IJmc op 08 May 2009, 23:13:05
Restauratie
Dienst
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: CKLX op 08 May 2009, 23:21:51
Arnold,

Is het niet Restauratie en Bagage (D)?

Een ABDk (zoals in de Hondekop-tweetjes) was een tweede klas, eerste klas en bagageafdeling met cabine.

CKLX
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: TonM op 08 May 2009, 23:24:41
Is er een site waar al deze aanduidingen worden uitgelegd?

Ja, die is er. Bijvoorbeeld de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/). In het menu links, vijfde van onder, klikken op "Benaming rijtuigen".

Grtz,
Ton
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: IJmc op 08 May 2009, 23:28:24
Beheerde vroeger de conducteur dan niet de bagageafdeling?
Zijn hokje was er immers naast.

Vroeger had je ook standaard een Dg achter een goederentrein.
D voor Dienst (conducteur)
g voor goederen.
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: AB 7216 op 08 May 2009, 23:37:06
@Arnold,

De D staat voor bagage, en niet voor dienstruimte.
In elke trein was een conducteur aanwezig en deze had zijn zetel in de bagagewagen, tegenwoordig meer te vinden in de eerste klasse, maar dat terzijde.
Deze wagens hadden de benaming DII, DIII, DIV naar gelang het aantal assen of grote.
Om de oudere en speciale voor de goederentreinen gebouwde bagagewagens te onderscheiden was de benaming Dg ingevoerd. Bagagewagen voor goederentreinen.
De term dienst was geen telegrafische aanduiding. 

Groeten Arjen
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: IJmc op 08 May 2009, 23:42:45
Op de site van Haman staat: D bagage- of dienstafdeling.
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: nscargo op 08 May 2009, 23:45:02
Ton en de anderen bedankt.
Heb de site van Martijn Haman gevonden.
Ik kan niet vinden hoe het plan e postrijtuig werd aangeduid.
Op de site over de ramp bij Harmelen kan ik niet vinden of en waar het postrijtuig heeft gezeten.
Een neefje van mij heeft een spreekbeurt over deze ramp vandaar deze vragen.
Het boek van de heer Fictoor heeft hij al.
Harm
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: IJmc op 08 May 2009, 23:46:30
Ik dacht gewoon de P van Postafdeling.
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: nscargo op 08 May 2009, 23:58:01
Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo
Harm
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: Aspelix op 09 May 2009, 00:45:04
Toch klopt dat.
Een Post-afdeling of -rijtuig wordt met P aangeduid.
In een getrokken trein werden rijtuigen plan E/L weergegeven door de letter P.
In de treinstellen van plan V kwamen kombinaties voor met ABPk: 1e klas, 2e klas, Post, koprijtuig;
maar ook ABDk, waar de D slaat op de aanwezigheid van de Dienstafdeling of bagageruimte.

Een duidelijk voorbeeld is ook de Motorpost: m(otor)P(ost); Postrijruig voorzien van motortractie, in de wandeling emPie genoemd. Dit was in eerste instantie ex-mat '24, later een ontwikkeling van mat '64

Een Pe(c) was een Postrijtuig voor electrisch stroomlijnmaterieel en als er een c bijstond, met closet.
Materieelseries '34 t/m '57 - de muizeneuzen en de hondekoppen - hadden geen postafdeling; daar werd de Pec aan toegevoegd.
Mat '64 kon met de Pec niet gekoppeld worden en kreeg een eigen P-afdeling, die naderhand werd verbouwd tot reizigersruimte.
Een bagageruimte was bij mijn weten net als de Post-afdeling, niet toegankelijk voor publiek

Veel informatie hierover is terug te vinden in de boeken  "Electrische Treinen in Nederland" deel 1 en 2 en het boek "Muizenuzen en Hondekoppen".

Citaat van: Harm
Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo
Niet in alle getrokken treinen liepen postrijtuigen mee.

Groet, Ruurd
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: TonM op 09 May 2009, 08:30:44
Ik kan niet vinden hoe het plan e postrijtuig werd aangeduid.

Harm,

Postrijtuigen worden aangeduid met P; de Plan E postrijtuigen waren genummerd als P7921 tot en met P7930 (later aangevuld met soortgelijke rijtuigen P7931 tot en met P 7943, maar die laatste werden aangeduid als Plan L).

Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo

Er zat in die trein inderdaad geen postrijtuig.
Zo raar is dat niet, als je nagaat hoe frequent treinen reden en rijden en hoeveel post er vervoerd moet worden.
Elk uur een postrijtuig op elk traject is dan een beetje veel van het goede.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Type aanduiding rijtuigen
Bericht door: IJmc op 09 May 2009, 11:11:06
En als de postrijtuigen in een reizigerstrein zaten, dan altijd aan de achterkant of net achter de loc.
Als er een warmestoof mee liep hing ie achter die stoof.
Al zullen er ook toen vele uitzonderingen geweest zijn.