BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jos B. op 08 May 2009, 20:42:39
-
Ik ben al 2 jaar in het bezit van een Trix 1211 in de geel/grijze uitvoering.
In die 2 jaar heeft ie al zeker 6 keer een defecte motor gehad.
De defecten varieerden van verbrande motorankers tot kale collectorschilden.
En in die 2 jaar is de loc ook al met met panne te komen staan met diverse kabelbreuken. (meer dan 10 keer zelfs)
Is dat normaal voor zo een loc?
Jos.
-
Dat lijkt me niet, heb je onderhoud gedaan en hoeveel precies en zo ja wat precies ?
Gr. Remco.
-
Normaal onderhoud wat elke loc heeft.
iedere 30 tot 40 rijuren.
Schoonmaken, smeren.
Koolborstels nakijken. (bij de 1200 werdt dat gelijk vervangen)
Andere loc's die ik heb, hebben daar geen last van.
Jos.
-
En hoe vaak hebben die beurten plaats gevonden ?
Ik neem trouwens aan dat je wel die koolborstels netjes in liet slijten ?
Gr. Remco.
-
Nog belangrijker...
Doe je het zelf, of laat je het doen ?
-
denk het eerste...
-
Bij mij wordt 30 tot 40 uren gereden in 2,5 tot 3 maanden.
Dus, dat komt overeen met 8 onderhoudsbeurten.
Ook het laten inslijten van de Koolborstels gebeurt inderdaad volgens het boekje.
@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden ;D ;D ;D ;D ;D ;D)
Jos.
-
@ Chris, Ik doe het onderhoud altijd zelf.
Aan mijn kundigheid twijfel ik echt niet. (hoe zou ik anders 42 loc's op de baan kunnen houden ;D ;D ;D ;D ;D ;D)
Jos.
Daar zou ik toch nog maar aan beginnen te twijfelen als ik zie wat je hier laat zien ;D ;D
-
jij laat 1 lok 30uur per 2.5 maand rijden op een handgestuurde baan ? Dat is HEEL VEEL.
En Jos misschien gezien het probleem wat je nu hebt, zou je wel aan je kundigheid moeten twijfelen ::)
Anders had je dit probleem niet gehad, want dit zijn absurde problemen...
Gr. Remco.
-
dat is inderdaad heel veel remco.
ik heb s'avonds ook niet zo heel veel te doen.
Jos.
-
Zoek een hobby zou ik zeggen ;D
Gr. Remco.
-
Heb ik toch al, me treinen. ;D ;D ;D ;D
Jos.
-
Maar goed ff serieus, dat is niet gezond, dat die lok zo er aan toe is. Die lok is volgens mij 1 van de weinige die nog vrolijk rondpruttelt na een atoomaanval maar goed...
Hoe hard rijd je gemiddeld ?
Gr. Remco.
-
Gemiddeld rij ik tussen135 en 145 Km/h (schaalsnelheid)
Gemeten op een Fleischmann Tachowagen.
Daar zijn de loc's ook op het algemeen op afgeregeld.
Dus dat is niet de topsnelheid wat zo een loc kan halen.
Welke atoomaanval remco?
Jos.
-
Ja met alle respect maar echt vreemd vind ik het niet, dat is behoorlijk wat voor het lokje :) Ik kom net aan de helft van die snelheid.
En als ie dan nog het eea moet slepen dan gaat het hard ja.
Dus ik denk eerlijk gezegd: Eigen schult, dikke bult en op de blaren zitten!
Gr. Remco.
Toev. Bij wijze van spreke Jos, die motor is zo robuust dat hij wel het eea kan hebben maar niet met +- 140 rondjes draaien.
-
Oke, dan weet ik wat me te doen staat, dan gaat de 1211 definitief de vitrine in.
de Rest loopt echt probleemloos, geloof me.
Ik ga geen voorbeelden geven, maar het zijn er echt 42 die vrijwel storingsvrij hun ritjes maken.
Jos.
-
Anders repareer je hem toch Jos?
Je heb wel meer verbouwd dus dit moet toch lukken?
-
dat is juist het punt Willen, hij is al zo vaak gerepareerd.
Ik vind dat niet normaal voor zo een loc.
Daarom was mijn vraag ook in dit forum, als ik hier de oplossing voor had dan vroeg ik het niet. ;) ;)
Jos.
-
Nog een vraagje voor hij de vitrine in gaat, Is hij wel eens gevallen [Hard]?
-
Daar kan ik alleen "nee" op antwoorden.
De loc is alleen een keertje op zn kant gegaan toen ie uit het wissel liep, maar verder niks.
Hij heeft echt niks, geen schrammetje, alleen motorisch is het een ramp.
Jos.
-
Die marklinmotoren hebben wel de reputatie dat ze een atoomaanval overleven, maar ik weet uit de praktijk inmiddels wel beter. Dat moderne spul met dicht motortje en cardanaandrijving loopt veel en veel langer.
-
Wat ik in dit verhaal nog niet tegengekomen ben, wat voor een trein hangt er achter die lok? Is dit niet een gevalletje overbelasting?
Ik vind een onderhoudsbeurt na zo'n 2 1/2 maand erg snel, ik rijd hier vrijwel dagelijks en dat blijkt in de praktijk toch niet nodig te zijn (wel af en toe even een smeerbeurt), en sommige loks zullen heus wel aan die 30 a 40 uren komen (vooral Trix/ Marklin Hamo), en die rijden niet als losse lok. ;)
Jelle.
-
@ Floris.
Bij railz rijdt momenteel geen 1200 meer geloof ik?
@ Jelle.
Er hangen altijd 6 tot 8 rijtuigen achter.
Jos.
-
uhm, k zou t niet weten of ie op dit moment rijdt bij railz, maar in principe rijdt er wel een, maar k zie m regelmatig bij onderhoud staan.
-
Toev. Bij wijze van spreke Jos, die motor is zo robuust dat hij wel het eea kan hebben maar niet met +- 140 rondjes draaien.
Volgens mij moet een Märklin motor dit gewoon kunnen hebben.
-
Ja tuurlijk een keer, maar niet pausloos achter elkaar.
Gr. Remco.
-
Tja, ik blijf het in ieder geval vreemd vinden.
Jos.