BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bram w op 08 May 2009, 19:45:11

Titel: seinbeeld 2200.
Bericht door: Bram w op 08 May 2009, 19:45:11
Heb gelezen dat een 2200 als seinbeeld onder
twee gele lampen en boven 1 witte heeft waarom,
is dit iemand een idee?? groet Bram.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Rick op 08 May 2009, 20:00:19
Om een driepuntsfrontsein te kunnen tonen.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Bram w op 08 May 2009, 20:22:51
Dat kan toch ook met 3 witte of 3 gele
lampen. groet Bram.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Rick op 08 May 2009, 21:41:39
Ow, ik las over het geel en wit heen.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 May 2009, 00:01:30
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Robkop op 09 May 2009, 00:38:37
Bij de 1000 serie, die in het NSM heb ik in de cabine eens gekeken hoe het zit met de te tonen kleiren van de bovenste seinen en die hebben zowel links-boven als rechts boven een mogelijkheid om met een kleurenschijf wit, geel & rood te tonen. dus alles is mogelijk bij zo'n lok. Het zou mij niets verbazen als het bij een 2200 en een hondekop hetzelfde werkt. Maar idd meestal voerde men bij (omgekeerd) L-sein, onder geel en boven wit.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: timtrein op 09 May 2009, 20:37:19
Ook geel? Da's wel bijzonder.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: robin binsbergen op 09 May 2009, 22:37:26
Ik vermoed dat dat de 1010 betreft. De 1125 in het NSM is namelijk niet open voor publiek. En daarbij weet ik van de 1010 zeker dat er inderdaad nog gele glazen in zitten.

mvg,

Robin
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: JAB van Ree op 10 May 2009, 00:27:21
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.

Alleen gaat dat voor de 2200 die Bram denk ik bedoelt (het bruine model uit het Amerpoort draadje) niet op. Die heeft een hoog A-sein, waarbij de bovenste pit nooit icm glaasjes gebruikt is, want deze hoefde nooit rood te tonen.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Bram w op 10 May 2009, 07:29:00
Ja ik bedoel de 2200 uit het Amerpoort draadje.
groet Bram.
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: AB 7216 op 10 May 2009, 10:12:54
De reden dat de sluitseinen van al het materieel (incl rijtuigen) tot 1964 witte lampen hadden met kleurwisselaars (kleurlenzen) zit hem in de verschillende seinbeelden die getoond moesten worden.

Bij een normale trein toonden beide sluitseinen rood
Bij een extra trein (buiten de normale diensregeling) toonde de linkse lamp geel en de rechtse rood.
bij een normale trein die een extra trein aankondigde toonde de linker rood, en de rechter wit.
Dit waren de nachtseinen, overdag waren de sluitborden voorgeschreven.

Waarschijnlijk is de reden dat het extra middensein ook wit is heel simpel, er waren maar twee type reservelampen in de trein aanwezig. gele duplo voor de frontseinen (dimmen/normaal) en de enkele witte voor de sluit en midden lamp. hiermee voorkom je ook dat er een gele lamp in de sluitseinen terechtkomt.

wil je meer lezen over de sluitseinen, in de railhobby, railmagazine en het boekje seinen voor treinen van van wijck jurriaanse staat veel meer.
of de seinregelementen opzoeken in het utrechts archief

Groeten Arjen
Titel: Re:seinbeeld 2200.
Bericht door: Bas van Heiningen op 10 May 2009, 10:19:48
Arjen,

Geheel mee eens, je was me net voor.

Grot,
Bas