BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Snarf op 07 May 2009, 12:47:39
-
Hallo allen,
Kan iemand mij uitleggen in Jip en Janneke taal waarom deze bezetmelder 5217 niet voldoet bij tweerail gelijkstroom.
Ik gebruik de IB en rij digitaal, wil nu mijn baan aansturen met koploper, heb inmiddels de proefbaan opgezet maar loop tegen dit probleem aan. De viesmann 5233 vele male duurder en slechts 8 aansluitingen. Of zie ik iets over het hoofd.?
Dank voor jullie inbreng.
Frans.
-
De Viessmann 5217 is een terugmelder. Bij 3-rails is dat voldoende, omdat gebruik gemaakt wordt van de twee poorstaven om een trein te detecteren. En dan heb je de middenrails voor de voedingsspanning.
Bij 2-rails gaat dat niet. Dus hebben ze daarvoor een extra schakeling bedacht, die stroomverbruik detecteerd. Bij 2-rails gebruik je dus een combinatie van stroomdetectie plus een terugmelder. En ja, dat is duurder.
Sander
-
dat er sprake is van stroomdetectie dacht ik dus ook, maar is niet ieders mening
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19746.msg294109/topicseen.html#msg294109
-
Jeepney, dat is ieders mening, alleen sla je bij je uitleg over de werking er van volledig de plank mis. En daar ga ik niet over in discussie met je.
Mvg
Wim.
-
discussie is niet nodig hoor............met een uitleg zou ik al dik tevreden zijn
-
Jij hangt in dat andere draadje een heel verhaal op over "net genoeg stroom" en zo. Dat is pure kul in een digitaal systeem. Ga eens wat lezen over de werking van decoders.
Sander
-
simpel denkend was ik van mening dat een decoder een digitaal signaal krijgt maar de motor gewoon stroom en bij een stopsectie nagenoeg geen stroom dus motortje stopt
maar goed, ik neem direct aan dat jullie er meer verstand van hebben dan ik, en dat is in mijn geval ook niet zo moeilijk, en zal me eerst wat meer verdiepen in de materie voordat ik een volgende inbreng heb in een digitaal onderwerp
excuus indien ik iemand geirriteerd heb of op het verkeerde been heb gezet..........het was oprecht mijn bedoeling een nuttige inbreng te hebben
-
Jan, om je alvast een beetje op weg te helpen, bij digitaal is er geen onderscheid tussen de voeding en het digitaal signaal. Het is een en dezelfde spanning die zowel de voeding als de stuursignalen bevat. Je kunt ze dus niet afzonderlijk uitschakelen.