BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: ArtMan op 04 November 2006, 22:22:34

Titel: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: ArtMan op 04 November 2006, 22:22:34
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er forumleden zijn die ervaringen hebben met bovengenoemde lok.

Ik heb zelf geen ervaringen met Liliput. Waarmee kun je de kwaliteit vergelijken? Piko?

Afbeelding vindt je op:

http://www.liliput.de/artikelbilder/h0dieselloks/L112408.jpg (http://www.liliput.de/artikelbilder/h0dieselloks/L112408.jpg)

Zou deze lok makkelijk om te bouwen zijn naar Marklin digitaal?

Hij is in ieder geval lekker goedkoop  ;)
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: btraornsuhobcd op 04 November 2006, 22:28:36
hallo

ik ben nog niet zo lang in het bezit van de 6485 van liliput maar ik ben er best tevreden over.
heb hem goedkoop kunnen kopen, hij rijdt goed, kan mooi kruipen.
alleen heb ik laatst geprobeert er een decoder in te zetten maar dan ben je even bezig.
verder mooie loc alleen is het niet precies een schaalmodel van de echte.

mvg
bart
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: marcel op 04 November 2006, 22:34:09
Hey,

Als je voor een liliput/bachmann gaat, dan raad ik je af om een liliput 6401/6402 te kopen.
Deze hebben twee motoren, en schijnen slecht te rijden.

De 6485/6520/6494( ns/ns gargo/railion versie) zijn voorzien van een motor met vliegwiel.
Vergelijk het maar met roco.
Ze rijden goed, kunnen kruipen etc.

Alleen de maat voering is net als marklin/trix niet geheel goed, hij is te kort.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Sander op 04 November 2006, 22:35:09
Heb er ook 2.
Moeten nog omgebouwd worden naar digitaal. Wellicht van de week en dan testrijden, maar das nog niet zeker.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: ArtMan op 04 November 2006, 22:38:21
Hmm, begrijp ik nou goed uit jullie reacties dat er 2 versies zijn? Eentje met 1 motor met vliegwiel en eentje met 2 motoren?
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Sander op 04 November 2006, 22:39:14
herkenbaar aan de witte en blauwe dozen.

Blauwe dozen zijn de goede dozen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: ArtMan op 04 November 2006, 22:40:41
Aha. En wat kosten de blauwe dozen?  :D

Zouden ze om te bouwen zijn naar marklin digitaal?
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: btraornsuhobcd op 04 November 2006, 22:45:59
hallo

hoeveel ze kosten??
op marktplaats kosten ze gemiddeld 90 euro en als je geluk hebt is het €85.-
ik heb er een op eurospoor gevonden(zonder hekwerk helaas) voor 35.-
maar nieuw bij de modeltreinexpress kost hij €95.-

mvg
bart
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Louis Holleman op 12 November 2006, 15:20:50
Hoi, ik heb er 3 rondrijden uit de latere serie: zowel de 6485 als de 6497 als de 6520.

Ze grommen nogal, maar dat vind ik acceptabel bij een dieselmodel  :)

Voorzien van Viessmann decoders (passen i.d.d. maar net bovenin de cabine en dus zie je ze, tenzij je de ramen afschermt). Ze zouden ook in de bak onderin moeten kunnen, maar dat is al helemaal een gigaklus.

De geelgrijze is m.b.v. transfers van Kleinspoor te moderniseren (rode zijwand cabine en Railion transfers).

Ik rijd er doorgaans mijn kolentrein mee (34 stuks Mehano Falns en Fleischmann Fals), aanvankelijk triple maar inmiddels is de 6520 voorzien van nieuwe assen zonder tandwielen dus die is nu dummy en is het dubbeltraktie geworden. Gaat prima. Wat helaas niet gaat is stroomvoerende koppelingen monteren zodat ze met elkaar doorverbonden kunnen worden: e.e.a. past niet fatsoenlijk in de schachten.

Wat ook een crime is: het hekwerk. Plastic, erg gevoelig en hopeloos als je de kap wilt afnemen. Ik ben van plan messing hekwerken te gaan solderen m.b.v. malletjes en die erop te zetten.

Mijn 6485 kwam ook 2e hands bij een bekende firma vandaan voor 30 euro en rijdt prima. De rest is nieuw gekocht voor ca 90 euro/st.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Michel Enzerink op 13 November 2006, 19:23:24
ook ik heb de 6485 en ben er tevreden over alleen ik heb de decoder onderin de bak zitten het valt nog wel mee dat gepruts met die decoderstekker met een beetje worstelen gaat hij precies langs het draaistel.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Trainmotion op 14 November 2006, 00:11:23
Ik vind de 6485 goed rijden. Alleen idd bij digitaliseren moeilijk uit te voeren. Ik heb daarvoor het draaistel eruit moeten halen, want kreeg het stekkertje er niet langs. 

Voor de rest gaat het plastic hekwerk gauw kapot en/of krom. Ik heb zelfs in de plastic verpakking moeten knippen (binnenzijde blauwe doos) zodat hij zonder het hekwerk te beschadigen in de verpakking kon.

Mijn 6485 heb ik nieuw op eurospoor 2005 voor 60,- euro gekocht bij Brekelmans. ;D Een spotprijs vind ik zelf.

Groet,

Roelof
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Wim Waleboer op 15 November 2006, 12:09:52
Op blauwe dozen staat overigens : made by Bachman
De witte dozen LILLIPUT zul je nieuw niet meer aantreffen,ook deze is in de neerwaartse spiraal met het samenwerkingsverbond toendertijd ten onder gegaan(lima, jouef,rivarossi en lilliput)
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: ArtMan op 15 November 2006, 13:09:03
jammer dat de schaal niet helemaal klopt  :( hij is toch een stuk kleiner dan Matrix.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: henk op 15 November 2006, 16:00:47
Ik herrinner me dat de draaistellen met van die klunzige clipjes op hun plaats werden gehouden. Of niet. Bij mijn exemplaar gebeurde het regelmatig dat een draaistel bleef staan als ik het model optilde.  ;D
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 15 November 2006, 16:05:47
De loks uit de eerste serie hadden de nummers 6401, 6402 of 6403 en ze waren er analoog, AC, en digitaal voorbereid volgens www.nsinmodel.com

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: RikM op 30 September 2024, 22:58:05
Even stof afblazen
Clublid heeft tweedehands  een analoog exemplaar op de kop getikt. In eerste instantie dachten we vanwege het “grom geluid” even aan toch digitaal  ;D Loopt stroef.
Willen nu wat onderhoud plegen in de hoop op verbetering. Echter er zit geen instructie voor onderhoud zoals smeerpunten etc. bij. 
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: henk op 01 October 2024, 06:45:21
Welke versie is het? Ofwel, kwam de loc in een witte of blauwe doos? Zie eerdere berichten in dit draadje.  :)
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: RikM op 01 October 2024, 09:05:50
Helaas is niet bekend in welke doos de MaK 1002 geleverd is. Het is  een tweede hands exemplaar zonder OVP.
Heeft alleen een (blauw witte ;D) onderdelen lijst. En geen decoder pin. Willen het clublid graag helpen.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: henk op 01 October 2024, 09:19:14
Zonder decoderaansluiting is het een 6401, 6402 of 6403, nog van het zelfstandige Liliput.Klopt dat? Die hebben twee motoren en rijden daarmee inherent zeer matig.

Zal niet veel instructie voor smeren hebben bijgezeten. Het is een oudje, dus het kan de moeite lonen om de draaistellen uit elkaar te halen en dan de tandwielen van de overbrenging reinigen en smeren met vet. Verder zeer matig olie op de aslagers.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: RikM op 01 October 2024, 09:41:27
Bedankt voor de reactie. Je vermoeden is correct.

Daar alleen de onderdelenlijst aanwezig is helaas geen instructie over openmaken van draaistellen en tandwielkasten.  Vermoedelijk de 4 fragiele lipjes uitbuigen…. Risico bij zo’n oudje is dat het daarna niet meer goed komt en zoals eerder in dit draadje gesignaleerd de aandrijving spontaan onderuit valt. Daar het een locomotief van een ander is ben ik huiverig hem van de regen in de drup te brengen.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: henk op 01 October 2024, 10:55:13
Je bedoelt die halve schijfjes die de draaistellen op hun plek moeten houden? Wees er zuinig op, want er is niet meer aan te komen. Maar ze verwijderen is niet zo’n punt.

De vraag is ook wel of het allemaal de moeite waard is. Het is een matig rijdend model. De aandrijving is niet voor niets later compleet omgewerkt naar een middenmotor met cardans.
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: StefanNL_Plays op 01 October 2024, 12:43:39
De vraag is ook wel of het allemaal de moeite waard is. Het is een matig rijdend model. De aandrijving is niet voor niets later compleet omgewerkt naar een middenmotor met cardans.

Ik heb zelf met cardan+digitaal voorbereid (NS 6485), ik moet helaas delen dat zelfs nadat de lok compleet gereinigd en ingevet/geolied is nog steeds erg slecht loopt op (komt slecht op snelheid en klinkt alsof deze het zwaar heeft). Analoog rijd ie wel beter. Ik had hetzelfde ook gehad bij een NS Cargo variant van de loc
Titel: Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
Bericht door: 008200 op 01 October 2024, 14:14:38
Als de halve maantjes van de ophanging van draaistel+motor stuk/verdwenen zijn:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112390.msg3222489441#msg3222489441 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112390.msg3222489441#msg3222489441)
François