BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: The lot of us op 06 May 2009, 10:36:05

Titel: Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: The lot of us op 06 May 2009, 10:36:05
Ik probeer mijn n-spoor wagens van verlichting te voorzien.
En dan wil ik ook graag de laatste wagen van de trein voorzien van een sluitlicht / sluitsein.
Nu ben ik dus op zoek naar hoe dat sluitsein er uit moet zien.
Ik rij voornamelijk Duist, periode 2,3, en 4.
Maar als iemand gegevens over andere perioden of landen heeft, ook altijd welkom.

Groet,

Mark
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: Richard van Dijk op 06 May 2009, 10:37:24
Hoi Mark.

Gaat het hier alleen om passagierswagens of ook om goederen?

Richard
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: The lot of us op 06 May 2009, 10:46:21
Laten we er maar een verzamelpunt van maken.
Alles dus.  (y)
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: Richard van Dijk op 06 May 2009, 10:49:28
Voor alsnog ga ik uit van op passagiers 2 sluitseinen en op goederen 1 en tegenwoordig 2 bordjes.
Wie weet dit zeker?

Richard
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: Aspelix op 06 May 2009, 12:13:40
Klopt (y)

Ruurd
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 May 2009, 12:35:40
Kijk eens op deze pagina (http://www.bahnstatistik.de/SB-DBAG3.htm)
En dan een heel eind naar onderen, bij de Zg-Signale
Googelen op het trefwoord Signalbuch levert een schat aan informatie op over het Duitse seingebeuren.
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: The lot of us op 06 May 2009, 13:26:43
Dank Klaas.

Als ik het goed vertaal, mag overdag worden gereden met rood/witte borden en rood/gele borden.  Daarbij mag een bord worden gebruikt, mits aan de rechter kant. 2 borden op gelijke hoogte heeft echter de voorkeur.

s'Nachts dient met licht te worden gereden. Daarbij mag worden gekozen voor een rood licht aan de rechter kant of twee lichten aan weerszijden op gelijke hoogte. Twee lichten heeft de voorkeur.
Het licht mag knipperen.
Op sommide trajecten is het ook overdag verplicht nachtsein te voeren, dus met licht.

Nu vraag ik mij af of dit ook geldt voor eerdere perioden. Ik heb ergens gelezen dat vroeger werd gereden met een rood licht midden bovenin rijtuigen. Klopt dit?
Titel: Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 May 2009, 15:49:49
Ik ben geen expert op het gebied van het Duitse seinstelsel, heb dit ook maar gevonden via google.
Op diezelfde website http://www.bahnstatistik.de/ (http://www.bahnstatistik.de/) staan nog meer seinboeken. Klik op Signale. Daarin zie je verschillende varianten per regio of periode.
Het rode sein middenboven vond ik daar alleen als Falschfahrtsignal, dus als frontsein op een loc die verkeerd spoor rijdt.