BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jefftrack op 03 May 2009, 17:16:38
-
Ik heb voor mijn baan een kopstation ontworpen en ben benieuwd naar de reakties en opbouwende kritieken.
Het is een deel van een totale baan die nog verder moet worden ontworpen en zal bestaan uit een dubbel spoortraject naar NL voorbeeld.
De tekening:
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationbaanontwerp.jpg)
Alle sporen liggen op hetzelfde niveau en de schaal is Ho. De afmetingen van dit deel 300x100cm. Geel zijn twee opstel sporen voor materieel en de bruine kleur is een stukje goederen vervoer. De aanluiting op het traject is in de boog rechts onder.
Jeffrey
-
hoi jeffrey
je komt nu niet vanuit de opstelsporen in de onderste 3 sporen van het station.
daar zou ik nog eens naar kijken. is die 3 meter de maximale lengte of de lengte van dat stuk?
wesley
-
Hoi,
Die drie meter is de maximale afmeting. Ik heb er lang over nagedacht maar als ik de opstelsporen bereikbaar wil maken voor alle perronsporen dan moet ik wel heel erg veel inleveren in de lengte van deze perron sporen.
Suggesties ???
Jeffrey
-
Door een kleine aanpassing heb ik wat extra ruimte weten te vinden en kom nu uit op 430cm.
Ik heb nu het volgende ontwerp gemaakt:
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationsontwerp.jpg)
klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationsontwerp.jpg)
De rode sporen rechts boven is een opstel plaats voor locomotieven etc .... het rode spoor rechts onder is een hout zagerij maar dit is optioneel. Het blauwe spoor loopt naar de opstelsporen. Groen zijn de stations sporen en geel de hoofdbaan. Het is nu een recht ontwerp maar wil het denk ik een slag draaien....paar graden.
Jeffrey
-
Persoonlijk vond ik je vorige ontwerp beter met plek om materieel te stallen en en wat spoortjes voor goederenwagens.
mvg,
Matthijs
-
Persoonlijk vond ik je vorige ontwerp beter met plek om materieel te stallen en en wat spoortjes voor goederenwagens.
mvg,
Matthijs
klopt maar vergeet niet dat de goederen sporen en opstelsporen nu direkt na de boog komen.....
Jeffrey
-
Die zitten aan dat blauwe spoor vast toch, en zijn op deze tekening niet zichtbaar? Of begrijp ik het verkeerd?
Mvg,
Martin
-
Die zitten aan dat blauwe spoor vast toch, en zijn op deze tekening niet zichtbaar? Of begrijp ik het verkeerd?
Mvg,
Martin
klopt...... je ziet het helemaal goed.
Jeffrey
-
Het ontwerpen is en blijft toch ook een leuke fase.... ;D
Ik heb het eerste ontwerp nu aangepast: 434.1
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationontwerp4341.jpg)
klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationontwerp4341.jpg)
Geel: | Hoofdbaan |
Groen: | stationsporen |
Rood: | Goederensporen |
Blauw: | Opstelsporen |
De afmeting van de beschikbare ruimte voor dit deel van de baan is 430cm x 100cm.
Alle opmerkingen en kritiek zijn welkom. Het is altijd goed om een andere kijk op de plannen te krijgen.
Jeffrey
-
Vind ik duidelijk beter, maar......
Wanneer een trein vertrekt van de onderste 3 + 1 sporen, kan er nooit een trein binnenlopen, behalve op het bovenste spoor.
Ik zou tussen de hoofdbaan en de stationssporen extra rijbanen maken om meer mogelijkheden / een betere gelijktijdigheid van rijden mogelijk te maken. Dus een andere wisselstraat contrueren, eventueel met verzaagde wissels.
Het achterste spoor (5) heeft een ingaande verbinding en een uitgaande via de wissel en de engelsman. Dit zou ik verleggen naar de hoofdbaan, dus daar een verbinding maken tussen de in- en uitgaande rail (ter hoogte van de rode sporen). Dat maakt ook wat ruimte vrij om bovenstaande te ontwerpen.
Als ik de sporen nummer van onder naar boven 1 tm 5, dan zou ik (bijv) inkomend over het rechtse gele spoor, na de engelsman (aansl. blauwe opstelsporen) een L-wissel in spoor 5 direct naar spoor 4 voeren. Naar keuze kun je dan spoor 4 laten zoals nu met een extra L-wissel aan het begin, of je laat de aansluiting op het uitgaande spoor vervallen en maakt daarvoor in de plaats, in het ontstane verbindingsspoortje zoals hierboven omschreven, een R-wissel die aansluit op de engelse wissel zoals die er nu ook al ligt. Dan kan een trein van spoor 4 naar de opstelsporen trerwijl er ook een trein vanaf 1 tm 3 kan vertrekken, of vanaf spoor 4 kan een trein vertrekken, terwijl op spoor 5 gerangeerd wordt.
Meer mogelijkheden dus.
Zonodig zou je het nieuwe spoortje ook nog door kunnen trekken naar spoor 3, nog meer mogelijkheden.
Het eindstukje van spoor 3 (stootjuk) zie ik niet zitten, tenzij je daar af en toe een lok wil parkeren, anders is het zinloos. (of een andere bedoeling ??)
Succes,
Maarten.
-
We blijven bezig.... ;D
Het vorige ontwerp vond ik eigenlijk te druk (rommelig) ogen qua sporen en heb het ontwerp met dit in het achterhoofd en met de gekregen tips weer iets aangepast:
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationontwerp4342.jpg)
klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationontwerp4342.jpg)
Jeffrey
-
Het blijft lastig .......zeker nu ik qua ruimte wat moet inboeten en een ruimte overhoud van 430 bij 120 cm.
Ik heb gekozen voor een simpel ovaal als parade baan op niveau 0 als waarvan enkel het licht groene gedeelte te zien is. Binnen het ovaal komt een keerlus en een klimmend spoor naar niveau 1. Het klimmende spoor (zwart) blijft binnen het ovaal van de parade baan om genoeg meters te kunnen maken om de vereiste hoogte te krijgen.
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Cannenburgniveau0.jpg)
klik hier voor een grotere tekening (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Cannenburgniveau0.jpg)
Op niveau 1 hebben we een kopstation (groen) wat opstelsporen (rood) o.v.b. en een museumspoor terrein (blauw).
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Cannenburgniveau1.jpg)
klik hier voor een grotere tekening (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Cannenburgniveau1.jpg)
Na een aantal uren tekenen nie je het niet helemaal meer dus alle opmerkingen zijn welkom.
Ter informatie, de schaal is Ho en de besturing zal gebeuren d.m.v. de Roco Multimaus en een keerlus module....
Jeffrey
-
Na nog een avondje bijschaven tot het volgende ontwerp gekomen:
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Definitiefbaanplan.jpg)
klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Definitiefbaanplan.jpg)
De breedte van de baan is 120 cm maar is van beide kanten bereikbaar.......dit ter informatie.
Opmerking en opbouwende kritiek is altijd welkom.....
Jeffrey
-
De aanpassingen die ik nu langs zie komen zijn volgens mij kleine aanpassingen op stations nivo, spoortje meer, spoortje minder, ruimte tussen de sporen iets anders.
Maar in hoofdlijnen blijft het gelijk.
Ikzelf teken in mijn plan ook altijd wel het volledige station, verander daar eens wat dingetjes aan, maar het echte uiteindelijke ontwerp wordt pas gemaakt als ik de plaat heb liggen.
Dan leg ik het geheel 1 op 1 uit zoals ongeveer getekend. En dan blijkt soms dat dat spoortje extra heel goed kan zonder te druk te ogen, of dat het toch beter lijkt een wissel niet iets te verplaatsen.
Wat je plannen betreft vindt ik je eerdere oplossing voor de keerlus beter overkomen, rustiger, vloeiender lijnen.
van je station lijkt de tweede optie voor het museum lijntje mij beter. Eventueel zou je hier nog een extra wissel kunnen gebruiken zodat ze langs de hoofdbaan nog een extra spoor krijgen zodat je eventueel wat rangeerwerk daar kunt doen zonder de hoofdbaan op te rijden, maar dit maakt het totaal wat drukker. Krijg hierdoor een soort van combinatie van je laatste 2 tekeningen waarbij de aansluiting volgens de laatste tekening is, maar het spoor zoals bij de eerste er langs loopt.
Dat extra spoortje in de rode hoek zou ik doen, mijn motto is, je hebt niet snel een spoortje te veel op een station, maar velen denken daar anders over, ligt ook beetje aan wat het nut daarvan kan zijn.
Ook zou ik kijken of ik de gele binnen bocht een halve raillengte verder door kan trekken. Een kwart raillengte is misschien al genoeg.
Vind de ingang naar je station nu zo parallel lopen aan je paradespoor.
Groet,
Roelco
-
Ik heb het weer eens aangepast en dit is wat ik definitief voor ogen heb. Het is een baan in de schaal Ho aangestuurd door de multimaus van Roco.
Ik wilde een Spoor museum om ook met ouder materieel te kunnen rijden en een havenspoor met contrainer overslag. Daarbij een enkelsporige parade baan en een kopstation.
Alles bij elkaar gegooid en de beschikbare ruimte te hebben opgemeten kom ik tot het volgende ontwerp op 3 verschillende niveau's:
Niveau 0. Geen van deze sporen zijn zichtbaar.
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv0.jpg)
Klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv0.jpg)
Niveau 1. Hiervan is het hevenspoor zichtbaar en het voorste gedeelte van de parade baan.
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv1.jpg)
Klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv1.jpg)
Niveau 2. Alle sporen zijn zichtbaar.
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv2.jpg)
Klik hier voor een grotere afbeelding (http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Amsteldorpniv2.jpg)
De rode sporen zijn opstelsporen
De blauwe sporen zijn de museumlijnsporen
De roze sporen zijn de stationssporen
De groene sporen zijn de haven sporen
Ik heb ervoor gekozen om een extra keerlus aan te brengen om ook de treinen vanuit de haven te kunnen keren. Beide keerlussen moeten worden voorzien van een keerlus module om kortsluiting te voorkomen. Ook heb ik nu wel gekozen voor een schaduwstation om de container treinen te kunnen stallen.
Jeffrey
-
Hey Jefftrack,
Zou je aan de wortel van je museum lijnen niet een uithaal spoortje maken? Het lijkt er op dat je nu van je museum terrein af moet om materieel heen en weer te verplaatsen.
Gerard
-
Hey Jefftrack,
Zou je aan de wortel van je museum lijnen niet een uithaal spoortje maken? Het lijkt er op dat je nu van je museum terrein af moet om materieel heen en weer te verplaatsen.
Gerard
Klopt dat zou ik ook wel willen maar daar is geen ruimte voor te vinden ??? ik denk dat in deze mini wereld ze het binnenste opstelspoor mogen gebruiken op de rijdagen. ;)
Jeffrey
-
Dan zou ik een kopstation zoals deze maken:
http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/stationbaanontwerp.jpg
mvg,
Matthijs
-
Matthijs,
Dat zou ik eigenlijk ook wel willen maar als ik al me wensen op een rijtje zet en daarbij de beschikbare ruimte neem, en die is een stuk minder als in het begin van het draadje dan moet ik consessies doen.
Wellicht is het een idee om het station korter te maken waardoor de wisselstraat van het station iets kan opschuiven om plaats te maken voor een extra museum spoor naast de hoofdbaan ???
Jeffrey