BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Remco. op 01 May 2009, 21:11:30
-
Ik heb even jullie hulp nodig:
Deze wagon ( Ja ik had beter een foto kunnen maken toen ie nog helemaal in elkaar zat ;D ) heb ik, een oudje, van een jaar of 40 a 45 denk ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dieplader_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dieplader_001.jpg)
Nu wil ik deze opknappen, maar heeft iemand een foto van het originele model of een artikelnr? Een foto van een 1:1 uitv. mag natuurlijk ook ;D
Bedankt alvast!
Gr. Remco.
Toevoeging:
Net ontdekt: via het nr wat erop staat kwam ik bij het N spoor model, vandaar uiteindelijk bij een omschrijving, die me naar het draadje van Ruud K leidde wat me deed ontdekken dat het om een Fleischmann 5299 gaat ;D
Ik ga Ruud K even PBen :D
-
Remco,
Ruud zal je misschien al op weg geholpen hebben. :)
Toch nog een antwoord van mij.
In de Fleischmann-katalogus van 2006/2007 staan drie versies van deze wagen:
- 5295, DRG tijdperk 2, met kist
- 5296, DB tijdperk 3, leeg
- 5299, DB tijdperk 4, met blauwe silo.
Succes!
Groet,
Basilicum
-
Beste,
Staat me nog iets bij van een groene transformator?
dave
-
Hoi Remco,
Er is ook nog een oudere versie (die ik ook heb), geheel van metaal, met een betonnen brugdeel waarop staat 'Dywidag Montagebau', catnr. 5298. Die was in productie tussen 1985 en 1987. Die komt misschien het dichtst bij jouw dieplader in de buurt.
En ja, die met die groene transformator heeft ook nog bestaan. Zelfde wagen als de Dywidag, geheel metaal.
Groet,
Ruud
-
Ruud gaat me helpen aan plaatjes ;D
Wat er ooit opgezeten heeft weet ik niet, dat heb ik er nooit bij gehad :(
Bedankt in ieder geval voor alle input!
Gr. Remco
-
Remco,
Moet je hier (http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245B.html) eens gaan kijken. :o :o
Gerrit F
-
Goeie Tip Gerrit (y)
Bedankt,
Gr. Remco.
-
De 8299 in N ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8299.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8299.jpg)
Groetjes,
Jos
-
Het H0 model van Fleischmann heeft oorspronkelijk nr. 1494 en was beladen met een oranje brugdeel, het model stamt uit 1958.
In 1965 werd het model voorzien van een groene transformator ("Brown Boveri"), onder nummer 1494 G. En onder de nieuwe nummering van Fleischmann is deze wagen ook bekend als 5299.
In 1985 werd de lading een betonnen brugdeel met opschrift fa. DYWIDAG, de wagen kreeg catalogusnummer 5298.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flm_1494.jpg)
afbeelding uit Fleischmann catalogus 1961/62
-
De 5296 heeft 2 losse remmers huisjes.
groet Bram.
-
Nog even een fotootje van de 5295 en 5296:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flm_5295_5296.jpg)
-
Ook is er nog de 5298 met een betonnen brugdeel
staat in de cat van 86/87.groet Bram.
-
Ik zet even hier de PB van Ruud bij:
De dieplader met dit nummer is door Fleischmann jarenlang geproduceerd, om precies te zijn: tussen 1958 en 1986, en verscheen in diverse uitvoeringen. Tussen 1958 en 1965 onder catalogusnummer 1494 en tussen 1966 en 1986 onder catalogusnummer 5299.
De eerste versies tot 1965 waren respectievelijk beladen met
- een brugpeiler
- een betonnen dakdrager met opschrift Hochtief
De versie met catalogusnummer 5299, dus vanaf 1966, was beladen met een groene Brown Boveri transformator (daar zijn trouwens ook weer twee versies van).
Al deze versies waren voor tijdperk 3 en voorzien van de Fleischmann haakkoppeling.
Ik zal je morgen foto's sturen van de catnr. 5298, die in mijn bezit is en het dichtst bij jouw versie zit; deze heeft een betonnen dakdrager als lading met Dywidag-opschrift. Ik heb deze wagon voorzien van Fleischmann profi-koppelingen. Dat zou bij jouw versie ook moeten kunnen.
Dus ik ben gelukkig ;D (y)
Gr. Remco.
-
Een nauwkeurige beschrijving van de verschillende versies is te vinden op de geweldige site van Mart Brouwers: http://www.fleischmann-ho.nl/
Je moet er echter wel op geabonneerd zijn om toegang te hebben tot de database, maar dat kost niet veel, ik meen 12 euro per jaar.
Groet,
Ruud
-
Ik heb inmiddels van Ruud foto's gehad van wat zo lijkt de exacte uitvoering die ik hier heb!
Dus ik kan aan de gang ;D
Bedankt Ruud (y)
De wagon ligt nu in de Thinner.
Gr. Remco.
-
De eerste versies tot 1965 waren respectievelijk beladen met
- een brugpeiler
- een betonnen dakdrager met opschrift Hochtief
De wagens met de lading van "Hochtief" was een privé-initiatief van de desbetreffende firma en in deze uitvoering bestaan ze slechts in een zeer kleine oplage.
Heeft zo nooit in een Fleischmann catalogus gestaan.
De versie met catalogusnummer 5299, dus vanaf 1966
Deze versie met de transformator had aanvankelijk catalogusnr. 1494 G.
Vanaf 1970/71 is deze wagen bekend onder nummer 5299, Fleischmann begon toen met het nieuwe nummersysteem.
-
Prima correctie!
Groet,
Ruud
-
Een heleboel info die eigenlijk niet zo belangrijk is als je zo'n ding gaat pimpen ;)
Het houdt ons van de straat........