BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: John Wouterse op 30 April 2009, 15:11:50
-
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met mijn modelbaan (Fleischmann Piccolo) te digitaliseren. Ik heb tot nu toe decoders van Uhlenbrock nr. 73400. Hiermee kan ik de trein afremmen wanneer ik op mijn remsectie overschakel naar analoge gelijkspanning.
Mijn vraag nu is, is er iemand die hier ervaring mee heeft en een richtlijn kan geven met betrekking tot de lengte van de remweg.
John Wouterse
-
Hoi John,
Ik rij zelf trein navigatie systeem waarbij ik een afrem stuk van 30 cm gebruik.
Ik heb in een aantal loks waarin de 73400/73410 zitten.
Ik gebruik de volgende instellingen
Minitrix 12**
2 = 2
3 = 60
4 = 30
5 = 9
6 = 7
Minitrix 11**
2 = 5
3 = 63
4 = 35
5 = 10
6 = 7
Minitrix 18**
2 = 1
3 = 30
4 = 13
5 = 25
6 = 15
FM 7135
2 = 2
3 = 40
4 = 33
5 = 12
6 = 6
CV 2 geef ik met name bij de oudere loks een waarde omdat deze nog wel eens problemen kunnen geven bij lage snelheden
CV 3 is het zelfde alleen dan de snelheid van optrekken
CV 5 heb ik voor alle loks ingsteld zodat ze voor mij een ideaal snelheid hebben als ze op max snelheid rijden met 28 stappen. (hoef dan niet meer bij te houden wat de optimale snelheid is
CV 6 zet ik over het algemeen de helft in van CV 2 + 5 /2. Hier mee kan je de optrek /afrem curve iets aanpassen
Dit zijn een aantal voorbeelden, elke lok rijd anders en je heb ook nog persoonlijke voorkeuren. De enigste manier om het af te stellen is op een test baantje
Mocht je problemen hebben met de verlichting dan kan je dit oplossen door in CV 60 een 0 te plaatsen (is het uitschakelen van de kortsluiting beveiliging)
-
Hallo Paul,
Kijk op het forum en zie zeer waardevolle info, mijn dank hiervoor.
Hier ga ik wanneer het zoveris zeker mee experimenteren.
Groeten
John
-
Paul,
Vraagje nog, hoe zorg jij voor de omschakeling van digitaal naar analoog ?
Middels reedcontacten of op een andere manier ?
Ik heb Fleischmann piccolo rail en zou wel willen werken met reedcontacten maar die zijn in verhouding in het algemeen vrij groot, althans diegenen die ik tot nu toe heb kunnen vinden.
Ik ben niet echt een electronica man dus vandaar mijn vraag.
John
-
Met een relais, welke gekoppeld is aan de stand van je sein, die op zijn beurt weer deel uitmaakt van het bloksysteem.
De relais van het bloksysteem worden op hun beurt dan weer geschakeld door railcontacten. B.v. reedcontacten. Of een stroomdetectie schakeling met relais.
Mvg
Wim.
-
Bedankt Wim, ben weer verder op weg.
Heb trouwens vanmorgen reedcontacten gevonden die wat betreft afmeting goed te gebruiken zijn.
John
-
Kijk eens op conrad daar staan miniatuur reedcontacten die precies tussen tussen twee bielzen past.
Groetjes, Bas
-
Mocht je problemen hebben met de verlichting dan kan je dit oplossen door in CV 60 een 0 te plaatsen (is het uitschakelen van de kortsluiting beveiliging)
Hoezo lost het uitschakelen van de 'kortsluit-beveiliging' het probleem met de front- en sluitseinen op ?
-
Sander, als de frontseinen zijn uitgerust met gloeilampjes dan kunnen die de decoder overbelasten. Een gloeilamp trekt in koude toestand, dus net na het inschakelen, ongeveer 10 keer zo veel stroom als in de stationaire toestand. De overbelastingsbeveiliging van de decoder kan hierop reageren door de boel af te schakelen.
-
Dank je wel Bas, zal eens gaan snuffelen.
John
-
als de frontseinen zijn uitgerust met gloeilampjes dan kunnen die de decoder overbelasten. Een gloeilamp trekt in koude toestand, dus net na het inschakelen, ongeveer 10 keer zo veel stroom als in de stationaire toestand. De overbelastingsbeveiliging van de decoder kan hierop reageren door de boel af te schakelen
Wanneer ik het nu goed begrijp is het raadzaam om gloeilampjes te vervangen door ledjes.
John
-
Ja, als je daar kans voor ziet is het altijd aan te bevelen om leds te plaatsen. Die vragen minder stroom voor dezelfde hoeveelheid licht.