BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HaHoHo op 26 April 2009, 21:04:54
-
Hallo allemaal,
er staat een e-loc NS 1200 bij mij op de nominatie om berlijnsblauw te worden gespoten. Wat ik niet met zekerheid kan achterhalen, is welke cijfers ik onder op de cabinedeuren moet plaatsen. Op de eerste versies van de 1200 stonden op de cabinedeuren aan de ene kant een Romeinse 1 (I) en op de deuren aan de andere kant een Romeinse 2 (II), maar er is een moment geweest dat de NS over is gegaan op het plaatsen van een '1' respectievelijk '2'.
Weet iemand wanneer deze 'switch' is gemaakt? Het moet in het berlijnsblauwe tijdperk zijn geweest, maar wanneer ongeveer? Wellicht bij de introductie van het nieuwe NS-logo (de 'visgraat') eind zestiger jaren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
M.vr.gr.,
Hans.
-
Ik heb vanavond eens door het boek over de 1300 zitten bladeren (het 1200 boek heb ik niet).
Het eerste wat opvalt is dat er maar weinig foto's zijn waarop de cabinenummers goed te zien zijn. Ik vond 2 foto's waarop duidelijk een gewoon cijfer te zien was op een blauwe loc, beide foto's uit 1982.
Op enkele foto's uit de jaren '50 zag ik romeinse cijfers, maar op het merendeel van de foto's zijn de cijfers niet te lezen.
-
Da's precies mijn probleem: de cijfers zijn zO klein dat ze op de meeste foto's niet zijn te herkennen, ook niet in het 1200-boek! >:(
Ik heb inmiddels een tweetal foto's uit het 1200-boek nog eens goed bekeken:
- de voorplaat. Hierop is een 1200 met visgraat te zien; op de cabinedeur lijkt 'II' te staan; september 1970.
- de plaat op blz 89. Hierop is een 1200 zonder visgraat te zien; op de cabinedeuren lijken NL-cijfers te staan; april 1969.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er een periode is geweest waarin beide varianten voorkwamen, maar ik ben benieuwd wanneer de NL-cijfers voor het eerst werden toegepast. Hopelijk weet iemand hierop het antwoord.
Bedankt voor je reactie, Klaas!
Groetjes,
Hans.
-
Ik heb mijn Trix 1200 in berlijns blauw er even bijgepakt en daarop zijn
romeinse cijfers aanwezig onder de cabinedeuren t.h.v. waar nu
de traanplaat zit.
Bij het motordraaistel van de Trix zit cabine I de andere zijne hoe logisch cabine II.
Overigens is cabine I ook te herkennen aan het grotere dakdeel
dat zich onder de stroomafnemer bevind, deze is boven cabine II kleiner.
Ik heb ook het 1200 boek wel in huis maar ook daarin is het op de foto's
niet duidelijk te zien.
-
Ik kreeg ineens nog een helder idee. Ik heb nl. nog een stapeltje palkboeken liggen met treinenfoto's. Daar hetzelfde euvel, op de meeste foto's zijn de cabinenummers niet te lezen.
Maar ik vond 1 foto waarop ik bewust de zijkant had gefotografeerd, met de cabinedeur in het midden van de foto. Daarop is duidelijk een romeinse II te zien. De foto dateert uit 1966 of 1967, en het gaat om de 1207.
-
Ik kreeg ineens nog een helder idee. Ik heb nl. nog een stapeltje palkboeken liggen met treinenfoto's. Daar hetzelfde euvel, op de meeste foto's zijn de cabinenummers niet te lezen.
Maar ik vond 1 foto waarop ik bewust de zijkant had gefotografeerd, met de cabinedeur in het midden van de foto. Daarop is duidelijk een romeinse II te zien. De foto dateert uit 1966 of 1967, en het gaat om de 1207.
Voor de puzzelaars onder ons: Klaas bedoeld PLAKboeken ;D ;D ;D
Groenten Rob
P.s Sorry Klaas, kon het niet laten :-[ :-[
-
Maar ik vond 1 foto waarop ik bewust de zijkant had gefotografeerd, met de cabinedeur in het midden van de foto. Daarop is duidelijk een romeinse II te zien. De foto dateert uit 1966 of 1967, en het gaat om de 1207.
Als 1200 'restaurateur' heb ik bijzonder veel interesse in die foto .....
-
Als 1200 'restaurateur' heb ik bijzonder veel interesse in die foto .....
Marco, ik heb hem even voor de digitale camera gehouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1719.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1719.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1719.jpg)
Ik weet niet of je dit goed genoeg vind. Anders moet ik gaan graven in mijn oude negatieven om er een echte afdruk van te laten maken.
-
Hallo Klaas,
Echt een geweldige foto, kom je niet zo heel erg vaak tegen, altijd
maar dat schuin van voren gedoe ;)
Ik ben met deze foto al erg geholpen, als de dia meer specifieke details
aan het licht helpt, zoals leesbare opschriften en of zichtbare details
dan zeg ik natuurlijk geen nee tegen een afdruk van de dia.
Alvast bedankt,
marco-
-
Marco, het is geen dia, maar een originele zwart/wit foto. Ik weet niet of jij dat tijdperk nog hebt meegemaakt. ;D
Ik zal eens even de zolder omspitten om te zien of ik het negatief nog kan vinden.
-
Het zwart/wit kijken heb ik wel meegemaakt, maar ten tijde van
deze foto was ik -4/-5. Oh een negatief, geen probleem natuurlijk (y)
*offtopic*
Overigens, als er mensen zijn die in het bezit zijn van foto's die gemaakt
zijn tot eind jaren 60 van roosters/cabinedeuren/cabine van locomotieven
serie 1100, 1200 en 1300 dan is de Werkgroep 1501 erg geinteresseerd.
-
Gevonden! En dat binnen 10 minuten. Kwestie van bij het oudste album te beginnen.
Op dezelfde negatiefstrook staan nog een paar foto's van dezelfde loc. En wel een foto van de zelfde zijkant, maar dan wat hoger gemikt zodat de stroomafnemer er helemaal op staat, een close-up van de bufferbalk en een bijna-frontaal aanzicht van de neus.
Door de notities in het negatievenboek weet ik nu ook dat de foto uit 1966 is, maar de datum staat er niet bij.
Dus zeg maar wat je wil.
PS: op dezelfde negatiefstrook staan ook 6 foto's van de 1302 en 1309. Gezien de entourage op dezelfde dag gemaakt. Interesse?
-
Jahoor, verder via PM ;)
-
Klaas,
ik ben ook wel geinteresseerd in de details van de opschriften naast de deur op de foto die je hebt geplaatst. Even checken of ik de juiste in huis heb... Mag via pm natuurlijk!
En dan nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag (wanneer werden de '1' en '2' voor het eerst op de deuren geintroduceerd?) want die staat nog open! ;)
Bedankt voor jullie reacties zover! (y)
Groetjes,
Hans.
-
* Schop *
De vraag in dit draadje is wanneer de NS is begonnen met het plaatsen van de Nederlandse '1' en '2' onder op de cabinedeuren als vervanging van de Romeinse 'I' en 'II'.
Weet iemand een sluitend antwoord op mijn vraag of is dit één van de niet op te lossen mysteries uit onze vaderlandse spoorweghistorie? :-\
Groetjes,
Hans.
-
Als ik in het 1200'en boek blader, *MEEN* ik op pagina 85 onder een romeinse twee te zien ...
Gezien het feit dat de nieuwe cijfers altijd type Universe 65 waren, een lettertype dat op kwam met de huisstijl lijkt mij je eerdere conclusie dat dit is begonnen met de huisstijling een juiste, zodra schilderwerk en belettering werd bijgewerkt mogelijk een nummer nieuwe stijl aangebracht. Maar het zal lastig worden dit per lok exact correct te krijgen.