BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BR628 op 26 April 2009, 11:48:36
-
Hallo iedereen...
Ik kijk al een tijdje rond hier op het forum, en heb besloten om me te registreren en actief member te worden.
Nu mijn bescheiden baanplan.
Schaal: 1:87 H0
Tijdperk: IV,V en af en toe III
Thema: Duits
Besturing: Multimaus
Spoor: Rocoline zonder bedding
Dit is hoe ik mijn station in gedachten heb, aan de beide kanten gaat het spoor onder de balken van het schuine dak door met een boog, hoe ik daar verder ga ben ik nog over aan het peinzen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION.jpg)
lengte is 390 cm en diepte is 80cm
Tips kan ik goed gebruiken, dus laat maar komen
-
Hoi,
De diepte zou ik minder maken, 80 cm is erg veel, ik heb zelf zestig centimeter en dat is prima te doen, voor 80 cm moet je ver reiken.
Verder zou ik eens kijken of je niet de wissel met kruiswissel iets meer naar rechts en links kunt leggen en dan een rechterwissel op het kruis kan aansluiten, dan kun je vanaf alle hoofdsporen alle zijsporen onder bereiken en visa versa.
Gr. Remco.
-
Ik ben van plan om mijn nieuwe baan ook 80 cm diep te maken maar nu las ik dat 60cm ook goed te doen is maar kan je dan nog wel mooie bochten maken of wordt alles krap op elkaar.
Erik-Jan
-
Verder zou ik eens kijken of je niet de wissel met kruiswissel iets meer naar rechts en links kunt leggen en dan een rechterwissel op het kruis kan aansluiten, dan kun je vanaf alle hoofdsporen alle zijsporen onder bereiken en visa versa.
Dat van die wissels was ook het eerste wat mij opviel, dat aanpassen zou er iets logischer uit zien, zeker bij een klein station als deze. Ziet er verder leuk uit op tekening.
Ps; we hebben het hier alleen niet kruiswissels maar engelse wissels ;), kan dr nisk aan doen maar zo heten ze nu eenmaal, een kruiswissel is iets anders ;) ;D
Groetjes Michiel
-
Bedankt voor de tips, maar zouden jullie dat even simpel willen intekenen , zodat ik het snap... ???
-
Ps; we hebben het hier alleen niet kruiswissels maar engelse wissels ;), kan dr nisk aan doen maar zo heten ze nu eenmaal, een kruiswissel is iets anders ;) ;D
U heeft helemaal gelijk, maar ja zondagochtend he ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels.jpg)
Zo dus.
Gr. Remco.
-
Jah daar was ik weer..
de aangepaste versie met de engelse wissels verplaats naar lnks/rechts, hoe is het nu?
heb maar gelijk 2 versie die met "gewone" wissels en een ontwerp met de "slanke" wissels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_V_11_KORT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_V_11_KORT.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_V_11_SLANK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_V_11_SLANK.jpg)
kritiek/tips gewenst ;D
ps: wat de diepte betreft van 80cm, ik ga het zo maken dat ik er ook er aan de andere kant ruimte komt om er bij te kunnen
-
De versie met slanke wissel oogt beter, maar ik zou zeggen zet een rijtuig in de wissels en kijk even hoe het op de korte staat, als dat niet mooi is kan je beter voor de slanke gaan.
Groetjes Michiel
-
Na veel passen meten, is niet mogelijk bovenstaande te realiseren (de bogen links en rechts red ik niet onder de balken) :( .
Niet getreurd... we hebben weer wat anders ontworpen.
Het betreft onderstaande ontwerp, een dubbelsporig station, met aftakking (Oranje) naar een loclloodsje voor diesellocjes.
Blauw zijn een paar goederenspoortjes.
Het is nog steeds Rocoline zonder bedding. Wel zijn er slanke wissels (stationssporen) en korte wissels voor de aftakkingen gebruikt.
Tips/suggesties of commentaar is altijd welkom
(http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/28/1240919652-690.jpg) (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1534313.html)
-
Iederéén vindt hem goed ;D
Sorry ben wat ongeduldig :-[
-
Ik vind hem in ieder geval goed (y)
Door het station in een boog te maken ziet het er veel minder
stijf uit dan op een rechte plaat, en de keuze van slanke wissels
voor de hoofdsporen is ook erg goed volgens mij.
Wordt het een kopstation of loopt het spoor aan beide zijden
nog verder door?
Mvg,
Tis
-
Hallo ?
Als dit ontwerp past, dan is je ontwerp redelijk geslaagd vind ik.
Ik kon het niet heel goed zien, want bij het openen van je plaatje, krijg ik het niet beter te zien dan alleen de linkerbovenhoek. Zal wel aan mijn 22" monitor liggen ben ik bang ;)
Waar wil je je stationsgebouw plaatsen?
Is er genoeg ruimte tussen de sporen voor een perron.
Overweeg om je goederenspoortjes direct te verbinden met locomotiefsporen, dit zou wat meer rangeren/locomotiefwissel kunnen opleveren zonder de afwikkeling van je 4 doorgaande sporen te beinvloeden.
Verder, geduld is een schone zaak.. :D
Groeten,
Jelmer
-
voor T.Spat:
Het spoor loopt aan beide kanten door... wat daar komt moet ik nog even voor achter de ontwerptafel zitten
voor Jelmer:
Er is nog verder niet meer te zien als het stationsgedeelte.
Het station wil ik gaan plaatsen in de links in de hoek, voor de perronsporen kan ik altijd nog wat gaan schuiven met de flexrails, zodat ik de boog wat ruimer maak.
Je bedoelt dat bij de oranje nog een wissel moet plaatsen en doorverbinden met het blauwe spoor?
Dat is mogelijk hoor, die gaan we inpassen.
In ieder geval bedankt (y) voor de reacties en tips
-
Beste BR628 ('k zie je naam nergens...),
Prima begin, station in boog is altijd mooi. Kleine puntjes van opbouwende feedback:
1. Overweeg een enkelsporige hoofdlijn, het station is er klein genoeg voor. Of een station aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn die overgaat in een enkelsporige hoofdlijn, verklaart de lange opstelsporen.
2. Ik zou 'spoor 1' en 'spoor 2' de doorgaande sporen maken en 'spoor 3' en 'spoor 4' de aftakkende sporen. Kun je spoor 3 voor zowel goederen als reizigerstreinen gebruiken en kun je spoor 4 ook voor rangeren goed gebruiken.
3. Overweeg in de goederensporen ook nog wat overloopwissels om rangeerbewegingen wat makkelijker te kunnen uitvoeren.
4. Zo te zien heb je behoorlijk wat lengte, zou je tussen spoor 3 en spoor 4 nog een overloper kunnen leggen halverwege om stukjes trein te kunnen laten overlopen.
5. Zorg er wel voor dat wagens kunnen koppelen, dat blijft een probleem met stations in bogen...
Al met al: TOP! Het komt behoorlijk overeen met mijn plan (kijk maar 'ns bij het station Weissenfels op mijn site), wat ik echt leuk vind om mee te rijden. Ik heb zelf bewust gekozen voor een enkelsporige lijn in veel landschap, jouw keuze mag natuurlijk jouw eigen zijn! 't zijn wat overwegingen van een ouwe rot....
Eddy
PS: Yep, 'k moet mijn site nodig weer 'ns bijwerken...
-
Hai Eddy
1. Ik wil graag een dubbelsporige hoofdlijn, ik vindt het mooi om treinen langs elkaar heen te laten rijden.
2. zie 1 , dan vervalt 2 lijkt me
3. Je bedoelt om het bovenste spoor van de 3 goederensporen nog een aftakking naar de middelste (goederen) spoor te maken?
4. Wat lengte betreft, dit is wat ik maximaal kan leggen, aan de uiteinden ga ik de bocht om. Afm zijn ongeveer 4x4 mtr
5. Die snap ik niet echt :-[
Als ik zo je baan zie, phoe een aardig stukkie werk wat je daar verricht, ziet er goed uit. (y)
In ieder geval bedankt vor de tips hoor.
Groetjes van Bert ;D
-
ik vind het een supermooi baanplan , ook super is die flauwe bocht in het trace , dat heeft altijd iets moois
ik zou het gewoon doen , beetje tips van ons allen aan nemen , maar zeker niet van het plan afwijken, dus de baan in de bocht vind ik persoonlijk mooier als de eerste module
groetjes stefan ;)
-
Bert,
Even antwoord op jouw postje van vanochtend:
1. ok
2. Nee, hint vervalt niet. Als je spoor 1 en 2 de hoofdbanen maakt, zou ik persoonlijk sporen 3 en 4 voor stoptrein/goederen en goederen benutten met een extra overloper tussen sporen 3 en 4 ergens halverwege (zie punt 4.) Layout van station Driebergen Zeist zeg maar met extra goederen daarnaast.
3. ja
4. ja, is prima. het enige wat ik wilde zeggen is dat je zo een mooi stukkie lengte hebt wat je goed kunt gebruiken. Wat je zou kunnen doen is tussen spoor 3 en spoor 4 ook nog een overloper leggen halverwege de totale lengte van het spoor. Dat is wat ik ook op Weissenfels heb gedaan en dat is leuk om als rangeeroverloper te gebruiken om kop te maken met je lok bijvoorbeeld.
5. Het probleem met een station in een boog is dat je altijd problemen hebt met het koppelen van rijtuigen en wagons in het station. Het enige wat je er aan kunt doen is ergens een paar stukjes recht er tussen plannen/bouwen om daar te koppelen. Ontkoppelen lukt meestal wel, maar soms ook niet.... Moet je m.i. rekening mee houden tijdens de bouw. Testen....
Eddy
PS: Thx... ja, 'k ben ook al een paar jaar bezig, maar nu met 2 kleine boys is er weinig tijd moet ik zeggen.... maar we gaan gestaag verder, techniek is klaar wat nodig is, landschapsbouw is rustig begonnen.
-
Daar was ik weer..
Druk bezig geweest met de verdere ontwerp.
Jah het is een rondje, ik weet het ;) (met misschien over een paar jaar een mogelijke verhuizing, doe ik het voorlopig op deze manier) , maar toch kan ik wat afwisselen met de "schaduw station" wat op gelijke hoogte ligt.
Het is voorlopig nog een ruwe ontwerp, dus het "finetunen" moet nog gebeuren... het stations gedeelte heb ik intact gelaten. Goederen is wat verplaatst (nog niet aangepast Eddy ;D
Dus als jullie nog tips/commentaar hebben, laat maar horen
(http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/29/1241023833-790.jpg) (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1538208.html)
-
Niemand meer tips/commentaar
-
Als dit ontwerp past, dan is je ontwerp redelijk geslaagd vind ik.
Ik kon het niet heel goed zien, want bij het openen van je plaatje, krijg ik het niet beter te zien dan alleen de linkerbovenhoek. Zal wel aan mijn 22" monitor liggen ben ik bang Wink
Gebruik (CTRL) + (-) en zelfs op je 22"monitor komt het hele beeld in zicht. (y)
Ik had hetzelfde op m'n 20". :(
Groet, Ruurd
-
Twijfel of dit iets te maken heeft met het ontwerp op zich ???
Gebruik (CTRL) + (-) en zelfs op je 22"monitor komt het hele beeld in zicht. (y)
Ik had hetzelfde op m'n 20". :(
Groet, Ruurd
-
Nee, wel met de zichtbaarheid op het scherm....
Een als 2 mensen met een scherm van 20" of groter de zaak niet op het scherm krijgen en één ervan even niet weet hoe dat te verkleinen, is het het misschien leuk ;D/aardig/handig (y) als de ander dat even doorgeeft.
Tip voor de volgende keer: plaats een kleinere afbeelding en met minder reclame ernaast.
Groet, Ruurd
-
Ok verkleind en minder reclame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATTION_SCENERY_29042009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATTION_SCENERY_29042009.jpg)
-
Het plan ziet er in de basis goed uit! Ik zou misschien zelf die lichtblauwe paradebaan erachter weglaten. Dat komt iets te geforceerd over en staat
niet mooi tov het rangeer terrein er naast.
Gr. Remco.
-
mooi baanplan , als ik jou was zou ik gewoon beginnen met bouwen , en niet al te veel luisteren naar anderen,want dan ben je volgend jaar nog niet aan het bouwen ;D, de baan is tenslotte iets van wat jij er van wilt maken, en wij zijn dan ook benieuwd wat voor moois je er van gaat maken
ik vind het mooi plan + je kan rondreiden en ook mooi rangeren, genoeg variatie op jou plan + je kan ook genoeg stallen op je rangeerterein
groetjes stefan
-
De afbeelding is nu (y) toppie....
De baan ziet er aantrekkelijk uit: Rijmogelijkheden, show- en paraderen, rangeren....
Waar wacht je nog op.... ???
Het is net wat Stefan zegt: Bouwen en gaan met die banaan...
Groet, Ruurd
-
Bedankt voor de reacties...
zal binnen een paar dagen mijn "Final" ontwerp gaan plaatsen, na de evt kleine verbeteringen, (als er van jullie kant nog een paar puntjes zijn...) Zoniet dan gaat het licht hier op groen ;D
Groeten Bert
-
Als je wacht op het ideale ontwerp, dan komt die baan er nooit.... :'(
Bedenk, dat de bedreiging van het goede (y), het betere is
Bouw ze, Ruurd
-
Zijn we weer ;D
We hebben weer even gebrainstormd... en hier en daar wat kleine aanpassingen gemaakt..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_DB_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_DB_2.jpg)
Brand maar weer los met de tips (die 2 witte vierkanten zijn balken van het schuine dak)
De baan komt er wel Ruurd :P
Groeten Bert
-
Aahhh...mooi.... (y) dat ie er komt..... ;D
De tekening zelf heb ik met m'n grieperige kop nog niet erg bestudeerd.. :(
Lots of pleasure.... Groet, Ruurd.
-
hopelijk geen mexicaanse griep ruurd ;)
beterschap ;D
en Bert ik had al gehoopt dat je aan het bouwen was, want we zijn zeer benieuwd naar foto's van de bouw (y)
ik blijf je volgen
mvg. stefan
-
linksonder is het station toch?? door de boog vind ik het iets weghebben van het groterdamproject. ziet er goed uit
-
Nee er is nog geen bouwput bij mij nscargo2008, dus foto's zijn er nog niet :D
Ruurd ook betershap van mij
Inderdaad linksonder komt het station johan, het groterdamproject is hier niet van afgeleid.
Het is gewoon een eigen ontwerp
-
Hallo Bert,
Een mooie baan met een station in een boog vindt ik altijd mooi,
alleen de Engelsewissel linksboven in je railplan als je rechts rijdt zal in het echt niet zo neergelegd
worden i.v.m. met het doorrijden van sneltreinen of doorgaande goederentreinen,
want dan wordt de Engelsewissel in afbuigende stand bereden en dan moeten de
treinen rijden met een snelheid van 30 km.
Mvg, Marc
-
@t: IPIO'er.... ja ik weet het, wat die engelse wissel betreft... maar weet jij dan een oplossing daarvoor?
-
@t: IPIO'er.... ja ik weet het, wat die engelse wissel betreft... maar weet jij dan een oplossing daarvoor?
Zoutzuur.... ;)
Nooit meer last van... ;D.
hopelijk geen mexicaanse griep ruurd ;)
beterschap ;D
Dank je Stefan (y)
Suggereerde een vriend van mij ook al, van de week.
Ik was nog net overeind genoeg om te gaan zingen:
Ik ben ik Mexico geboren.... daarna was ik ook buiten adem :'(
Nee hoor.
Vreemdevogel-griep... ;D
Soms is een daggie helemaal plat toch wel lekker...
Alhoewel het voor mij eigenlijk helemaal niets is.
Maar ja, gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat....
Groet, Ruurd
-
wat die engelse wissel betreft... maar weet jij dan een oplossing daarvoor?
- Een linker- en een rechterwissel.
- De paradebaan zou ik recht maken, is ook wel leuk om een trein op een recht stuk te zien rijden.
Succes !
-
@t: IPIO'er.... ja ik weet het, wat die engelse wissel betreft... maar weet jij dan een oplossing daarvoor?
In principe heeft FLMtreintjes daar natuurlijk gelijk in.
Maar gezien het feit, dat de engelsman uit het zicht ligt, zie ik er geen bezwaren tegen om het toch zo uit te voeren.
Leg je dat deel van de baan alsnog in zicht, dan zou ik idd óók 2 wissels toepassen.
Groet, Ruurd
-
Leg je dat deel van de baan alsnog in zicht, dan zou ik idd óók 2 wissels toepassen.
Zover ik het kan zien, ligt die in het zicht: groen gekleurd i.p.v. gestippeld.....
-
En hoe hadden de heren dat voorgesteld 1 linker en 1 rechter wissel ???
Graag als het kan effe met paint intekenen, of zijn jullie niet zo artiestiek ;D
Gr Bert
-
Wij zijn wel artiestiek en creatief, maar nu jij nog, laat die hersens maar eens kraken van je ? ;D ;D
Grt, Marc (y)
-
Ha.... jij komt met de voorstel :P
Oo btw heeft iemand nog een voorstel ;D voor een station? wil er een voorstadtstation van maken.
Heb nog aardig wat stadshuizen van Faller/Pola staan. Vindt het zonde om die maar te laten verstoffen. Zat zelf te denken aan "Bad Durkheim" van Faller
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/110109.jpg)
(Bron: www.Faller.de)
Grt, Bert
-
Nou vooruit dan........ ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/linker_en_rechter_wissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/linker_en_rechter_wissel.jpg)
-
Tsja met korte wissels, zou dat geen probleem zijn, maar met slanke wissels, wordt de wisselstraat weer 34,5cm langer.
Dus dat geeft weer aanpassingen voor het verder verloop van het stationsgedeelte
Toch weer brainstormen dan maar :-\
-
Toch maar weer gebrainstormd ::)
De besproken gedeelte heb ik veranderd, door boogwissels R9/R10 toe te passen.
Wat vinden jullie creatievelingen hiervan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_STATION_1.jpg)
Grt Bert
-
Niemand met een kritisch oog ;)
-
Baanplan ziet er zeer goed uit (y) Mooi vloeiend. Op dat stukje paradebaan zou je zeg maar waar die bomen staat een talud kunnen maken zodat het net lijkt alsof dat spoor in een dal ligt of langs de oever van een rivier (Rijn etc). Zie bv de modelbaan van Jeroni.
En ik zou dat stuk waar je schaduwstation op komt iets smaller maken dan heb je door onder je paradebaan door te gaan een mooie ruimte om te staan mocht er iets gebeuren in je schaduwstation.
mvg,
Matthijs
-
inderdaad een mooi baanplan... erg mooi paradebaanvak. En wat mathijs al zei een wat grotere opening tussen paradebaanvak en schaduwstation geeft je wat meer ruimte om bij calamiteiten er bij te kunnen
-
Matthijs van Heijningen: Ik kan de "Paradebaan"aan de voorkant nog iets verbreden, zodat ik daar zoals je al aangaf een oever te maken ala Boppard van Jeroni.
Dat lijkt me ook wel mooi (y)
Wat betreft de ruimte tussen "Paradebaan" en "Schaduwstation" zoals het er nu voorstaat heb ik een ruimte van ongeveer 75cm bij 75cm, wat betreft de lange zijden van de "driehoek". Lijkt me aardig een ruimte dat ik wel bij het schaduwstation kan komen ivm calamiteiten. Ik heb het gedeelt van het "schaduwstation" voorlopig zo getekend, want als ik straks ga bouwen en je bent de rails aan het leggen, dan kan ik nog wat schuiven met de rails, zodat ik misschien nog 2 sporen extra kan maken.
Bedankt voor de tips/suggesties heren (y)
Grt Bert