BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Karst Drenth op 24 April 2009, 21:44:35
-
Hoi,
Kan iemand vertellen hoe het komt, dat op modellen die ik heb een derde frontsein zit. c.q. wat het doel daarvan was in het grootbedrijf.
Ik dacht namelijk dat tot 1963 alle tractievoertuigen voor de vrije baan slechts 2 frontseinen voerden ?
Overigen zie ik op oude foto's ook vaak 1 hoog en 1 laag frontsein, evenals 3 en ook slechts twee laag :-\ :-\
Grtzz,
Karst
-
Volgens mij is daar al eens een hele draad over vol geschreven,
vraag me nu alleen af of dat op dit forum was of op het oude.
Groet,
Marco-
** zoeken levert niets op, dus was oude forum **
-
Hoi Karst,
Het topsein werd alleen gebruikt om extra zaken uit te beelden, voor de normale treinseinen waren s'nachts alleen de twee onderste lantaarns verlicht.
overdag branden geen van de lampen.
Zo toont het topsein een groene kleur, als een aankondiging van een te verwachten buitengewone trein in tegengestelde richting op enkel en dubbel spoor.
Dit is voor 1934, hierna toont het topsien een wit licht.
Bij verkeerd spoor rijden toond het topsein ook wit licht, maar de gewone lantaarns rood licht (dit is nu het gevarensein).
Deze informatie komt uit het seinregelement 1921 en 1934, leuk om eens door te spitten.
Groeten arjen
-
Zoiets dacht ik ook al, en ik lees net dat vóór 1934 groen stond voor "waarschuwing" dat werd ná 1934 geel, groen ging de plaats van wit innemen voor "veilig".
Overigens gaven sluitlantaarns naar achteren toe rood en naar voren toe groen, dit waren ze echter vergeten bij de kleurwisseling en dat groen werd pas in 1937 door wit vervangen.
Groet Stephan.
-
Beste Karst Drenth,
Welke Nederlandse modellen heb je? Zijn het duitse stoomloks met een nederlands stikkertje? In het laatste geval heeft de fabrikant geen moeite gedaan om het 3e frontsein te verwijderen.
Ik heb Fleischmann schaal N gecontroleerd. DB loks hebben 3 frontseinen, DR/Reichsbahn loks 2 en de internationale versie ook 2.
-
De NS 3502 ( Ex SBB A 3/5 ) en de NS 6015.
Ook op grootbedrijf foto's zitten ze er op hoor ;)
Grtzz,
Karst
-
Maar wat is dat nou?
Ik voel hier een tijdperkwisseling aankomen, hoe moet dat nu met de befaamde plan U?
Wel erg mooi stoomspul aangeschaft, Karst.
Groet Stephan.
-
@stephan
Dank je, idd erg mooi spul ;) Had nooit gedacht, dat het zo leuk zou zijn... En... geen ( hoofd ) tijdperks wisseling hoor :) Zie het alleen als een uitbreiding van de investeringsrechtvaardiging ;)
Trouwens: natuurlijk het 'standaard-werk' voor treinzaken (http://www.nicospilt.com) vergeten....
Nico schrijft hier (http://www.nicospilt.com/treinseinbeelden.htm) het e.e.a. over de seinbeelden.
Inmiddels wordt ik wel wat wijzer dankzij de reacties hier en verder onderzoek op Internet :)
Dat topsein wordt een leuk onderwerp van digitalisatie ;D 8)
Grtzz,
Karst
-
Kijk Vervlogen Stoom en de boeken van Waldorp er maar eens op na en het zal opvallen dat de meeste altijd met 3 lantaarns reden. Of ze ook branden is de vraag. Het zou me niets verbazen als er bij daglicht nooit iets brandde. Volgens mij zou je dat op foto's namelijk wel moeten zien. Zoveel licht geeft een petroleum lantaarn nu ook weer niet, hoewel deze natuurlijk een mooie spiegel hebben.
Dus lampjes in de lantaarns van NS stoomloks alleen bij nacht?
mvg,
Ivo
-
Zoveel licht geeft een petroleum lantaarn nu ook weer niet, hoewel deze natuurlijk een mooie spiegel hebben.
Kenmerk van een brandende lantaarn is, dat de spiegeling wordt overstraald door het licht van de lantaarn.
Een gedoofde lamp zal op de foto zeer licht grijs zijn, maar (net) niet wit.
Een brandende lantaarn daarentegen is dan wit in zwart/wit-foto's en gelig in kleurenfoto's.
Groet, Ruurd
-
Ook toen waren ze zunig. Waarom overdag een lamp laten branden op petrolium? Das troch zonde van de brandstof ;D
SK
-
De NS lantaarns op stoomlocs geven, mits met schone glazen, reflectoren en goed afgesteld een redelijke hoeveelheid licht. Het "grootste" probleem is hun gewicht. Dit maakt dat de lamp bovenop vaak, uit gemakzucht, bleef hangen. Het enige dat gebeurde bij rangeren was het omhangen van een van de twee onderste lampen om om te gaan naar het rangeersein. Bij loc's met een tender (die dus het merendeel van de tijd met schoorsteen voor reden) zal het maar in een beperkt aantal gevallen de moeite zijn geweest om ook de top lantaarn op te hangen. Hoe vaak er bij tenderloc's de top lamp werd om gehangen weet ik niet, dan zou ik eens goed in alle fotoboeken gaan moeten kijken. Probleem daarbij is dat er in de NS stoomtijd neit zoveel nachtfoto's werden gemaakt.
Het was overdag niet verplicht de lamp te hebben branden.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen (NS 7742 en binnenkort NS 6513) dat rondlopen met NS lantaarns geen feest is, te meer omdat de lage lantaarns net op een onhandige tilhoogte hangen zo bovenop de bufferbalk.
-
Gisteren het boek van Albers - Met de trein door Nederland 1947 - 1986 - nog eens doorgenomen en het beeld van de 3 frontseinen op stoomloks wordt sterk bevestigd.
Dat wil zeggen:
- overdag zijn de lantaarns niet aan
- 's avonds branden alleen de 2 onderste lantaarns
- de derde lantaarn is vrijwel altijd aanwezig, maar is 's avonds niet ontstoken!
Ook een NS 4000, die al elektrische verlichting had, voert alleen de 2 onderste lampen.
Voor de aardigheid vond ik ook een foto van Tommy, waarbij ook alleen de 2 onderste lampen aan waren en de middelste onder en de toplantaarn niet. Belangrijk om te weten voor de afbouw van Tommy. Dan maar 2 LED's per kant inbouwen :)
mvg,
Ivo