BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hoefhaan op 24 April 2009, 21:01:24
-
Hallo
even een vraagje
Ik sta op het punt een digitale IRM van Lima aan te schaffen, maar dan moet hij weer terug omgebouwd worden naar analoog. (ja, ik rij nog analoog)
Kan iemand mij vertellen of dit makkelijk te doen is?
En zo ja, hoe?
-
Decoder uitnemen en vervangen door de standaard plug. Als je die niet mocht hebben, bij je treinenleverancier één aanschaffen.
O.a. Piko levert die los, maar andere merken zullen die ook wel hebben.
-
Nog even voor de duidelijkheid;
Je trekt de decoder er uit en dan een standaard blokje erin, dus de digitale voorbereiding blijft zitten?
En dat standaard blokje/plug is universeel?
-
Yep
-
Dank je. Je bent trouwens ook altijd laat ( of vroeg) van de partij.
-
@Ruurd,
Dit gaat niet werken tenzij de vorige eigenaar zelf een NEM 652 bus heeft geinstalleerd. De IRM is namelijk nog nooit digitaal voorbereid uitgeleverd.
@Hoefhaan,
Zeer waarschijnlijk zit de decoder in het motorrijtuig gesoldeerd. Echter de meeste decoder kunnen zonder problemen op een analoge modelbaan rijden. Ik zou dus zeggen, als de trein analoog rijdt, lekker laten zitten.
Gr,
Bart
-
je mag hem anders wel ruilen met de mijne die is analoog ;)
-
De Lima IRM heeft inderdaad nooit een nem-plug gehad, maar de ombouw was ook niet heel moeilijk. Er moest een enkel printbaantje worden doorgekrast en wat draadjes worden omgesoldeerd. Terugbouw is dan ook niet bijzonder lastig. Vermoedelijk moet je nieuwe diodes voor de lichtwisseling plaatsen.
Heb je zomaar drie mogelijkheden: laten zitten, ruilen of terugbouwen. ;D
-
De eigennaar heeft hem getest met twee draadjes tegen de diverse wielen maar dat deed niets....
Volgens hem zit er een LENS decoder in. Verder kan hij mij niet precies vertellen hoe die is aangelegd, dus ik ga wat twijfelen over de aanschaf. Ik ben nl. geen ster in electronica.
Als ik al lees over vervangen van dioden etc wordt ik al wat minder enthousiast. En het laten doen is niet interessant omdat dan de totale kostprijs erg hoog wordt...
Weet iemand of een lensdecoder is te vervangen door de PLUG waar Ruurd over spreekt?
-
Gewoon laten zitten. Decoders werken ook in analoog bedrijf. De trein zal gewoon gaan rijden.
Groet, Anne
-
Dus ongeacht de decoder zou de IRM gewoon moeten rijden op een analoge trafo?
Is het lastig om een IRM met de draadjes van de trafo tegen de wielen te laten rijden? (zonder rails)
Want dit heeft de eigenaar geprobeerd maar hij doet dan niets...
je zou zeggen, ga gewoon even kijken maar de afstand is nogal groot dus ik wil wat zekerheid voordat ik erom ga...
-
Als de draadjes tegen de juiste wielen worden gehouden wel... (y)
Niet alle wielen nemen stroom op, namelijk... :(
Groet, Ruurd
-
Eigenlijk nemen wel alle wielen van de motorbak stroom af Ruurd, tenzij een stroomafnemertje is gebroken, hetgeen nogal gemakkelijk gebeurd. Mijn IRM motorbak heeft momenteel stroomafname van nog 7 wielen. ;D
@Hoefnaan
Standaard reageert een Lenz decoder ook goed op een gewone rijtrafo. Wel is het mogelijk om de zogenaamde 'analoog herkenning' door een programmeerhandeling uit te zetten (en weer aan te zetten). Kortom, het zegt niet alles als de trein nu niet reageert op een rijtrafo. Twee draadjes tegen de wielen is een zeer gangbare methode om het motortje even te laten lopen.
De decoder kan best door zo'n plug worden vervangen en dat is precies even ingewikkeld of eenvoudig als het terug naar analoog bouwen. Het klinkt een beetje of zowel jij als de verkoper niet goed weten hoe zo'n model electrisch nou in elkaar zit.
Waar woon je of waar woont de verkoper? Vast wel ergens een hobbyïst in de buurt die het ding even kan inspecteren en zo nodig terugbouwen. Ik bijvoorbeeld als het in de buurt van Utrecht is.
-
Inderdaad hebben we beide niet veel verstand van electronica, dat klopt, daarom is het zo mooi dat ik hier te raden kan gaan (y)
De trein staat in Rotterdam en ik woon daar 1,5 uur rijden vandaan. Ben inmiddels ook met een ander in onderhandeling, ik heb niet een blind vertrouwen in de verkoper, ik heb niet het idee dat hij bereid is alles te doen om dit tot een goede verkoop te laten komen. De suggestie van het laten bekijken door een kenner is dus ook niet echt een makkelijke optie, maar klonk zeker wel als een goed idee!
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben weer wat wijzer. :D
-
Eigenlijk nemen wel alle wielen van de motorbak stroom af Ruurd, tenzij een stroomafnemertje is gebroken, hetgeen nogal gemakkelijk gebeurd. Mijn IRM motorbak heeft momenteel stroomafname van nog 7 wielen. Grin
Als tie dan maar niet gaat hinkelen.... ;D
Ik ken het model van de IRM van Lima niet feitelijk, Henk. DUS ook de degelijkheid niet. Maar ik ben electricien/electronicus genoeg om te weten wat normaal wel en niet kan.
Als jij al kunt aangeven hoe degeleijk dat model is, en hoefhaan moet dat op grote afstand zien, hoe moet ik dan weten hoe geschoold de verkoper is :(
Nou is Rotjeknor voor mij een ketiertje met de eilzug, maar dan ben ik pas op het station....
Groet, Ruurd