BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rob08 op 24 April 2009, 15:59:41

Titel: Kopstation Meent - (Baanplan H0)
Bericht door: Rob08 op 24 April 2009, 15:59:41
Hallo alllemaal,

Zo'n 15 jaar geleden ben ik ooit begonnen met het bouwen van een modelbaan. Deze baan heb ik echter door omstandigheden nooit afgemaakt en is inmiddels afgebroken. Daar ik sinds maart met FPU ben, wil ik weer een baan gaan bouwen. Ik heb nog zeer veel Fl. Profi rail, wissels etc. en inmiddels ook een twin-center daar ik digitaal wil gaan rijden. Ik heb met het programma  Winrail enkele baanplannen ontworpen, maar twijfel nog of sec een kopstation of een gekombineerd station ga bouwen. De baan wordt een L-vorm. De afmeting van de baan wordt ongeveer 4,25 m. lang en 1,15 m. diep en de linker poot is 2.95 m. lang en ook 1,15 m. diep. Ik ga alleen Nederlands rijden.  Daar ik nauwelijks ervaring heb met het bouwen van een modelbaan gaarne reactie,s op mijn baanplannen. Ik heb diverse baanplannen ge-upload, maar ik begrijp niet hoe ik ze in het topic moet krijgen. Misschien kan iemand mij daarbij helpen. Rob
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: santerdam op 24 April 2009, 16:19:25
Een baanplan moet je omzetten in een plaatje, bijvoorbeeld een .jpg. Vervolgens kun je dat plaatje uploaden en plaatsen. Zie daarvoor "Plaatje uploaden" en "Handleiding uploaden" in het linker menu.

Sander
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: Rob08 op 24 April 2009, 16:26:51
Ik geloof dat ik nu begrijp hoe het gaat, ik had ze al in JPG omgezet. Alleen het knippen en plakken van de link had ik, denk ik, niet goed gedaan. Bedank Sander
Onderstaande link is van een baanplan, waarbij 2 sporen doorij sporen zijn en de overige sporen kop maken. Het plan heeft een tussen nivo en een schaduwstation op o. de sporen van het station liggen op 22 cm. plus en de stad op 33 cm. plus

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad__doorrij_kopstation__C_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad__doorrij_kopstation__C_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_doorrij_kopstation__C_tussen_nivo_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_doorrij_kopstation__C_tussen_nivo_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad__doorrij_kopstation_C_schaduwstation_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad__doorrij_kopstation_C_schaduwstation_1.jpg)

De volgende link is van het kopstation, waarbij het tussen nivo en het schaduwstation grotendeels gelijk zijn aan het vorige baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_kopstation_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_kopstation_B.jpg)

Graag reactie op mijn baanplannen. Rob
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: santerdam op 24 April 2009, 16:41:49
Ja, het is je gelukt de plaatjes te uploaden !

Mijn eerste indruk is, dat het tweede kopstation wat meer te bieden heeft. In de hele opzet valt me op dat je relatief veel meters hebt in het tussennivo en het schaduwstation. Zodra je een trein vanaf het kopstation wegstuurt, dan heb je echt veel tijd nodig voordat die weer terug kan komen. Om dat de indruk te krijgen van 'levendig treinverkeer' heb je veel treinen nodig en zou het wel eens te druk kunnen worden op de lange sporen.

Bij het tussennivo zie ik rechts twee maal twee sporen. Een dubbelspoor sluit aan op het bovenivo, maar wat doet het andere ?

In het schaduwstation heb je een keerlus. Op zich is dat geen probleem, het is electronisch op te lossen.

Naar ik aanneem ga je alleen met reizigerstreinen rijden, je hebt nergens rondgaande sporen voor goederentreinen.

Sander
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: Rob08 op 24 April 2009, 23:39:51
De treinen kunnen in het eerste plan wel rondrijden, in het tweede plan niet. Bij het tweede plan gaat er dan ook maar 1 dubbel naar het schaduwstation. Zoals je al op merkte  splitsen de sporen zich op het tussen nivo. De 2 sporen in het hoofdstation zijn namelijk doorgaande sporen. Het stationsgebouw staat in dit plan nl op ongeveer 11cm. hoger, zodat de treinen on het gebouw doorrijden. Ik heb andere plaatjes geupload, zodat je het principe beter ziet. Het een beetje het idee van het station van Maastricht, alleen dan in nivo's uitgevoerd. Bij het onderste baanplan  staat het station wel op het zelfde nivo achter de sporen en zijn alle sporen in het station kopsporen. De lange sporen heb ik nodig om de hoogte te overbruggen, waardoor het stijgingspercentage van de hellingen niet te hoog is, nl ongeveer 2,2%. Ik moet nl 22 cm. hoogte verschil overbruggen, het schaduwstation ligt op 0 en het het hoofdstation op +22 cm. Ik heb tussen de bovenelkaarliggende sporen ongeveer 10 cm. en het schaduwstation is zo gesitueerd dat ik daar ongeveer 22 cm. ruimte heb, zodat ik gemakkelijk bij de treinen kan komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_doorrij_kopstation__C__1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Meentstad_doorrij_kopstation__C__1.jpg)
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: Esperopt op 24 April 2009, 23:55:17
Station 2 lijkt me beter. De perronsporen kun je dan ook langer maken. Mischien heb ik niet goed gelezen, maar hoe groot is de totale oppervlakte? De lettertjes op de tekening zijn iets te klein voor me.

Gerard.
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: santerdam op 24 April 2009, 23:58:22
Rob, het is me duidelijk.

Die 22 cm is prima. Ik lees wel eens dat men kritisch de minimale hoogte wil aanhouden, maar dan kun je er helemaal niet bij met je hand. Ik heb nog geen idee hoe je het gaat bouwen, maar denk wel op tijd aan de bereikbaarheid van het hoogste nivo. Je zit met een diepte van 1.15 mtr en met je arm bereik je zo'n 70 cm. Het station is dus best lastig als je geen mangaten in de tafel/het frame maakt.

Sander
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: santerdam op 24 April 2009, 23:59:37
Gerard, uit het openingsbericht :

Citaat
De afmeting van de baan wordt ongeveer 4,25 m. lang en 1,15 m. diep en de linker poot is 2.95 m. lang en ook 1,15 m. diep.
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: Esperopt op 25 April 2009, 00:20:38
Mijn dank  ;D. Mooi groot dus. Zou ik inderdaad voor optie 2 gaan, als je tenminste lange treinen wilt laten rijden.

Gerard.
Titel: Re:Nieuw baanplan in H0
Bericht door: Rob Bogers op 25 April 2009, 09:38:28
Hallo Rob, ik heb ook jouw plan eens bekeken en het ziet er goed uit. Mooie rijmogelijkheden volgens mij. Ik heb echter 1 opmerking. Op het schaduwstation zie ik 2 doodlopende sporen, zou je dat wel willen. Immers je moet wanneer je daar treinen stalt, deze tegen de richting in weer wegrijden en ik denk dat dat de treinenloop ophoudt. het is maar een suggestie. Verder zoals ik al ze, een mooi plan.
Titel: Re:Kopstation Meent - (Baanplan H0)
Bericht door: Rob08 op 25 April 2009, 16:13:10
Hallo Sander, Rob en Gerard, bedankt voor jullie opmerkingen.  Wat betreft de opmerking van Sander, ik zal hier wel rekening mee houden. De meeste zichtbare sporen zitten tot circa 80 cm. van de tafelrand, deze kan ik nog wel bereiken, behalve het spoor langs de muur op de linkerpoot. Hier moet ik wat op bedenken, daar er geen sporen onder lopen is  een mangat wel mogelijk.
Wat betreft de treinlengte ben ik beperkt tot de lengte van de sporen in het schaduwstation, de lengte van de sporen is daar ongeveer 2,2 m. Ik kan dus maar met treinen tot 2m. lengte rijden deze passen ook op het station van plan 1. plan 2 heeft het zelfde schaduwstation.  Rob , in het schaduwstation liggen 3 doodlopende sporen, de wissel naar de doodlopende sporen heb ik m.i. zo neergelegd, dat het doorgaande treinen niet belemmert, ze gaan rechtstreeks naar de 3 doodlopende sporen. De treinen, die op hier gestalt staan en weer wegrijden, rijden m.i gewoon in de rijrichting van de doorgaande treinen. Als ik niet goed zie hoor ik het wel.

Rob
Titel: Re:Kopstation Meent - (Baanplan H0)
Bericht door: santerdam op 25 April 2009, 16:55:04
Naar ik aanneem ga je in de toekomst ook rijden met een baanbesturingsprogramma. (Hoewel je dat niet expliciet hebt genoemd).

Je uitgangspunt is een maximale treinlengte van 2 meter. Baanbesturing werkt met het pricipe van een indeling in blokken. En die blokken zijn (voorkeur) ten minste iets langer dan de langste trein. Omdat je nu de treinlengte hebt gekozen, is het zeker zinvol ruwweg de blokindeling in je baanplan te bekijken. Gewoon even checken of je overal blokken van 230-250 cm kunt inpassen.

Sander
Titel: Re:Kopstation Meent - (Baanplan H0)
Bericht door: Rob08 op 25 April 2009, 17:13:39
Sander bedankt voor je tip. Ik wil in de toekomst inderdaad met een baanbesturingsprogramma gaan werken.Ik denk Koploper, Ik heb koplopers voorbeginners gedownload en uitgeprint. Gezien de kosten, van onder andere detectie e.d. ga ik dat in etappes uitvoeren. Bij de aanleg houd ik er echter wel rekening mee. Aanleg in blokken met een inrij en stop sectie.
Ik heb de banen al in blokken verdeeld en kom ongeveer op 25 tot 27 blokken van ongeveer 300 cm. afhankelijkvan plan 1 of 2.