BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ronnie op 03 November 2006, 13:14:40
-
Hallo Mede-spoorders,
Ik ben een analoog locje in elkaar aan het zetten en ik heb een probleem met de verlichting.
Ik wil deze laten veranderen met de rijrichting. Daarom heb ik het lampje aangesloten aan het schakelrelais.
Volgens mij hoort het ook hier. Alleen als ik schakel brandt het lampje door.
De massa van het lampje is aangelsoten op het onderstel van de loc.
Mijn vraag is: wie heeft er een aansluitschema voor de verlichting van een analoge loc waar alleen het conventionele schakelrelais inzit en de motor, dus verder geen electronica. En ik wil de verlichting met de rijrichting kunnen veranderen.
Bedankt voor t reageren
-
Als het lampje door brand betekend dat er te veel spaning op het lampje komt te staan oftwel verkeerd lampje of je moet er een weerstand voor zetten !
Erik.
-
o.k. laat ik mijn vraag zo stellen dan:
Kan er bij een analoge loc de verlichting mee veranderen met de rijrichting?
Zo ja hoe moet ik die aansluiten?
Ik heb er geen electronica inzitten , alleen een orgineel schakelrelais.
-
Bij een analoge Marklinloc kan je geen wissllende verlichting maken zonder een stukje elektronica.
Dat je lampje steeds door brand bij het wisslen van rijrichting komt, omdat bij het wisslen een veel hogere spanning door de trafo wordt afgegeven als de 16V van het lampje.
Normaal wordt door het relais de stroom naar motor en lampjes onderbroken zodat die geen hoge spanning krijgen.
-
Je kunt wel wisselende verlichting maken zonder extra apparatuur bij oudere Märklin lok's.
De massa van het lampje blijft zoals het is maar de voedingsdraad van het lampje soldeer je aan het omkeercontact van het relais dat niet geschakeld staat aan de veldspoel bij een bepaalde rijrichting.
Dus als de lok op vooruit staat en de schakelwip staat op het linkse contactje , dan soldeer je de draad van het lampje aan de voorkant v.d. lok aan het niet geschakelde rechtse contact van het rijrichtingsrelais.
Voor de achterkant gebruik je het andere contactje.
Märklin heeft dit vroeger ook zo gedaan bij sommige loks.
Er zit aan deze methode een klein nadeeltje maar daar hebben we het niet over.
Ik heb zo geen gelegenheid om dit te illustreren maar het verhaal is duidelijk hoop ik.
-
het verhaal is geheel en al duidelijk.
Ik heb de lampjes zo aangesloten maar dan krijg je maar heel zwak licht.
Is dat het nadeel wat je bedoelt???
-
Je kunt lampjes nemen van een iets lagere spanning bv 16 V i.p.v. 24 V.
De lampjes branden nl ook niet meer tijdens de omschakelpuls.
Het nadeel is dat er ook een klein stroompje gaat lopen door de veldspoel die eigenlijk voor de andere richting is dus je krijgt een klein tegengesteld magnetisch veld.
Je zou ipv lampjes misschien Ledjes kunnen nemen met een weerstandje in serie. dan is de stroom kleiner en dus ook het "verkeerde" magnetische veld
-
Ik kan me nog herinneren dat ik jaren geleden eens een artikel heb gelezen dat het M** schakelrelais werd vervangen door twee dioden.
De beide veldwikkelingen werden elk "tegengesteld" aangesloten met een diode. Aan de uitgang van de M** trafo wordt een gelijkrichter aan gesloten gevolgd door een ompoler gemaakt van een dubbelpolige tumbler schakelaar. Lampjes wisselen met de rijrichting en branden niet meer door. Overigens in mijn jeugd in jaren vijftig als de M** locs van mijn vader schakelden reden ze als Ferrari's. De zgn bokkensprong. Jaap
-
Met die laatste optie van Jaap verbouw je dus de treinen tot gelijkstoom exemplaren (maar wel 3 rail). Dan ga je dus met 3 rail en gelijkspanning rijden en mag je het idd zo doen als bij tweerail gelijkstroom.
Timo