BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeroen Water op 22 April 2009, 15:38:47
-
Hallo,
Van de zomer ga ik op vakantie naar Vesoul in Frankrijk. Is er iemand bekend met fotostekken daar in de nabije omgeving? Op internet kom ik wel foto's tegen van die spoorlijn, maar niet echt leuke stekken dicht bij Vesoul zelf.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Jeroen
-
Richting Lure (ongeveer 30 km van Vesoul, wat overigens zonder accent geschreven wordt ;)) staan er nog van die leuke ouderwetse telegraafpalen langs de lijn. Ik ben niet zo bekend in die hoek, maar op een Frans forum heb ik gevonden (klik op de plaatsnamen voor foto's):
een weiland nabij het dorpje Bouhan-lès-Lure (http://img150.imageshack.us/img150/4363/721761039pebftbouhanles.jpg),
een mooie S-boog bij Creveney (http://imgs.imagup.com/member3/1229984716_PC221354.jpg) (bijna exact halverwege Vesoul en Lure (zo'n 15 km van Vesoul), zie ook deze (http://imgs.imagup.com/member3/1229984748_PC221356.jpg) foto), en
nog meer tegenbogen bij Colombier (http://i103.photobucket.com/albums/m149/TGV70/20081028_72031_CBS_FRET52752BTZ-VES.jpg), slechts 8 km van Vesoul.
Die containertrein die continu op die foto's staat, da's steeds dezelfde: 52751 / 2 Bantzenheim - Vesoul en v.v. Rijdt op dinsdag en donderdag, overige weekdagen facultatief, en komt rond 15:00 aan in Vesoul, met het begin van de terugtocht ongeveer drie kwartier later. Hij rijdt niet in augustus, 't is zo'n beetje de grote ster van de lijn. De rest is vrijwel alleen maar reizigers, dus hij biedt wat afwisseling ;D.
Zoiets zoek je? 8)
-
Hoi Wesley,
Jááááááááá!!!!!!! Dat zoek ik ;D ;D
Helemaal top, ook heel erg bedankt voor die tijden van de goederentrein. Ik had al wel gevonden dat die naar Vesoul komt, alleen omdat mijn Frans 0,0 is, had ik nog niet kunnen achterhalen wanneer deze nu precies moet rijden. Je info helpt me hier enorm mee! Zo te zien heb ik mazzel, aangezien ik de laatste twee weken van juli en de eerste van augustus op vakantie ben en ik dus nog een paar weken de mogelijkheid heb om deze cargo te fotograferen.
Nogmaals hartelijk dank!
Is er ook iemand bekend mee of er goederentreinen van-naar Vesoul rijden richting het westen?
Jeroen
-
Er rijdt overdag ook een trein Vesoul - Chalindrey, meestal met een 69400 (de 52751 / 2 rijdt tegenwoordig normaal gesproken met een 75000). Verder heb ik daar weinig info over qua tijden en dagen van de week. 's Nachts schijnt er een Troyes - Mulhouse te rijden, maar daar heb je niks aan 8).
Op 2 juli rijdt de VSOE langs (onder voorbehoud), maar daar heb je niets aan aangezien je er dan nog niet bent.
Er zijn vast wel anderen, die wellicht meer informatie hebben :).
-
Verder niemand die meer info heeft?
Jeroen
-
Nee, ik heb weleens foto's gemaakt, maar helaas verloren door een computercrash. Om een lang verhaal kort te maken: ik kan je niet helpen. :'(
-
Huub,
Daar hebben ze cd's of stickies voor uitgevonden. >:(
-
Daar zeg je wat!
-
Weet iemand ook Franse sites a la RolandRail/SOMDA ? Ik ga half juni een tocht maken van Pau of Dax naar Paris Gare d'Austerlitz en terug, in de hoop nog iets van de oude spoorsfeer in Frankrijk op te snuiven... tot nu toe helaas weinig info kunnen vinden, de site van SNCF blink uit in wazigheid.
-
Zo'n dergelijke site bestaat helaas niet (althans, ik ben er nooit een tegengekomen, maar de kans is klein dat hij wél bestaat en ik m niet ken ;D), wel is er een goed grootspoorforum op http://www.trains-en-voyage.com (http://www.trains-en-voyage.com). Specifiek voor het zuidwesten bestaat er ook een ander forum, http://trainsdumidi.bb-fr.com (http://trainsdumidi.bb-fr.com), dat is wat kleiner en wat kneuteriger, maar wel mooie plaatjes :D.
De hele westelijke Pyreneeën (één van mijn favo jachtterreinen ;D) staan van oudsher bekend om de authentieke spoorsfeer, al wordt zelfs daar tegenwoordig stevig gemoderniseerd. Vorig jaar is de klassieke beveiliging in Pau buiten dienst gegaan en nu staan er dus lichtseinen. Maar de Midi-bovenleiding, met haar scheve ophanging en haar roestige masten (en soms nog met telegraafpalen langs het spoor, met name langs het enkelspoor Bayonne - Puyoô) blijft tussen Montréjeau en Bayonne, tussen Puyoô en Dax, een stukje tussen Dax en Bayonne, en op de zijlijnen de valleien in. In Bayonne en Dax is overigens het meeste qua Midi-bvl wel opgeruimd. Klassieke beveiliging vind je nog in Boussens (maar daar is de Midi-bovenleiding al 20 jaar geleden 'geregulariseerd' zoals dat heet) en in Hendaye aan de Spaanse kant. De boogportalen langs de Baskische kust zijn verdwenen, wel zijn ze nog in Les Landes te vinden tussen Bordeaux en Dax. Een mooie 13e-eeuwse brug pal naast de spoorlijn vind je in Orthez, het station van Lourdes biedt altijd een waar spektakel met de pelgrimstreinen (de trein komt aan, wordt in tweeën gesplitst als-ie meer dan 7 bakken heeft en de twee delen worden aan beide zijden van het verhoogde "ziekenperron" geplaatst, waarna het leger nonnen uitstapt om de zieken te helpen...), de 'transpyrenéen oriental' van Toulouse naar Latour de Carol is met name op het zuidelijkste gedeelte vanaf Ax-les-Thermes zeer fraai en geldt als de steilste "hoofdlijn" van het land, en dan is er nog de helling van Capvern waar diezelfde pelgrimstreinen een opdrukloc nodig hebben (die dan weer niet aan de trein gekoppeld wordt, maar er keurig "los" tegenaan duwt) met daarin het viaduct van Lanespède...
Enige nadeel van dit alles is dat het nergens overdreven druk is op het spoor, je zit soms wel een uurtje of twee te wachten voordat er iets langskomt en dat langs een dubbelsporige lijn.
Mocht je onderweg naar Parijs nog wat willen (en aannemende dat je via Toulouse gaat, via Bordeaux met de TGV kom je immers in Montparnasse aan i.p.v. Auster), dan zijn er de stations van Toulouse en Limoges en de viaducten in de buurt van Souillac en bij Pierre Buffière. Ook gaat de hoofdlijn door de Gorges de la Vézère tussen Vigeois en Estivaux, en is er de 'tronçon de vitesse' tussen Orléans en Parijs (het eerste stuk spoor in Europa waar 200 km/h gereden werd), met ernaast de betonnen experimentele baan van de Aérotrain.
Nog vragen? ;D
-
Nog vragen? ;D
Nog genoeg ;) Maar ik ga eerst even de aangegeven links goed doorspitten.
En ik was idd van plan via Toulouse te gaan, TGV's boeien mij niet zo. Ik hoop op een BB9200 treintje...